معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

هدف گذاری و راهبرد دولت اندونزی در راستای توسعه اقتصاد دیجیتالی

بر اساس هدف گذاری کلان تعیین شده، اندونزی به واسطه پیشرفت صنعت دیجیتال، به دهمین اقتصاد برتر جهان در سال 2030 و یکی از پنج قدرت برتر اقتصاد دیجیتالی جهان در سال 2045 تبدیل خواهد شد.

بر اساس هدف گذاری کلان تعیین شده از سوی آقای جوکووی رئیس جمهور اندونزی، این کشور به واسطه پیشرفت صنعت دیجیتال، به دهمین اقتصاد برتر جهان در سال 2030 و یکی از پنج قدرت برتر اقتصاد دیجیتالی جهان در سال 2045 تبدیل خواهد شد. برای تحقق این هدف، دولت اندونزی راهبرد ملی اقتصاد دیجیتالی را برای تقویت هم افزایی بین همه ذینفعان و به حداکثر رساندن تلاش‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتالی ایجاد کرده است. بدین منظور چارچوب ملی اقتصاد دیجیتالی سال 2030 با هدف تسریع در دیجیتالی شدن اقتصاد و ایجاد فرصت های توسعه اقتصاد دیجیتالی از سوی وزارت هماهنگی امور اقتصادی این کشور تهیه شده است. همچنین نقشه راه دیجیتالی اندونزی برای سال‌های 2021 تا 2024 برای توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی به‌ منظور آغاز فرآیند تحول دیجیتالی در اندونزی تدوین شده است.

در این راستا بخش های مختلف دولت برنامه‌های خود را با در نظر داشتن سیاست های راهبرد اقتصاد دیجیتالی مذکور در پیش گرفته اند که از نمونه‌های آن می‌توان به توسعه زیرساخت‌های تحول دیجیتال از جمله از ساخت شبکه‌های فیبر نوری، توسعه شبکه 5G، ایجاد مراکز اطلاعات، توسعه منابع انسانی و استعدادهای دیجیتالی از طریق گنجاندن مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در برنامه درسی آموزشی، اجرای برنامه‌های آموزشی برای نیروی کار به منظور سازگاری با تحولات دیجیتالی و اجرای طرح جامع سلامت دیجیتالی اشاره نمود.

 بر اساس پیش بینی رئیس جمهور اندونزی، این کشور در سال 2030 به دهمین اقتصاد برتر جهان تبدیل خواهد شد. آقای جوکووی ارزش اقتصاد دیجیتال اندونزی در سال 2025 را حدود 146 میلیارد دلار ذکر نموده و اظهار داشته است مطابق پیش بینی‌ها سهم اقتصاد دیجیتال اندونزی در سال 2030 هشت برابر خواهد شد. وی سال 2045 را سال طلایی برای اقتصاد اندونزی دانسته است که این کشور به یکی از پنج قدرت برتر اقتصاد دیجیتالی جهان تبدیل خواهد شد. وی می افزاید از لحاظ میزان دسترسی کاربران به اینترنت اندونزی در رتبه چهارم جهان است و صنعت دیجیتالی این کشور توانایی تامین سهم 133 میلیارد دلاری از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2025 را دارد. به گفته وی اندونزی دارای 2193 استارتاپ است و این کشور از نظر سرعت بخشیدن به اقتصاد دیجیتالی و تحول صنعتی، در رتبه نخست آسیای جنوب شرقی قرار دارد.

رئیس جمهور اندونزی به منظور تحقق اهداف پیش بینی شده، دستور تهیه نقشه راه اقتصاد دیجیتالی این کشور با تاکید بر سه موضوع منابع انسانی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را صادر نموده است. به گفته وی فضای سرمایه گذاری مساعد برای توسعه صنعت دیجیتالی به کمک انجام اصلاحات ساختاری قانون اشتغال در حال انجام است. این قانون صدور مجوزهای تجاری را تسهیل می‌کند و مشوق هایی را نیز برای توسعه اقتصاد دیجیتالی ارائه می دهد.

آقای ایرلانگا هارتارتو وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، شتاب دیجیتالی راکلید تقویت رقابت ملی و جهانی می داند. وی پیش بینی نموده است ارزش اقتصاد دیجیتال اندونزی تا سال 2025 دو برابر شده و به 146 میلیارد دلار برسد. به گفته آقای‌هارتارتو تسریع تحول دیجیتالی، کلید ورود اندونزی به رقابت جهانی در این زمینه، توسعه بلندمدت و توانمندسازی مردم و کسب‌ وکارها برای استفاده از فرصت‌های جدید بازار به ‌ویژه در دوران پساکرونا می‌باشد.

 وی می افزاید در تلاش برای تحقق این هدف، نقشه راه دیجیتالی اندونزی برای سال‌های 2021 تا 2024 که شامل 100 ابتکار اصلی برای پیشبرد توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی در 10 بخش اولویت‌دار است، به‌ منظور آغاز فرآیند تحول دیجیتالی در اندونزی تدوین شده است. علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌های پشتیبان این تحول اعم از فیزیکی و دیجیتالی از جمله ساخت شبکه‌های فیبر نوری، توسعه شبکه 5G، برج‌های BTS، ایجاد مراکز اطلاعات و توسعه ماهواره‌های با توان بالا (HTS) در دستور کار قرار گرفته است.

 دولت همچنین در حال توسعه منابع انسانی و استعدادهای دیجیتالی از طریق گنجاندن سر فصل های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان بخش اصلی برنامه درسی آموزشی و حرفه‌ای و همچنین برنامه‌های آموزشی برای کمک به کارگران و جویندگان کار به منظور سازگاری آنان با تحولات دیجیتالی است.

وزارت آموزش، فرهنگ، تحقیقات و فناوری نیز در بیانیه ای بر لزوم توسعه استعدادهای دیجیتال برای تبدیل شدن به یکی از پنج قدرت برتر اقتصادی دیجیتال در جهان تاکید کرده است. به گفته آقای نظام مدیرکل آموزش عالی، تحقیقات و فناوری این وزارتخانه، تسریع در توسعه استعدادهای دیجیتالی در دستور کار قرار گرفته است تا مطابق با چشم انداز کلان تعریف شده از رئیس جمهور برای تبدیل اندونزی به یکی از پنج قدرت برتر اقتصادی دیجیتالی جهان، امکان همگام شدن با تغییرات و رقابت پذیری نیروی کار فراهم شود.

 آقای نظام تاکید کرد که هم اکنون جهان در حال تغییرات گسترده و حرکت به سوی واقعیت دیجیتالی در بخش های مختلف است. از این رو، ساختار جهانی نیاز به حمایت رهبران جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات  دارد. وی خاطرنشان کرد استفاده از تجربه و تخصص رهبران صنعت دیجیتالی جهان برای تسریع و غنی ‌نمودن تحول دیجیتالی و در نتیجه رشد اقتصادی کشور حیاتی است.

آقای رودی صلاح الدین، معاون وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی با تاکید بر اهمیت تحول دیجیتالی به عنوان کلید اصلی دستیابی به چشم انداز اندونزی پیشرفته در سال 2045 در سخنان خود در رویداد "پیشبرد اقتصاد دیجیتالی و مالی: راهبرد دولت و صنعت در دیجیتالی شدن" پیش بینی نمود که در سال 2030 سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی اندونزی به حدود 18 درصد خواهد رسید. وی افزود هدف گذاری توسعه اقتصاد دیجیتالی برای ایجاد 2.5 میلیون شغل جدید از سال 2024 و مشارکت 30 میلیون کسب و کار کوچک و متوسط به عنوان بخشی از نظام اقتصاد دیجیتالی کشور، انجام شده است.

 وی راهبرد ملی اقتصاد دیجیتالی سال 2030 را متشکل از سه بخش اصلی عنوان نمود که عبارتند از: "تسریع در دیجیتالی شدن اقتصادی، ایجاد فرصت های اقتصاد دیجیتالی متنوع و عادلانه و تقویت هماهنگی بین همه ذینفعان این حوزه". آقای صلاح الدین اعلام نمود که اجرای این راهبرد ملی به عنوان چتری برای همه ذینفعان توسعه اقتصاد دیجیتالی و مالی از سال آینده آغاز خواهد شد.

وزارت بهداشت اندونزی نیز طرح تحول دیجیتالی نظام مراقبت های بهداشتی خود را آغاز نموده است و اخیراً از طرح جامع سلامت دیجیتالی رونمایی کرده است که زمینه را برای استفاده همه اندونزیایی‌ها از مراقبت های بهداشتی دیجیتال، مقرون به صرفه و با کیفیت فراهم می سازد. مقامات وزارت بهداشت اندونزی دو حوزه هوش مصنوعی و سلامت از راه دور را به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری طی سه سال آینده اعلام نموده اند. اندونزی دارای بیش از 10000 جزیره مسکونی است و دولت باید توسعه زیرساخت ها و منابع استاندارد را برای ارائه دسترسی برابر به همه مردم و متخصصان مراقبت های بهداشتی در اولویت قرار دهد.

در حال حاضر، دولت اندونزی قصد دارد شش بخش از سیستم بهداشت این کشور را به صورت دیجیتالی تغییر دهد که عبارتند از مراقبت های اولیه، مراقبت های ثانویه، تاب آوری نظام سلامت، تامین مالی سلامت، فرهنگ سلامت و فناوری سلامت. برای دستیابی به چشم انداز اندونزی سالم، همه بخش های دخیل در نظام مراقبت های بهداشتی باید با وزارت بهداشت همکاری و از آن حمایت نمایند. انتظار می‌رود رشد نظام سلامت دیجیتالی، آمادگی اندونزی را برای مواجهه با وضعیت‌های اضطراری و شیوع بیماری‌های همه‌گیر در آینده افزایش دهد.

محمد الحمام معاون اقتصاد دیجیتالی و محصولات خلاق وزارت گردشگری و اقتصاد خلاق اندونزی توسعه استعدادهای دیجیتالی را پایه ای اساسی در حمایت از توسعه استارتاپ ها در همه کشورها دانست. وی تعداد استارتاپ های ثبت شده در اندونزی تا سال 2022 را حدود 2300 شرکت ذکر نمود و افزود اندونزی با جمعیت 278 میلیون نفری تعداد 370 میلیون کاربر فعال تلفن همراه دارد و ضریب نفوذ اینترنت در این کشور 77 درصد می‌باشد.

وی تعداد کاربران اینترنت اندونزی را 204.7 میلیون نفر و کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی را 191.4 میلیون نفر ذکر نمود و اظهار داشت این ظرفیت باعث شده است که ارزش اقتصاد اینترنتی اندونزی در سال 2021 به 70 میلیارد دلار برسد و پیش بینی می‌شود در سال 2025 به 146 میلیارد دلار افزایش یابد.

لازم به ذکر است  شرکت خدمات وب آمازون (AWS)، یکی از بزرگترین بازیگران جهانی در فناوری اینترنت، اعلام آمادگی نموده است تا به تحول دیجیتالی در اندونزی کمک کند. این شرکت آمریکایی در ماه دسامبر 2021 زیرساخت های مورد نیاز خود در جاکارتا را راه اندازی کرد و متعهد به سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری در اندونزی طی یک دوره 15 ساله شده است. به گفته مک نامارا مدیر عامل بخش جنوبشرقی آسیای خدمات وب آمازون، این شرکت قصد دارد مبلغ 5 میلیارد دلار در بخش های تحول دیجیتالی اندونزی سرمایه گذاری نماید. این بخش ها شامل تامین زیرساخت (پایگاههای داده، شبکه‌های برق و ...)، حضور گروههای پشتیبان برای سازماندهی خدمات و بازاریابی و همکاری با شرکای محلی در اندونزی خواهند بود. ارتقای مهارت های منابع انسانی و اعطای طرح های تشویقی از دیگر برنامه‌های این طرح  می‌باشند. تا کنون 300000 اندونزیایی از سوی شرکت AWS آموزش دیده اند و آموزش صدها هزار نفر دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اندونزی اعلام نموده است که "نمایشگاه تحول دیجیتالی (DTE)" اندونزی با موضوع نمایش آخرین فناوری‌های تحول دیجیتالی همزمان با نشست سران گروه 20 در نوامبر 2022 در این کشور برگزار خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما