معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴۶

اختصاص 2.9 میلیارد دلار به طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در نیوزیلند

طبق اعلام رسمی دولت نیوزیلند ، بودجه 2.9 میلیارد دلاری برای کاهش گازهای آلاینده در کشور در سال 2022 اختصاص داده شده است. در این مطلب به بررسی اجمالی نحوه تخصیص این بودجه به بخش های مختلف پرداخته می‌شود.

اولین طرح گسترده نیوزیلند در سال2022 برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور، 2.9 میلیارد دلار از صندوق واکنش اضطراری محیط زیست[1] دولت را به خود اختصاد داد. این طرح به طور مشترک از سوی جیمز شاو وزیر محیط زیست، گرانت رابرتسون وزیر دارایی، مگان وودز وزیر انرژی، مایکل وود وزیر حمل و نقل و دیمین اوکانر وزیر کشاورزی نیوزیلند به پارلمان ارائه شده است. در حالی که هر دو حزب کارگر و ملی، متعهد به بودجه انتشار گازهای گلخانه ای هستند، اما حزب ملی اعلام کرده است که این حق را برای خود محفوظ می داند که در مورد پاسخ های مناسب تعیین شده توسط طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مخالفت های احتمالی خود را بروز دهد.

یکی از دغدغه‌های جدی دولت نیوزیلند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور است. این موضوع هم در بخش دولتی و هم در بخش های خصوصی و عمومی قابل مشاهده است. در مسیر تحقق این هدف، تلاش های بسیار مهمی نیز صورت می‌گیرد. برای مثال در سال جاری تنها پالایشگاه نیوزیلند تعطیل شد و یکی از مهمترین دلایل آن را کمک به کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای اعلام کردند. در دلایل تعطیلی پالایشگاه که بخشی از بنزین مصرفی کشور را تولید می‌کرد ذکر شده است که با توقف تولید بنزین، به رواج استفاده از خودروهای برقی کمک خواهد شد.

مطابق این طرح ۵۶۹ میلیون دلار برای کمک به خانواده‌های کم درآمد برای خرید خودروهای برقی اختصاص داده شده است.  خانواده‌های کم‌درآمدی که خودروی قدیمی خود را اسقاط می‌کنند، برای خرید خودروی کم آلاینده، امکان دریافت کمک مالی از دولت را خواهند داشت. این طرح بخشی از استراتژی دستیابی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در خلال سال های 2022-2025 بوده که شامل 2.9 میلیارد دلار هزینه از صندوق 4.5 میلیارد دلاری واکنش اضطراری آب و هوا (CERF) است. در همین راستا، هزینه‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی در بودجه سال گذشته حدود 2.3 میلیارد دلار بود.

در ادامه به طور تفکیک شده به نحوه تخصیص بودجه CERF در سال جاری می‌پردازیم:

بخش حمل و نقل: 3 میلیارد دلار

حمل و نقل در حال حاضر 17 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای نیوزیلند را تولید می دهد. کمیسیون تغییر آب و هوا اعلام کرده بود که انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل باید تا سال 2030 تا 13 درصد و تا سال 2035 تا 41 درصد کاهش یابد در غیر این صورت دولت به اهداف تعیین شده برای کاهش آلایندگی دست نخواهد یافت. این امر معادل کاهش 20 درصدی مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه با سوخت فسیلی در 13 سال است. طبق این گزارش، وسایل نقلیه الکتریکی باید 30 درصد از ناوگان را تا سال 2035 تشکیل دهند و آلایندگی حمل و نقل باید یک چهارم کاهش یابد. بخشی از تخصیص بودجه حوزه حمل و نقل با هدف کاهش انتشار گازهای آلاینده، به قرار زیر است:

569 میلیون دلار برای «جایگزینی» ماشین‌های برقی و یا کم آلاینده با 2500 وسیله نقلیه در مرحله اول.

20 میلیون دلار برای طرح اجاره وسایل نقلیه کم آلاینده برای خانواده‌های کم درآمد، که از اوایل سال آینده در سه منطقه آغاز می‌شود.

350 میلیون دلار برای بهبود دسترسی به وسایل حمل و نقل کم آلاینده و یا روش های جایگزین مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی.

23 میلیون دلار برای توسعه برنامه‌های حمل و نقل عمومی و استراتژی‌هایی برای افزایش استفاده از حمل و نقل فعال و مشترک.

40 میلیون دلار برای کربن زدایی اتوبوس های حمل و نقل عمومی تا سال 2035.

20 میلیون دلار برای کربن زدایی مربوط به وسایل حمل و نقل بار.

61 میلیون دلار برای حمایت از نیروی کار راننده اتوبوس.

بهبود زیرساخت شارژ برق خودرو ( EV)

طرح های 100 تا 217 میلیون دلاری که در روز اعلام بودجه، محل تخصیص آنها مشخص خواهد شد.

بهبود دسترسی برای حمل و نقل کم آلاینده، شامل راه اندازی سریع حداقل 100 کیلومتر از مسیرهای دوچرخه شهری است. همچنین بهبود ایمنی در 25 منطقه عابر پیاده، بهبود حمل و نقل مدارس برای 75-100 مدرسه و ارتقای اتوبوس ها برای 40 مسیر مشخص شده نیز در اولویت هستند. بنابر این دولت در بخش حمل و نقل به عنوان قسمتی از هدف خود مبنی بر اینکه وسایل نقلیه برقی حداقل 30 درصد از ناوگان سبک را تا سال 2035 تشکیل دهند، 569 میلیون دلار از صندوق واکنش اضطراری آب و هوا را برای طرح جدیدی جهت کمک به افزایش جذب خودروهای کم آلاینده هزینه خواهد کرد.

در طرح جایگزینی ماشین‌های اسقاطی، کمک های مالی هدفمندی به خانواده‌های کم درآمد و متوسطی که خودروی قدیمی خود را اسقاط می‌کنند ارائه می‌شود و به آنها امکان می دهد وسیله نقلیه با آلایندگی کم یا صفر، دوچرخه الکترونیکی یا کوپن‌های حمل و نقل عمومی خریداری کنند. در این بخش قبل از عرضه بیشتر، با حداکثر 2500 خودرو مرحله آزمایشی آغاز خواهد شد.

دولت اعتقاد دارد که تغییر از خودروهای کنونی به یک وسیله نقلیه کم آلاینده یا با آلایندگی صفر، به کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها در دراز مدت کمک می‌کند چرا که طبق برآوردهای انجام شده، هزینه شارژ یک وسیله نقلیه برقی در خانه در ساعات شلوغی معادل با پرداخت 40 سنت برای هر لیتر بنزین است.

 دولت عقیده دارد از  این طریق نه تنها حمایت از جذب وسایل نقلیه پاک تر را در دستور کار دارد تا سهم خود را برای پاک نگه داشتن جهان انجام دهد، بلکه از خانواده‌ها و اقتصاد خود در برابر شوک های اقتصادی آینده و قیمت های بالای سوخت محافظت می‌کند. از این رو نیوزیلند وابستگی خود به سوخت های بین المللی را کاهش خواهد داد و در آینده در صورت بروز بحران‌های متعدد بین المللی در بخش انرژی، مصون خواهند ماند. 

از اوایل سال آینده، دولت همچنین 20 میلیون دلار را برای اجاره خودروهای کم آلاینده به خانواده‌های کم درآمد از طریق سازمان‌های اجتماعی در سه مکان به عنوان آزمایشی که می‌تواند در آینده گسترده تر شود، هزینه خواهد کرد. همچنین مجموعا 350 میلیون دلار دیگر نیز برای تسریع در راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری، بهبود ایمنی در اطراف مناطق پیاده، حمایت از سفر ایمن تر به 100 مدرسه و بهبود سرپناه، دسترسی و اطلاعات در 500 ایستگاه اتوبوس و ایستگاه قطار هزینه خواهد شد. دولت همچنین متعهد شده است که یک سیستم یکپارچه ملی فروش بلیت برای حمل و نقل عمومی را معرفی کند، اما اشاره نکرده است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. در بخش حمل و نقل عمومی، حدود 60 میلیون دلار برای حمایت از نیروی کار در بخش رانندگی اتوبوس و 40 میلیون دلار در طول چهار سال برای اتوبوس های کم آلاینده هزینه خواهد شد.

بخش کشاورزی و جنگلداری: 710 میلیون دلار طی چهار سال آینده

بخش کشاورزی حدود نیمی از گازهای گلخانه‌ای نیوزیلند را منتشر می‌کند و درمقابل هنوز به طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای که بودجه CERF را تامین می‌کند، هیچگونه کمک مالی نکرده است. با این حال دولت 710 میلیون دلار را طی چهار سال برای بهبود این صنعت در نظر گرفته است. این بودجه شامل هزینه هنگفت 339 میلیون دلاری برای بهبود توسعه فناوری است که حدود نیمی از آن صرف ایجاد مرکز «اقدام اقلیمی»[2] در مورد انتشارات گازهای گلخانه ای بخش کشاورزی می‌شود. این مرکز بر روی توسعه و تجاری سازی محصولات جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای محصولات کشاورزی کار خواهد کرد. در این بخش برنامه دولت نیوزیلند این است که هرچه زودتر ابزارهای مدرن برای کشاورزان آماده شده و به کار گرفته شوند تا زودتر به هدف خود یعنی کاهش 10 درصدی گازهای تولید شده توسط محصولات کشاورزی و دامی[3] تا سال 2030 و 24 تا 47 درصدی تا سال 2050 دست پیدا کند. در همین راستا دولت طرحی را آغاز کرده است که بر اساس آن، مزارع تا پایان سال جاری انتشار گازهای گلخانه ای خود را گزارش کنند و تا سال 2025 برنامه‌های کاهشی خود را اجرایی کنند. ابتکارات در این بخش شامل کار بیشتر روی «سوخت‌های سبز»، طرحی برای کاهش ضایعات در محل دفن زباله، و بودجه جدید برای افزایش تولید نهال‌های بومی است. بودجه بیشتر نیز به صندوق آینده مواد غذایی پایدار و فیبر اختصاص خواهد یافت. به گفته وزیر کشاورزی نیوزیلند، دیمین اوکانر، امنیت اقتصادی کشور به طور مسقیم به نحوه عملیاتی شدن این بخش گره خورده است. بزرگترین درآمد نیوزیلند بعد از صنعت گردشگری، ناشی از صادرات محصولات کشاورزی و دامی است. در عین حال بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای نیز در این بخش تولید می‌شود. دولت به این باور رسیده است که اگر اکنون اقدامی‌برای کنترل این میزان از تولید گازهای آلاینده نکند، در آینده ای نزدیک، هزینه‌های ناشی از انتشار این گازها بیشتر خواهد بود.

نحوه بودجه بندی تخصیص یافته به بخش کشاورزی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به قرار زیر است:

- 339 میلیون دلار برای سرعت بخشیدن به فناوری، از جمله ایجاد مرکز اقدام اقلیمی در مورد انتشارات گازهای گلخانه ای بخش کشاورزی.

- 256.2 میلیون دلار برای تقویت جنگلداری برای کمک به کاهش تولید کربن.

- 73.5 میلیون دلار از بودجه 2022 برای جنگلداری جهت افزایش استفاده از محصولات چوب به عنوان جایگزینی برای زغال سنگ.

- بیش از 6 میلیون دلار برای حمایت از اجرای طرح He Waka Eke Noa[4].

- 35.4 میلیون دلار برای حمایت از یک گذار عادلانه برای کشاورزان و مردم مائوری.

- اختصاص بودجه صندوق آینده مواد غذایی و فیبر پایدار برای نوآوری‌های صنعتی با بیش از 170 گروه حوضه آبریز تحت رهبری کشاورزان. ( رقم این بخش اعلام نشده است)

بخش انرژی: 1میلیارد دلار در طول هفت سال

بخشی از استراتژی در بخش انرژی، ممنوعیت استفاده از منابع زغال سنگ با دمای پایین و متوسط و حذف تدریجی منابع موجود تا سال 2037 است. این پروژه به طور قابل توجه ای کربن‌زدایی صنعت شبکه برق را رقم خواهد زد و سرمایه گذاری دولت در صندوق صنعت کربن زدایی (GIDI) را گسترش می دهد تا به مصرف کنندگان عمده انرژی در جهت کاهش هزینه‌ها و انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند. دولت مبلغ 650 میلیون دلار طی چهار سال در این بخش سرمایه گذاری خواهد کرد. انتظار می‌رود این طرح‌ها باعث کاهش 7.46 میلیون تن دی‌اکسید کربن شود که معادل خروج 134,800 خودرو از جاده‌ها است. در واقع هدف برنامه توسعه انرژی کاهش 17 درصد از کل انتشار در سه سال آینده و حدود یک سوم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مورد نیاز تا پایان دهه است. دولت همچنین اعلام کرده است که 18 میلیون دلار برای توسعه استراتژی‌های انرژی جدید، از جمله نقشه راه هیدروژن و چارچوب نظارتی برای مزارع بادی فراساحلی اختصاص می دهد. این برنامه‌ها هدف محافظت از نیوزیلندی‌ها در برابر افزایش قیمت جهانی انرژی در دراز مدت را نیز دنبال می‌کنند. برخی از جزییات بودجه بندی این بخش به قرار زیر است:

650 میلیون دلار برای صندوق سرمایه گذاری دولت در صنعت کربن زدایی در طی چهار سال، به اضافه 25 میلیون دلار که پیش تر در بودجه حدود 330 میلیون دلاری برای سال های آینده تخصیص داده شده است.

18 میلیون دلار برای توسعه استراتژی‌ها و چارچوب های انرژی.

5 میلیون دلار برای بازار برق و انرژی‌های تجدید پذیر.

حدود 40 میلیون دلار برای راندمان گرمایش در فضاهای تجاری و آب.

حدود 330 میلیون دلار برای بهبود بهره وری انرژی برای مشاغل.

بخش های دیگر

غیر از سه بخش عمده ذکر شده در بالا، بخش های دیگری که شامل تخصیص بودجه خواهند شد به قرار زیر هستند:

- کمک به پروژه‌های جمع آوری ضایعات غذایی در سراسر کشور تا سال 2030؛

- سرمایه گذاری در زیرساخت های زباله مانند کمپوست سازی، پردازش ارگانیک و تسهیلات بازیابی منابع؛

- ابتکارات جدید برای گرمایش خانه‌ها و ارتقاء تجهیزات مربوط به عایق خانه‌ها؛

- افزایش استانداردهای عایق؛

- ابتکارات کنترل آفات برای کمک به رشد اکوسیستم های بومی و حذف کربن بیشتر؛

- خنثی سازی کربن‌های تولید شده که توسط صندوق کربن زدایی بخش دولتی حمایت می‌شود؛

- مجهز کردن تمامی محل های دفن زباله شهری تا سال 2026 به سیستم جذب گاز؛

- افزایش هزینه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری در زمینه کربن زدایی در سراسر کشور به 2 درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال 2030.

[1] . Climate Emergency Response Fund

[2] . Centre for Climate Action on Agricultural Emissions

[3] . Biogenic Methane

[4] . طرح مشارکت سه جانبه دولت، جامعه مائوری‌ها و صنعت برای کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای. https://hewakaekenoa.nz/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما