معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در نیمه دوم اردیبهشت 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد.

جهش عظیم در برنامه‌های تحقیق و توسعه پس از سرمایه گذاری دولت

سطح سرمایه‌گذاری دولت در تحقیق و توسعه با ارقام جدیدی که نشان می‌دهد کل هزینه‌های تحقیق و توسعه در سال گذشته رکورد زده و از سال  2016تا کنون، 67 درصد افزایش یافته است. مجموع هزینه‌های تحقیق و توسعه در سال 2022 به بیش از پنج میلیارد دلار رسید که بخش های تجاری، دولتی و آموزش عالی را پوشش می دهد. سرمایه گذاری دولت کارگری کنونی، از زمان روی کار آمدن 2.11 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در همین زمینه، دکتر عایشه ورال، وزیر تحقیقات علوم و نوآوری، گفت: تمرکز دولت بر تحقیق و توسعه به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی ما، پرداخت سود سهام است. همچنین مشوق های مالیاتی در کنار سایر کمک های مالی منجر به تحقیق و توسعه بیشتر توسط مشاغل می‌شود. آمار نشان می‌دهد که هزینه تحقیق و توسعه بخش کسب‌وکار ۱.۵ میلیارد دلار در مقایسه با سال ۲۰۱۶ رشد داشته است و بیش از نیمی از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد. هزینه‌های شرکت‌ها از سال 2021 به طور متوسط 9 درصد افزایش یافته و به 1.3 میلیارد دلار رسیده است و تعداد کارکنانی که در تحقیق و توسعه کار می‌کنند با 12 درصد افزایش به 21000 نفر رسیده است. حدود 44 درصد از شرکت‌ها انتظار دارند میزان تحقیق و توسعه را در سال مالی آینده افزایش دهند.

سیستم بانکی ممکن است هزاران نفر از نیوزیلندی‌ها را از نظر مالی محروم کند

یک مطالعه جدید در نیوزیلند حاکی از آن است که موانع قانونی و سایر موانع در سیستم بانکی، هزاران نفر از نیوزیلندی‌ها را از نظر مالی محروم کرده‌ است. این گزارشی که توسط Westpac Bank تهیه شده است به موانع باز کردن حساب بانکی، تأثیر عدم دسترسی به بانک و اینکه چه کسی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد، پرداخت. هیچ آماری مبنی بر اینکه چند نفر از نیوزیلندی‌ها قادر به دسترسی به بانک نیستند یا برایشان مشکل است وجود ندارد، اما با استفاده از فرمول بانک جهانی، تخمین زده شده است که این تعداد ممکن است ده‌ها هزار نفر باشد. کاترین مک گرات، مدیر اجرایی Westpac گفت که ناتوانی در دسترسی به یک بانک، اثرات منفی جدی و قابل توجهی دارد و عموماً بر افرادی که در حاشیه هستند تأثیر می‌گذارد. داشتن یک حساب بانکی فراتر از مکانیزم دریافت حقوق، پس انداز و خرید مایحتاج است. در واقع، این یکی از اصول اولیه ای است که برای زندگی مدرن به آن نیاز دارید.

این تحقیق نشان می دهد که نداشتن حساب بانکی تأثیر عمیقی بر زندگی برخی از افراد دارد. نداشتن حساب بانکی در نیوزیلند، پرداخت هزینه برای یک محل زندگی، حفظ شغل و پرداخت قبوض را دشوار می‌کند. همچنین افراد را در معرض استثمار قرار می دهد و از این رو برخی از این افراد ارتباط خود را با جامعه خود قطع می‌کنند.

ارقام جدید هزینه‌های زندگی خانوارها را افزایش داده است

آمارهای جدید نشان می دهد که هزینه زندگی در سال گذشته 7.7 درصد افزایش یافته است و خانوارهایی که هزینه بالایی دارند به دلیل افزایش نرخ بهره بیشترین آسیب را دیده است، اما به نظر می رسد که نرخ تورم در حال کاهش است و از 8.2 درصد در 12 ماه منتهی به دسامبر 2022 کاهش یافته است. در حالی که میانگین افزایش 7.7 درصد بود، برای خانوارهایی که کمترین هزینه را دارند، تورم فقط 6.9 درصد بود. جیمز میچل، مدیر قیمت مصرف کننده اداره آمار نیوزیلند در این زمینه گفت: افزایش هزینه‌های زندگی بیشتر به دلیل قیمت های بالای اجاره منزل، پرداخت های بهره، مواد غذایی مانند تخم مرغ، پنیر، و میوه و سبزیجات بود.

از سوی دیگر برای خانوارهایی که هزینه‌های بالایی دارند، تورم طی سال جاری منتهی به مارس 8.7 درصد بوده است که ناشی از افزایش گسترده 38 درصدی در پرداخت بهره است. این خانوارها نسبت به سایر گروه‌های خانوار، بیشتر برای پرداخت بهره هزینه می‌کنند.

نرخ رسمی‌تورم در کل، آن گونه که در شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری می‌شود، در 12 ماه منتهی به مارس سال جاری، 6.7 درصد افزایش داشته است.

سرمایه گذاری دولت در جاده‌ها و راه آهن، در نتیجه آسیب های ناشی از طوفان

دولت نیوزیلند با اقدام برای تعمیر شبکه حمل و نقل جزیره شمالی که توسط طوفان گابریل و سیل ماه ژانویه آسیب دیده است، تلاش می‌کند تا فشار مالی بر شوراهای محلی را کاهش دهد.

مایکل وود، وزیر حمل و نقل در همین زمینه گفته است: شبکه راه‌ها و راه‌آهن در سال جاری به شدت تحت تأثیر آب‌وهوای بد قرار گرفته و دولت متعهد است که هم جاده‌های مواصلاتی را تعمیر کند و هم پرداخت‌کنندگان مسئول در این زمینه را تنها نگذارد تا هزینه‌ها را پوشش دهند. او افزود با فشارهای هزینه زندگی که بر بسیاری از خانواده‌ها در سراسر کشور تأثیر می‌گذارد، ما کاملاً آگاه هستیم که هزینه قابل توجه بازسازی جاده‌های محلی می‌تواند منجر به افزایش نرخ های غیرقابل کنترل شود. بنابراین ما برای پوشش بیشتر هزینه‌های ترخیص و بازسازی وارد عمل می‌شویم تا شوراها بتوانند بدون اتکا به افزایش نرخ‌ها کار را ادامه دهند.

در بسته حمایتی که از سوی دولت اعلام شد، ۲۷۵ میلیون دلار برای وزارت راه و شوراهای محلی جهت تعمیر جاده‌های آسیب‌دیده و فعال کردن مجدد شبکه حمل‌ونقل ضروری نیوزیلند در نظر گرفته شده است. این بالاتر از 250 میلیون دلاری است که دولت بلافاصله پس از طوفان گابریل اعلام کرده بود. از طریق این بودجه وزارت راه  قادر خواهد بود درخواست‌های مناطق آسیب‌دیده، که نیاز به سطوح بالاتر حمایت مالی مستقیم  جهت بازسازی جاده‌های محلی را دارند، بررسی کند.

دولت همچنین در حال سرمایه‌گذاری برای تعمیر راه‌آهن جزیره شمالی است تا این ارتباط مهم حمل‌ونقل برای مردم و بار را با 200 میلیون دلار تزریق بودجه بازیابی کند. این کار با سرمایه‌گذاری برای تعمیر خطوط ریلی، پل‌ها و سایر سازه‌های آسیب‌دیده، و پاک‌سازی زباله‌ها از مسیرهای ناشی از لغزش و آب‌گرفتگی، شبکه ریلی را دوباره به فعالیت باز می‌گرداند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما