معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در نیمه اول فروردین 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد.

همچنان هزینه زندگی، دغدغه اصلی مردم نیوزیلند

یک نظرسنجی میدانی نشان می دهد که هزینه زندگی موضوع شماره یک برای نیوزیلندی‌ها، حتی پیش از دغدغه‌های محیط زیستی است. طبق ایننظرسنجی جدید، خانوارهایی که با هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، نگرانی‌ها و اقدامات مربوط به محیط زیست و پایداری را نادیده می‌گیرند.

این  گزارش تحقیقاتی، نشان داد که 72 درصد از پاسخ‌دهندگان، هزینه زندگی را دغدغه شماره یک خود می دانند و 90 درصد از آنها گفتند که این عامل اصلی هنگام خرید کالا و خدمات است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که مصرف‌کنندگان علاقه کمتری به انتخاب‌های «آگاهانه از محیط زیست» دارند. یبق این نظر سنجی، حمایت از کودکان و مقابله با جرم و جنایت در رتبه‌های دوم و سوم نگرانی‌های مردم نیوزیلند قرار دارد و مسائل زیست‌محیطی نیز در رتبه‌های پایین تر قرار گرفته است.

دو حوزه نگران کننده که بیشترین افزایش سال به سال را داشته اند - وضعیت اقتصادی نیوزیلند و مدیریت بدهی شخصی - نیز مرتبط با هزینه‌های جاری مردم هستند. فشارهای مالی حاد و روندهای معکوس اقتصادی چالش برانگیز، نیوزیلندی‌ها را در حال حاضر نشانه رفته است. در نتیجه این نظر سنجی مشخص شد که مسکن، بهداشت و خشونت در جامعه نیز از اهمیت بالایی برای مردم نیوزیلند برخوردار است.

به طور کلی، این نظرسنجی کاهش 11 درصدی را در تعداد افرادی که ادعا می‌کنند به سبک زندگی پایدار متعهد هستند، نشان می‌دهد، اگرچه بیش از نیمی از آنها همچنان نگران تأثیر تغییرات آب و هوایی هستند.

این نظر سنجی دیدگاه 1000 نیوزیلندی را مورد بررسی قرار داده و دارای حاشیه خطای مثبت یا منفی 5 درصد است.

نیوزیلندی‌ها  در ۱۲ سال آینده ۷ میلیارد دلار بیشتر برای برق خواهند پرداخت

طبق گزارشی که به سفارش صنعت انرژی ارائه شده است، حذف تدریجی گاز طبیعی می‌تواند منجر به پرداخت 7 میلیارد دلار هزینه اضافی انرژی توسط خانوارها و مشاغل در 12 سال آینده شود.

این مربوط به برنامه انتقال گاز دولت است که بر روی اقداماتی تا سال 2035  تمرکز دارد تا اتمام استفاده از بخش گازهای فسیلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حمایت از گذار کشور به کربن خالص صفر تا سال 2050 را محقق سازد. بر همین اساس شرکت های متعدد خصوصی و بخش های بزرگ دولتی بر روی سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر متمرکز شده اند. این گزارش می‌گوید که طی سال های آینده زمینه‌های زیادی برای حضور شرکت ها و ابتکارات نوین در زمینه تولید انرژی‌های پاک در نیوزیلند وجود خواهد داشت.

شناسایی بیماری‌هاری برای اولین بار در نیوزیلند

یک نفر بر اثر بیماری‌هاری در اوکلند جان خود را از دست داد که به گفته مقامات بهداشتی اولین مورد شناخته شده از این بیماری در نیوزیلند است. این فرد به تازگی از خارج از کشور وارد نیوزیلند شده بود. دکتر نیک جونز، مدیر یک مرکز بهداشت عمومی، گفت که انتقال هاری از فرد به فرد بسیار نادر و تقریبا ناشناخته است، بنابراین هیچ خطری برای افراد جامعه وجود ندارد.

مرکز بهداشت عمومی ته واتو که فرد بیمار در آنجا بستری شده بود طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این فرد در اولین بستری شدن در بیمارستان در اوایل ماه مارس به عنوان مشکوک به‌هاری شناسایی شد، بنابراین با اقدامات کنترل کامل، عفونت در بیمارستان شهر اوکلند مدیریت شد.

دکتر نیک جونز گفت هاری معمولاً از بزاق حیوان آلوده هنگام گاز گرفتن فرد گرفته می‌شود. اگر فرد در فاصله زمانی بین گاز گرفتن و بروز علائم به دنبال درمان نباشد، هاری معمولاً کشنده است. او افزود نیوزیلند در جمعیت حیوانی یا انسانی خود بیماری‌هاری نداشته است.

آسیب پذیری زیرساخت های حیاتی نیوزیلند در برابر هکرها

یک کارشناس امنیت سایبری بین‌المللی معتقد است که زیرساخت‌های حیاتی نیوزیلند همچنان در برابر هکرها آسیب‌پذیر است و شرکت‌ها با ارتقای سیستم پرهزینه ای مواجه هستند. برخی از زیرساخت های کلیدی در ماه‌های اخیر مورد حمله سایبری قرار گرفته است، از جمله حمله دسامبر گذشته به ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات که از وزارت دادگستری و سازمان بهداشت نیوزیلند پشتیبانی می‌کرد.

مارتی ادواردز، مدیر سابق امنیت داخلی ایالات متحده، که اکنون در شرکت امنیت سایبری Tenable فعالیت می‌کند، در ارتباط با موضوع امنیت سایبری گفت که سرمایه گذاری کم در امنیت سایبری به این معنی است که مجرمان از آسیب پذیری‌های شناخته شده سوء استفاده می‌کنند. بسیاری از خدمات حیاتی که ما در زندگی روزمره خود به آنها وابسته هستیم، مانند تامین مواد غذایی، به طور فزاینده ای توسط کامپیوترهای جعبه سیاه کوچکی اجرا می‌شوند که در مواردی مانند شبکه‌های برق و سیستم های تصفیه آب مورد حمله سایبری قرار می‌گیرند.

متخصصان امنیت سایبری در نیوزیلند به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هشدار داده اند که مراقب افزایش به اصطلاح هکتیویسم (Hacktivism) باشند که ممکن است سیستم‌های آنها را هدف قرار دهد. هکتیویسم نوعی فعالیت اینترنتی است که در آن گروه‌ها وب‌سایت‌ها را هک می‌کنند تا یک برنامه سیاسی یا تغییر اجتماعی را تبلیغ کنند.

همکاری شرکت برق مرکوری نیوزیلند با شرکت آمازون

شرکت برق مرکوری قرارداد بلندمدتی با غول فناوری آمازون برای انرژی‌های تجدیدپذیر برای مراکز داده اوکلند امضا کرده است که قرار است سال آینده راه اندازی شود. خدمات وب آمازون (AWS) حدود نیمی از خروجی برق بخش جنوبی مزرعه بادی Turitea  شرکت مرکوری در نزدیکی پالمرستون شمالی را با قیمت توافقی به مدت 15 سال خریداری خواهد کرد. مزرعه بادی Turitea قرار بود در اواسط سال تکمیل شود و انتظار می‌رود که بخش جنوبی آن در سال به طور متوسط 370 گیگاوات ساعت برق تولید کند. شرکت مرکوری گفت که شرایط مالی این معامله محرمانه است.

کسری بودجه دولت نیوزیلند بالاتر از پیش بینی‌ها

کسری بودجه دولت به دلیل کاهش مالیات، بالاتر از پیش‌بینی است. ارقام رسمی نشان می دهد کسری 3.2 میلیارد دلاری برای 8 ماه منتهی به فوریه 2023، حدود 600 میلیون دلار بیشتر از پیش بینی شده است. درآمد مالیاتی به دلیل کاهش مالیات شخصی GSTوکسر منبع و عوارض گمرکی، 1 میلیارد دلار کمتر از 73.3 میلیارد دلار پیش بینی شده بود.

طبق اعلام وزارت خرانه داری، هزینه‌ها 800 میلیون دلار کمتر از پیش بینی بود که عمدتاً به دلیل هزینه‌های دوران بحران کرونا بود. همچنین به دلیل کاهش هزینه‌های مربوط به خدمات اصلی دولتی، تامین اجتماعی، حفاظت از محیط زیست، مسکن و توسعه جامعه و خدمات اقتصادی و صنعتی بود. گرانت رابرتسون، وزیر دارایی، در همین زمینه گفت سال 2023 سال سخت اقتصادی برای نیوزیلند خواهد بود اما دولت آماده رو به رو شدن با دشواری‌های پیش رو را دارد. رابرتسون افزود که دولت فرصت مالی لازم برای مقابله با اثرات طوفان گابریل و شوک اقتصادی آینده را دارد. او گفت که سطح بدهی نیوزیلند با 18.9 درصد تولید ناخالص داخلی یکی از پایین ترین سطح در کشورهای توسعه یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما