معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رشد و توسعه بخش کشاورزی در عربستان سعودی

نوشتار پیش رو مروری کوتاه بر دستاوردهای عربستان بخش کشاورزی در دهه‌های اخیر دارد.

وضعیت کشاورزی در عراق

عراق با مساحت 438 هزار کیلومتر مربع مساحت و با داشتن حدود 22 درصد اراضی قابل کشت (9.5 میلیون هکتار) بالقوه یک کشور کشاورزی محسوب می‌شود اما سهم تولیدات این بخش در تولید ناخالص داخلی فقط 4 درصد است.

صنعت کشاورزی در یونان

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان ملی آمار یونان، میزان تجارت دوجانبه بین ایران و یونان در سال گذشته میلادی با حدود 40 درصد افزایش به 35 میلیون یورو رسید. این میزان در صادرات کالا از ایران به یونان 73 درصد و در واردات کالا از یونان 16 درصد رشد نشان داد.

نمایشگاه بین المللی کشاورزی و مواد غذایی زاگرب

نمایشگاه بین المللی کشاورزی، تجهیزات، مکانیزاسیون مواد غذایی و زندگی سالمCROAGRO 2022 از 1 تا 4 دسامبر 2022 (10 تا 13 آذر 1401) در زاگرب، کرواسی برگزار می شود.

نگاهی به وابستگی اقتصادی اتحادیه اروپا و لهستان به روسیه و اوکراین

گزارش پیش رو به بررسی وجود وابستگی اتحادیه اروپا و کشور لهستان در زمینه حامل های انرژی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی، و سایر محصولات به روسیه و اوکراین پرداخته است. بر اساس این گزارش، وابستگی لهستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به واردات از روسیه و اوکراین مربوط به حوزه حامل‌های انرژی و برخی محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن نباتی بوده و در این خصوص می‌توان از وابستگی شدید به واردات از این دو کشور سخن گفت. در این میان، وابستگی به ذغال سنگ نسبتاً کم و به پای نفت و گاز نمی‌رسد ،هرچند که دو کشور آلمان و لهستان همچنان مقادیر بالایی ذغال سنگ از روسیه وارد کنند. لهستان در حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذائی وابستگی کمتری دارد.

صنعت کشاورزی و دامپروری در نیوزیلند

صنعت کشاورزی و دامپروری در نیوزیلند با مشارکت در تولید ناخالص داخلی به ارزش میلیاردها دلار، به طور قابل توجهی به اقتصاد این کشور کمک می‌کند.