اخبار اقتصادی فرانسه
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
نارضایتی کارفرمایان شرکت های کوچک از سیاست های اقتصادی مکرون
لاتریبون 06 مه 2025
لاتریبون با اشاره به نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه "ایفوپ" می نویسد: نزدیک به ۷۵ درصد مدیران "شرکتهای بسیار کوچک" (TPE) به سیاست های اقتصادی "امانوئل ماکرون" و "فرانسوا بایرو" اعتمادی ندارند. این بالاترین سطح بیاعتمادی از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب میشود.
به نوشته این روزنامه رئیسجمهوری فرانسه که مدافع سرسخت سیاستهای طرف عرضه است، دیگر نمیتواند نظر مدیران شرکتهای کوچک را جلب کند. بر اساس نتایج نظرسنجی انجامشده در ماه آوریل، ۷۴ درصد مدیران شرکتهای کوچک بی اعتمادی خود را به سیاستهای اقتصادی "ماکرون" و دولت "فرانسوا بایرو" ابراز داشته و تنها ۲۶ درصد پاسخدهندگان در این نظرسنجی گفته اند که به سیاست اقتصادی رئیسجمهور اعتماد دارند. اگرچه این عدد نسبت به ژانویه ۹ واحد افزایش نشان می دهد اما از زمان راهیابی |ماکرون| به الیزه در سال 2017 دومین باری است که بدترین نتیجه در این خصوص محسوب میشود.
به نوشته لاتریبون دلیل این بیاعتمادی گسترده، افزایش هزینههای عملیاتی، پیچیدگیهای اداری، مالیاتهای سنگین، و عدم اطمینان در سیاستهای بلندمدت اعلام شده است. بسیاری از کارفرمایان کوچک معتقدند که دولت بیش از حد بر شرکتهای بزرگ تمرکز دارد و از نیازهای واقعی کسبوکارهای کوچک غافل مانده است.
در همین حال، برخی اصلاحات مانند تغییرات در مالیات شرکتها یا حمایت از اشتغال جوانان، بهدرستی اجرا نشده یا نتایج ملموسی نداشتهاند. بسیاری از پاسخدهندگان گفتهاند که شرایط محیط کسبوکار در پنج سال گذشته بدتر شده و احساس میکنند دولت از واقعیت میدانی آنها فاصله دارد.
در مجموع، کارفرمایان خرد انتظار دارند دولت سیاستهایی سادهتر، باثباتتر و متناسب با ظرفیت واقعی کسبوکارهای کوچک ارائه دهد. برخی کارشناسان هشدار دادهاند که تداوم این بیاعتمادی میتواند به رکود در استخدام و سرمایهگذاری در سطح محلی بیانجامد.
لینک خبر
نظرات سرمایهگذاران آمریکایی درباره اقتصاد فرانسه
لاتریبون 01 مه 2025
روزنامه لاتریبون در مقاله ای به برداشت سرمایه گذاران امریکایی از وضعیت اقتصادی فرانسه پرداخته و می نویسد: |اتاق بازرگانی آمریکا در فرانسه با معرفی وضعیت اقتصادی فرانسه به عنوان "اقتصادی ضعیف با سیاستهای ناپایدار" تصویری بدون فیلتر از وضعیت ذهنی سرمایهگذاران آمریکایی و دیدگاه آنان درباره جذابیت اقتصادی فرانسه ارائه میدهد. به نوشته این روزنامه در شرایطی که اقتصاد جهانی با مشکلات مختلف روبرو است و تعرفههای تجاری توسط رئیسجمهور پیشبینیناپذیر امریکا افزایش یافتهاست، سرمایهگذاران در حال دست و پنجه نرم کردن با وضعیت پرابهام در فرانسه هستند.
این بررسی که توسط اتاق بازرگانی امریکا در فرانسه و Bain & Company انجام شده، وضعیت روحیه سرمایهگذاران آمریکایی و میزان اعتماد آنان به جذابیت اقتصادی فرانسه را مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بر اساس نتایج این بررسی 39 درصد از شرکتهای امریکایی دیدگاه مثبتی نسبت به فرانسه دارند که نسبت به سال 2023 حدود 13 درصد کاهش نشان میدهد. این کاهش، نشاندهنده بدتر شدن تصویر فرانسه در بین سرمایهگذاران آمریکایی است. با این حال، فرانسه همچنان از مزایای زیادی از جمله کیفیت زندگی، نیروی کار ماهر، ظرفیت نوآوری شناختهشده، زیرساختهای عالی، موقعیت مرکزی در اتحادیه اروپا و کیفیت نظام آموزشی آن، برخوردار است.
با این حال در همین بررسی آمده است که پیشبینیهای منفی نسبت به آینده در حال افزایش است به گونه ای که 45 درصد از سرمایهگذاران آمریکایی پیشبینی میکنند که وضعیت اقتصادی فرانسه در دو تا سه سال آینده بدتر خواهد شد. این رقم 21 درصد بیش تر از سال 2023 میباشد و نشاندهنده نگرش منفی فزاینده به وضعیت اقتصادی فرانسه است. همچنین، تنها 19 درصد از آنان پیش بینی بهبود اوضاع را میکنند. علاوه بر این، شرکتهای آمریکایی به چالشهایی مانند تأثیرات نرخهای بالای مالیات، بوروکراسی، و کمبود نیروی کار ماهر اشاره کردهاند. این مسائل باعث شده تا برخی از آنها به دنبال گزینههای دیگری برای سرمایهگذاری در داخل اروپا و حتی خارج از آن باشند. در نتیجه، با وجود این که فرانسه همچنان به عنوان یک مقصد جذاب برای سرمایهگذاری شناخته میشود، مشکلات اقتصادی و سیاسی موجود به تهدیدی برای جذب سرمایهها تبدیل شده است.
لینک خبر
اقدامات جدید دولت فرانسه برای کنترل محمولههای کوچک چینی
شالانژ 29 آوریل 2025
وزارت امور اقتصادی فرانسه قرار است با هدف نظارت بر پلتفرمهایShein و Temu اقدامات جدید برای کنترل محمولههای کوچک چینی اتخاذ نماید این در حالی است که همچنین قرار است در این زمینه قانونی در تاریخهای 2 و 3 ژوئن آینده در سنا بررسی شود.
در همین ارتباط "اریک لومبار"، وزیر امور اقتصادی فرانسه در 29 آوریل به تشریح برخی اقدامات به منظور تنظیم ورود محمولهها از چین، بهویژه از پلتفرمهای چینی Shein و Temu پرداخت هر چند برخی ناظران این اقدامات را "گامهای کوچک" توصیف میکنند.
وزیر امور اقتصادی فرانسه در دفاع از این اقدامات میگوید: تجارت الکترونیکی جهانی تبدیل به یک میدان نبرد اقتصادی شده است و ما نمیخواهیم که این تجارت بدون قوانین باشد.
وی همچنین یادآور شد که 94 درصد از محصولات وارداتی از این مسیر غیر استاندارد هستند و گفت: برای جلوگیری از این سیل واردات، باید اقدام کرد.
بر اساس این خبر اقدامات فوق شامل افزایش کنترلها، کارآمدتر شدن و هماهنگی بهتر با همسایگان اروپایی خواهد بود. برای این منظور، تعداد بازرسیهای هدفمند از محمولههای تجارت الکترونیکی سه برابر خواهد شد و همچنین یک خطمشی جدید برای بازرسیها تحت نظر DGCCRF معرفی خواهد شد که تمامی مراحل را بهطور جامع پوشش میدهد.
علاوه بر این، طرحی برای اطلاعرسانی به مصرفکنندگان در مورد محصولات کشفشده و پس از بازرسیها، از طریق شبکههای اجتماعی، وبسایت DGCCRF و سایت «Rappel Conso» نیز در نظر گرفته شده است. این اقدامات همچنین بهمنظور بهبود هماهنگی در فعالیتهای مبارزه با تقلب و گمرکها با همسایگان اروپایی طراحی شده است. در نهایت، این طرحها با هدف ایجاد یک چارچوب نظارتی موثرتر و دقیقتر برای کنترل تجارت آنلاین از چین و تضمین رعایت استانداردها در این بازار بزرگ جهانی است.
لینک خبر
آیا کارخانههای تخصصی تولید باتری فرانسه در بحران هستند؟
شالانژ 09 مه 2025
به نوشته هفته نامه شالانژ در پی راهاندازی کارخانههای بزرگ باتری سازی فرانسه، شرکت های "رنو" و "استلانتیس" آماده میشوند تا اولین خودروهای مجهز به باتریهای "ساخت فرانسه" را به بازار عرضه کنند. اما به دلیل نبود تجربه کافی، آغاز کار سخت است و حجم تولید هنوز بسیار پایین است.
به همین دلیل خودروهای پژوe-3008 ، رنو 4 و 5 همچنان باید برای هفتهها از باتریهای چینی استفاده کنند.
در این گزارش با اشاره به منطقه شمال فرانسه که بهعنوان "دره باتری" فرانسه شناخته میشود، آمده است که در این منطقه چهار پروژه بزرگ ساخت باتری برای تولید باتری خودروهای برقی و طبیعتا رشد خودروهای برقی راه اندازی شده است. این صنعت نوپا بهطور ملموسی در حال شکلگیری است.
"فابریس کامبولیو"، مدیرعامل رنو در همین ارتباط میگوید: اولین باتریهایی که قرار است در خودروهای برقی به صورت انبوه تولید و نصب شوند، در حال حاضر در کارخانه "دوای" در حال تولید میباشند. این واحد صنعتی که تحت مالکیت شرکت تأمین انرژی خودرو (AESC) و یک مشارکت مشترک بین نیسان NEC توکین و انویژن) است، از ماه مه تولید باتریهای 40 کیلووات/ساعت را برای رنو 5 و رنولت 4 آغاز خواهد کرد.
با این حال طبق این گزارش کماکان مشکلات زیادی در این راه وجود دارد. یکی از اصلیترین مشکلات، کمبود تجربه و مهارتهای فنی در تولید باتریهای باکیفیت است که باعث شده حجم تولیدات اولیه این کارخانهها بسیار کم باشد. به همین دلیل، در حال حاضر، بسیاری از خودروهای الکتریکی همچنان به باتریهای تولید چین وابسته میباشند. در کنار این مشکلات فنی، تلاشهای فرانسه برای تبدیل شمال کشور به یک مرکز جهانی تولید باتری، به یک چالش اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. این کشور امیدوار است که با استفاده از پروژههای گیگافکتوری، ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهد و به رقابت با سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه بپردازد. در حالی که تولید باتریهای جدید در کارخانه "دوای" آغاز شده، تولید در مراحل اولیه و محدود است. با این حال، مقامات فرانسوی بهویژه مسئولان شرکت رنو امیدوارند که در ماههای آینده تولید به میزان قابل توجهی افزایش یابد و فرانسه بتواند به یکی از قطبهای اصلی صنعت باتری و خودروهای الکتریکی در اروپا تبدیل شود.
لینک خبر
سومین شرکت خودروسازی چین در حال آماده شدن برای ورود به بازار فرانسه است
شالانژ 09 مه 2025
به نوشته هقته نامه شالانژ سومین شرکت خودروسازی چین در حال آمادهسازی برای ورود به بازار خودرویی فرانسه میباشد
این نشریه می افزاید: برندهای چینی بهطور فزایندهای وارد بازار اروپا میشوند. "چری" که سومین خودروساز چینی از نظر حجم تولید است، بهطور فعال در حال آماده شدن برای ورود به بازار خودرویی فرانسه است. این شرکت که صادرات بسیار متنوعی دارد، میتواند رقیب بسیار جدی برای شرکت های فرانسوی باشد. در بخش دیگری از این مقاله آمده است: خودروسازان چینی در حال حمله به اروپا بهصورت دستهجمعی هستند. آخرین نمایشگاه جهانی خودرو گواه این مسئله بود. شرکت های خودروسازی چینی حضور پررنگی در پارک نمایشگاههای پاریس داشتند. هرچند "چری" در پاییز گذشته در این نمایشگاه حضور نداشت اما به نظر میرسد که یکی از نزدیکترین برندها برای ورود به فرانسه باشد.
طبق گزارش های دریافتی این خودروساز چینی در حال استخدام فعالانه تیمیبرای عملیات خود در فرانسه است. این موضوع احتمالاً در پاییز نهایی شود. برخلاف دیگر برندهای چینی که وارداتشان با کمک برخی شرکت های مستقل صورت میگیرد، "چری" در نظر دارد با گشودن یک شعبه مستقل وارد فرانسه شود که این امر نشاندهنده اهداف جدی این شرکت برای بازار فرانسه میباشد.
این شرکت دولتی که در سال ۱۹۹۷ تأسیس شده و متعلق به منطقه شهری "ووهوی" است و یکی از قدرتهای بزرگ صنعت خودرو در چین محسوب میشود. در سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از 2/6 میلیون خودرو تولید کرده است که آن را به سومین خودروساز بزرگ چین در سطح جهانی تبدیل میکند. بعد از BYD و Geely در بازار داخلی چین، "چری" هر چند از شرکت "چانگان" عقبتر است اما در عرصه جهانی توانسته به عنوان یکی از بزرگان صنعت خودرو شناخته شود. در نهایت، "چری" با اهداف جدی و آمادگی کامل بهدنبال تأسیس خود در بازار خودرویی فرانسه است.
لینک خبر
چگونگی تلاش شرکتهای فرانسوی برای مقابله با اثرات افزایش تعرفهها
لاتریبون 18 آوریل 2025
به نوشته لاتریبون شرکت های فرانسوی برای مقابله با هزینههای اضافی ناشی از حقوق گمرکی 10 درصدی که از سوی رئیس جمهوری امریکا اعلام شده، استراتژیهای مختلفی در پیش گرفته اند. اولین گزینه برای شرکتهای فرانسوی، بازتاب تبعات این تصمیم و اطلاع رسانی به مشتریان خود است. به عنوان مثال در بخش لوکس شرکت "هرمِس" اعلام کرد که از تاریخ 1 مه، قیمتهای خود را در امریکا افزایش خواهد داد. همچنین، گروه "اینترپارفوم" نیز اعلام کرده که قصد دارد از تاریخ 1 اوت قیمتهای خود را در آمریکا به میزان 6 تا 7 درصد افزایش دهد.
در صنعت خودرو، شرکت "فورویا" نیز از افزایش قیمتها در آمریکا خبر داده است. همچنین، "ایرباس" اعلام کرده است که مشتریانی که هواپیما وارد میکنند باید هزینههای اضافی ناشی از حقوق گمرکی را پرداخت کنند.
گزینه دیگر شرکت های فرانسوی تنوع بخشیدن به بازارها و تمرکز بر کشورهایی غیر از امریکا میباشد. به عنوان مثال، "فابریس ژویو"، یکی از شرکت های تولید کننده مشروبات الکلی فرانسه اعلام کرده است که به جای تمرکز بر بازار آمریکا، باید به دنبال پیدا کردن بازارهای جدید در کشورهای دیگر بود. م"اری-سسیل تاردیو"، مدیر اجرایی "بیزینس فرانس" نیز پیشنهاد کرده است که شرکتها از بازار امریکا دست نکشند، بلکه صادرات خود را متنوع کنند و به بازارهای دیگری همچون چین توجه کنند. شرکت "فوروی" نیز اعلام کرده که تمرکز بیش تری روی بازار چین خواهد داشت.
یک گزینه دیگر برای مقابله با حقوق گمرکی، محدود کردن استخدامها و کاهش سرمایهگذاریها است. شرکت "فوروی" همچنین اعلام کرده است که تصمیم به "محدود کردن استخدامها" گرفته و همچنین قصد دارد سرمایهگذاریهای خود را در سال 2025 به میزان بیش از 100 میلیون یورو نسبت به سال 2024 کاهش دهد. علاوه بر این، این شرکت تصمیم گرفته است برخی از سفرها و مشارکت در نمایشگاههای بینالمللی مانند مونیخ و لاسوگاس را لغو کند.
بدین ترتیب مشاهده میشود که شرکتهای فرانسوی به منظور مقابله با تأثیرات حقوق گمرکی امریکا راههای مختلفی را در پیش گرفتهاند. اما غالب آنها منتظر روشن شدن وضعیت بعد از اتخاذ تصمیمات نهایی از سوی اروپا میباشند.
لینک خبر
شرکتهایی که قصد تولید در امریکا را دارند
لاتریبون 16 آوریل 2025
لاتریبون در مقاله ای به موضوع افزایش حقوق گمرکی بر محصولات وارداتی به امریکا با هدف ترغیب شرکتها به انتقال یا بازگشت تولید خود به آمریکا اشاره کرده و می نویسد: از زمانی که ترامپ حقوق گمرکی 10 درصدی برای تمام محصولات وارداتی از کشورهای مختلف وضع کرد و در مورد کالاهایی مانند فولاد و آلومینیوم این نرخ را به 25 درصد رساند، هزینه صادرات به امریکا افزایش یافته است. همچنین، ترامپ تهدید کرده که در صورت لزوم، تعرفههای متقابل بیش تری را وضع خواهد کرد. این سیاست به دنبال ایجاد انگیزه برای بازگشت تولیدات به آمریکا است، اما پیامدهای طولانیمدت آن هنوز مشخص نیست. به نوشته این روزنامه صنعت خودروسازی از جمله اولین صنایعی است که به این سیاست واکنش نشان داده است. شرکتهای بزرگی مانند "هوندا" تصمیم گرفتهاند تولید مدلهای خود را از ژاپن به امریکا منتقل کنند. همچنین، نیسان که قصد داشت تولید خودروی SUV خود را در تنسی متوقف کند، تصمیم به ادامه تولید در این کارخانه گرفت تا از تعرفههای بالاتر جلوگیری کند. "ولوو" نیز افزایش تولید خود در کارخانهاش در کارولینای جنوبی را تایید کرده است، در حالی که دیگر شرکتها مانند "بی ام و" و "مرسدس" هنوز در حال بررسی هستند که آیا بخشی از تولید خود را به امریکا منتقل کنند یا خیر.
در این میان شرکتهای دارویی بزرگی مانند "نوارتیس" و "روش" اعلام کردهاند که قصد دارند در امریکا سرمایهگذاریهای مهمی انجام دهند. "نوارتیس" تصمیم دارد 23 میلیارد دلار در این کشور سرمایهگذاری کند تا داروهای خود را برای بازار آمریکا در خود این کشور تولید کند. در همین حال برخی شرکتها مانند "اشنایدر الکتریک" و "سن گوبن" نیز تصمیم دارند برای تقویت تولیدات خود سرمایهگذاریهای جدیدی در امریکا انجام دهند.
علاوه بر این، شرکتهای آمریکایی نیز در حال گسترش تولیدات خود هستند، به طوری که "جانسون اند جانسون" و "مرک" نیز به ترتیب 55 میلیارد دلار و 1 میلیارد دلار در این کشور سرمایهگذاری خواهند کرد. از سوی دیگر، تعدادی از مدیران شرکتهای دارویی اروپا به کمیسیون اروپا هشدار دادهاند که در صورت نبود اصلاحات، ممکن است 16/5 میلیارد یورو از سرمایهگذاریها به امریکا منتقل شود.
لینک خبر
تاثیر سیاست های اقتصادی ترامپ بر تجارت خارجی فرانسه
لاتریبون 07 مه 2025
به نوشته روزنامه لاتریبون دادههای گمرک فرانسه نشان می دهد در حالیکه صادرات کیفهای چرمی، نوشیدنیهای فرانسوی رشد چشمگیری داشته و فرانسه در عین حال حجم بالایی از کالاهای مرتبط با صنایع هوافضا را بهصورت پیشدستانه وارد کرده، اما با این حال کسری تجاری فرانسه در سهماهه اول سال میلادی جاری 2/6 میلیارد یورو افزایش یافته است.
این روزنامه اضافه میکند: تأثیرات جنگ تجاری دو ماه پس از اظهارات جنجالی "دونالد ترامپ" درباره افزایش تعرفهها اکنون خود را نشان میدهد. بر اساس آمار موجود فرانسه در سهماهه اول ۲۰۲5 با کسری 2/6 میلیارد یورویی روبهرو شده و میزان کل کسری به 20/4 میلیارد یورو رسیده است. این وضعیت که از آن به جنگ تجاری یاد میشود، شرکتهای فرانسوی را در وضعیت سردرگمی قرار داده است.
در این مقاله آمده است که البته بسیاری از شرکتها پیش از اجرای احتمالی تعرفهها به واردات گسترده دست زدند و موجودی انبار خود را افزایش دادند. بر همین اساس بین ژانویه و مارس واردات کالا با رشد 2/1 درصد به ۱۷۲ میلیارد یورو رسید که 3/5 برابر بیش تر از صادرات که تنها 0/6 درصد رشد داشته و به ۱۵۲ میلیارد یورو رسیده، افزایش نشان می دهد.
طبق این خبر بیش ترین واردات فرانسه در این دوره مربوط به تجهیزات هوافضا، قطعات صنعتی، و کالاهای فناوری پیشرفته بوده که به دلیل نگرانی از اختلال در زنجیره تأمین، از قبل ذخیرهسازی شدهاند. برخی صنایع حتی قراردادهای تأمین خود را با کشورهای ثالث بازنگری کردهاند تا از وابستگی به آمریکا بکاهند.
در حالیکه صادرات کالاهای لوکس فرانسه همچنان قوی باقی مانده، بخشهای دیگر نظیر خودروسازی، داروسازی و کشاورزی دچار کاهش صادرات شدهاند، چرا که افزایش هزینههای واردات و نرخ ارز، رقابتپذیری آنها را تضعیف کرده است. کارشناسان هشدار میدهند که اگر تنشهای تجاری ادامه یابد، رشد اقتصادی فرانسه نیز آسیب خواهد دید.
دولت فرانسه اکنون در تلاش است تا هم از طریق گفتوگوهای دیپلماتیک با واشنگتن، و هم با تدوین سیاستهای حمایتی داخلی، ضربههای احتمالی ناشی از جنگ تجاری را کاهش دهد. در عین حال، اتحادیه اروپا نیز به بررسی تدابیر متقابل برای محافظت از منافع کشورهای عضو پرداخته است.
لینک خبر
تحویل بستهها از طریق مترو راهحلی جدید و نویدبخش در حوزه لجستیک
لوفیگارو 1۰ مه 2025
به نوشته لوفیگارو مادرید پروژه جدیدی را برای انتقال کالا از طریق شبکه حمل و نقل عمومی خود در دست بررسی دارد. این راه حل در واقع انتقال بستهها با مترو میباشد. بر اساس این خبر مادرید از چند ماه پیش یک راهحل نوین لجستیکی را مورد آزمایش قرار داده و در آن از حمل و نقل عمومیبرای تأمین آخرین حلقه استفاده میکند. این مرحله از تحویل که علاوه بر گران بودن برای حملکنندگان، بیش ترین نقش در تولید گازهای گلخانهای را دارد، در شهرها به یک معضل تبدیل شده است. یکی از مسئولان لجستیک شرکت "دولتی متروی مادرید" به یورونیوز گفته است که حملونقل زیرزمینی بستهها به ما این امکان را میدهد که اثرات منفی مانند آلودگی و ترافیک را کاهش داده و تعداد وسایل نقلیه تحویل در سطح زمین را کم کنیم.
بر اساس این گزارش آزمایشهایی در پایان سال 2024 با همکاری شرکتهای متخصص در لجستیک انجام شد. بستههای پستی در چرخدستیهایی بارگذاری میشوند که خود به متروهای بدون مسافر منتقل میشوند. پس از رسیدن به مقصد، بستهها در کمدهایی در ایستگاهها تخلیه میشوند که مشتریان میتوانند برای دریافت آنها به آنها دسترسی پیدا کنند. برای مدت یک ماه، قطاری مخصوص حمل بستهها در خط ۱۲، یک خط دایرهای در حومه جنوبی مادرید، از ساعت ۷ تا ۸ صبح بهطور روزانه حرکت میکرد و شرکت GLS بهطور میانگین ۷۰۰ بسته در روز و ۲۶ هزار بسته در طول مدت آزمایش را جابجا کرد. آزمایش دیگری نیز در خط ۳ مترو مادرید انجام شد، اما اینبار بهجای اختصاص قطار خاصی، شرکت CITYlogin از قطاری که هر روز صبح از ایستگاه حومه به مرکز شهر حرکت میکند، بدون مسافر برای حمل بستهها استفاده کرد و حدود ۳۰۰ بسته در روز منتقل شد.
هزینه این فعالیت جدید برای شرکت دولتی بسیار "مقرونبهصرفه" ارزیابی شده است، زیرا تنها به پرداخت حقوق رانندگان قطار نیاز دارد. شرکت متروی مادرید امیدوار است که این سرویس لجستیکی شهری تا سال 2026 به بهرهبرداری کامل برسد.
لینک خبر
نقش الماس آزمایشگاهی در صنعت جواهرسازی
ب اف ام تی وی 1۰ مه 2025
شبکه خبری ب اف ام تی وی گزارشی در مورد الماس آزمایشگاهی منتشر کرده و در آن به افزایش استفاده از این نوع الماس در بازار جواهرات پرداخته است. بر اساس این خبر مدتها، الماسهای آزمایشگاهی در حاشیه قرار داشتند اما امروز بهعنوان یک بخش استراتژیک در حال گسترش در صنعت جواهرسازی جهانی مطرح میباشند. این تغییر به دلیل تقاضای روزافزون برای محصولات متنوع تر، قابل ردیابیتر و شخصیسازیشده است و مرزهای لوکس مدرن را دوباره ترسیم میکند.
لماس آزمایشگاهی که پیش از این بهعنوان یک کنجکاوی تکنولوژیکی شناخته میشد، امروز بر دستان، مچها و گوشهای نسل جدید دیده میشود و ارزیابیها حاکی است که تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود 20 درصد بازار جهانی جواهرات الماس را به خود اختصاص خواهد داد. "پل زیمنسکی"، یکی از کارشناسان آمریکایی در صنعت الماس معتقد است که مشتریان امروز آگاهتر شده و انتظارات جدیدی مطرح است و تطبیق با این انتظارات وضعیتی را پیش آورده که امکان می دهد این صنعت حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. ده سال پیش، بردن نام الماس مصنوعی یا آزمایشگاهی در یک شرکت جواهرسازی تقریباً به مثابه گناهی بزرگ بود. با این حال، الماس هایی که در آزمایشگاه تولید میشوند از همان ترکیب شیمیایی (کربن خالص)، همان سختی و همان درخشندگی الماسهای طبیعی برخوردارند. تنها تفاوت آنها در منبع آنهاست. الماسهای آزمایشگاهی در آزمایشگاه طی چند هفته و با استفاده از فناوریهایی مانند HPHT (فشار و دمای بالا) یا CVD (رسوب شیمیایی بخار) و به دور از معادن ساخته میشوند.
ارزیابیها حاکی است که در سال ۲۰۲۵، بازار الماسهای آزمایشگاهی به حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار خواهد رسید در حالی که ده سال پیش حجم آن کم تر از 1 درصد بازار بود. پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۳۳ به 9/6 میلیارد دلار برسد که نشاندهنده پذیرش گسترده این صنعت توسط مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است. تقریباً نیمی از الماسهای فروختهشده در سال جاری از آزمایشگاهها به دست آمدهاند.
این تغییر عمده در صنعت جواهرسازی به دلیل خواستههای جدید مصرفکنندگان، بهویژه نسل Z است که به دنبال پایداری، ردیابی و رعایت نکات زیستمحیطی و اجتماعی میباشند. الماسهای آزمایشگاهی به این نیازها پاسخ میدهند، زیرا از مشکلات مربوط به الماسهای کلاسیک جلوگیری میکنند، اثر کربنی کم تری دارند و امکان ساخت محصولات سفارشی را نیز فراهم میکنند. برندهایی مانندCourbet که از سال ۲۰۱۸ تنها از الماسهای آزمایشگاهی و طلای بازیافتی استفاده میکنند، پیشتاز این تغییرات هستند. این برند علاوه بر ارائه خدمات آنلاین و پرداختهای رمزارزی، خدمات سفارشی و تجربه خرید شخصیسازیشده را به مشتریان خود ارائه میدهد. استفاده از الماسهای آزمایشگاهی نهتنها به دلیل مزایای زیستمحیطی، بلکه به دلیل هزینههای کم تر، همچنان در حال افزایش است و به یکی از ارکان صنعت جواهرسازی مدرن تبدیل شده است.
لینک خبر
پارلمان اروپا قوانین انتشار CO₂ را سبکتر کرد
20 مینوت 08 مه 2025
به نوشته روزنامه 20 مینوت نمایندگان پارلمان اروپا در راستای حمایت از صنایع خودروسازی قوانین مربوط به انتشار CO₂ را سبکتر کردند.
بر اساس این خبر در واقع کمیسیون اروپا به دنبال ایجاد توازنی دشوار میان اهداف اقلیمی و حمایت از صنعت خودروسازی میباشد و در همین راستا تدابیری را پیش بینی کرده که موجب شده صنعت خودروسازی در کشورهای عضو از این تسهیلات استقبال نماید. هدف از این تدابیر جلوگیری از جریمه شدن صنایع خودروسازی در سال ۲۰۲۵ و برای کمک و حمایت از این صنعت که با بحران روبرو میباشد، است.
این مکانیسم در واقع بخشی از برنامه حمایتی از صنعت خودرو است که اوایل مارس توسط کمیسیون اعلام شده بود. اقدامیکه فعالان محیط زیست آن را محکوم کردهاند، چرا که بهجای ارزیابی سالانه، میانگین انتشار گازها را طی سه سال (از ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷) محاسبه خواهد شد. این فرصت، به خودروسازانی که از اهداف تعیینشده عقباند، امکان میدهد تا بدون پرداخت جریمه در پایان ۲۰۲۵ فعالیت های خود را تطبیق دهند.
متن مصوب با ۴۵۸ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ به تصویب رسید.
"انجمن اروپایی تولیدکنندگان خودرو" (ACEA) از این تصمیم استقبال کرده و آن را گامی مثبت توصیف کرده است. "حزب مردم اروپا" (PPE) این تصمیم را تلاشی برای تقویت صنعت خودرو در برابر رقبای چینی دانسته که در زمینه خودروهای الکتریکی پیشتاز هستند. در مقابل، فعالان محیط زیست و برخی نمایندگان سبز این تصمیم را عقبگردی در مبارزه با تغییرات اقلیمی میدانند.
پس از انتخابات پارلمانی اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ که در آن جریانهای راستافراطی تقویت و احزاب سبزها تضعیف شدند، بسیاری از سیاستهای اقلیمی تصویبشده در دورههای قبل تحت فشار بازنگری قرار گرفتهاند. دلیل این بازنگریها حفظ رقابتپذیری اقتصادی حتی اگر به قیمت کاهش استانداردهای زیستمحیطی تمام شود، عنوان شده است.
لینک خبر