معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در نیمه اول شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر وزیر تجارت و رشد صادرات نیوزیلند به امارات متحده عربی

دیمین اوکانر، وزیر تجارت و رشد صادرات کشور نیوزیلند طی یک سفر کاری چند روزه به امارات متحده عربی با ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات و ریم الهاشمی، وزیر دولت در امور همکاری‌های بین المللی این کشور دیدار کرد. اوکانر در این رابطه اعلام کرد که در دیدار با همتای اماراتی خود به وی اطمینان داده که نیوزیلند دارای ظرفیت ها و فرصت های مناسبی است که می‌تواند باعث افزایش مراودات دوجانبه میان دو کشور شود. وی همچنین افزود: امارات متحده عربی یکی از مهمترین شرکای تجاری نیوزیلند و مقصد صادرات سالانه حدود 1 میلیارد دلار از محصولات این کشور است. علاوه بر این امارات هاب منطقه ای برای پخش کالاهای نیوزیلندی می‌باشد. وزیر اماراتی نیز در این دیدار از اهمیت نیوزیلند به عنوان یک شریک تجاری مطمئن برای امارات در منطقه اقیانوسیه یاد کرده که داری اقتصادی با ثبات است.

 "پنج اولویت اقتصادی" حزب کارگر نیوزیلند در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی 14 اکتبر

کریس هیپکینز، رهبر حزب کارگر وعده داده است که در صورت پیروزی مجدد حزبش در انتخابات پیش رو که در 14 اکتبر 2023 برگزار می‌شود، پنج اولویت را برای رشد اقتصادی نیوزیلند در دستور کار قرار می دهد. بر اساس بیانیه حزب، این اولویت ها با هدف قرار دادن نیوزیلند در جایگاه رهبری جهانی در حوزه کشاورزی پایدار و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

پنج اولویت اعلام شده عبارتند از: رشد اقتصاد مبتنی بر صادراتی با شهرت جهانی؛ تبدیل نیوزیلند به‌هاب ممتاز در حوزه کشاورزی پایدار و فناوری‌های کشاورزی؛ رهبری جهانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ پرورش خلاقیت دیجیتال؛ و ارتقای صنعت گردشگری کشور.

هیپکینز گفته است که چشم انداز او برای اقتصاد نیوزلند یک اقتصاد " هوشمند، مدرن و سبز" است و با به دست آوردن مزیت جهانی در زمینه‌هایی که دارای نقاط قوت هستیم، اقتصاد خود را رشد خواهیم داد و مشاغل پردرآمدی ایجاد خواهیم کرد که به پیشرفت خانواده‌های نیوزیلندی کمک کند. وی بر قراردادهای تجارت آزاد که اکنون تقریباً سه چهارم صادرات نیوزلند را پوشش می دهد، تاکید و اعلام نمود پس از انعقاد قراردادهای تجاری با بریتانیا و اتحادیه اروپا در سال جاری، اولویت بعدی اعزام یک هیئت به هند در 100 روز اول تشکیل دولت جدید خواهد بود.

وی گفت که نیوزلند فرصت بزرگی برای تبدیل شدن به یک "نیروگاه انرژی تجدیدپذیر" دارد و از موقعیت خود در این زمینه برای "فروش تخصص و دانش خود به جهان" استفاده می‌کند زیرا کشورها در برابر شوک های قیمت نفت و درگیری‌های جهانی، به دنبال رسیدن به استقلال انرژی و ایجاد امنیت در این زمینه هستند.

مذاکرات تجاری نیوزیلند با هند

دیمین اوکانر، وزیر تجارت و رشد صادرات نیوزیلند و شری پیوش گویال، وزیر بازرگانی، صنعت، نساجی هند در دهلی با یکدیگر دیدار کردند. طی بیانیه ای مشترک دو طرف عنوان نموده اند که این نشست بخشی از تلاش مستمر هردو دولت برای توسعه روابط گسترده است که بر اساس نشست عالی بین نخست وزیران هردو کشور در پورت مورسبی در ماه مه سال جاری انجام شد. همچنین در این دیدار به پیوند های قوی بین مردم هند و نیوزیلند اشاره شد و بر وجود جامعه قوی هندی تباران نیوزیلند به عنوان عاملی در توسعه فعالیت های تجاری، آموزشی و گردشگری تاکید گردید. وزرای دو کشور بر بهره بری از رویکردهای جدید و نوآورانه برای همکاری‌های اقتصادی، تمرکز بر ابتکارات جدید برای تسهیل همکاری در حوزه فناوری و استفاده از فرصت های موجود در بازارهای هردو کشور تاکید نمودند.

 نیوزیلند در خطر سقوط در رکود عمیق‌

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود اعلام کرد که دولت نیوزیلند باید هزینه‌های خود را مهار کند در غیر اینصورت، این کشور با تورم بالا تا سال 2025 مواجه خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول گفته که روند حرکت اقتصاد نیوزلند کند شده و محدودیت‌های قابل توجه بازار کار بر دستمزدها فشار صعودی ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود رشد سالانه نیوزیلند در سال‌های 2023 و 2024 به حدود 1 درصد کاهش یابد و تورم نیز احتمالاً 1 تا 3 درصد کاهش خواهد یافت.

گرانت رابرتسون، وزیر دارایی اعلام کرد که دولت پیش بینی می‌کند حدود 4 میلیارد دلار پس انداز و صرفه جویی کند، هرچند مخالفان می‌گویند این رقم خیلی کم است و دولت خیلی دیر دست به کار شده است.

علاوه بر این، ارزش دلار نیوزیلند به طور قابل توجهی کاهش یافته است و به زیر 0.60 درصد دلار امریکا کاهش یافته است و نرخ برابری آن با دلار امریکا در حال ریزش است.  رابرتسون امروز گفت: « شرایط اقتصادی چالش برانگیزی است اما بنیادهای اساسی اقتصاد در وضعیت خوبی است و صندوق بین‌المللی پول نیز به آن اشاره کرده است».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما