معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

توافق تجارت آزاد نیوزیلند و اتحادیه اروپا

نیوزیلند و اتحادیه اروپا پس از سال ها مذاکره سخت، به قرارداد تجارت آزاد دست یافتند که در صورت اجرا دسترسی به یکی از بزرگترین و پرسودترین بازارهای جهان را برای اقتصاد نیوزیلند باز می‌کند.

این توافق که حدود 14 سال در دست بررسی و مذاکره بود، برای نیوزیلند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر اساس برآوردهای به عمل آمده، تا سال 2035، ارزش صادرات نیوزیلند  به اتحادیه اروپا به میزان 1.8 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت که سودآورتر از منافع حاصل از قرارداد تجارت آزاد اخیر نیوزیلند با بریتانیا است. بر اساس این توافق، 97 درصد از صادرات فعلی نیوزیلند  به اتحادیه اروپا در نهایت بدون عوارض گمرکی خواهد بود و بیش از 91 درصد از تعرفه‌ها از روز اجرایی شدن FTA حذف خواهد شد. برای همه انواع میوه‌های کیوی، پیاز، سیب، عسل مانوکا و کالاهای تولیدی و همچنین تقریباً تمام ماهی‌ها و غذاهای دریایی و سایر محصولات باغی، تعرفه‌ها فورا حذف خواهد شد. همچنین دسترسی طیفی از ارائه دهندگان خدمات به اتحادیه اروپا از جمله آموزش آسان تر خواهد شد.

گوشت و لبنیات به دلیل بازار حفاظت شده اروپا همیشه فروش سختی داشته اند. پس از اجرای کامل این قرارداد، فرصت‌های سهمیه‌ای جدید به ارزش بیش از 600 میلیون دلار درآمد صادراتی سالانه با افزایش هشت برابری میزان گوشت گاو قابل فروش به اروپا را فراهم می‌کند. دسترسی معاف از مالیات برای گوشت گوسفند هر سال 38000 تن افزایش یافته است. گوشت قرمز و لبنیات در روز اول قرارداد به ارزش 120 میلیون دلار درآمد صادراتی جدید سالانه به دست خواهند آورد که تخمین زده می‌شود تا 7 سال آینده به بیش از 600 میلیون دلار برسد. برای کره، پنیر، شیرخشک و آب پنیر پروتئینی سهمیه بندی مشخصی نیز تعیین شده است. بخش بزرگ تعرفه‌های لبنیات، ظرف هفت سال حذف خواهند شد، اما سیستم فعلی کمی‌پیچیده تر است. نیوزیلند سهمیه‌های سازمان تجارت جهانی برای کره و پنیر داشت، اما صادرکنندگان نمی‌توانستند از آنها استفاده کنند زیرا «نرخ‌های تعرفه‌ای» آنقدر بالا بود که استفاده از آن‌ها اقتصادی نبود. به عنوان مثال، کره دارای سهمیه سالانه 46000 تن است اما نرخ تعرفه آن 38 درصد بوده است. بر اساس قرارداد جدید، از این سهمیه، 36000 تن در طول هفت سال تعرفه 5 درصدی خواهد داشت که پس از اجرای کامل، 258 میلیون دلار سود برای نیوزیلند در هر سال خواهد داشت. به دلیل همین تعرفه‌های بالا، در پنج سال گذشته صادرات پنیر نیوزیلند  به اتحادیه اروپا متوقف شده بود اما بر اساس FTA، دسترسی فوری از طریق سهمیه سالانه 31000 تن بدون تعرفه، به ارزش حدود 187 میلیون دلار در هر سال به این بخش امکان پذیر خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما