معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در نیمه اول اردیبهشت 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد.

بانک مرکزی نیوزیلند نرخ رسمی نقدی (OCR) را به 5.25 درصد افزایش داد

بانک مرکزی نرخ رسمی نقدی (official cash rate) را 50 واحد پایه افزایش داد و به 5.25 درصد رساند. OCR به طور موثر نرخ های سود سپرده‌ها و وام هایی را که بانک های تجاری نزد بانک ذخیره نگه می دارند را تعیین می‌کند. بانک ها تمایل دارند نرخ های بهره ای را که برای وام مسکن و سپرده‌ها در طول وام یا سپرده پرداخت می‌کنند را تعیین کنند.

این تصمیم فراتر از انتظار است و نرخ معیار را به بالاترین سطح خود از اواخر سال 2008 رسانده است. اقتصاددانان و بازارهای مالی به طور قاطع انتظار افزایش تنها 25 واحد پایه را داشتند، در مقابل بانک مرکزی نیوزیلند می‌گوید که اقتصاد در حال کند شدن است و بازار کار در حال رکود است اما تورم همچنان بالاست. کمیته سیاست پولی اعلام کرد که نشانه‌هایی وجود دارد که تورم و فعالیت های داخلی در حال کاهش است، در حالی که تورم روند صعودی دارد و بازار کار همچنان بسیار پرتنش است.

در گزارشی از جلسه کمیته سیاست پولی آمده است: « افزایش 50 واحدی در OCR به عنوان کمک به حفظ نرخ‌های وام‌دهی فعلی که مشاغل و خانوارها با آن مواجه هستند، عمل می‌کند و در عین حال از افزایش نرخ سپرده خرد حمایت می‌کند. با نگاهی به آینده، کمیته انتظار دارد که شاهد کاهش مداوم تقاضای داخلی و تعدیل در تورم اصلی و انتظارات تورمی‌باشیم.»

دولت از بانک مرکزی خواسته است که تورم را بین 1 تا 3 درصد در میان مدت با تمرکز بر نقطه میانی 2 درصد حفظ کند. در همین راستا، بانک مرکزی می‌گوید افزایش OCR نرخ بهره را افزایش می دهد و به کاهش تورم کمک می‌کند.

دولت اقدامات بیشتری برای کاهش انتشار کربن انجام می دهد

وزیر انرژی و منابع، مگان وودز اعلام کرد که دولت نیوزیلند با 15 کسب و کار که مصرف کننده انرژی بالا هستند برای متوقف کردن مصرف سوخت‌های فسیلی همکاری می‌کند تا به آنها کمک کند اتکای خود به سوخت های فسیلی را کاهش دهند. پروژه‌های اعلام شده، انتشار کربن را تا 38,354 تن در هر سال کاهش می‌دهد، که برابر با خروج تقریباً 14,200 خودرو از جاده‌ها است.

انرژی صنعتی، مانند دیگ های زغال سنگ، حدود یک چهارم کل انتشارات انرژی نیوزیلند را تشکیل می دهد. کار با کسب و کارها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آنها یک سیاست عملگرایانه است که نتایجی مثبتی را ارائه می دهد. دولت تاکنون در مجموع 66 پروژه بزرگ کربن زدایی صنعتی را تأمین مالی کرده است که همه آنها تا دسامبر 2027 تکمیل می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که این پروژه‌ها انتشار کربن را به میزان 391,017 تن CO2 در سال کاهش دهند که معادل خروج تقریباً 144,700 خودرو از جاده‌ها است. آخرین دور سرمایه‌گذاری دولت در صنعت کربن‌زدایی (GIDI) در شرکت قند نیوزیلند در اوکلند (Chelsea Sugar) انجام شد.

افزایش 1.2 درصدی قیمت مصرف کننده ، کاهش 6.7 درصدی نرخ تورم سالانه

مطابق گزارش اداره آمار نیوزیلند، تورم به‌طور شگفت‌آوری به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته کاهش یافته است. اداره آمار اعلام کرد که قیمت مصرف کننده برای سه ماه منتهی به مارس 1.2 درصد افزایش یافت و نرخ سالانه از 7.2 درصد به 6.7 درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از پیش بینی‌ها بود. در این میان محرک های اصلی همچنان هزینه‌های خانوار مانند اجاره منزل، قیمت مواد غذایی و هزینه‌های ساختمان بود. هزینه‌های غذا جزء اصلی افزایش سالانه بود که به دلیل گران‌تر شدن میوه‌ها و سبزیجات تازه، مواد غذایی و غذای آماده و رستورانی، 11.3 درصد افزایش یافت.

نیکولا گرودن، یکی از مدیران ارشد اداره آمار نیوزیلند گفت: تورم در کشور در حال حاضر در سطحی است که از دهه 1990 بی سابقه است.

دولت از طرحی برای سرعت بخشیدن به موافقت نامه‌های برق تجدیدپذیر رونمایی می‌کند

دولت قصد دارد موافقت با طرح های انرژی‌های تجدیدپذیر را سرعت بخشد. از همین رو در حال حاضر در تلاش است تا قانون فوق العاده پیچیده و طولانی، مدیریت منابع طبیعی و فیزیکی نیوزیلند را اصلاح کند. وزارت بازرگانی، نوآوری و اشتغال و وزارت محیط زیست یک سند مشاوره 118 صفحه ای را با هدف دریافت بازخورد از مردم در مورد تغییرات پیشنهادی در بیانیه سیاست ملی در مورد تولید و انتقال برق تجدیدپذیر منتشر کرده اند. دیوید پارکر، وزیر محیط زیست، گفت که دستورالعمل ملی برای زیرساخت های برق تجدیدپذیر در سال 2011، قبل از اینکه اهداف کاهش انتشار در قانون گنجانده شود، ایجاد شد و دیگر برای این هدف مناسب نیست. ما باید به سرعت زیرساخت های انرژی‌های تجدیدپذیر خود را گسترش دهیم تا به اهداف تغییر آب و هوا برسیم. پارکر گفت نیوزلند یکی از بادخیزترین کشورهای جهان است و مزارع بادی آن از کارآمدترین آنها هستند. ما به عنوان یک کشور بسیار خوش شانس هستیم که گذار ما به اقتصاد کم کربن یکی از ارزان ترین اقتصادهای جهان خواهد بود، زیرا ما چنین منابع تجدیدپذیر فراوان و کارآمدی داریم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما