شاخص های آماری صادرات نیوزیلند در سال 2019 و اوایل سال 2020
اساس اقتصاد نیوزیلند به تجارت بین المللی بسیار وابسته است. این امر به طور سنتی مبتنی بر صادرات فراوردههای کشاورزی و دامیبسیار کارآمد آن بوده و از همه قارههای جهان مشتریان دائمیبرای محصولات نیوزیلند وجود دارد. در کنار صنعت گردشگری که یکی از عمده منابع درآمد ارزی نیوزیلند به شمار می رود، صادرات محصولات تولیدی ارگانیک درآمدی بالغ بر 38 میلیارد دلار در سال نصیب این کشور میکند.
سال 2020
رقم کلی صادرات نیوزیلند در ماه مه سال 2020 به تاثیر از بحران کرونا، در مقایسه با زمان مشابه سال قبل حدود 6.1 درصد کاهش یافته و رقم 5.4 میلیارد دلار نیوزیلند را نشان می دهد. کاهش صادرات در این بازه زمانی به طور مشخص در اقلام زیر اتفاق افتاده است:
چوب و الوار 14.2- درصد
ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی 20- درصد
خوراکیهای آماده مختلف 19.2- درصد
میوه 1.4- درصد
با این وجود در همین ایام نیوزیلند افزایش صادرات در محصولات پودر شیر، کره و پنیر به میزان 4.5 درصد گزارش شد. در همین بازه زمانی، میزان کاهش صادرات به کشورهای عمده شریک تجاری نیوزیلند به قرار زیر قابل مشاهده بود:
چین 5- درصد
استرالیا 9.6- درصد
ایالات متحده 13.8- درصد
اتحادیه اروپا 15.8- درصد
کره جنوبی 7.4- درصد
در این بین صادرات به تایوان با 7 درصد رشد رو به رو بود و صادرات به ژاپن هیچ تغییری را نسبت به سال قبل تجربه نکرد.
سال 2019
نیوزیلند در سال 2019 حدود 38.2 میلیارد دلار به سراسر جهان صادرات داشته است. این رقم نشان دهنده 11.2 درصد افزایش صادرات از سال 2015 میباشد اما نسبت به سال 2018 با کاهش 4.1 درصدی رو به رو بوده است. با توجه به جمعیت 5 میلیون نفری نیوزیلند و رقم صادراتی این سال، سرانه هر نیوزیلندی از صادرات رقم 7.600 دلار را نشان می دهد.
از منظر قاره ای، بیش از نیمی از ارزش صادراتی نیوزیلند یعنی 58.3 درصد در سال 2019 به کشورهای آسیایی ارسال شده است. در همین زمان 15.5 درصد صادرات نیوزیلند به استرالیا و کشورهای اقیانوسیه رفته است. آمریکای شمالی 11.2 درصد از نیوزیلند وارد کرده و 9.9 درصد نیز سهم اروپا بوده است. همچنین 2.6 درصد صادرات نیوزیلند به آفریقا و 1.5 درصد نیز به آمریکای لاتین گسیل داده شده است.
ده بخش از صادرات عمده نیوزیلند در سال 2019 که حدود سه چهارم یعنی 74.3 درصد ارزش کل صادرات نیوزیلند را شامل میشوند عبارتند از:
محصولات تولیدی بر پایه شیر، غلات و حبوبات سریعترین رشد را در میان 10 دسته صادرات برتر نشان می دهد. این مجموعه نسبت به سال 2018 با 16.6 درصد رشد رو به رو بوده است. در رده دوم بهبود رشد صادرات، ماهی و محصولات دریایی6.8 درصد نسبت به سال قبل خود افزایش داشته است. محمولههای نشاسته، چسب و آنزیم های اصلاح شده نیوزیلند نیز در رده سوم سریعترین رشد با 5.5 درصد افزایش قرار دارد. در این بین، مجموعه ماشین آلات و رایانهها با افت 21.1 درصدی صادرات نسبت به سال 2018 رو به رو بوده است.
بر اساس آمار موجود، نیوزیلند در سال 2019 به 195 کشور جهان صادرات داشته که بیشترین آن به چین با رقم 11.04 میلیارد دلار و کمترین میزان آن 831 هزار دلار به کشور آفریقایی مالاوی بوده است. 15 مقصد اصلی صادرات نیوزیلند در سال 2019 نیز عبارتند از:
لازم به ذکر است که ایران در جدول مقاصد صادراتی در رتبه 54 ایستاده است. بر اساس دادههای بانک اطلاعات تجارت بین المللی سازمان ملل[1]، صادرات نیوزیلند به ایران در طول سال 2019 به میزان 43.49 میلیون دلار بوده است. عمده این اقلام در زیر می آید:
محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل و محصولات خوراکی، (38.42 میلیون دلار)
پشم حیوانات و پارچه، (4.19 میلیون دلار)
ماهی، سخت پوستان، صدف، آبزیان بی مهره، (328 هزار دلار)
ماشین آلات و دیگ های بخار، (185.95 هزار دلار)
دستگاههای نوری، فنی و پزشکی، ( 121.08 هزار دلار)
لاستیک وکائوچو، (103.82 هزار دلار)
تجهیزات مربوط به راه آهن، (60.31 هزار دلار)
تجهیزات برقی و الکترونیکی، (42.13 هزار دلار)
محصولات دارویی، (40.04 هزار دلار)
[1] . the United Nations COMTRADE database on international trade, at: https://comtrade.un.org/