معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۵:۱۷

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فیلیپین واردات پرندگان از استرالیا را به دلیل آنفوانزا ممنوع کرد

 Philippine Daily Inquirer –

دولت فیلیپین پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر شیوع آنفلوانزای پرندگان، دستور ممنوعیت واردات پرندگان از استرالیا را صادر کرد. وزارت کشاورزی فیلیپین اعلام کرد که این ممنوعیت شامل پرندگان اهلی و وحشی از جمله  انواع طیور ( ماکیان ) ، تخم مرغ و غیره می‌شود. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که گزارش ویروس های آنفلوانزای H7N3 و H7N9 در استرالیا، به ویژه در شهرهای ایالت ویکتوریا شناسایی شد.  

در واکنش به شیوع آنفلوآنزای پرندگان، آقای فرانسیسکو تیو لور، وزیر کشاورزی فیلیپین، یادداشت شماره ۲۱ را صادر کرد که به اداره صنایع دامی‌کشور دستور می دهد تا صدور مجوز بهداشتی و گیاهی برای واردات پرندگان از استرالیا را متوقف کند.

این اقدام سریع با هدف حفظ سلامت جمعیت طیور محلی در برابر شیوع ویروس انجام می‌شود. از سوی دیگر، این کشور همچنان به تحویل پرندگانی که از قبل به فیلیپین در راه هستند ادامه می‌دهد، مشروط بر اینکه محصولات پرندگان قبل از ۹ می ۲۰۲۴ تولید یا ذبح شده باشند.

 از آوریل ۲۰۲۴، استرالیا با واردات بیش از ۵۰۰۰ متریک تن، چهارمین تامین کننده بزرگ گوشت مرغ فیلیپین است. در حالی که آنفولانزای پرندگان عمدتاً پرندگان وحشی و طیور را تحت تأثیر قرار می دهد، انتقال به انسان به ندرت اتفاق می افتد، اما شیوع اخیر بر نیاز به اقدامات پیشگیرانه مؤثرتر دولت در آینده تأکید می‌کند.

مینی اتوبوس برقی هند، جایگزینی برای جیپنی‌های سنتی فیلیپین

Philippine News Agency –

 یک شرکت هندی در حال راه اندازی دفتر فروش خود برای مینی اتوبوس های الکتریکی تولیدی خود برای حمایت از بخش حمل و نقل فیلیپین است. این شرکت با نام Urban Sphere که دفتر مرکزی آن در شهر بنگلور قرار دارد، توسط دولت فیلیپین برای حمایت از برنامه نوسازی حمل و نقل عمومی انتخاب شده است.

این شرکت هندی قصد دارد اتوبوس الکتریکی کوچک خود را به عنوان جایگزینی مدرن برای جیپنی‌های سنتی فیلیپین معرفی کند. این مینی بوس دارای ظرفیت صندلی برای ۲۲ مسافر و فضای ایستاده اضافی برای ۱۲ نفر است که برای پاسخگویی به نیازهای بخش حمل و نقل انبوه محلی فیلیپین طراحی شده است.

رئیس این شرکت تاکید کرد که اتوبوس‌های برقی آنها با قیمت‌های خوب، ایستگاه‌های شارژ یکپارچه و ویژگی‌های ردیابی پیشرفته با هدف افزایش کارایی و سازگاری با محیط‌زیست حمل ‌و نقل عمومی در فیلیپین عرضه می‌شوند. این شرکت همچنین به توانایی خود برای تأثیر مثبت بر چشم انداز حمل و نقل عمومی‌با ارائه راه حل های پایدار و پیشرفته که با سیاست ها و جاه طلبی‌های فیلیپین همسو هستند ابراز اطمینان کرد.

هنوز قیمت مشخصی برای هر مینی بوس اعلام نشده است و این شرکت برای جلب توجه و علاقه بیشتر بخش حمل و نقل داخلی کشور به حضور در نمایشگاه‌های داخلی ادامه می دهد.

در سال‌های اخیر، تجارت کالاهای فناورانه بین هند و فیلیپین علاوه بر منافع مشارکت دریایی ابراز شده توسط هر دو کشور افزایش یافته است. در آوریل ۲۰۲۴، نیروهای مسلح فیلیپین همچنین اولین دسته از موشک های کروز مافوق صوت BrahMos را از هند دریافت کردند.

 بحث و گفتگو در مورد سرمایه گذاری‌های بزرگ فیلیپین در تولید گاز مایع LNG

Philippine Daily Inquirer –

در دهکده ساحلی سانتا کلارا در استان باتانگاس، مناظر سنتی زندگی دریایی هنوز دیده می‌شود، اما تحول صنعتی سریعی که توسط سرمایه‌گذاری فیلیپین در زیرساخت‌های گاز طبیعی مایع(LNG)ایجاد شده است را نمی‌توان نادیده گرفت.

زمانی دهکده‌های ماهیگیری زیادی در این منطقه فعال بودند اما امروزه حداقل چهار نیروگاه گاز طبیعی در حال فعالیت هستند و طرح های دیگری نیز در دست اجراست تا چهار نیروگاه دیگر در همین خط ساحلی احداث شود. این طرح بخشی از استراتژی گسترده تر فیلیپین برای تبدیل شدن به یک مکان مرکزی برای تولید LNG در منطقه آسیا-اقیانوسیه است که یک جاه طلبی است که توسط برنامه نوسازی وسایل نقلیه عمومی دولت هدایت می‌شود و توسط سرمایه گذاری‌ها و سازمان‌های بین المللی مهمی مانند آژانس توسعه بین المللی آمریکا حمایت می‌شود.

حرکت فیلیپین به سمت تولید LNG بیشتر به عنوان جایگزین پاک‌تری برای زغال‌سنگ تلقی می‌شود، اما بحث‌ها مهمی را نیز برانگیخته است.

 برخی از متخصصان محیط زیست استدلال می‌کنند که گاز مایع با وجود آلودگی کمتر در مقایسه با زغال سنگ، همچنان به انتشار گازهای گلخانه ای کمک می‌کند. متان که جزء اصلی گاز طبیعی است، هنگامی‌که به جو نشت می‌کند، یک عامل قوی تغییر اقلیم است. ساکنان محلی در مناطق دارای نیروگاه LNG شاهد اثرات زیست محیطی و اقتصادی این تحولات بوده اند.

 از زمان افتتاح اولین نیروگاه در سال ۲۰۰۲، صید ماهی کاهش یافته است که بر معیشت محلی تأثیر منفی گذارده و تنش بین توسعه اقتصادی و پایداری محیط زیست را تشدید می‌کند.

علیرغم این انتقادات، وزارت انرژی فیلیپین حمایت مستمر خود را از گاز طبیعی مایع اعلام و در عین حال گفت که این گاز مناسب ترین گزینه برای این کشور برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد انرژی است. وزارت انرژی افزود که LNG در مقایسه با زغال سنگ یک منبع انرژی انعطاف پذیر و نسبتاً پاک است.

از سوی دیگر، کارشناسان انرژی و حامیان محیط زیست معتقدند که منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید و باد گرمایی مقرون به صرفه تر دارند و می‌توانند نیازهای انرژی آینده را بدون آسیب زیست محیطی مرتبط با تولید LNG برآورده کنند. همچنین برخی از منتقدان مانند موسسه بین‌المللی اقتصاد انرژی و تحلیل مالی استدلال می‌کنند که تکیه بر گاز طبیعی وارداتی تنها فیلیپین را در معرض نوسان قیمت سوخت و آسیب‌های بلندمدت زیست‌محیطی قرار می‌دهد.

همانطور که فیلیپین به توسعه LNG خود ادامه می دهد، سؤالاتی در مورد تأثیرات بلندمدت بر اکوسیستم ها و جوامع محلی باقی می ماند. آسیب احتمالی به صخره‌های مرجانی و جابجایی شیوه‌های سنتی ماهیگیری نیاز به یک رویکرد متعادل برای توسعه انرژی را برجسته می‌کند.

در حالی که دولت و شرکت‌های بزرگی مانند First Gen از مزایای LNG حمایت می‌کنند، اعتراض‌ها و نگرانی‌های ساکنان محلی و دوستداران محیط‌زیست نشان می‌دهد که مسیر رو به جلو نیازمند پیمایش دقیق اولویت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی است.

 تشکیل یک  کارگروه فنی برای تسهیل فرآیندهای واردات محصولات کشاورزی

 Manila Times News

 وزارت کشاورزی فیلیپین یک کار گروه فنی برای تمرکز بر تسهیل فرآیند واردات محصولات کشاورزی به این کشور تشکیل داده است. به گفته وزیر کشاورزی، کار گروه فنی جدید با سازمان اقتصاد و توسعه ملی همکاری خواهد کرد تا سهمیه واردات کالاهای کشاورزی را فراتر از رکورد فعلی افزایش دهد و همچنین کاهش یا حذف هزینه‌های اداری برای این واردات محصولات کشاورزی را در نظر بگیرد.

وزیر کشاورزی همچنین افزود: این گروه کارشناسان، مدارک و مجوز واردات بی‌وقفه محصولات را برای شرکت‌های واردکننده تسهیل می‌کند. همچنین با هدف تسهیل صدور مجوزهای بهداشتی و گیاهی ضروری برای واردات محصولات کشاورزی ،موظف است برنامه‌هایی برای ارتقای لجستیک، حمل و نقل، توزیع و ذخیره‌سازی کالاهای وارداتی ارائه کند.                                                                          

علاوه بر این، ایجاد این کار گروه فنی با دستور رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور برای تسهیل تمام مراحل واردات محصولات کشاورزی و رفع موانع غیرتعرفه ای برای کاهش قیمت کالاهای کشاورزی در کشور و افزایش واردات برای حمایت از تقاضاهای محلی، همسو است. همچنین این ابتکار راهبردی بر تعهد دولت به ایجاد محیطی مساعد برای تجارت کشاورزی با تمرکز بر کارایی، شفافیت و دسترسی در رویه‌های واردات تاکید می‌کند.

فیلیپین واردات پرندگان از میشیگان آمریکا را ممنوع کرد

 Philippine Daily Inquirer

پس از گزارش هایی مبنی بر شیوع آنفولانزای پرندگان، وزارت کشاورزی دستور ممنوعیت واردات پرندگان از میشیگان، آمریکا را صادر کرد. دولت گفت که این ممنوعیت شامل پرندگان اهلی و وحشی از جمله محصولات طیور مانند گوشت، جوجه‌های جوان، تخم‌مرغ می‌شود تا نه تنها از مصرف‌کنندگان، بلکه از صنعت مرغداری محلی نیز محافظت کند. با این دستور، پردازش، ارزیابی و صدور ترخیص واردات بهداشتی و گیاهی این کالاها نیز بلافاصله متوقف می‌شود.

در همین حال، محصولاتی که قبلاً در حال ترانزیت هستند یا قبل از دستور ممنوعیت رسمی وارد بنادر فیلیپین شده‌اند، مشروط بر اینکه محصولات ۱۴ روز قبل از اولین شیوع آنفولانزای پرندگان تولید شده باشند، مجاز خواهند بود.

 آمریکا یکی از منابع اصلی واردات گوشت فیلیپین به همراه کشور برزیل و اسپانیا است. بر اساس داده‌های دفتر صنایع دامی، واردات گوشت از آمریکا تا پایان آوریل به بیش از ۶۰ میلیون کیلوگرم رسید و بیشتر گوشت خوک و مرغ بود.

 فیلیپین و ژاپن همکاری در زمینه‌های انرژی پاک، تجارت و سرمایه گذاری را بررسی خواهند کرد

 GMA News Network

وزرای تجارت فیلیپین و ژاپن در حاشیه نشست وزیران اقتصادی هند و اقیانوسیه در سنگاپور در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۴ گذشته ملاقات و در زمینه‌های بالقوه همکاری، به ویژه در انرژی پاک، تجارت و سرمایه‌گذاری را مورد بحث قرار دادند.

 به گفته آقای فرد پاسکوال، وزیر تجارت فیلیپین، پس از دیدار سه جانبه موفق اخیر این کشور با آمریکا و ژاپن، دولت فیلیپین منتظر فرصت هایی برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه موجود با متحدان خود است.

در این دیدار، دو وزیر از فرصت‌های انتقال سبز برای هر دو کشور استقبال کردند. کشور ژاپن علاقه بانک JBIC را برای مشارکت در توسعه و تبدیل یک پروژه زباله به انرژی که به تلاش های فیلیپین برای انتقال انرژی پاک کمک می‌کند، منتقل کرد.

 در همین حال، وزیر تجارت فیلیپین با افتخار برنامه‌های دولت فیلیپین در مورد بندرهای آزاد و مناطق اقتصادی را که در شهر اوزاکا برگزار شد، برجسته کرد. در این نمایشگاه‌ها، نمایندگان فیلیپین با موفقیت پتانسیل های سرمایه گذاری فیلیپین را به شرکت های ژاپنی در بخش هایی مانند تولید، تدارکات، انرژی و کشاورزی به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این، هر دو کشور همچنین در مورد پتانسیل همکاری در بخش مواد معدنی حیاتی به ویژه در توسعه زنجیره‌های عرضه جهانی انعطاف‌پذیر و قابل اعتماد بحث کردند. فیلیپین همچنین ابراز علاقمندی در پیوستن به توافقنامه مواد خاص معدنی  نمود زیرا این توافقات همکاری‌ها را تقویت می نماید.

فیلیپین همچنین برای ازسرگیری بازنگری عمومی‌توافقنامه مشارکت اقتصادی فیلیپین-ژاپن (PJEPA)، تاکید کرد که هدف این توافق گسترش روابط اقتصادی فراتر از تجارت کالا، پوشش حوزه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال و پایداری زیست ‌محیطی است.

کاهش ۱.۵ درصد کسری تجاری در ماه آوریل

 Philippine News Agency

  بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار فیلیپین، کسری تجاری یا تفاوت بین ارزش صادرات و واردات فیلیپین در ماه آوریل ۲۰۲۴ نسبت به رکورد کسری تجاری در ماه مشابه سال گذشته 1.5 درصد کاهش یافته است. داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار این کشور نشان می دهد که کسری تجاری در آوریل امسال ۴.۷ میلیارد دلار است که کمتر از ۴.۸ میلیارد دلار در آوریل 2023  است.

همچنین مجموع فروش صادراتی نیز با ۲۶.۴ درصد افزایش در فروردین ماه امسال به ۶.۲۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۴.۹۲ میلیارد دلار در ماه مشابه سال قبل بیشتر است. محصولات الکترونیکی حدود ۵۷.۴ درصد از کل صادرات کشور را در این ماه به خود اختصاص داده اند و پس از آن سایر کالاهای تولیدی با ارزش صادرات ۳۳۱.۳۰ میلیون دلار و سایر محصولات معدنی با ۲۸۷.۶۵ میلیون دلار قرار دارند.

 صادرات به هنگ کنگ بالاترین میزان صادرات را داشت و پس از آن سایر شرکای تجاری عمده صادراتی از جمله آمریکا، ژاپن، چین و کره قرار گرفتند. محصولات الکترونیکی بیشترین ارزش واردات را به خود اختصاص دادند و پس از آن مواد مرتبط با سوخت معدنی و تجهیزات حمل و نقل قرار گرفتند.

چین بزرگترین تامین کننده کالاهای وارداتی فیلیپین یا تقریباً 29 درصد از کل واردات این کشور در آوریل ۲۰۲۴ بوده است و سایر کشورهایی که محصولات وارداتی این کشور را تامین می‌کنند شامل اندونزی، ژاپن، کره و ایالات متحده است.

 با افزایش تقاضا، فیلیپین به واردات برنج بیشتر در سال ۲۰۲۴ ادامه می دهد

 Manila Times News

 فیلیپین همچنان بزرگترین واردکننده برنج در جهان برای سال ۲۰۲۴ خواهد بود و محموله‌های ورودی برنج احتمالا به ۴.۷ میلیون تن متریک در سال جاری خواهد رسید. بر اساس آخرین مطالعات و گزارش های وزارت کشاورزی آمریکا، آخرین پیش بینی واردات برنج فیلیپین ۲۰ درصد بیشتر از ۳.۹ میلیون تن متریک برنج وارداتی در سال گذشته است. پیش‌بینی جدید همچنین تقاضای رو به رشد برای برنج در فیلیپین را نشان می‌دهد که ناشی از رشد جمعیت و تغییر در الگوهای مصرف است.

در این گزارش همچنین آمده است که پیش بینی می‌شود واردات جهانی به دلیل افزایش نیاز به واردات کشورهای فیلیپین، کنیا و عراق به ۵۳.۸ میلیون تن افزایش یابد و انتظار می رود صادرکنندگان عمده برنج مانند ویتنام و تایلند از این افزایش تقاضا بهره مند شوند. این افزایش پیش بینی شده در نیاز به واردات در بحبوحه تلاش های دولت فیلیپین برای تثبیت قیمت برنج داخلی و تضمین امنیت غذایی در این کشور صورت می‌گیرد.

 داده‌های دفتر صنایع گیاهی فیلیپین همچنین نشان می دهد که ویتنام به عنوان منبع اصلی برنج وارداتی فیلیپین باقی مانده است که بیش از ۷۰ درصد از کل واردات برنج در نیمه اول سال جاری را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، انتظار می‌رود هند با داشتن بیش از ۳۳ درصد از کل صادرات برنج جهان، به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج در جهان باقی بماند.

از هر هفت کارمند بهداشتی مهاجر در آمریکا، یک نفر فیلیپینی است

Manila Times News

به گفته شرکت Remitly، یک سرویس ارسال پول در آمریکا، از هر هفت کارمند بهداشتی مهاجر در آمریکا، یک نفر فیلیپینی است. این گزارش افزود که متخصصان بهداشت فیلیپینی که در آمریکا کار می‌کنند بیش از ۳۴۰۰۰۰ نفر را تشکیل می دهند که بیشترین تعداد متخصصان بهداشت مهاجر را در این کشور به همراه کارکنان بهداشتی مکزیکی و هندی تشکیل می دهند.

فیلیپین همچنین در میان کشورهایی با بیشترین تعداد پرستار مهاجر با بیش از ۱۴۰۰۰۰ نفر فیلیپینی که ۲۸ درصد از کل نیروی کار پرستار مهاجر در آمریکا را تشکیل می دهد، رتبه اول را دارد. این کشور همچنین چهار درصد از پزشکان مهاجر با حدود ۱۱۰۰۰ نفر را تشکیل داده که پنجمین ملیت پزشکان شاغل در آمریکا است.

با این حال، فیلیپین همچنین با چالش های کاهش تعداد پرستاران شاغل در داخل کشور و افزایش تقاضا برای پر کردن مشاغل خالی مواجه است. بنابراین، در فوریه سال جاری، رئیس جمهور مارکوس بخشنامه ای را ارائه داد  که به فارغ التحصیلان دوره‌های پرستاری اجازه می دهد در بیمارستان‌ها کار کنند و تجربه کسب نمایند، حتی اگر هنوز امتحانات مجوز رسمی خود را نگذرانده باشند.  همچنین برنامه ای برای کمک به فارغ التحصیلان جدید وجود دارد تا تحصیلات کارشناسی ارشد خود را به جای سه سال در یک دوره کوتاه تر یک ساله بگذرانند.

دولت فیلیپین به تلاش های خود برای تشویق پزشکان و پرستاران فیلیپینی برای ارائه تخصص و خدمات خود برای تقویت موسسات بهداشتی در فیلیپین ادامه می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما