معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

کشورها بدنبال جایگزین‌های ارزان تر برای گاز طبیعی

گاز طبیعی به داغ ترین کالا تبدیل شده است. انتظار می رود با نزدیک شدن به فصل زمستان، وضعیت بدتر شود. در عین حال، افزایش قیمت ها باعث می‌شود که سوخت برای برخی از کشورها مقرون به صرفه نباشد. به همین دلیل است که خریداران ثروتمند و فقیر به طور فزاینده ای به دنبال گزینه‌های جایگزین هستند.

سایت اقتصادی بلغاری مانی نوشت: قیمت های بالای گاز طبیعی هیچ نشانه ای از کاهش به این زودی‌ها را نشان نمی دهد و عرضه به طور فزاینده ای دشوار می‌شود. از سوی دیگر، جایگزین‌های سوخت ارزان‌تر و آلوده تر برای خریداران تشنه انرژی جذاب به نظر می‌رسند.

استیو ساویر از مشاوران FGE گفت: به دلیل ترس از کاهش عرضه در زمستان، برخی از دولت‌ها اعلام کرده‌اند که اجازه می‌دهند نفت کوره و زغال‌سنگ بیشتری در نیروگاه‌ها استفاده شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت 380 هزار بشکه در روز افزایش داد و به 2.1 میلیون بشکه در روز رساند که انتظار داشت صنعت و تولیدکنندگان برق سوخت خود را به سمت نفت سوق دهند. این آژانس توضیح داد که تقاضای اضافی در خاورمیانه و اروپا "متمرکز" است.

دیمین کوروالین، رئیس تحقیقات انرژی در گلدمن ساکس، انتظار دارد که تغییر از گاز به نفت 1.5 میلیون بشکه در روز به تقاضای اضافی در زمستان امسال، در مقایسه با یک میلیون بشکه در روز در سال گذشته اضافه کند. او در مصاحبه ای با بلومبرگ اعلام کرد که تقاضا از بخش انرژی و همچنین صنایع خواهد بود.

 بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از تلاش‌های کربن‌زدایی به گاز طبیعی متکی هستند زیرا این گاز پاک‌ترین سوخت فسیلی است.

قیمت‌های بالاتر LNG تولیدکنندگان برق در سراسر جهان را تشویق می‌کند تا در صورت امکان از زغال سنگ به جای گاز استفاده کنند.

اما محدودیت هایی نیز وجود دارد - کمبود ظرفیت برای تولید انرژی از منابع کمتر دوستدار محیط زیست یکی از مشکلات است. همچنین ممکن است راه اندازی مجدد نیروگاه‌های نفتی یا زغال سنگ دشوار باشد. ساویر از FGE گفت: "راه اندازی مجدد چنین نیروگاه‌هایی به این بستگی دارد که چقدر خوب نگهداری شده اند."

FGE انتظار دارد کشورهای بیشتری برای راه اندازی مجدد این نیروگاه‌ها تلاش کنند. ساویر می‌گوید: «اگر آن‌ها می‌خواهند تا زمستان نیروگاه‌ها راه‌اندازی شوند، این فرآیند باید از هم اکنون آغاز شود».

 

منبع: https://money.bg/economics/svetat-zagarbva-gaza-i-preminava-kam-po-evtinite-i-po-mrasni-alternativi.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما