معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اتحادیه اروپا ذخایر استراتژیک لیتیوم ایجاد خواهد کرد

لیتیوم یک عنصر مهم برای باتری‌های الکتریکی است و فلزات خاکی کمیاب اجزای استراتژیک برای تولید تراشه‌ها، نمایشگرهای کریستال مایع، تجهیزات نظامی یا تجهیزات مزرعه بادی هستند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد که آنها به زودی مهمتر از نفت و گاز خواهند بود.

وضعیت جهانی لیتیوم

تقاضا برای لیتیوم سال‌هاست که در نتیجه پذیرش انبوه باتری‌های لیتیوم یونی افزایش یافته است.

کشورها بدنبال جایگزین‌های ارزان تر برای گاز طبیعی

گاز طبیعی به داغ ترین کالا تبدیل شده است. انتظار می رود با نزدیک شدن به فصل زمستان، وضعیت بدتر شود. در عین حال، افزایش قیمت ها باعث می‌شود که سوخت برای برخی از کشورها مقرون به صرفه نباشد. به همین دلیل است که خریداران ثروتمند و فقیر به طور فزاینده ای به دنبال گزینه‌های جایگزین هستند.

نگاهی به وضعیت تولیدات کشاورزی اوکراین در سال 2020

اوکراین علیرغم شیوع کرونا، قرنطینه چهار ماهه در فصل بهار 2020 و کاهش تقاضای جهانی در برخی از محصولات، در تولید و صادرات محصولات کشاورزی موفقیت های قابل توجهی را بدست آورد. هرچند بدلیل شرایط نامساعد آب و هوایی در سال 2020 و خشکسالی بی سابقه در این کشور در برخی از مناطق و سرما و باران‌های بی موقع، نتوانست به آمار تولیدات سال 2019 برسد اما بخش کشاورزی و درآمدهای صادراتی این بخش، کاهش درآمدهای ارزی بخش صنعتی و خدمات کشور را جبران نمود.

وضعیت اقتصادی آفریقای جنوبی در دوره کرونا

در دوره کرونا و پس از فرو رفتن کشور در قرنطینه سراسری از تاریخ 28 مارس 2020، آفریقای جنوبی یک وضعیت نامطلوب اقتصادی را تجربه کرد و تولید ناخالص داخلی این کشور در این دوران کاهش یافت. اما با وجود خروج کشور از وضعیت قرمز کرونایی و شروع دوباره کسب و کار، افت فعالیت های اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی به سه ماهه چهارم سال سرایت خواهد کرد و شرایط اقتصادی در مجموع نامطلوب خواهد بود.