معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

توافق تجارت آزاد نیوزیلند و اتحادیه اروپا

نیوزیلند و اتحادیه اروپا پس از سال ها مذاکره سخت، به قرارداد تجارت آزاد دست یافتند که در صورت اجرا دسترسی به یکی از بزرگترین و پرسودترین بازارهای جهان را برای اقتصاد نیوزیلند باز می‌کند.

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته نخست خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی پاکستان - لاهور

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در هفته اول آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای یک توافق تجاری و پیروزی ژئوپولتیک چین

پس از سی‌ویک دور مذاکره دشوار در طول هشت سال، 15 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه- استرالیا، برونئی، کامبوج، چین، اندونزی، ژاپن، لائوس، مالزی، میانمار، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند و ویتنام – سرانجام درباره توافق تجارت آزادی که به ابتکار اندونزی طرح شده بود، به توافق رسیدند. زمانی که موافقت‌نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) که به‌صورت مجازی در هانوی ویتنام به امضا رسید که توسط 15 عضو آن تصویب گردد، بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان با حدود 30% از جمعیت جهان (2.3 میلیارد نفر) و 30% از تجارت جهانی را شکل خواهد داد.

سفر مقامات اکوادور به ایالات متحده برای پیگیری موضوعات دوجانبه تجاری

در مورخ 19 آبان 1399 ( ۹ نوامبر ۲۰۲۰ ) ، لوئیس گایه گوس،‌ وزیر امور خارجه اکوادور در راس یک هیات بلند پایه شامل وزرای خارجه، دولت، صنایع و تجارت خارجه، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نمایندگان بخش خصوصی به منظور برگزاری جلسات کمیسیون مشترک تجارت و سرمایه گذاری و پیگیری برخی موضوعات دوجانبه به ایالات متحده امریکا سفر کرد.

توافق تجاری مکزیک، ایالت متحده آمریکا و کانادا (تمک) وارد مرحله اجرایی شد.

توافق تجاری جدید مکزیک، آمریکا و کانادا (تمک) پس از سه سال از آغاز مذاکرات مربوط به بازنگری توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در 1 جولای 2020 (11 تیرماه 1399) به مرحله اجرا درآمد.

ارزیابی مرحله‌ اول توافق تجاری چین و ایالات ‌متحده

جنگ تجاری میان چین و ایالات ‌متحده، نه تنها پیامدهایی را متوجه اقتصاد این دو کشور کرده، بلکه اقتصاد جهانی و بازیگران فعال در آن را نیز با چالش‌ هایی روبرو نموده است. تداوم این جنگ تجاری، علاوه بر ضرر و زیان برای اقتصاد این دو کشور، می‌تواند در بلندمدت منجر به ناکارآمدی برخی اصول تجارت آزاد بین‌ المللی و نهادهای برآمده از آن و زمینه ساز‌ شکل‌گیری نهادهایی جدید با کنشگری بازیگرانی جدید را فراهم نماید.