معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳۲

صنعت کشاورزی و دامپروری در نیوزیلند

صنعت کشاورزی و دامپروری در نیوزیلند با مشارکت در تولید ناخالص داخلی به ارزش میلیاردها دلار، به طور قابل توجهی به اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

مجموع صنعت کشاورزی بعد از صنعت گردشگری بزرگترین بخش صادرات نیوزیلند را تامین می‌کند. اگر چه در زمان بحران کرونا، صنعت گردشگری نیوزیلند بعنوان بزرگترین منبع درآمد نیوزیلند با بحران جدی رو به رو شد، اما این بخش صنایع لبنی و زراعی بود که به کمک اقتصاد آمد و توانست با افزایش تولید، چرخ های اقتصادی این کشور را در حرکت نگه دارد. بخش زراعت تعداد زیادی محصولات باغی، لبنی و گوشتی تولید می‌کند که هم در داخل و هم در حوزه صادرات مصرف می‌شوند. نیوزیلند یکی از بزرگترین صادر کنندگان محصولات لبنی و گوشت گوسفند در جهان است.

روند رو به رشد صادرات محصولات لبنی و گوشت نیوزیلند

صنعت کشاورزی همچنین فرصت های شغلی را برای هزاران نفر از مردم نیوزیلند فراهم و چشم انداز متنوعی را برای ایجاد ثروت در این کشور ایجاد کرده است. حدود صد هزار نفر در بخش کشاورزی نیوزیلند به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. ساختار اقتصادی این کشور اجازه می دهد تا اشکال مختلف کشاورزی و دامپروری در مناطق مختلف توسعه یابند. پرورش گوسفند، گاو، آهو و طیور از جمله فعالیت هایی است که صنعت دام و طیور نیوزیلند را نیز در بالاترین سطوح استانداردهای جهانی قرار داده است. اگر چه بر اساس سیاست های اقتصادی سال های اخیر نیوزیلند، تعداد گله‌های گوسفند کاهش پیدا کرده است اما پرورش گوسفند از نظر تاریخی نقش مهمی در توسعه اقتصاد نیوزیلند داشته و مهمترین بخش صنعت کشاورزی از 1856 تا 1987 بوده است.

در زمینه تولیدات باغی و سیفی، این کشور در تولید سیب، سیب زمینی، انگور و کیوی رشد کمی و کیفی قابل توجهی را نسبت به سال های گذشته داشته و در زمره صادر کنندگان تراز اول جهانی ایستاده است. برای نمونه نیوزیلند چهارمین تولید کننده عمده کیوی و سومین صادر کننده آن در سطح جهانی است. کشورهای زیادی مقصد صادرات محصولات تولیدی نیوزیلند هستند از جمله چین، آمریکا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی. این کشورها از مهمترین مقاصد صادراتی برای میوه‌ها و سبزیجات تازه نیوزیلند و همچنین محصولات فرآوری شده میوه هستند. در این میان صنعت لبنیات بیشترین ارزش اقتصادی را ( بعد از صنعت گردشگری) برای نیوزیلند به ارمغان آورده است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) صنعت کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری در نیوزیلند از 2015 تا 2020 (به میلیارد دلار نیوزیلند)

نیوزیلند هشتمین تولیدکننده بزرگ لبنیات در جهان است و بخش بزرگ شیر تولید شده در این کشور صادر می‌شود. شرکت فونترا، بزرگترین کارخانه لبنیات این کشور، دومین کارخانه بزرگ لبنیات جهان است. همانند روندهای جهانی، کشاورزی ارگانیک در نیوزیلند نیز سهم فزاینده ای از بازار را در هر دو بخش باغبانی و دام به خود اختصاص داده است. به منظور حفظ یکپارچگی در فرآیندهای تولید و همچنین اطمینان از اتخاذ رویکردهای پایدار، روش های نوآورانه کشاورزی به طور گسترده ای در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نیوزیلند بخش فناوری در حوزه کشاورزی رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده و در بالاترین سطوح قرار گرفته است. سرمایه گذاری‌های متعددی از سوی شرکت های مهم بین المللی در حوزه  AgriTechدر بخش های متنوع کشاورزی و دامی از جمله توسط کشورهای آمریکا، استرالیا و چین صورت پذیرفته و از این رو اقتصاد کشاورزی نیوزیلند در حال توسعه و رشد است.  

میزان سرمایه گذاری کشورهای مختلف در بخش های کشاورزی و لبنی نیوزیلند:

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما