معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۲

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

رشد کم فروغ تولید ناخالص داخلی واقعی نیوزیلند

وزارت خزانه داری نیوزیلند یادداشت تحلیلی جدیدی منتشر کرده است که میانگین رشد درآمد سرانه نیوزیلند را از اواخر دهه 1990 تا سال 2019 بررسی می‌کند. این مقاله نشان داد که رشد نیوزیلند بر اساس معیارهای بهره‌وری سنتی، مانند تولید ناخالص داخلی واقعی در هر ساعت کار، چشمگیر نبوده است. با این حال، رشد آن بر اساس معیارهای جامع تر، مانند درآمد خالص سرانه ملی واقعی، از دهه 1990 قوی تر بوده است. مطابق با این، درآمد خالص ملی واقعی نیوزیلند و سرانه دستمزدهای واقعی تا حدودی به کشورهای با درآمد بالاتر نزدیک شده و مهاجرت کاهش یافته است.

در نیوزیلند، حدود 60 درصد از رشد انباشته ناشی از ترکیبی از افزایش نرخ اشتغال، افزایش شرایط تجارت، کاهش کسری خالص درآمد بین‌المللی و عدم تغییر کاهش ارزش سرمایه است. بیشتر افزایش شرایط تجارت نیوزیلند به افزایش قیمت‌های صادراتی مربوط می‌شود، هرچند که با تغییر، ترکیب واردات نیز حمایت شده است.

https://insidegovernment.co.nz/nz-real-gdp-growth-lacklustre/?utm_medium=email&utm_campaign=Inside-Government-NZ-20062023&utm_content=insidegovernment.co.nz%2Fnz-real-gdp-growth-lacklustre%2F&utm_source=email.jslmedia.com.au

 مسیر شغلی آسانتر برای مهاجران مجرب در نیوزیلند

دولت نیوزیلند تغییراتی را در رده مهاجران ماهر اعلام کرده است تا به مشاغل مختلف کمک کند کارگران مورد نیاز خود را جذب کنند. وزیر مهاجرت نیوزیلند، مایکل وود، گفت که دولت متوجه شده است که بسیاری از صنایع به دلیل کمبود نیروی کار، متقاضی دریافت نیروی جدید هستند.

از اوایل اکتبر، یک سیستم امتیازدهی ساده برای رتبه بندی مهارت ها بر اساس نیازهای شغلی در نیوزیلند، و مدارک تحصیلی معتبر معرفی خواهد شد. وزیر مهاجرت این کشور افزود: «افراد با مهارت بالا مسیر سریع تری برای دریافت اقامت خواهند داشت و دیگر افراد با مهارت کمتر اگر برای مدتی در نیوزیلند کار کنند، مسیر روشنی برای اقامت پیش رو خواهند داشت. الزامات شفاف، وضعیت کارگران موقتی را که برای مدتی در این کشور مشغول به کار بوده اند را مشخص خواهد کرد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی دولت، اطمینان از اینکه مهاجران ماهر و خانواده‌هایشان می‌توانند در نیوزیلند اقامت بگیرند، امتیاز  بزرگی برای جذب کارگران ماهر خواهد بود.»

این طرح  مسیرهای دیگری را نیز برای اقامت مشخص می‌کند، مانند فهرست سبزکه مسیری باریک‌تر و مختص شغل برای افرادی است که در نقش‌های مشخص شده در سطح ملی و تقاضای جهانی کار می‌کنند. فهرست سبز از دو ردیف مشاغل تشکیل شده است.

مشاغل دسته 1 که واجد شرایط هستند می‌توانند بلافاصله بعد از آمدن به نیوزیلند اقامت فوری دریافت کنند. مشاغلی مانند: مهندس شیمی، مهندس مواد، مهندس عمران، مهندس ژئوتکنیک، مهندس سازه، مهندس برق، مهندس الکترونیک و مهندس محیط زیست

مشاغل سطح 2 که واجد شرایط هستند، می‌توانند پس از دو سال کار در نیوزیلند، اقامت دریافت کنند. این همان چیزی است که به عنوان مسیر «کار تا اقامت» شناخته می‌شود. تعدادی از این مشاغل عبارتند از: ناظران ساختمانی عمران، اپراتور جرثقیل، بالابر، اپراتور بولدوزر و اپراتور بیل مکانیکی

همه مهاجرانی که برای این طرح درخواست می‌کنند باید یک شغل یا یک پیشنهاد شغلی در نیوزیلند نزد یک کارفرمای معتبر داشته باشند و می‌بایست حداقل دستمزد متوسط به آنها پرداخت شود.

https://insidegovernment.co.nz/simpler-jobs-path-for-skilled-migrants/?utm_medium=email&utm_campaign=Inside-Government-NZ-22062023&utm_content=insidegovernment.co.nz%2Fsimpler-jobs-path-for-skilled-migrants%2F&utm_source=email.jslmedia.com.au

  موفقیت چشمگیر دولت نیوزیلند در بخش ساخت و ساز مسکن

دولت نیوزیلند با تحویل موفقیت آمیز بیش از 12000 مسکن دولتی دیگر از اکتبر 2017، نقطه عطف مهمی را رقم زد. کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند، گفت: «سرعت تحویل مسکن دولتی  به این معناست که به صورت سالانه، دولت کارگر فعلی (حزب حاکم) بیشترین تعداد خانه‌های دولتی را از زمان دومین دولت حزب کارگر در دهه 1950 تحویل و به اتمام رسانده است.»

نخست وزیر افزود: «از هر هفت مسکن عمومی در نیوزیلند یک مورد توسط دولت او تحویل داده شده است. این یک دستاورد چشمگیر است، حتی بیشتر از آنچه که شما در نظر بگیرید چرا که نزدیک به ده هزار مورد از این  خانه‌ها کاملاً جدید و آماده سکونت هستند. برنامه ساخت و ساز ما در سال های اخیر با تولید شغل جدید از اقتصاد نیوزیلند حمایت کرده است. تعداد 22000 نفر در برنامه ساخت وساز مشارکت داشته اند. تعهد دولت به بخش ساخت و ساز مسکن دولتی  فراتر از 18000 خانه  است که تا پایان سال 2024 تحویل داده خواهد شد و  تا ژوئن 2025، 3000 خانه دیگر نیز به این تعداد افزوده می‌شود.»

https://insidegovernment.co.nz/govt-marks-public-housing-milestone/?utm_medium=email&utm_campaign=Inside-Government-NZ-23062023&utm_content=insidegovernment.co.nz%2Fgovt-marks-public-housing-milestone%2F&utm_source=email.jslmedia.com.au

تقویت روابط گردشگری با چین

وزیر گردشگری نیوزیلند، پنی هناره که  اخیراً با همتای چینی خود، برای تقویت مجدد توافقات گردشگری صورت گرفته در سال 2019 بین نیوزیلند و جمهوری خلق چین، دیدار کرده بود، در مورد موضوعات مربوط به حوزه گردشگری گفت: «توافقات صورت گرفته با وزارت تجارت، نوآوری و اشتغال و وزارت فرهنگ و گردشگری چین، بر همکاری نیوزیلند با این کشور با هدف به اشتراک گذاشتن دانش، بررسی  فرصت‌های تبادل فرهنگی و تقویت ارتباطات بین المللی از طریق گردشگری صورت گرفته است.»

او افزود: «در سال 2019 توافقاتی در حوضه گردشگری بین چین و نیوزیلند حاصل شد، اما فرصت‌ها برای همکاری در اولویت‌های گردشگری به دلیل همه‌گیری کووید-19 به تعویق افتاد. چین یکی از مهم ترین بازارهای گردشگری ما است و دومین بازار بزرگ بین المللی بازدیدکنندگان قبل از همه گیری کرونا بود.»

ما در این دیدارها همچنین به برقراری مجدد گفتگوهای منظم بین مقامات و وزیران دو کشور تاکید کردیم، و در مورد موضوع گردشگری پایدار و حفاظت از محیط زیست طبیعی به تفصیل صحبت کردیم.» آقای هناره در پایان برای توسعه ارتباطات فرهنگی، اقتصادی دو کشور ابراز امیدواری کرد.

https://insidegovernment.co.nz/strengthening-tourism-ties-with-china/

 افزایش درآمد برای نیوزیلندی‌های دریافت کننده کمک هزینه‌های دولتی

گزارشی که توسط وزارت توسعه اجتماعی نیوزیلند منتشر شده است نشان می‌دهد برای کسانی که کمک هزینه‌های دولتی دریافت می‌کنند، میزان کل درآمد با کم کردن هزینه مسکن، ۴۸ درصد بیشتر از پنج سال پیش است.کارمل سپولونی، وزیر توسعه اجتماعی و اشتغال نیوزیلند، اعلام کرد که تمرکز دولت همچنان بر هزینه‌های زندگی و کاهش فشار بر خانواده‌ها است. او گفت: «این گزارش تاکید می‌کند که رویکرد ما کارآمد است و نشان می‌دهد که ما پیشرفت‌های زیادی در افزایش درآمد افراد کم‌درآمد در سراسر نیوزیلند داشته‌ایم. از زمان ورود به دولت، ما به برداشتن گام‌های ملموس در جهت عادلانه‌تر کردن نظام رفاهی خود ادامه داده‌ایم تا مردم و خانواده‌های دریافت کننده کمک های دولتی بیش از پیش عقب نمانند. فقط درآمد نیست که در حال افزایش است، سرمایه‌گذاری ما در بخش های اصلی  باعث شده است با ایجاد بازار کار از تعداد افرادی که کمک هزینه‌های دولتی دریافت می‌کنند کاسته شود. افزایش در زمینه حداقل دستمزد نیز در این مدت به بالا بردن رفاه عمومی‌کمک زیادی کرده است. در بودجه 2019، ما اعلام کردیم که مبنای افزایش کمک هزینه‌های دولتی را میانگین دستمزد و نه شاخص قیمت مصرف کننده قرار می دهیم. کمک هزینه‌های دولتی عموماً مطابق با رشد دستمزد تنظیم می‌شوند، با این حال با بر آوردهایی که داشتیم  پی بردیم در سال جاری به رویکرد متفاوتی نیاز است، به همین دلیل است که این کمک هزینه‌ها و نیز امور بازنشستگان را با توجه به شاخص قیمت مصرف کننده افزایش دادیم.»

خانم سپولونی خاطر نشان کرد که مدیریت اقتصادی قوی دولت باعث شد که نیوزیلند بهتر از بسیاری از کشورها از بحران مالی جهانی ناشی  از کوید-19 عبور کند. از آنجایی که بیکاری روند کاهشی به خود گرفته و درآمدها بالاترین نرخ رشد از زمان شروع رکوردها را تجربه کرده اند، فرصت ها و انگیزه‌های بیشتری برای کار وجود دارد. کارمل سپولونی در پایان افزود:« ما می دانیم که کارهای بیشتری باید انجام دهیم، اما گزارش هایی مانند این نشان می دهد که ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم.»

https://insidegovernment.co.nz/msd-report-shows-incomes-growth-for-kiwis-on-main-benefit/

 تصمیم دولت نیوزیلند در کاهش تعداد کارکنان دانشگاه‌ها

جان تینتی، وزیر آموزش و پرورش و گرانت رابرتسون، وزیر دارایی نیوزیلند، از افزایش ۱۲۸ میلیون دلاری یارانه‌ها برای ثبت‌نام در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دو سال آینده خبر دادند. هدف از این کار کمک به دانشگاه‌هایی هست که با مشکل کمبود نقدینگی رو به رو هستند. با این حال اتحادیه آموزش عالی نیوزیلند اعلام کرد به رغم افزایش بودجه، خبر کاهش تعداد کارکنان دانشگاهها در این کشور واقعا ناامید کننده است.

افزایش این بودجه به دنبال هشدار کارکنان، دانشجویان و روسای دانشگاه‌ های نیوزیلند صورت پذیرفت. تظاهراتی نیز با حضور کارکنان و دانشجویان دانشگاه ویکتوریا در روز سه شنبه 20 ژوئن در محل دانشگاه برگزار شد. با این حال، مقامات مسئول در مناطق اوتاگو و ویکتوریا گفتند که از دست رفتن مشاغل و کاهش رشته‌های درسی دانشگاهی همچنان در دستور کار دولت قرار دارد. قرار هست تنها 229 نفر از کارکنان تمام وقت دانشگاه ویکتوریا از کار اخراج شوند. نیک اسمیت، معاون رئیس دانشگاه گفت که دانشگاه بسته دولتی را بسیار دقیق بررسی کرد، اما حتی با در نظر گرفتن  بودجه اضافی کمتر از 20 درصد، اجتناب از این وضعیت بسیار سخت است.

به نظر می رسد کمبود دانشجویان بین المللی در دانشگاههای نیوزیلند  به دلیل کووید-19، تأثیر زیادی به همراه داشته و پیامدهای مالی عدم حضور آنها در دراز مدت پابرجا خواهد بود.

آقای داگلاس، رئیس اتحادیه آموزش عالی نیوزیلند در همین زمینه گفت: «امیدوارم یک  بازنگری در بودجه این بخش صورت گیرد تا دیگر در آینده شاهد چنین شرایطی برای دانشگاههای نیوزیلند نباشیم. وقتی به مواردی  مانند حضور دانشجویان بین‌المللی اتکا داشته باشیم، همیشه خطراتی  این چنینی ما را تهدید می‌کند و مایه تاسف است که کارکنان متعهد دانشگاهی باید  بهای آن را بپردازد.»

https://www.rnz.co.nz/news/national/492763/uni-staff-the-backbone-of-this-country-suffering-in-proposed-cuts-union

حذف یارانه‌های سوختی در نیوزیلند

رسانه‌های محلی اعلام کردند دولت نیوزیلند تصمیم به حذف یارانه سوخت گرفته است. از این رو سوخت و کرایه‌های حمل و نقل عمومی‌با قیمت کامل از اول جولای در دسترس عموم قرار گرفت. پیش بینی می‌شود سوخت 29 سنت در هر لیتر افزایش یابد و کاهش موقت عوارض جاده ای نیز برداشته خواهد شد.

در بعضی نواحی رانندگان نیوزیلندی با صف بستن درجلوی پمپ بنزین‌ها اقدام به پر کردن ماشین‌های خود کرده اند. در گزارشی که یکی از شبکه‌های تلویزیونی نیوزیلند تهیه کرده بود، تعدادی از نیوزیلندی‌ها گفتند که از این به بعد در مورد تعداد سفرهایی که با ماشین خواهند داشت تجدید نظر خواهند کرد و بیشتر پیاده روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

تعدادی از کارشناسان نیز بر مصرف بهینه سوخت تاکید داشتند و مواردی چون بررسی فشار باد لاستیک های ماشین را توصیه کردند. با وجود افزایش قیمت بنزین، همانطور که در بودجه سال 2023 نیوزیلند اعلام شده بود، حمل و نقل عمومی‌برای افراد زیر 13 سال رایگان و برای افراد زیر 25 سال، نیم بها باقی خواهد ماند. با این حال بلیط قطار و اتوبوس برای افراد بزرگسال دو برابر خواهد شد.

https://www.rnz.co.nz/news/national/492891/fuel-prices-government-transport-subsidies-to-end-commuters-brace-for-a-hit-to-the-pocket

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما