معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که بیش از نیمی از نیوزلندی‌ها از نظر مالی با مشکل مواجه هستند

نظرسنجی سالانه کمیسیون بازنشستگی نیوزیلند نشان می دهد تعداد افرادی که با مشکلات مالی مواجه هستند نسبت به اولین نظرسنجی این کمیسیون در سال 2021 حدود 17 درصد افزایش یافته است. در این نظرسنجی، در مجموع 55 درصد شرکت کنندگان گزارش کردند که از نظر مالی در وضعیت دشواری قرار دارند. زنان، مائوری‌ها و گروه‌های قومی‌پاسیفیک بیشترین ضربه را از این وضعیت متحمل شده اند. این نظرسنجی نشان داد که 61 درصد از زنان از نظر مالی در مضیقه هستند و در مقابل 48 درصد از مردان در مضیقه مالی به سر می‌برند.

بر اساس این نظرسنجی، حدود 60 درصد از مائوری‌ها و 58 درصد از گروه‌های قومی‌پاسیفیک از نظر مالی نگرانی دارند و افراد بین سنین 18 تا 34 سال نیز بیشتر در معرض استرس مالی قرار دارند.

یک مدیر شرکت مالی در این خصوص گفت که: «اکنون بیش از نیمی از جمعیت احساس فشار مالی می‌کنند. این موضوع به طور قابل‌توجهی توانایی افراد برای افزایش پول برای آینده خود را کاهش می‌دهد که پیامدهای بلندمدتی برای رفاه مالی آینده آنها دارد».

افزایش قیمت مواد غذایی نیوزیلند به میزان سالانه 9.6 درصد

طبق آمار منتشر شده توسط Stats NZ قیمت سالانه مواد غذایی در جولای 2023 نسبت به جولای 2022 حدود 9.6 درصد بیشتر بود. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی نیوزیلند این افزایش با افزایش هایی که این کشور در سال 2008 و 2011 شاهد بود، قابل مقایسه است. سهم مهم ترین اقلام در این افزایش به قرار زیر است:

مواد غذایی 11.9 درصد افزایش

غذای رستوران‌ها و غذاهای آماده 8.9 درصد افزایش

گوشت، مرغ و ماهی 9.3 درصد افزایش

میوه و سبزیجات 6.2 درصد افزایش

نوشابه‌های غیر الکلی 9.1 درصد افزایش

 اعلام ثبات نرخ نقدینگی از سوی بانک مرکزی نیوزیلند

 بانک مرکزی نیوزیلند اعلام کرده است که نرخ نقدینگی این کشور را کماکان ثابت و به میزان 5.5درصد نگه خواهد داشت. طی 18 ماه گذشته این دومین بار است که دولت باوجود افزایش نرخ بهره بانکی، نرخ نقدینگی را به صورت دستوری ثابت نگه می دارد. این اقدام اقتصادی دولت نیوزیلند را می‌توان در ذیل سیاست های ضدتورمی دسته بندی نمود.

روابط تجاری میان دو کشور نیوزیلند و ژاپن

دو کشور ژاپن و نیوزیلند روابط اقتصادی گسترده ای دارند؛ به گونه ای که میزان تبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2022 به 5.65 میلیارد دلار در سال 2022 رسید. از این میان، میزان صادرات نیوزیلند به ژاپن در سال 2022 حدود 2.65 میلیارد دلار بود. در مقابل، میزان صادرات ژاپن به نیوزیلند در سال 2022 حدود 3.43 میلیارد دلار بود. ژاپن در سال 2022 بعد از چین، استرالیا و امریکا، چهارمین مقصد بزرگ صادرات نیوزیلند بود. این کشور بعد از چین، استرالیا، امریکا و کره جنوبی، پنجمین صادرکننده بزرگ به نیوزیلند بود.

در مجموع حدود 70 درصد از خودروهای موجود در بازار نیوزیلند از کشور ژاپن وارد می‌شود. بر این اساس، 51 درصد از خودروهای جدیدی که وارد بازار نیوزیلند می‌شوند و 93 درصد از خودروهای کارکرده در نیوزیلند از برندهای ژاپنی می‌باشد. در مقابل، نیوزیلند 95 درصد بازار کیوی، 64 درصد بازار کره، 35 درصد بازار گوشت و 11 درصد بازار چوب ژاپن را در اختیار دارد. در میان کشورهای خارجی سرمایه گذار در بازار نیوزیلند نیز ژاپن در جایگاه پنجم قرار دارد و میزان این سرمایه گذاری بیش از 6.676 میلیارد دلار است. حوزه‌های بانکی، خودرو و سایر محصولات هیدروژنی، انرژی‌های زمین گرمایی و ساخت و ساز از جمله زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما