معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۷:۰۰

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

احتمال بالا رفتن قیمتها در سیرالئون به دنبال دو برابر شدن هزینه حمل و نقل کانتینری

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان ماه می، هزینه حمل و نقل کانتینری به فری تاون، پایتخت سیرالئون برای یک کانتینر استاندارد 40 فوتی، از 4500 دلار به 13000 دلار افزایش خواهد یافت.

در این رابطه تانو جالوه به نمایندگی از واردکنندگان سیرالئونی تاکید کرد که کشتی‌هایی که مبدا آسیایی به ویژه از چین و ترکیه دارند، متحمل بار سنگین این افزایش قیمت خواهند شد. این پیش بینی نگران کننده در مورد افزایش قیمت حمل و نقل کانتینری، به اختلال طولانی مدت در کشتیرانی در دریای سرخ به عنوان یکی از مسیرهای مهم دریایی نسبت داده می‌شود.

تانو جالو در ادامه توضیح داد که بسیاری از کشتی‌های کانتینربر در حال دور شدن از کانال سوئز هستند و مسیرهای طولانی تری را برای رسیدن به مراکش یا اسپانیا، انتخاب می‌کنند. در این دو کشور کانتینرهای عازم به بنادر غرب آفریقا بارگیری می‌شوند.

وی افزود: با افزایش تاخیر کشتیرانی در دریای سرخ، کشتیها در حال تغییر مسیر خود به سمت آفریقای جنوبی هستند که موجب طولانی تر شدن سفرهای آنها می‌شود. بر این اساس پیش بینی می‌کنیم که تا پایان ماه می هزینه‌های حمل و نقل به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

جالوه همچنین ضمن هشدار به مصرف کنندگان در مورد افزایش قیمت کالاهای وارداتی از چین و ترکیه گفت: طیف وسیعی از کالاها از جمله مصالح ساختمانی، اقلام خانگی، پوشاک، لوازم التحریر و سیمان تحت تاثیر افزایش قریب الوقوع قیمت ها قرار خواهند گرفت.

https://thecalabashnewspaper.com/container-shipping-rates-to-double-by-end-of-may/

 

آغاز کنفرانس چهار روزه دیوان دادگستری اکوواس در سیرالئون

کنفرانس دیوان دادگستری جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا با سخنرانی مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون، در فری تاون پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس چهار روزه که با عنوان «تقویت نقش، ارتباط و اثربخشی دیوان دادگستری اکوواس از طریق افزایش هم افزایی با بازیگران ملی» تا پنجشنبه 16 ماه می 2024 ادامه دارد، مقامات عالیرتبه کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا شرکت می‌کنند.

مادا بیو در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس ضمن تاکید بر نقش محوری سیرالئون به عنوان یکی از اعضای موسس جامعه اقتصادی غرب آفریقا، بر تعهد تزلزل ناپذیر کشورش به معاهدات و اصول این سازمان تاکید کرد.

https://awokonewspaper.sl/ecowas-court-of-justice-begins-four-day-conference/

 

پایان پویش واکسیناسیون فلج اطفال 1.5 میلیون کودک در سیرالئون

از روز جمعه 10 ماه می 2024، واکسیناسیون رایگان فلج اطفال برای کودکان زیر پنج سال در شش کشور واقع در غرب آفریقا، یعنی سیرالئون، لیبریا، گینه، ساحل عاج، مالی و بورکینافاسو آغاز گردید.

طی این پویش چهار روزه که تا 13 ماه می در این شش کشور واقع در غرب آفریقا ادامه داشت، نود میلیون کودک واکسن فلج اطفال دریافت کردند که در این میان در سیرالئون به تنهایی 1.5 میلیون کودک از طریق بازدید خانه به خانه واکسینه شدند.

در این باره‌هارولد توماس، رئیس بخش خطرات وزارت بهداشت سیرالئون پویش اخیر را بسیار مهم ارزیابی کرد چرا که به گفته وی در اوایل سال جاری در فاضلاب منطقه مابلا ویروس فلج اطفال نوع 2 کشف شده است.

وی با تایید این نکته که فلج اطفال در سیرالئون ریشه کن شده است، بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ظهور مجدد آن و حفظ جان کودکان تاکید کرد. شایان ذکر است که واکسیناسیون عمومی فلج اطفال توسط دفتر یونیسف در سیرالئون انجام شد.

https://ayvnews.com/polio-vaccination-campaign-of-1-5-million-children-in-sierra-leone-ends/

 

تفاهم نامه وزارت کشاورزی سیرالئون با شرکت «او سی پی آفریقا» برای کشاورزی پایدار

هنری موسی کپاکا، وزیر کشاورزی و امنیت غذایی سیرالئون  با هدف دریافت فناوری کشاورزی با شرکت او سی پی آفریقا (OCP Africa) یک تفاهم نامه امضا کرد.

از جمله مفاد این تفاهم نامه، توزیع نهاده‌ها و خدمات برای مزارع، تولید کودهای مخصوص به صورت محلی، تامین سلامت و باروری خاک، ایجاد درگاه دیجیتال پشتیبانی و ایجاد مزارع با مدل یکپارچه است.

شرکت او سی پی آفریقا (OCP Africa) یکی از زیرمجموعه‌های گروه او سی پی است که بیش از 100 سال در زمینه تولید و ارائه فسفات و مشتقات آن قدمت دارد.

https://sierraloaded.sl/news/agriculture-partnership-ocp-africa-farming/

 

سفر وزیر امور خارجه سیرالئون به انگلستان

تیموتی موسی کابا، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی سیرالئون برای شرکت در چند جلسه مختلف به انگلستان سفر کرد.

وی در ابتدای سفر خود به انگلستان، در مصاحبه ای با رادیو بی بی سی بر مواضع دیپلماتیک سیرالئون و تعهد این کشور به صلح در مواجهه با چالش های جهانی تأکید کرد. در این مصاحبه ضمن تاکید بر اهمیت تعامل با همه بازیگران کلیدی در عرصه جهانی به عنوان رویکرد عمل گرایانه کشورش سیرالئون، تیموتی کابا ضرورت پایبندی به اصول و رویه‌های دموکراتیک را نیز متذکر شد.

وزیر امور خارجه سیرالئون در ادامه سفر خود به انگلستان در جلسه ای با اندرو میچل، معاون وزیر امور خارجه و وزیر کشور در امور توسعه و آفریقا، بر روابط قوی و پایدار بین دو کشور تایید کرد. وی در مورد جزایر مورد مناقشه فالکلند نیز از حق ساکنان آن برای تعیین سرنوشت خود دفاع نمود.

تیموتی کابا در دیداری دیگر که طی سفر خود به لندن انجام داد، در اندیشکده چتم هاوس (Chatham House)، با الکس واینز، مدیر برنامه آفریقایی این اندیشکده دیدار و گفتگو کرد. وی طی سخنانی در این اندیشکده به دستاوردهای سیرالئون در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده و بر لزوم تلاش برای ایجاد صلح پایدار تاکید کرد.

https://ayvnews.com/minister-tim-kabba-shines-light-on-sierra-leone/

 

مذاکرات «برنامه توسعه سازمان ملل» با نماینده اتحادیه اروپا در مورد توسعه روستایی سیرالئون

در دیداری که بین رئیس «برنامه توسعه سازمان ملل متحد» در سیرالئون با رئیس توسعه روستایی و زیرساختی اتحادیه اروپا در این کشور برگزار شد، طرفین در مورد توسعه و زیرساخت های روستایی این کشور آفریقایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

هولگر رومن رئیس توسعه روستایی و زیرساختی اتحادیه اروپا، در مورد مشارکت با سایر سازمان‌ها و طرفها از جمله دولت سیرالئون برای ارتقای توسعه روستایی و زیرساختی اظهار تمایل کرد.

در این دیدار، فردریک آمپیا، هماهنگ ‌کننده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در سیرالئون نیز اظهار داشت که مذاکرات اخیر، بر ارائه راهکار های نوآورانه از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر برای توانمندسازی جوامع روستایی در سیرالئون تمرکز داشته است.

https://sierraloaded.sl/news/undp-concludes-engagement-with-sierra-leone-rural-development-infrastructure/

 

دیدار وزیر امور خارجه سیرالئون با اتباع این کشور در روسیه

تیموتی موسی کابا، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی سیرالئون، در سفر اخیر خود به روسیه با دانشجویان و گروهی دیگر از اتباع سیرالئونی در مسکو دیدار و گفتگو کرد.

در این گردهمایی که در اتاق جلسات سفارت سیرالئون در مسکو برگزار شد، تیموتی کابا با یادآوری تعهد مادا بیو رئیس جمهور کشور به آموزش و توسعه سرمایه انسانی بر اهمیت موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان تأکید کرد.

در این جلسه، محمد یونگاوو سفیر سیرالئون در روسیه نیز بعد از اشاره به اهمیت تحصیل برای دانشجویان این کشور، از ورود ابراهیم سوری بنگورا، وابسته مالی جدید سیرالئون به روسیه خبر داد و از تلاش های ازکیل گاناوا، وابسته مالی پیشین این کشور به ویژه به دلیل ایجاد یک سیستم مالی قوی برای سفارت سیرالئون در روسیه تقدیر کرد.

https://sierraloaded.sl/news/kabba-meets-with-sierra-leoneans-russia/

 

دیدار وزیر امور داخلی سیرالئون با کارشناسان روآندایی

در دیداری که در فری تاون برگزار شد، دیوید تالووا، وزیر امور داخلی سیرالئون، با گروهی از کارشناسان روآندایی در مورد همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد.

تالووا در این دیدار خاطرنشان کرد که سیرالئون به دنبال همکاری با جمهوری روآندا در زمینه ایجاد ظرفیت ها به ویژه برای پلیس سیرالئون و امور بازپروری و زندان‌های کشور است.

در این دیدار همچنین ژان باپبیستی کمالی، رئیس اداره عملیات پشتیبانی صلح روآندا هدف از سفر هیئت روآندایی را ارزیابی زمینه‌ها برای توسعه و تعمیق همکاری‌های دوجانبه میان سیرالئون و روآندا برای تقویت امنیت داخلی دو کشور عنوان کرد. وی همچنین بر تعهد روآندا نسبت به آموزش و ایجاد ظرفیت ها برای امنیت داخلی سیرالئون تاکید کرد.

در ادامه دیوید تالووا، وزیر امور داخلی سیرالئون، به برخی از چالش های متعددی که بخش امنیتی سیرالئون با آن مواجه است اشاره نمود و بر ایجاد ظرفیت ها، آموزش، تامین لجستیک و تجهیزات برای سازمان‌های تحت نظر وی از جمله پلیس، سازمان زندانها، مبارزه با مواد مخدر و غیره تاکید کرد.

https://sierraloaded.sl/news/minister-internal-affairs-bilateral-cooperations-rwanda/

 

دیدار وزیر مدیریت عمومی و امور سیاسی سیرالئون با مقامات مصری

آمارا کالون، وزیر امور اداری و سیاسی سیرالئون برای تقویت روابط دوجانبه با مصر به این کشور سفر کرد.

هدف از این سفر انجام گفتگوهای دوجانبه با مقامات مصری با هدف احیای ساختار بخش عمومی سیرالئون و در نتیجه تقویت ساختار اداری و دولتی اعلام شده است.

هیئت سیرالئونی قرار است در دیدار با مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر، برای تقویت تلاش های مشترک بین دو کشور یادداشت تفاهمی‌به امضا برسانند.

برنامه دیگر هیئت سیرالئونی در مصر، بازدید از مجلس نمایندگان این کشور و دیدار با شریف الجبالی، رئیس اداره امور آفریقای پارلمان است.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-egypt-capacity-civil-public-servants/

 

رایزنی سیرالئون و چین در امور مرتبط با شورای امنیت سازمان ملل

روز 14 ماه می 2024، ویکتوریا مانگای، مدیر کل وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی سیرالئون، با میائو دیو، دستیار وزیر امور خارجه چین، در پکن دیدار کرد و در مورد مسائل مرتبط با شورای امنیت سازمان ملل به بحث و گفتگو پرداخت.

در این دیدار طرفین ضمن تبادل نظر در مورد شرایط فعلی جهان، در مورد موضوعات مختلف گفتگو کردند که عبارتند از فعالیت شورای امنیت، اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و سایر موضوعات بین المللی و منطقه ای.

پس از این گفتگوها توافق شد که هماهنگی و همکاری بین دو طرف تقویت شده و طرفین در راستای چندجانبه گرایی واقعی گام بردارند. همچنین در این دیدار بر اجرای وظایف تعیین شده از سوی منشور سازمان ملل متحد در مورد شورای امنیت و ایفای نقش مثبت و سازنده در حفظ صلح و امنیت بین الملل تاکید شد.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-china-un-security-council-issues/

 

حضور رئیس جمهور سیرالئون در اجلاس «آشپزی پاک در آفریقا» در پاریس

اجلاس «آشپزی پاک در آفریقا» با هدف فراهم آوردن دسترسی به آشپزی پاک برای 250 میلیون زن آفریقایی تا سال 2030، روز دوشنبه 14 ماه می 2024 در پاریس برگزار شد.

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون یکی از شرکت کنندگان در این اجلاس بود که با حضور سران بیش از 60 کشور در کشور فرانسه برگزار گردید.

این اجلاس با ریاست آکینوومی آدسینا از بانک توسعه آفریقا، سامیه سولوهو حسن رئیس جمهور کنیا، یوناس گار ستور نخست وزیر نروژ و فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی برگزار می‌شود و به دنبال ایجاد تغییرات بنیادین در شیوه پخت و پز برای آفریقا و کاهش تلفات ناشی از آلودگی در میان نیم میلیون زن و کودک آفریقایی است.

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون به عنوان یکی از سخنرانان این اجلاس با اشاره به تحلیل آژانس بین المللی انرژی در مورد آشپزی پاک، تاکید کرد که هنوز عده زیادی در جهان از روش های سنتی پخت و پز از جمله با سوخت های آلاینده استفاده می‌کنند که منجر به مرگ زودرس در افراد می‌گردد.

https://sierraloaded.sl/news/bio-world-leaders-pledges-4billion-paris/

 

609 زائر سیرالئونی عازم حج 2024

الحاجی موراتادا سسای، رئیس کار گروه امور حج نهاد ریاست جمهوری سیرالئون اعلام کرد که در مجموع 609 زائر از سیرالئون در مراسم حج سال 2024 شرکت خواهند کرد که از این تعداد 2 پزشک، 1 داروساز، 2 پرستار و 3 نفر از اعضای کارگروه یاد شده خواهند بود.

این کارگروه اعلام کرد که از بین 609 زائر سیرالئونی، 60 درصد با هزینه شخصی و 40 درصد با بورسیه‌های دولتی عازم حج هستند.

همچنین طبق مذاکرات کارگروه امور حج سیرالئون با خطوط هوایی اتیوپی، قرار است حجاج این کشور در قالب دو گروه از 31 می تا 1 ژوئن عازم به مدینه اعزام شوند.

https://sierraloaded.sl/news/609-pilgrims-sierra-leone-2024-hajj/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما