معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱

اندونزی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)

اندونزی نقشه راه پیوستن به OECD را در نشست وزیران این سازمان در پاریس (ماه می 2024) دریافت کرد.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سال 1961 تاسیس شد و در حال حاضر دارای 38 عضو از جمله آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن است. اندونزی روند الحاق به OECD را از سال 2007 آغاز نمود و در جولای سال گذشته برای عضویت کامل در OECD اقدام کرد.

وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی، ایرلانگا هارتارتو، اظهار داشت که اندونزی به عنوان کشوری که در حال عضویت دائمی است در فهرست الحاق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) قرار دارد. رئیس جمهور جوکووی در جلسه با وزیران و معاونان مربوطه در مورد نقشه راه اندونزی برای پیوستن به OECD گفتگو و مذاکره کرد.

هرچند عضویت کشورها در OECD دارای الزامات و قواعدی می‌باشد ولی برای اندونزی در دو مورد، دشوارتر شده بود :

1.استانداردهای محیط زیست و جنگل

2.موافقت همه 38 عضو OECD از جمله رژیم صهیونیستی با روند الحاق به این سازمان.

عضویت OECD استانداردهای کاملاً سختی در حوزه محیط زیست و جنگل دارد که کشورها را ملزم بر رعایت آن می نماید. اندونزی توسعه و پیشرفت های خود از منظر محیط زیست و جنگل را تجربه کرده است. به عنوان مثال، جنگل زدایی، توقف آتش سوزی جنگل ها و ذغال سنگ نارس و اجرای قانونFOLU Net Sink. علاوه بر اینها اندونزی از سال 2019 بررسی سیاست رشد سبز را شروع کرده است.

وزیر محیط زیست و جنگلداری تاکید دارد که اندونزی خود را با استانداردهای موجود تطبیق داده است، هرچند تغییراتی در آینده انجام خواهد شد. به عنوان مثال، اندونزی در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای به یک دستاورد متوسط در کاهش انتشار رسیده است.

پیشنهاد اندونزی برای پیوستن به OECD مورد اعتراض رژیم صهیونیستی قرار گرفت. روند الحاق به سازمان، مستلزم توافق متفق القول بین همه کشورهای عضو برای پذیرش اعضای جدید است.

دولت اندونزی نقشه راه پیوستن این کشور به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را در نشست وزیران این سازمان در پاریس  2 تا 3 مه 2024 دریافت کرد. وزیر هماهنگی امور اقتصادی، ایرلانگا هارتارتو، که به نمایندگی از دولت در این نشست حضور داشت، گفت که تحویل نقشه راه در ادامه روند الحاق اندونزی به OECD است.

لازم به ذکر است اندونزی ورود به مجمع اقتصادی کشورهای توسعه یافته OECD را مرحله ای محوری در مسیر تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته می داند و دولت این کشور در حال تنظیم تفاهم نامه ای در 26 بخش از جمله مالی، اقتصاد و مبارزه با فساد در کمیته راهبری OECD است.OECD  هشتاد درصد تجارت و سرمایه گذاری جهان را تشکیل می دهد، بنابراین عضویت اندونزی در این سازمان برای الحاق به اقتصاد جهانی گام بسیار مهم است، اندونزی جزو هفت کشوری است که در حال حاضر به دنبال پیوستن به OECD هستند. کشورهای دیگر آرژانتین، برزیل، بلغارستان، کرواسی، پرو و رومانی هستند.

کائو کیم هورن، دبیر کل آسه آن در جریان نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در پاریس در دیدار با وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی، ایرلانگا هارتارتو، گفت : امیدواریم سایر کشورهای آسه آن نیز گام اندونزی را برای افزایش نمایندگی و منافع کشورهای آسه آن در OECD دنبال کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما