معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

حضور پررنگ شرکت های نفت و گاز شرقی در پروژه‌های اندونزی

اندونزی برای دستیابی به جایگاه چهارم اقتصادی جهان در سال 2045، مواجه با مصرف انرژی انبوه به ویژه برای استفاده از نفت خام است. این نیاز، دولت را وادار کرده است تا تولید یک میلیون بشکه نفت در روز تا سال 2030 را هدف قرار دهد.

"سومین کنوانسیون بین‌المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی 2022 " به مدت سه روز از 23 تا 25 نوامبر 2022 در بالی اندونزی برگزار گردید. اندونزی برای دستیابی به جایگاه چهارم اقتصادی در سال 2045، مواجه با مصرف انرژی انبوه به ویژه برای استفاده از نفت خام است. این نیاز، دولت را وادار کرده است تا تولید یک میلیون بشکه نفت در روز تا سال 2030 را هدف قرار دهد.

پیش بینی می‌شود تقاضا برای نفت به عنوان سوخت اصلی از 88 هزار بشکه نفت در روز در سال 2021 به 101 هزار بشکه در سال 2045 افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای گاز از  سال 2021 تا سال 2045 بیش از 30 درصد افزایش یابد و سهم آن در ترکیب انرژی نیز از 23 درصد به 24 درصد افزایش یابد.

همزمان با برپایی سومین کنوانسیون بین‌المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی 2022 ، اندونزی چهار بلوک نفت و گاز را در دور دوم مناقصه امسال ارائه داد. وزارت انرژی اندونزی در بیانیه ای اعلام کرد، در حالی که این کشور به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در بخش بالادستی نفت و گاز خود است، یک دور مناقصه برای چهار بلوک نفت و گاز را آغاز کرد.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی، چهار بلوک ارائه شده در دور دوم مناقصه امسال دارای منابع تخمینی 3730 میلیون بشکه نفت (MMBO) و 300 میلیارد فوت مکعب (BCF) گاز هستند. بلوک های ارائه شده عبارتند از بلوک سانگکار در فراساحل و خشکی جاوه مرکزی و شرقی، بلوک بونگا در فراساحل شرق جاوه، بلوک Peri Mahakam در فراساحل و خشکی شرق کالیمانتان و بلوک بوز در خشکی و فراساحل شرقی Nusa Tenggara.

گروه ویژه برای فعالیت‌های تجاری بالادستی نفت و گاز (SKK Migas) عمدتا متمرکز در توسعه میدان اکسون موبیل Cepu، Pertamina Hulu Mahakam، Pertamina Hulu Energy Sanga-Sanga، Pertamina Hulu East Kalimantan و چندین حوزه کاری دیگر را شامل شده است.

دولت همچنین بلوک West Kampar را به کنسرسیومی از Aserra Petrolindo Gemilang و SPR Langgak اعطا کرد که موافقت کردند 32.5 میلیون دلار در فعالیت های اکتشاف و بهره برداری و 250,000 دلار پاداش امضا سرمایه گذاری کنند.

در سومین کنوانسیون بین المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی؛ همچنین اعلام گردید که چند پروژه نفتی بالادستی در معرض بازدید سرمایه گذاران قرار گرفته است. آخرین وضعیت مشارکت شرکای خارجی بر روی پروژه‌ها عبارتند از ؛ اینپکس و شل روی بلوک ماسلا کار می‌کردند، اما در میانه راه، شل عقب نشینی کرد. بلوک Masela اپراتور Inpex ژاپن است، برای تسریع سرمایه گذاری در بلوک Masela و استقبال از مشارکت دیگران به این پروژه‌ها بپیوندند.

پتروناس از مالزی قبلا برای پیوستن به پروژه بلاک ماسلا ابراز علاقه کرده بود. آخرین خبر این است که یک شرکت چینی هم هست که می خواهد وارد ماسلا شود. پتروچاینا می‌خواهد در پروژه Masela Block مشارکت داشته باشد. علاوه بر PetroChina و پتروناس ، پرتامینا (شرکت نفت اندونزی) نیز اعلام کرده است که وارد بلوک ماسلا خواهد شد.

در "سومین کنوانسیون بین‌المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی 2022 " حضور شرکت های فراساحلی شرقی (مالزی – چین – ژاپن) پررنگ تر بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما