معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰

افزایش صادرات اردن به اتحادیه اروپا در چهارماهه نخست ۲۰۲۵

صادرات اردن به بازارهای کشورهای اتحادیه اروپا در چهارماهه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۴.۴ درصدی بوده است؛ به‌طوری‌که ارزش آن از ۱۲۵ میلیون دینار (178میلیون دلار) در مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۳ میلیون دینار (204میلون دلار) افزایش یافته است.

این رشد، بیانگر بهبود در روند مبادلات تجاری میان اردن و اتحادیه اروپا است؛ نتیجه تلاش‌های فزاینده برای گسترش حضور در بازارهای اروپایی و تنوع‌بخشی به پایه صادراتی کشور.

واردات، تراز تجاری و حجم مبادلات

  • ارزش واردات اردن از اتحادیه اروپا در چهارماهه نخست امسال به ۹۸۶ میلیون دینار (یک میلیارد و 408میلیون دلار)  رسید، در مقایسه با ۹۰۰ میلیون دینار در مدت مشابه سال گذشته، یعنی افزایش ۹.۶ درصدی.
  • حجم کل مبادلات تجاری بین اردن و اتحادیه اروپا نیز به ۱.۱۲۹ میلیارد دینار رسید، در برابر ۱.۰۲۵ میلیارد دینار سال گذشته.
  • کسری تراز تجاری اردن با اتحادیه اروپا در همین دوره به ۸۴۳ میلیون دینار رسید، در مقایسه با ۷۷۵ میلیون دینار در مدت مشابه سال گذشته.

کشورهای پیشتاز در تجارت با اردن

  • ایتالیا در صدر کشورهای اروپایی واردکننده از اردن قرار دارد:
  • صادرات اردن به ایتالیا: ۲۱ میلیون دینار (در برابر ۱۶ میلیون سال گذشته) – افزایش ۳۱.۳٪
  • واردات اردن از ایتالیا: ۱۸۷ میلیون دینار (در برابر ۱۴۹ میلیون) – افزایش ۲۵.۵٪

کالاهای اصلی صادراتی و وارداتی

    • صادرات اردن به اتحادیه اروپا شامل: پوشاک، کودهای شیمیایی، دارو و فرآورده‌های شیمیایی و برخی محصولات کشاورزی و دیگر کالاها.
  • واردات اردن از اتحادیه اروپا شامل:
  • وسایل نقلیه
  • ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
  • محصولات دارویی و پزشکی
  • مواد شیمیایی
  • تجهیزات الکترونیکی
  • محصولات غذایی

دیدگاه کارشناسی

محمد صمادی، عضو هیأت‌مدیره انجمن کسب‌وکار اردن–اروپا (JEBA) در گفتگو با خبرگزاری «پترا» گفت:

این رشد صادراتی، نشان‌دهنده افزایش تدریجی رقابت‌پذیری محصولات اردنی در اروپا است که به عواملی چون:

  • بهره‌مندی از تسهیل در قواعد مبدأ در چارچوب توافق‌نامه اردن با اتحادیه اروپا،
  • و افزایش تعهد شرکت‌ها به رعایت استانداردهای اروپایی در بخش‌های صادراتی، مربوط می‌شود.

وی افزود، انجمن JEBA در ماه‌های اخیر تلاش‌های تبلیغاتی و تعامل با نهادهای تجاری اروپا را تقویت کرده تا ورود محصولات اردنی به بازارهای جدید تسهیل شود. همچنین، مشارکت فعال اردن در نمایشگاه‌ها و رویدادهای اروپایی موجب افزایش شناخت و اعتماد نسبت به کالاهای اردنی شده است.

صمادی بر ظرفیت‌های بزرگ صادراتی اردن در حوزه‌های نوین مانند: فناوری‌های سبز، صنایع خلاق، و بخش‌های فناورمحور تأکید کرد و خواستار استفاده هوشمندانه از این فرصت‌ها از طریق نوآوری و بهبود فضای کسب‌وکار شد.

 

چالش‌ها و پیشنهادها

صمادی با اشاره به موانع موجود گفت: هزینه بالای حمل‌ونقل، استانداردهای سختگیرانه کیفیت اروپا و کمبود دانش فنی در برخی شرکت‌های کوچک و متوسط از جمله چالش‌های اصلی صادرات به اروپا هستند.

او خواستار: افزایش حمایت‌های فنی و مالی دولتی و خصوصی، اصلاح رویه‌های اداری و گمرکی و بازنگری در مفاد توافق‌نامه مشارکت با اروپا به‌ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی شد.

اهمیت نظام رهگیری ملی

وی پیشنهاد کرد که اردن هرچه سریع‌تر سیستم ملی رهگیری محصولات غذایی و دامی را راه‌اندازی کند. این سیستم به‌ویژه برای لبنیات، گوشت‌های فرآوری‌شده و پنیرها ضروری است و تضمین‌کننده شفافیت در زنجیره تأمین، بهبود کیفیت تولید و افزایش بهره‌وری منابع خواهد بود.

چنین سیستمی، پیش‌شرط ورود به بازارهایی مانند اروپا و آمریکا است که الزام به رهگیری کامل محصولات وارداتی دارند.

نتیجه‌گیری

صمادی تأکید کرد که افزایش صادرات به اروپا یک مسیر راهبردی برای رشد پایدار اقتصاد اردن است و خواستار:

  • تقویت همکاری با بخش خصوصی اروپا
  • فعال‌سازی برنامه‌های همکاری فنی و تجاری

به‌منظور تثبیت این روند مثبت و دستیابی به اهداف در آینده شد[1].

 

[1] -الغد شمارگان 2جولای 2025.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما