بازار خودرو فرانسه در سال 2024
صنعت خودروسازی فرانسه یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد این کشور است که نهتنها نقشی اساسی در تولید و اشتغال دارد، بلکه بخشی بزرگ از صادرات فرانسه را نیز شامل میشود. با سابقهای طولانی در تولید خودرو و معرفی برندهای مشهوری همچون رنو، پژو، سیتروئن و بوگاتی، فرانسه بهعنوان یکی از پیشگامان صنعت خودرو در جهان شناخته میشود. هرچند این صنعت در دهههای اخیر با چالشهای جدی مواجه بوده است، اما همچنان توانسته جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کند.
همچنین این صنعت در فرانسه یکی از صنایع مهم و از ارکان اصلی اقتصادی این کشور محسوب میگردد به طوری که حدود 16 درصد گردش مالی بخش صنایع تولیدی فرانسه را تشکیل میدهد.
امروزه، صنعت خودروسازی فرانسه یکی از صنایع خودروسازی برجسته جهان بهشمار میرود. با این حال، به دلیل رقابت شدید بین خودروسازان، صنعت خودروسازی فرانسه اکنون در رتبه دوازدهم تولید خودرو در جهان قرار دارد.
در این گزارش مختصر تلاش میشود نگاهی به بازار صنعت خودرو در فرانسه در سال 2024 همچنین چشمانداز آینده این بازار در سال 2025 انداخته شود.
شرکتهای خودروسازی اصلی فرانسه
فرانسه کانون اصلی برخی از مشهورترین شرکتهای خودروسازی دنیاست. از برندهایی که در قرن نوزدهم تأسیس شدند مانند رنو و پژو تا برندهای قرن بیستمی مانند سیتروئن و بوگاتی، این کشور سهم بزرگی در توسعه صنعت خودروسازی داشته است. در حال حاضر مهم ترین تولید کنندگان خودرو در این کشور عبارتند از:
- شرکت رنو (Renault) : یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان، که با همکاری شرکت ژاپنی نیسان، در گروه رنو- نیسان- میتسوبیشی، به یکی از پیشگامان صنعت خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.
- شرکت پژو (Peugeot) : بخشی از گروه جدید موسوم به "استلانتیس" است که به دلیل طراحی زیبا و فناوری پیشرفته خودروهایش، شناخته شده است.
- شرکت سیتروئن (Citroën) : برند دیگری از گروه "استلانتیس" که به نوآوری در طراحی و تولید خودروهای خانوادگی مشهور است.
- شرکت دیاس (DS Automobiles) : شاخه لوکس شرکت سیتروئن است که خودروهای تاپ و مدرن گروه را تولید میکند.
رتبه صنعت خودروسازی فرانسه در جهان
صنعت خودروسازی فرانسه در گذشته در میان برترین تولیدکنندگان جهان قرار داشت. اما رقابت شدید جهانی و تغییرات در بازارهای بینالمللی موجب شد که این کشور در سالهای اخیر رتبه دوازدهم تولید خودرو در جهان را با تولید حدود 1.35 میلیون دستگاه خودرو در سال 2021 کسب کند.
نگاهی به آخرین آمار منتشره در این زمینه نشان می دهد که فروش خودروهای فرانسوی در سه ماهه اول سال 2024 میلادی در مقایسه با رقبای آلمانی و ژاپنی در رتبه پایین تری قرار دارند.
با اینحال، شرکتهای فرانسوی مانند گروه رنو و استلانتیس همچنان در میان 10 تولیدکننده برتر جهان از نظر فروش قرار دارند.

آماری از ناوگان خودرو در فرانسه در سال 2024
تحلیل تحولات ناوگان خودرویی فرانسه اطلاعات جالبی را به دست می دهد. در چند سال اخیر، تعداد خودروهای در حال تردد در فرانسه به طور پیوسته افزایش یافته است به طوری که از 38.2 میلیون خودرو در سال 2020 به 38.9 میلیون خودرو در سال 2023 رسیده است. این رشد مداوم نشاندهنده اهمیت حمل و نقل و جابهجایی برای مردم فرانسه است.
همزمان، میانگین سن خودروها نیز افزایش یافته و از 10.2 سال در سال 2020 به 10.8 سال در سال 2023 رسیده است. این افزایش میتواند ناشی از عواملی مانند بحران کرونا و کمبود قطعاتی باشد که صنعت خودروسازی جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.
در خصوص توزیع انواع موتورها، خودروهای دیزلی با وجود کاهش تدریجی سهم خود همچنان در اکثریت قرار دارند. از سوی دیگر، موتورهای جایگزین مانند هیبریدی شارژی و برقی رشد قابل توجهی داشتهاند، هرچند که سهم آنها هنوز نسبتاً کم است. این روندها احتمالاً بازتابی از سیاستهای زیستمحیطی و مشوقهایی مانند پاداشهای زیستمحیطی هستند که هدف آنها ترویج استفاده از خودروهای پاکتر است.
همچنین در سال 2024، ناوگان خودرویی فرانسه به رکورد 45 میلیون دستگاه خودرو رسید. ثبتنام خودروهای جدید با افزایش 9.2 درصدی به 122 هزار و 290 دستگاه در ماه ژانویه رسید. با وجود بر این رشد، ثبتنام خودروهای جدید نسبت به ماه قبل کاهش 10.4 درصدی داشته است. در این خصوص آمار فروش خودرو در داخل فرانسه نیز در ژانویه 2024 نشاندهنده برتری پژو با20 هزار و 412 دستگاه، پس از آن، رنو با 14 هزار و 844 دستگاه و داسیا با 13 هزار و 930 دستگاه میباشد.
سال 2024 سالی ضعیف در زمینه فروش خودروهای نو در فرانسه
بر اساس آمارهای موجود نیمه اول سال ۲۰۲۴ برای صنعت خودرویی فرانسه خوب آغاز شد و فروش خودروهای نو در ماه مه با 4.9 درصد افزایش روبرو بود اما در نیمه دوم سال این روند به شدت نزولی شد و کاهش یافت. طبق گزارش های منتشره در سال 2024 تعداد خودروهای سواری و نو ثبتشده در فرانسه با کاهش 3.2 درصدی به 1.7 میلیون دستگاه رسید. این رقم یکی از ضعیفترین سالهای تاریخ صنعت خودروسازی فرانسه را رقم زده و همین امر نگرانیهای زیادی را در میان فعالان این صنعت ایجاد کرده است.
بر اساس گزارشی که در اول ژانویه 2025 در فرانسه منتشر شد، فروش خودروهای نو در مقایسه با سال 2023، حدود 3.2 درصد کاهش یافته است. به موجب این کاهش تنها 1.7 میلیون خودرو سواری به ثبت رسیده و به این ترتیب سال 2024 به یکی از بدترین سالهای فروش خودروهای نو در تاریخ خودروسازی فرانسه تبدیل شود.
در این خصوص لازم به یادآوری است که فقط در سال های 2020 و 2021 با 1.6 میلیون دستگاه و در سال 2022 با 1.5 میلیون دستگاه (به دلیل شیوع کرونا و اختلالات اقتصادی) اوضاع از سال 2024 بدتر بودهاست.
برخی ناظران بر این باورند که سال 2024 سالی با تضادهای زیاد بود. یعنی پس از یک شروع امیدوارکننده در اوایل سال، از نیمه دوم سال شاهد افت فروش و ثبت خودروهای جدید بودیم. عوامل اقتصادی و سیاسی تأثیر زیادی داشتند. شرکتها که 54 درصد خریداران خودروهای نو میباشند، اعتبارات خود در این بخش را کاهش دادند و خریداران شخصی یا همان اشخاص حقیقی نیز به سمت بازار خودروهای دست دوم رفتند.
مساله این جاست که برای رسیدن به اهداف تعیین شده تا سال ۲۰۲۵ در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای باید خودروهای برقی بسیاری فروخته شود و سهم فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ باید به ۲۲ درصد برسد، در حالی که این رقم هماکنون تنها ۱۷ درصد است.
رکود فروش خودروهای الکتریکی
شرکت های خودروسازی فرانسه در سال 2023 هدف گذاری کرده بودند که فروش خودروهای برقی را 5 برابر افزایش دهند و به یک میلیون دستگاه خودروی برقی و هیبریدی برسانند و همچنین 100 دستگاه شارژ عمومی را در کشور نصب نمایند.
اگر چه هدف دوم در ماه مه همان سال تحقق یافت اما در سال 2024 برنامه پیش بینی شده برای افزایش فروش خودروهای برقی و هیبریدی چندان حاصل نشد. از همین رو میتوان گفت که یکی از اصلیترین نگرانیهای فعالان صنعت خودرو در سال 2024، به نوعی توقف رشد فروش خودروهای الکتریکی بر خلاف سالهای گذشته بود. بر اساس آمار منتشره به رغم 50 هزار مورد ثبتنام اولیه در اوایل سال نهایتا در کل سال 2024 فقط 291 هزار خودروی تمام برقی به فروش رسید، در حالی که این عدد در سال 2023 برابر با 298 هزار دستگاه بود.
از سوی دیگر آمارهای منتشره حاکی است که سهم بازار خودروهای برقی در سال 2024 تنها 16.9 درصد فروش خودروهای نو را تشکیل می دهد که این ارقام نیز نشاندهنده رکود در این بخش است. این کاهش تقاضا، خصوصاً در بخش خودروهای برقی نشاندهنده چالشهای پیش روی این صنعت در شرایط اقتصادی و سیاسی پیچیده کنونی است.
رونق فروش خودروهای دست دوم
بر خلاف بازار خودروهای نو، بازار خودروهای دستدوم در سال 2024 از رونق خوبی برخوردار بود. بر اساس دادههای منابع مختلف در این سال 5.3 میلیون خودروی دستدوم در فرانسه به فروش رسید که این رقم حاکی از افزایش 3 درصدی نسبت به سال 2023 است. در بیان این امر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قدرت خرید: قیمت بالای خودروهای نو، بهویژه خودروهای برقی و هیبریدی، باعث شده بسیاری از مردم فرانسه نتوانند وارد بازار خودروهای نو شوند.
- تنها 13 درصد از خانوادههایی که به خرید خودرو در این سال مبادرت کردند توانستهاند خودروی نو تهیه نمایند.
این آمار نشاندهنده شکاف قابلتوجهی در توان مالی مصرفکنندگان و قیمتهای بازار خودروهای نو است که تأثیر مستقیمیبر انتخاب مشتریان برای خرید خودروهای دستدوم داشته است.

رشد چشمگیر خودروهای هیبریدی
در همین ارتباط برخی کارشناسان بر این باورند که چنین سطحی از فروش، امکان دستیابی به اهداف CAFÉ (میانگین مصرف سوخت شرکتی) برای خودروسازان فرانسوی را تقریباً غیرممکن خواهد کرد. این اهداف که توسط اتحادیه اروپا تعیین شدهاند، تولیدکنندگان خودرو را ملزم میکنند تا میزان انتشار گازهای گلخانهای در خودروها را کاهش دهند و در غیر این صورت، مشمول جریمههای سنگین خواهند شد. برای دستیابی به این اهداف در سال 2025، خودروسازان فرانسوی باید 22 درصد از خودروهای خود را به صورت برقی تولید و به فروش برسانند.
با وجود این چالشها، نتایج سال 2024 حاکی از نکات مثبتی نیز برای اقتصاد این بخش میباشد از جمله رشد 1.5 درصدی فروش این خودروها در ماه دسامبر بود. خودروهای هیبریدی در سال 2024 از رشد چشمگیری برخوردار بودند و با پیشی گرفتن از خودروهای بنزینی، به پرفروشترین نوع خودروهای نو در فرانسه تبدیل شدند. در سال 2024، خودروهای هیبریدی توانستند 43 درصد از سهم فروش خودروهای نو در این کشور را به خود اختصاص دهند در حالی که این نسبت در سال 2023 میلادی 33.5 درصد بود. در این میان باید به شرکت های دیگر نیز توجه کرد. به طور مثال شرکت تویوتا، پیشگام در خودروهای هیبریدی، توانست سهم خود در بازار فرانسه را افزایش دهد به گونه ای که فروش خودروهای نو این شرکت در فرانسه نسبت به سال 2023 حدود 18 درصد افزایش یافت و از 113 هزار دستگاه به 124 هزار دستگاه رسید. این خودروساز ژاپنی توانست مدلهای یاریس (Yaris) و یاریس کراس (Yaris Cross) که در فرانسه تولید میشوند، را در لیست 10 خودروی پرفروش برای مشتریان فرانسوی قرار دهد.
بازار محدودتر: واقعیت جدید صنعت خودروسازی
آمارهای سال 2024 این واقعیت را مورد تایید قرار می دهد که صنعت خودروسازی فرانسه و حتی اروپا وارد یک دوران و وضعیت جدیدی شده است که میتوان آن را "وضعیت عادی جدید" با بازار محدودتر نامید. این وضعیت که پس از بحران کرونا شکل گرفته نشاندهنده تغییرات ساختاری در این بازار است از جمله این که فروش خودروهای نو (نسبت به سال 2019) یعنی پیش از شیوع کرونا 22 درصد کاهش یافته است. در این میان کاهش فروش برای برندهای بزرگ فرانسوی چشمگیر بوده است به گونه ای که رنو با 32 درصد، پژو با 39 درصد و سیتروئن با 53 درصد کاهش روبرو بوده اند. این ارقام بیانگر چالشهای جدی پیش روی صنعت خودروسازی فرانسه و نیاز فوری به بازنگری در سیاستها و استراتژیهای فروش در این بازار محدود هستند.
نقاط قوت صنعت خودروسازی فرانسه
با بررسی مطالب طرح شده میتوان چنین دریافت که صنعت خودروزسازی فرانسه دارای نقاط قوتی است که برخی از آنها به طور خلاصه عبارتند از:
- برخورداری از برندهای معتبر و شناختهشده جهانی: فرانسه یکی از کانونهای اصلی برندها در صنعت خودرو میباشد که به دلیل طراحی، نوآوری و کیفیت در سطح جهانی شناخته میشوند.
- تجربه تاریخی و پیشگامی: فرانسه از اولین کشورها در جهان است که تولید خودرو را آغاز کرد و در توسعه فناوریهای جدید پیشرو بوده است.
- تخصص در خودروهای پاک و برقی: شرکتهای فرانسوی از پیشگامان تولید خودروهای هیبریدی و برقی در اروپا هستند. مدلهایی مانند رنو زوئه (Renault Zoe) در بازار خودروهای برقی موفق عمل کردهاند.
- برخورداری از حمایت های دولتی: برنامههایی مانند "فرانس 2030" با هدف تقویت تولید خودروهای پاک و نوآوری در این صنعت مورد حمایت دولت قرار دارند. این سرمایهگذاریها نقش مهمی در حفظ جایگاه فرانسه در صنعت خودروسازی ایفا میکنند.
- ظرفیت صادرات قوی: صنعت خودروسازی فرانسه سهم قابلتوجهی از صادرات کشور را تشکیل میدهد و بهویژه در بازار اروپا و آفریقا بسیار فعال است.
نقاط ضعف و چالشهای صنعت خودروسازی فرانسه
به رغم این مزایا، صنعت خودروسازی فرانسه دارای نقاط ضعف مختلفی نیز هست. در این خصوص میتوان به برخی از این موارد اشاره کرد:
- مشکل در تاب آوری در رقابت شدید جهانی: شرکتهای فرانسوی با تولیدکنندگان آسیایی مانند تویوتا و هیوندای و همچنین شرکتهای آمریکایی مانند تسلا رقابت میکنند. تاب آوری این بخش در برابر رقبای جدی آسیایی به حدی نیست که بتواند مانع از پیشرفت آنها حتی در بازار داخلی این کشور شود تا جایی که حضور این رقبا سبب گردیده سهم فرانسه از بازار جهانی و حتی بازار داخلی کاسته شود.
- هزینههای تولید بالا: از مشکلات جدی صنعت خودرو در فرانسه هزینههای بالای تولید به ویژه در بخش نیروی کار است و همین امر مزیت رقابتی این کشور را در برابر تولیدکنندگان آسیایی به شدت کاهش داده است.
- وابستگی به بازار اروپا: بخش عمده فروش خودروهای فرانسوی به بازار اروپا وابسته است که این موضوع صنعت را در برابر نوسانات اقتصادی این منطقه آسیبپذیر میکند.
- تأخیر در تحول دیجیتال و فناوریهای خودران: به رغم پیشگامی صنعت فرانسه در بخش خودروهای سوختی هنوز شرکت های خودروسازی این کشور در بخش های تولید خودروهای هوشمند و خودران، از شرکتهایی مانند تسلا و گوگل عقبتر است.
- مشکلات زیستمحیطی و قوانین سختگیرانه: مقررات سختگیرانه زیستمحیطی اروپا فشار زیادی بر تولیدکنندگان فرانسوی وارد کرده است و نیاز به سرمایهگذاری در فناوریهای جدید را افزایش داده است.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند این موضوع نکته ای است که اگر خودروسازان فرانسوی نخواهند در آن سرمایه گذاری جدی کنند مجبور به واگذاری بازار به رقبای خود خواهند شد.
برنامههای فرانسه برای رشد این صنعت
با وجود چالشها، صنعت خودروسازی فرانسه فرصتهای زیادی برای رشد دارد. سرمایهگذاری در خودروهای برقی و پاک، تمرکز بر فناوریهای هوشمند و توسعه بازارهای صادراتی جدید میتواند به حفظ و ارتقای جایگاه این کشور در بازار جهانی کمک کند.
برنامههای دولتی، مانند برنامه موسوم به "فرانس 2030" نقش مهمی در آینده این صنعت ایفا خواهند کرد. همچنین، شرکتهای فرانسوی با افزایش نوآوری و کاهش هزینههای تولید میتوانند جایگاه رقابتی خود را تقویت کنند. دولت فرانسه در این خصوص چهار محور اصلی را در نظر گرفته است:
- ایجاد یک صندوق حمایتی برای تنوعبخشی به فعالیتهای تأمینکنندگان صنعت خودروسازی
- این صندوق ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار دارد.
- هدف آن، حمایت از پروژههای نوآورانه در زمینه تنوعبخشی و توسعه یا صنعتیسازی محصولات و فرآیندهای تولید جدید، وسایل نقلیه الکتریکی یا قطعات مرتبط است.
- دولت اولین فراخوان پروژه را تحت عنوان"حمایت از پروژههای تنوعبخشی تأمینکنندگان صنعت خودروسازی" راهاندازی کرده است.
- حمایت از مناطق تحت تأثیر تحولات این صنعت
- ۱۰۰ میلیون یورو بودجه برای این امر در نظر گرفته شده است.
- این حمایت، تدوین یک استراتژی بازسازی اقتصادی برای این مناطق را امکانپذیر میسازد و به شناسایی و تسریع پروژههای مهم کمک میکند.
- تقویت برنامههای حمایت راهبردی و عملیاتی از تأمینکنندگان صنعت خودروسازی
- این حمایتها از ژانویه ۲۰۲۲ و با همکاری پلتفرم صنعت خودروسازی (PFA) و بانک سرمایهگذاری عمومی فرانسه (BPIfrance) آغاز شده است.
- در راستای مدرنسازی صنعت و حرکت به سمت صنعت آینده، بیش از ۲۰۰ شرکت صنعتی جدید به این برنامه حمایتی دسترسی خواهند داشت.
- گردآوری ابزارهای لازم برای گذار و بازآموزی کارکنان
- دولت صندوق حمایت و بازآموزی کارکنان صنعت خودروسازی را برای کارگرانی که در چارچوب تعدیل نیرو و بازسازی ساختاری بیکار شدهاند، فعال خواهد کرد.
رقابت شدید کشورهای آسیایی
در اصل بررسی آمارهای چند سال اخیر نشان می دهد که آسیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده همچنین بیش ترین مصرفکننده خودرو در جهان، در سال 2023 حدود 25 درصد از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارهای موجود خودروسازان آسیایی با فروش 30 میلیون خودرو در سال 2023، بر بازارهای جهانی تسلط یافته اند، هرچند این تسلط در مناطق مختلف با تفاوتهای زیادی همراه است.
ژاپن و کره جنوبی دو کشور ممتاز در این صنعت میباشند. شرکت تویوتا از سال 2020 بهعنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان شناخته میشود که در سال 2023 موفق به تولید و فروش 11 میلیون خودرو شده است.
بااینحال، چین در سال های اخیر موفق شده در بخش خودروهای برقی به چین پیشرفت سریعی کند و هم اکنون این کشور به عنوان قطب آینده صنعت خودروسازی آسیا شناخته میشود. علاوه بر این، کشورهای دیگری مانند هند و ویتنام نیز در سالهای اخیر در این صنعت پیشرفتهایی داشته و به باور کارشناسان نقش مهمی در چشمانداز آینده این حوزه ایفا خواهند کرد.

چین با تمرکز بر بخش خودروهای الکتریکی به تقویت جایگاه خود در بازار جهانی خودروسازی ادامه خواهد داد. این کشور بهعنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده خودروهای الکتریکی در جهان شناخته میشود. همانطور که زمان تسلط بر موتورهای احتراقی موجب موفقیت صنعت خودروسازی آمریکا، اروپا و ژاپن شد، امروز فناوری موتورهای الکتریکی به صنعت خودروسازی چین یک مزیت رقابتی داده است.
انزوای نسبی روسیه از سال 2022 نیز یک کانال صادراتی جدید برای خودروسازان چینی (در بخش خودروهای احتراقی) ایجاد کرد، چرا که خودروسازان غربی، ژاپنی و کرهای از این بازار خارج شدند. تحریمهای غرب علیه روسیه به نفع صنعت خودروسازی چین تمام شد: در سال 2023، روسیه با واردات 900 هزار دستگاه خودروی چینی به بزرگترین بازار صادراتی این کشور تبدیل گردید به طوری که در ماه ژوئن 2023، خودروهای چینی 49 درصد فروش خودروهای جدید در روسیه را تشکیل دادند، در حالی که این رقم در سال قبل آن تنها 7 درصد بود. این فرصت باعث شد که چین از رقیب ژاپنی خود در صادرات خودرو پیشی بگیرد و این موقعیت در سال 2024 نیز تقویت شد.
در آن سوی جهان نیز تولید خودرو در امریکا در سال 2024 با رشد 4 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود. در اتحادیه اروپا از سال 2035 فقط خودروهای برقی مجاز به فروش و تردد خواهند بود. از همین رو مشاهده میشود که این دو بازار روز به روز به سوی برقی شدن خودروها با شتاب بیش تری به پیش می روند. لذا هم اروپا و هم امریکا به دنبال تقویت خودکفایی در زمینه صنعتی و فناوری میباشند. در این خصوص از یک طرف، هدف آنها توسعه ظرفیتهای تولید باتری (Li-ion) است و از طرف دیگر به فکر تنوع بخشیدن به منابع تأمین مواد اولیه حیاتی برای فرار از تقریباً انحصار چین هستند. امریکا در این خصوص در چارچوب قانون کاهش تورم (IRA) مبلغ 65 میلیارد دلار برای توسعه گیگا فکتوریها سرمایهگذاری خواهد کرد.
در اروپا نیز با توجه به وضع مقررات جدید در مورد الزام به تولید خودروهای برقی از سال 2035 عملا توسعه ظرفیتهای تولید و تأمین مواد اولیه مورد نیاز امری حیاتی برای کشورهای اروپایی میباشد. بدین منظور اتحادیه اروپا باید تا سال 2030 میلادی10درصد از ظرفیت استخراج، 40 درصد از ظرفیت تصفیه و 15 درصد از ظرفیت بازیافت (به درصد از مصرف سالانه) را در دست گیرد. البته در این زمینه پیشرفتهایی صورت گرفته است، اما هنوز از خودکفایی فاصله زیادی وجود دارد. همان طور که مشاهده شد در این خصوص میتوان دریافت که
- آسیا بهعنوان مرکز اصلی صنعت خودروسازی جهانی در حال تثبیت موقعیت خود است.
- بخش خودروسازی امریکا نسبت به اروپا از انعطافپذیری بیش تری برخوردار خواهد بود.
- همزمان، امریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا خودمختاری صنعتی و فناوری خود را تقویت کنند.
دورنمای صنعت خودروسازی فرانسه در سال 2025
صنعت خودرو در فرانسه بیش از ۱۴۹ هزار شرکت و ۹۹۰ هزار شغل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بر میگیرد و گردش مالی آن ۱۵۵ میلیارد یورو میباشد که هر سال حدود ۶ میلیارد یورو در بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه گذاری در آن صورت میگیرد.
با توجه به برخی از مشکلاتی که بدانها اشاره گردید بسیاری از ناظران بر این باورند که در حال حاضر، شرکت های بزرگ خودروسازی قادر به سودآوری از سرمایهگذاریهای سنگینی که در حوزه خودروهای برقی انجام دادهاند، نیستند. زیرا از یک سو آنها با بازار ضعیف روبرو هستند و از سوی دیگر با رقابت شدید با چین گرفتار شده اند. از همین رو بسیاری از تحلیلگران نگران کاهش فروش خودرو در اروپا و امریکا و طرح های ادغام های مهم و بزرگ شرکت ها که میتواند منجر به بیکاری شمار زیادی از کارکنان شود، میباشند و از همین رو بسیاری از این شرکت ها در سال میلادی جاری خود را برای این دوره سخت آماده میکنند و برخی از آنها حتی برنامههای خود را برای بقای اقتصادی خود پی ریزی کرده اند. از همین رو میجنگند. این در حالی است که آنها باید صدها میلیارد یورو در خطوط تولید جدید و کارخانههای ساخت باتری سرمایهگذاری کنند تا تحولی الکتریکی را تسریع بخشند و از تبعات پایان دوره موتور احتراق داخلی در سال 2035 و اعمال جریمههای سنگین در صورت عدم رعایت استانداردهای جدید انتشار CO2 اروپا در آن زمان در نظر گرفته شده، اجتناب ورزند.
در سال 2024 این صنعت که به سختی از شوک ناشی از ورود خودروهای برقی تسلا به بازار آرام شده بود، دستخوش نگرانی شده است زیرا عملا به دشواری میتوانند با رقیبی مانند چین رویارویی کنند و از خود میپرسند چگونه میتوان با شرکتی مانند BYD رقابت کرد، شرکتی که از بازار داخلی عظیمی (30 میلیون خودرو برقی در سال 2024) برخوردار است و خودروی برقی آن اکنون در اروپا با قیمت کم تر از 27 هزار یورو به فروش میرسد؟ از سوی دیگر خودرو سازان باید مدلهای باتریدار ارائه دهند که هزینه تولید آنها 40 درصد بیش تر از خودروهای معمولی است. نتیجه این وضعیت در پایان سال میلادی گذشته این بود که هشدارهای نگرانکننده ای از سوی شرکت های بزرگ اروپایی مانند فولکسواگن، مرسدس بنز، بیام و، ولوو و استلانتیس منتشر گردید. متعاقب آن یکی از خودروسازان بزرگ آلمانی یعنی فولکسواگن به طور ناگهانی و تاریخی طرحی در زمینه کاهش دستمزدها، بستن سه کارخانه در آلمان و اخراج هزاران نفر را اعلام کرد.
از سوی دیگر دو شرکت مهم تولید خودرو در ژاپن یعنی نیسان و هوندا در پایان سال میلادی 2024 خبر از طرح ادغام دادند که این شرایط به وضوح وضعیتی اضطراری را نشان میدهد که صنعت خودرو را در بر گرفته است. برخی تحلیلگران چنین پیشبینی میکنند که در آیندهای نزدیک بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی در غرب که از یک سو با کاهش تقاضا روبرو میباشند و از سوی دیگر با رقابت شدید خودروسازان چینی مواجه هستند، قربانی شوک بزرگ حرکت به سمت برقی شدن خودروها خواهند شد. انتشار آمارهای مختلف در این زمینه موید این ارزیابی است زیرا تنها در بخش فروش طبق آخرین آمار منتشره ثبتنام خودروهای جدید از ۱۵ میلیون در سال ۲۰۱۷ به کم تر از ۱۰ میلیون در سال ۲۰۲۴ رسیده که همچنان ۴ میلیون دستگاه کم تر از سطح قبل از شیوع ویروس کووید میباشد.
در این میان خریداران نیز ظاهرا ترجیح میدهند خودروهای هیبریدی را انتخاب کنند زیرا طبق گزارش انجمن سازندگان خودروهای اروپایی فروش این خودورها 32.8 درصد بازار خودرو را به خود اختصاص داده و برای اولین بار فروش آنها از مدلهای بنزینی پیشی گرفته است. در بیان دلایل این امر کارشناسان به برخی نکات از جمله قیمت اشاره دارند زیرا به اعتقاد آنها هزینه اولیه خرید خودرو همچنان خیلی بالا است و این موضوع به ویژه با توجه به این که بسیاری از دولتهای اروپایی سیاستهای یارانهای خود را کاهش دادهاند، تاثیرگذار است.
در حالی که شرکت های خودروسازی همهچیز در سال گذشته تا ۱۰۰ مدل جدید را عرضه کردهاند و نزدیک به ۷۰ مدل دیگر نیز برای امسال پیشبینی شده، بسیاری خریداران هنوز از کمبود autonomía خودروهای الکتریکی و زمانهای طولانی شارژ آنها راضی نیستند.
در حال حاضر، سازندگان خودرو قادر به سودآوری از سرمایهگذاریهای سنگینی که در حوزه خودروهای برقی انجام دادهاند، نیستند و از یک طرف گرفتار بین یک بازار ضعیف و از سوی دیگر درگیر رقابت شدید با چین هستند. این در حالی است که آنها باید صدها میلیارد یورو در خطوط تولید جدید و کارخانههای باتری سرمایهگذاری کنند تا در مسیر تحول برقی شدن خودروها و پایان موتورهای احتراقی تا سال 2035 قرار گیرند و بالطبع جریمههای سنگینی که در صورت عدم رعایت استانداردهای جدید انتشار CO2 اروپا در آن زمان در نظر گرفته شده است، اجتناب کنند.
در چنین شرایطی، رکود بازار خودرو در سالی که گذشت (2024) نیز سبب میشود تا چشم انداز موجود نسبت به سال 2025 نیز برای صنعت خودرو چالشبرانگیز دیده شود. یکی از دلایل این امر تغییرات مهمی است که در حوزه اعطای یارانههای خرید خودروهای الکتریکی از سوی دولت پیش بینی شده بود. دولت فرانسه تصمیم گرفته است تا این یارانهها را کاهش دهد به گونه ای که بر اساس تصمیم جدید یارانههای خرید خودروهای برقی برای خانوارهایی که درآمد مالیاتی مرجع آنها بیش از 26 هزار و 200 یورو به ازای هر نفر باشد از 4 هزار یورو به 2 هزار یورو کاهش یافته است.
از سوی دیگر بسیاری بر این باورند که ضروری است که شرایط خرید خودروهای برقی برای شرکتها نیز بهبود یابد. بر اساس آمار موجود در حال حاضر، شرکتها به نسبت افراد، دو برابر کم تر به خرید خودروهای برقی مبادرت می ورزند. این موضوع اهمیت بالایی دارد و این بخش به شدت به مشوقهایی از سوی دولت در این زمینه نیاز دارد اما متأسفانه نوعی انتظار و تردید از سوی دولت در این خصوص دیده میشود.