معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد.

مزیت های بودجه سال 2023 نیوزیلند

به گفته وزیر دارایی نیوزیلند، بودجه امسال به گونه ای طراحی شده که مردم فشار های ناشی از تورم اقتصادی در دنیا را کمتر احساس کنند. برخی از جزییات بودجه به قرار زیر است:

1.هزینه کمتر نگهداری از کودکان:از این پس خانواده‌هایی که دارای کودکان دو ساله هستند می‌توانند 20 ساعت به صورت رایگان کودکان خود را به مراکز آموزشی بسپارند و ماهانه 133 دلار پس انداز کنند.

2.کاهش هزینه‌های درمان:حذف هزینه 5 دلاری برای دریافت داروهای تجویز شده از سوی پزشک.

3.کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی: کودکان نیوزیلندی بین 5 تا 12 سال از این پس می‌توانند رایگان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و افراد بین 13 تا 24 سال قیمت نیم بها را پرداخت کنند. این قدم باعث صرفه جویی 30 دلاری در مخارج خانواده‌هایی با دو فرزند می‌شود.

4.کاهش هزینه‌های قبوض برق:دولت برای خانواده‌هایی که مصرف بهینه داشته باشند بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است.

کاهش نسبت تعداد گوسفند ها به مردم برای اولین بار از سال 1850 در نیوزیلند

نسبت تعداد گوسفند به مردم نیوزیلند برای اولین بار از زمان شروع ثبت در دهه 1850 به زیر 5 به 1 رسیده است. آخرین نظرسنجی از تولید و شیوه‌های کشاورزی نشان داد که در سال گذشته 25.3 میلیون گوسفند در سراسر کشور وجود دارد. این کاهش 2 درصدی یا 400,000 راس نسبت به سال قبل بود.

با توجه به اینکه کاهش تعداد گوسفندان رابطه مستقیمی‌با صنعت پشم دارد، قابل ذکر است که صنعت پشم بین‌المللی دهه‌هاست رو به افول بوده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جایگزین‌های ارزان‌تر و مصنوعی را انتخاب کرده‌اند. به گفته یک کارشناس صنعت پشم، یکی از عوامل احتمالی در کاهش تعداد گوسفندان، به تغیر سبک زندگی مردم در انتخاب مصنوعات ارزان قیمت تر نسبت به پشم باز می‌گردد. از سوی دیگر روونا هیوم، مدیر کل بخش امور دام نیوزیلند، در همین زمینه گفت که افزایش فروش مزارع برای تبدیل به جنگلداری احتمالاً عاملی دیگر در کاهش تعداد گوسفندان بوده است.

شایان ذکر است تعداد کل گاوهای شیری نیوزیلند نیز در طی سال های گذشته کاهش داشته است. در ژوئن سال 2022 تعداد کل گاوها 6.1 میلیون راس اعلام شد. این بدین معناست که نیوزیلند شاهد کاهش 8 درصدی تعداد گاوها نسبت به سال 2014 است که در آن سال کل گله گاوهای شیری به 6.7 میلیون راس می رسید.

پروژه بزرگ دولت نیوزیلند برای مقابله با تغییرات اقلیمی

 رویارویی با چالش آب و هوا همیشه یک اولویت برای دولت نیوزلند بوده است. در همین راستا دولت این کشور با اعلام بزرگترین پروژه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیوزیلند یک گام بزرگ دیگر رو به جلو برداشت.

دولت با صنعت فولاد نیوزیلند برای تامین هزینه نصب یک کوره قوس الکتریکی پاک در سایت فولاد گلنبروک NZ Steel قرارداد همکاری بست. مطابق مفاد این قرارداد نیمی از زغال سنگ مورد استفاده در فولاد گلنبروک با برق جایگزین می‌شود که این امر هر سال 800,000 تن از آلودگی آب و هوایی کارخانه گلنبروک را کاهش می دهد و تضمین می‌کند که 100 درصد تولید سالانه فولاد کم کربن است. این بدان معناست که کسب‌وکارهای مربوط به فولاد در نیوزیلند کم آلاینده تر خواهد شد. طبق گفته کارشناسان، این پروژه یک درصد از آلاینده‌های سالانه نیوزیلند را یک‌باره حذف می‌کند و یا به عبارتی کاهش آلاینده‌ها ناشی از عملیاتی شدن این پروژه، معادل خاموش شدن تمام خودروهای کرایست‌چرچ است.

روند رو به رشد جرم در نیوزیلند

در طول چند سال اخیر میزان جرایم در کشور نیوزیلند رو به فزونی بوده است. سخنگوی پلیس ملی، مارک میچل  می‌گوید "هیچ دلیلی وجود ندارد که نیوزیلند امن ترین کشور جهان نباشد، اما ما کاملاً در مسیر اشتباهی حرکت می‌کنیم."

اظهارات مارک میشل زمانی بیان شد که دولت اعلام کرد 11 میلیون دلار دیگر برای طرح ایمن سازی و محافظت از مشاغل خرده فروشی هزینه خواهد کرد. داده‌های پلیس نشان می‌دهد حملات به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها  و ورود به آنها با استفاده از وسایل نقلیه ای چون کامیون در سراسر کشور نیوزیلند طی سه ماه گذشته 55 درصد افزایش یافته است که تنها در ماه آوریل 68 مورد بوده است. میچل همچنین گفت که حمله به فروشگا ه‌ها  همچنان در حال وقوع است و اقدامات دولت در این راستا در دراز مدت موثر نخواهد بود و در قدم اول باید به گونه ای مناسب مانع از ارتکاب چنین جرایمی‌شد.

در همین ارتباط، کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند نیز اعتراف کرد که در سال های اخیر جهش بزرگی در جرایم خرده فروشی مشاهده شده است و پذیرفت که برای جلوگیری از آن باید اقدامات بیشتری انجام شود.

https://www.rnz.co.nz/news/national/490953/no-reason-nz-shouldn-t-be-safest-country-in-world-national

 فشار کاری بالا بر نیوزیلندی‌ها

در جدیدترین مطالعات به عمل آمده مشخص شده است که 14 درصد از نیوزیلندی‌های شاغل برای ساعات طولانی کار در محل کار خود تحت فشار هستند، 43 درصد احساس می‌کنند که مجبورند برخی از وظایف کاری خود را نادیده بگیرند زیرا کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، و 44 درصد برای به اتمام رساندن کارهای خود ، بسیار سخت کار می‌کنند می‌کنند.

دکتر دوگال ساترلند، مدیر عامل موسسه تحقیقاتی  آمبرلا، در همین زمینه گفت: « که به دلیل رابطه ذاتی که بین حجم کاری و رفاه وجود دارد، این داده‌ها تصویر نگران کننده ای از محیط های کاری ما ترسیم می‌کنند. چالش‌هایی که کارگران در محیط‌های کاری پرسرعت و پرتقاضای امروزی با آن‌ها مواجه هستند، اغلب به این معناست که فشار برای انجام کارهای بیشتر، ساعات طولانی کار، و نادیده گرفتن برخی از وظایف کاری امری بدیهی خواهد بود. این امر نه تنها بر عملکرد شغلی و بهره وری سازمانی بلکه بر سلامت جسمی و روانی کارگران نیز تأثیر می‌گذارد.»

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از بیش از 7000 کارگر، افرادی که گزارش داده اند با فشارکاری بالایی رو به رو هستند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که دچار ناراحتی روانی شوند و سه برابر بیشتر احتمال دارد که قصد ترک شغل خود را در 6 ماه آینده داشته باشند.

https://www.scoop.co.nz/stories/BU2305/S00440/new-study-reveals-kiwis-under-high-levels-of-pressure-to-work-long-hours.htm

پیوستن نیوزیلند به توافقنامه زنجیره تامین  کشورهای هند و اقیانوسیه

در 28 می 2023 دیمین اوکانر، وزیر تجارت و رشد صادرات نیوزیلند، در نشستی در دیترویت ایالات متحده، پایان مذاکرات یک توافقنامه جدید زنجیره تامین منطقه ای را بین 14 کشور هند و اقیانوسیه اعلام کرد.

آقای اوکانر گفت: «کووید-19 و جنگ روسیه و اوکراین نشان داده‌اند که چگونه اختلال در زنجیره تأمین می‌تواند بر هزینه زندگی روزانه مردم کشورش تأثیر بگذارد، زیرا هزینه‌های حمل و نقل کالاها و سوخت باعث تورم می‌شود»

او در ادامه افزود: « با وجود این چالش‌ها، برنامه تجاری ما قوی است. ما رکورد کل درآمد صادراتی نزدیک به 90 میلیارد دلار را برای سال منتهی به دسامبر 2022 به همراه رکورد درآمد صادرات مواد غذایی و فیبر 53 میلیارد دلاری در سال گذشته را  به ثبت رساندیم و هفت توافقنامه تجارت آزاد در سال 2018 را تضمین یا ارتقا دادیم.»

طبق گزارش انجمن کارگزاران گمرک و حمل و نقل، هزینه ارسال کانتینر از نیوزیلند به ایالات متحده آمریکا در اوج اختلالات پیش آمده از 2000 دلار به 10000 دلار افزایش یافت. از این رو زمان صرف شده برای سفر کانتینرهای کشتیرانی در مسیرهای اصلی کشتیرانی جهانی از کمتر از 60 روز در سال 2019 به بالاترین حد خود یعنی بیش از 120 روز در سال 2022 افزایش یافت.

توافقنامه زنجیره تامین نوع جدیدی از توافق است که کانال های جدیدی از همکاری را بین کشورهای منطقه فراهم می‌کند که شامل مسائل مدرنی مانند اقتصاد دیجیتال و تسریع اقدامات آب و هوایی می‌شود. این گروه شامل ایالات متحده و بسیاری از کشورهای بزرگ آسیایی، از جمله ژاپن، کره، هند و اکثر اعضای آسه آن است. این کشورها با هم 40 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در سال 2021 را شکل  دادند.

توافقنامه تجارت آزاد بریتانیا-نیوزیلند

توافقنامه تجارت آزاد بریتانیا-نیوزیلند (FTA) از 31 ماه می 2023به اجرا گذاشته شد و کسب‌وکارهای محلی می‌خواهند از مزایای این قرارداد بهره‌مند شوند. کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند اشاره کرد که FTA بریتانیا یکی از هفت توافقنامه تجارت آزاد جدید یا ارتقا یافته است که تا به امروز توسط حزب کارگر مورد مذاکره قرار گرفته است.

مزایایی که از این توافق حاصل می‌شود، رونق بیشتری به اقتصاد نیوزیلند می‌دهد و تولید ناخالص داخلی سالانه را تا یک میلیارد دلار افزایش می‌دهد. این بدان معناست که از این روز به بعد مشاغل نیوزیلند حدود 37 میلیون دلار صرفه جویی خواهند کرد. این امر با حذف فوری تعرفه‌ها و سهمیه‌های جدید بدون عوارض گمرکی که 99.5 درصد از صادرات فعلی را شامل می‌شود، تحقق می‌پذیرد.

دیمین اوکانر، وزیر تجارت نیوزیلند ، گفت: «صنعت شراب نیوزیلند - بزرگترین صادرات ما به بریتانیا - شاهد از بین رفتن حداقل 25 میلیون دلار تعرفه یک شبه خواهد بود. همچنین تولیدکنندگان عسل دیگر با 16 درصد عوارض مواجه نخواهند شد و بخش‌های لبنی و گوشت قرمز برای اولین بار در 50 سال گذشته، دسترسی بدون عوارض گمرکی و سهمیه‌ای تجربه خواهند کرد.» او همچنین افزود: «نسبت کالاهای صادراتی ما تحت پوشش FTA از 52.5 درصد به 73.5 درصد از سال 2017 افزایش یافته است و اهمیت این توافقنامه‌ها را برای صادرات رو به رشد نشان می دهد. ما به حمایت از کسب‌وکارهای نیوزیلند با گسترش به بازارهای جدید و انجام هر کاری که بتوانیم برای باز کردن درها و رفع موانعی که کار را برای صادرکنندگان دشوار می‌کند، ادامه خواهیم داد.»

پیشنهاد دولت نیوزیلند در جهت اصلاحات طرح کاهش و حذف گازهای گلخانه ای

دولت نیوزیلند مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای اصلاح طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای (ETS) ارائه کرده است. طرح ETS بازاری است که توسط دولت اداره می‌شود که در آن شرکت های آلاینده کننده محیط زیست برای انتشارگازهای گلخانه ای از دولت اعتبار می خرند. ایده کلی این طرح این است که قیمت ها در طول زمان افزایش یابد و شرکت ها را تشویق به نوآوری  بیشتر و آلودگی کمتر کنند.

کمیسیون تغییر آب و هوا اعلام کرده است که این طرح در حال حاضر انگیزه ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ندارد، زیرا خرید اعتبار، ارزان تر از سرمایه گذاری در کاهش آلودگی است. جیمز شاو وزیر تغییرات آب و هوا و پنی هناره وزیر جنگلداری نیوزیلند رایزنی در مورد تغییرات در این طرح را آغاز کردند. این اطلاحات شامل چهار گزینه می‌باشند که به قرار زیرند:

1.بکارگیری اهرم های موجود برای تقویت سرمایه گذاری در بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان مثال، کاهش در میزان اعتبارات  فروخته شده از سوی دولت از طریق حراج.

2.افزایش تقاضا برای واحدهای آلاینده با اجازه دادن به دولت و یا خریداران خارج از کشور برای خرید آنها. خریداران بیشتر به معنای افزایش تقاضا بوده که به نوبه خود باعث افزایش قیمت می‌شود.

3.تغییر انگیزه‌های حذف گازهای گلخانه ای چرا که قیمت های پایین‌تری برای فعالیت‌های حذف گازهای گلخانه ای در قیاس با کاهش انتشار آنها اعمال می‌شود که باعث می‌شود از نظر مالی جذابیت کمتری برای شرکت ها داشته باشد.

4.راه‌اندازی یک طرح ETS اضافی جدید با هدف خلق مشوق‌های جداگانه‌ای برای کاهش و حذف ناخالص انتشارگازهای گلخانه ای

https://www.rnz.co.nz/news/national/492256/new-additional-ets-scheme-floated-in-review-of-carbon-market

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما