معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۱:۰۲

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دهمین مجمع منطقه ای توسعه پایدار در آدیس آبابا

دهمین نشست مجمع منطقه ای آفریقا در مورد توسعه پایدار، بین روزهای 23 تا 25 آوریل 2024 در مقر کمیسیون اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار خواهد شد.

موضوع این نشست «اجرای سند 2030 در توسعه پایدار، سند 2063 و ریشه کنی فقر در بحران‌های مختلف؛ طرح موثر راه حل های پایدار، انعطاف پذیر و نوآورانه» خواهد بود.

این نشست با حضور سیاست گذاران و کارشناسان عالیرتبه از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با امور مالی و توسعه اقتصادی، امور اجتماعی، محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی، آمار، کشاورزی و امنیت غذایی، علم فناوری و نوآوری از 54 کشور عضو «کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا» برگزار خواهد شد.

https://www.thesierraleonetelegraph.com/africa-gears-up-for-the-10th-regional-forum-on-sustainable-development-in-addis-ababa/

 

توافقنامه 50 میلیون یورویی سیرالئون با مجارستان

در راستای تقویت روابط اقتصادی و افزایش همکاری‌ها، هیئتی از سیرالئون به ریاست وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی در افتتاحیه کمیسیون مشترک اقتصادی در بوداپست مجارستان شرکت کرد.

در این مراسم، موسی تیموتی کابا، رئیس این هیئت و وزیر امور خارجه سیرالئون، با امضای قرارداد مهمی، «کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی» با مجارستان را تشکیل داد.

این مشارکت، با هدف جلب حمایت قابل توجه برای حوزه‌های حیاتی سیرالئون، از جمله کشاورزی، مدیریت منابع آب، کاهش تغییرات آب و هوایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش، بهداشت، امنیت، و چاپ، و نیز انتقال فناوری و تجارت و سرمایه گذاری انجام می‌شود.

بخش اصلی این توافقنامه عبارت است از تخصیص مبلغ قابل توجه 50 میلیون یورو برای اجرای یک پروژه جامع تامین آب در کویدو و لونگی که نیازهای حیاتی آب در این مناطق را برطرف می‌کند؛ افزایش قابل توجه بورسیه برای ادامه تحصیل دانشجویان سیرالئونی در دانشگاه‌های مجارستان؛ و برداشته شدن روادید سفر به مجارستان برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک سیرالئون.

https://sierraloaded.sl/news/timothy-kabba-seals-landmark-economic-agreement-hungary/

 

تشدید گرسنگی در غرب و مرکز آفریقا در بحبوحه درگیری‌های مداوم و آشفتگی اقتصادی

برنامه جهانی غذا (WFP) در بیانیه اخیر خود با اشاره به گزارش این سازمان در مارس 2024، خبر داد که حدود 55 میلیون نفر در کشورهای آفریقای غربی و مرکزی از جمله سیرالئون، بین ژوئن تا آگوست 2024 برای تامین غذای خود با مشکل مواجه خواهند شد.

رقم یاد شده در بیانیه سازمان جهانی غذا برای افرادی که دچار ناامنی غذایی هستند، 4 میلیون نفر بیشتر از پیش بینی نوامبر 2023 و چهار برابر بیشتر از تعداد این افراد در پنج سال گذشته است. این وضعیت به ویژه در شمال کشور «مالی» که از درگیریها آسیب دیده، نگران کننده است و تخمین زده می‌شود 2600 نفر در این کشور گرسنگی فاجعه باری را تجربه کنند.

آخرین داده‌ها همچنین نشان از تغییر قابل توجهی در عوامل ایجاد ناامنی غذایی در منطقه، فراتر از درگیری‌های مکرر، دارد. طبق گزارش کمیته دائمی‌کنترل خشکسالی در ساحل (CILSS)، چالش‌های اقتصادی مانند کاهش ارزش پول، تورم فزاینده، تولید راکد و موانع تجاری، بحران غذایی این منطقه را بدتر کرده است و مردم عادی در سراسر منطقه را تحت تاثیر قرار داده است که در این میان کشورهای نیجریه، غنا، سیرالئون و مالی بیشترین آسیب را دیده اند.

در سراسر منطقه یاد شده، قیمت غلات اصلی از 10 درصد به بیش از 100 درصد در مقایسه با میانگین پنج ساله افزایش یافته است که ناشی از تورم، هزینه سوخت و حمل و نقل، تحریم‌های اکوواس و محدودیت در تولید محصولات جریان کشاورزی-دامداری است.

تورم ارز کشور، عامل اصلی نوسان قیمت در غنا (23%)، نیجریه (30%)، سیرالئون (54%)، لیبریا (10%) و گامبیا (16%) محسوب می‌شود.

غرب و مرکز آفریقا برای تامین نیازهای غذایی مردم به شدت به واردات وابسته هستند. با این حال، حتی در شرایطی که کشورها با محدودیت‌های مالی عمده و چالش‌های کلان اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، به دلیل کاهش ارزش پول و تورم بالا، هزینه واردات همچنان در حال افزایش است. برای فصل کشاورزی43-2023، تولید غلات کسری 12 میلیون تنی را نشان می دهد و این در حالی است که سرانه دسترسی به غلات نسبت به فصل کشاورزی گذشته، دو درصد کاهش یافته است.

آمار سوءتغذیه در غرب و مرکز آفریقا به طرز نگران کننده ای بالا است. به طوری که 16.7 میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه حاد هستند و بیش از 2 خانوار از هر 3 خانواده قادر به هزینه جهت تامین یک رژیم غذایی سالم نیستند. علاوه بر این، از هر 10 کودک 6 تا 23 ماهه، 8 نفر حداقل مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و تکامل مطلوب را دریافت نمی‌کنند.

قیمت های بالای مواد غذایی، دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی و رژیم های غذایی ناکافی در درجه اول باعث سوء تغذیه حاد در کودکان زیر 5 سال، نوجوانان و زنان باردار می‌شود. در بخش‌هایی از شمال نیجریه، شیوع سوء تغذیه حاد در زنان 15 تا 49 ساله به 31 درصد می‌رسد.

https://www.thesierraleonetelegraph.com/worsening-hunger-grips-west-and-central-africa-amid-persistent-conflict-and-economic-turmoil-says-wfp/

 

حضور هیئت عالی رتبه دادگاه اکوواس در سیرالئون

روز یکشنبه 14 آوریل 2024، هیئتی عالی رتبه از دادگاه اکوواس برای گفتگو با مقامات ارشد سیرالئون و کانون وکلای این کشور در مورد آمادگی برای برگزاری «کنفرانس دادگاه عالی اکوواس 2024» به میزبانی سیرالئون، از فری تاون بازدید کرد.

پیش از این ، ادوارد آموآکو آسانته، رئیس دادگاه اکووواس و سرپرست هیئت 12 نفره در بازدید از سیرالئون گفت: قرار است برای ایجاد چارچوبی جهت همکاری در راستای موفقیت کنفرانس، با تنی چند از مقامات سیرالئون ملاقات کنیم.

در کنفرانس سالانه دادگاه اکوواس، کارشناسان منطقه برای بحث در مورد موضوعات مورد علاقه کشورهای عضو، گرد هم می آیند. این کنفرانس چهار روزه با موضوع «تقویت نقش، ارتباط و اثربخشی دیوان دادگستری اکوواس از طریق تقویت هم افزایی بین دیوان و ذینفعان ملی» از روز 13 تا 16 ماه می 2024 در فری تاون پایتخت سیرالئون برگزار خواهد شد.

https://sierraloaded.sl/news/high-level-ecowas-court-freetown/#google_vignette

 

لئون سیرالئون ضعیف ترین ارز آفریقا در سال 2024

وبسایت آفریقا فکت زون (Africa Facts Zone) در گزارشی ضعیف ترین ارزهای کشورهای آفریقایی را معرفی کرد. در صدر این لیست، لئون واحد پول سیرالئون قرار دارد که بیانگر اوضاع اقتصادی آشفته این کشور است.

در حال حاضر، نرخ برابری هر 1 لئون برابر با 0.000051 دلار آمریکا است که به موقعیت متزلزل لئون در چشم وضعیت مالی جهان اشاره دارد.

این که لئون به عنوان بی ارزش ترین ارز آفریقایی انتخاب شده است، نشان می دهد که این واحد پولی در برابر عواملی مانند تورم بالا، شکنندگی اقتصادی و افزایش بار بدهی، آسیب پذیری بالایی دارد.

طبق گزارش وبسایت یادشده، سایر ارزهای آفریقایی که با چالش‌های مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند، عبارتند از: فرانک گینه، آریاری مالاگاسی، شیلینگ اوگاندا و فرانک بروندی.

https://sierraloaded.sl/news/leone-named-weakest-currency-africa-2024/

 

برنامه کمک مالی 7.9 میلیون دلاری بانک جهانی برای تقویت مشاغل کشاورزی سیرالئون

روز جمعه، 12 آوریل، دولت سیرالئون از اجرای یک برنامه 7.9 میلیون دلاری با همکاری بانک جهانی جهت تقویت و گسترش کشاورزی کشور خبر داد.

این ابتکار به صورت استراتژیک برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شده است و در عین حال اجرای طرح «تامین غذای سیرالئون» (Feed Salon) که توسط رئیس جمهور کشور، مادا بیو طرح شده را نیز تسریع می‌کند.

این کمک هزینه که به طور خاص با هدف حمایت از زنان و جوانان مشغول در بخش های کاساوا، برنج و دام ارائه می‌شود، فرصت قابل توجهی برای رشد و توسعه مشاغل در این زنجیره ارزش ارائه می نماید.

دکتر هنری موسی کپاکا، وزیر کشاورزی سیرالئون، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با بانک جهانی گفت: من در کنار شرکای خود در بانک جهانی، کمک مالی 7.9 میلیون دلاری برای افزایش مشاغل کشاورزی در زنجیره ارزش برنج، کاساوا و دام در سراسر کشور را راه اندازی کردم.

موسی کپاکا در ادامه همچنین به شرایط مطلوب این کمک مالی از جمله نرخ سود 10 درصد، الزامات وثیقه انعطاف پذیر و دوره بازپرداخت 24 ماهه اشاره کرد.

https://sierraloaded.sl/news/government-world-bank-grant-program-boost-agribusinesses/

 

پروژه 12 میلیون دلاری توانمندسازی زنان کارآفرین در سیرالئون با ابتکار سازمان ملل و بانک توسعه اسلامی

برنامه توسعه سازمان ملل متحد با همکاری بانک توسعه اسلامی و بنیاد مالی زنان کارآفرین، پروژه توانمندسازی زنان غرب آفریقا در زنجیره ارزش برنج را در هتل بینتومانی فری تاون پایتخت سیرالئون راه اندازی کرد.

این طرح 12 میلیون دلاری با هدف تقویت فرصت‌های اقتصادی برای زنان در مناطق روستایی و در عین حال افزایش رقابت‌پذیری زنجیره‌های ارزش برنج محلی راه اندازی شده است.

در این رابطه، خانم انافا اونسو، هماهنگ کننده این پروژه بر هدف آن در تقویت ظرفیت تولید 1000 شرکت کوچک و متوسط و شرکت های بسیار کوچک که تحت مالکیت یا مدیریت زنان در گینه، نیجریه، سنگال و سیرالئون هستند، تاکید کرد.

در سیرالئون، برای افزایش دسترسی به منابع مالی و بازار برای مشاغل متعلق به زنان، این پروژه در مناطق تونکولیلی (Tonkolili) و تورما بوم (Torma Bum) تمرکز خواهد داشت.

همچنین، عبدالوهاب شریف، رابط بانک توسعه اسلامی نیز بر اهمیت این پروژه برای حل محدودیت هایی که زنان کارآفرین در پنج سال آینده با آن مواجه هستند، تاکید کرد.

قرار است سیرالئون حدود 2.7 میلیون دلار از مجموع این پروژه 12 میلیون دلاری دریافت کند.

https://awokonewspaper.sl/undp-islamic-development-bank-and-partners-launch-12m-ewasme-project-to-empower-female-entrepreneurs/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما