معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۰۹:۳۳

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم خرداد ماه 1403 (بخش دوم)مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

درخواست مقام سیرالئونی برای پایبندی اعضای اکوواس به اصول این نهاد آفریقایی

روز سه شنبه 11 ژوئن 2024 مراسم سالگرد تاسیس عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اکوواس، با عنوان «تقویت وحدت منطقه ای، صلح و امنیت»، در داکار پایتخت کشور سنگال برگزار شد.

در این مراسم، الحاجی بریما الویس کوروما، سفیر سیرالئون در سنگال و رئیس دوره ای سفرای کشورهای عضو اکوواس، از اعضا خواست تا به ارزش ها و آرمان‌های بنیانگذاران این نهاد پایبند باشند.

وی ضمن اشاره به اهمیت وحدت منطقه ای در تقویت توسعه اقتصادی، بر اهمیت اکوواس در تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، تجارت آزاد، اتحادیه گمرکی و ایجاد زمینه برای منطقه غرب آفریقا به عنوان منطقه ای یکپارچه و مرفه تاکید کرد.

سفیر سیرالئون در سنگال و رئیس دوره ای سفرای کشورهای عضو اکوواس، در ادامه صحبت های خود با اشاره به گروه نظارتی اکوواس گفت: نقش گروه نظارتی اکوواس برای مداخله در درگیری‌ها و ارائه حمایت اساسی از کشورهای عضو در بازگرداندن ثبات به مناطق متاثر از درگیری، هیچ جایگزینی ندارد. کشور من، جمهوری سیرالئون، از این گروه نظارتی نفع برده و از این پس نیز نفع خواهد برد.

هرچند که کوروما در سخنان خود در مراسم سالگرد تاسیس اکوواس به وقایع پیش روی سیرالئون به ویژه با نزدیک شدن به موعد گزارش کمیته سه جانبه انتخابات این کشور و تهدید گروه‌های مخالف اشاره مستقیمی نکرده است، اما به نظر می رسد که بیان اهمیت گروه نظارتی و حافظ صلح اکوواس، ناشی از احتمال شورش ها در اعتراض به نتایج تحقیقات کمیته یاد شده از سوی حزب مخالف باشد.

https://awokonewspaper.sl/ambassador-koroma-urges-ecowas-states-to-uphold-the-values-of-the-founding-fathers/

 

افزایش شدید تعرفه برق در سیرالئون

کمیسیون تنظیم مقررات آب و برق سیرالئون، از روز شنبه 8 می 2024، تعرفه برق این کشور را به طور چشمگیری افزایش داد.

در سال 2019، مالای بنگورا، مدیر بخش مالی اداره تامین و توزیع برق سیرالئون در مورد مشکلات این اداره هشدار داده بود. وی در آن سال گفته بود: ما برق را با قیمت 1575 لئون بر کیلو وات ساعت می خریم در حالی که آن را با قیمت 1335 لئون بر کیلو وات ساعت می فروشیم. در صورت تایید درخواست ما مبنی بر فروش برق با قیمت 1552 لئون بر کیلو وات ساعت، ضرر سازمان تامین و توزیع برق سیرالئون به حداقل خواهد رسید.

در اول دسامبر 2019، با این استدلال که «نرخ ارز و هزینه سوخت بالا رفته است»، تعرفه برق افزایش یافت. اما وقتی قیمت نفت خام کاهش یافت، تعرفه برق کشور بدون تغییر باقی ماند.

تغییر قیمت برق در چند سال اخیر به این صورت بوده است:

2022: 1400 لئون (بدون احتساب مالیات کالا و خدمات) برای مصرف تا سقف 25 کیلو وات ساعت در ماه.

2023: 1819 لئون (بدون احتساب مالیات کالا و خدمات) برای مصرف تا سقف 25 کیلو وات ساعت در ماه. این افزایش قیمت شیب تندی داشت اما این امید می رفت که همین قیمت ثبات داشته باشد.

2024: سیستم قیمت گذاری به طور کلی تغییر کرد. در حال حاضر، ارزان ترین نرخ برق، 4220 لئون (بدون احتساب مالیات کالا و خدمات) برای اولین 25 کیلو وات ساعت در ماه است. این یعنی تقریبا 131.8 درصد افزایش قیمت برق.

در همین حال، گزارش های میدانی از اقشار مختلف جامعه سیرالئون، حاکی از نارضایتی آنان از افزایش قیمت برق حکایت دارد.

افزایش قیمت برق در سیرالئون در حالی انجام می‌شود که خدمات تامین و توزیع برق در این کشور بسیار ضعیف است به طوری که قطعی مکرر در شبانه روز و در اکثر روزهای هفته، به امری عادی تبدیل شده است.

https://awokonewspaper.sl/shocking-electricity-tariff-hike-sparks-outrage-among-poor-sierra-leoneans/

 

یازدهمین نشست کمیته ده (C 10) در الجزایر با حضور وزیر امور خارجه سیرالئون

یازدهمین نشست وزیران کمیته ده کشور آفریقایی با موضوع اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل، در الجزیره پایتخت کشور الجزایر برگزار شد.

در این نشست، تیموتی کابا، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی سیرالئون، به عنوان رئیس دوره ای «کمیته ده»، ضمن اشاره به برگزاری جلسه آتی این کمیته با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو، خواستار جایگاه عادلانه کشورهای آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل شد.

همچنین در این نشست، وزرای کشورهای عضو در مورد تنظیم یک دستور کار جامع برای «کمیته ده»، با اولویت تامین منافع و راهبردهای آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

«کمیته ده» (متشکل از کشورهای الجزایر، کنگو، گینه استوایی، کنیا، لیبی، نامیبیا، سیرالئون، سنگال، اوگاندا و زامبیا)، یک کمیته تخصصی زیر مجموعه اتحادیه آفریقا بوده که با هدف دفاع از منافع این قاره در بحث اصلاحات در ساختار شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده است و هدف اصلی آن تضمین نمایندگی دائمی‌برای کشورهای آفریقایی در این نهاد بین المللی می‌باشد.

https://sierraloaded.sl/news/kabba-ministerial-meeting-un-security-council-reform/

 

دیدار وزیر آموزش سیرالئون با همتای قطری خود در دوحه

حاجا راماتولای ووری، وزیر آموزش فنی و عالی سیرالئون، با بوثینه بنت علی الجابر النُعیمی، وزیر آموزش قطر در دوحه دیدار کرد.

در این دیدار، که با هدف تقویت همکاری‌های آموزشی بین دو کشور برگزار شد، طرفین بر ارتقای چارچوب های آموزشی و تسهیل تبادل دانش و مهارت، تاکید کردند.

در این دیدار همچنین موضوعاتی نظیر تقویت مشارکت دانشگاهی، تبادل دانشجو و استاد، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و ظرفیت سازی در این امور، مورد بحث قرار گرفت.

https://awokonewspaper.sl/ministers-of-education-from-qatar-and-sierra-leone-forge-stronger-educational-ties/

 

رونمایی از اینترنت استارلینک در سیرالئون

در «همایش فناوری‌های جدید در سیرالئون - 2024»، از اینترنت ماهواره ای استارلینک به طور رسمی رونمایی شد.

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون طی سخنرانی خود در این همایش، با اشاره به عزم دولت به پیشرفت در زمینه فناوری‌های دیجیتال و فراگیر کردن آن در کشور گفت: امروز شاهد رونمایی رسمی از خدمات اینترنت استارلینک در سیرالئون هستیم که این امر، نشان دهنده عزم دولت برای تسهیل دسترسی همه شهروندان سیرالئون به اینترنت و فرصت های موجود در بستر آنلاین است.

مادا بیو در ادامه افزود: سیرالئون به عنوان یکی از کشورهای کمتر توسعه یافته، باید از هر فرصتی برای پیشرفت استفاده کند.

https://sierraloaded.sl/news/bio-urges-productive-starlink-internet-innovates-tech-summit/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما