معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۹:۴۱ - مشاهده: ۵۷

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تاکید مادا بیو بر پایبندی به دوره ریاست جمهوری طبق قانون اساسی

چرنور باه، وزیر اطلاع رسانی سیرالئون، تاکید کرد که مادا بیو رئیس جمهور این کشور، بر محدودیت دوره ریاست جمهوری طبق قانون اساسی پایبند بوده و بعد از دو دوره ریاست خود، برنامه ای برای دور سوم یا هر گونه تمدید این پست ندارد.

باه در بیانیه اخیر خود ضمن اشاره به موضع مادا بیو در بحث های مرتبط با بازنگری قانون اساسی سیرالئون، تاکید کرد: رئیس جمهور مصمم به اتمام دور دوم ریاست جمهوری خود و سپس تحویل مسالمت آمیز قدرت است.

وزیر اطلاع رسانی سیرالئون با ابراز قدردانی از مادا بیو «برای ترسیم الگویی قابل تحسین از ریاست جمهوری»، از مردم کشورش خواست که «به سیستم حکمرانی کشور اعتماد و ایمان داشته باشند.»

بعد از صحبت های چرنور باه وزیر اطلاع رسانی سیرالئون در کنفرانس خبری هفتگی این وزارتخانه، آلفا سیسای معاون وزیر دادگستری در مورد نگرانی‌های موجود پیرامون روند بازنگری قانون اساسی کشور به صحبت پرداخت.

سسای تصریح کرد که فعالیت های کنونی برای بازنگری قانون اساسی، در ادامه فعالیت های «کمیته بازنگری قانون اساسی» است که به ابتکار ارنست بای کوروما، رئیس جمهور سابق سیرالئون آغاز شده و روندی جدید نیست.

هدف از صحبت های چرنور باه، وزیر اطلاع رسانی و نیز آلفا سیسای معاون وزیر دادگستری سیرالئون، اطمینان خاطر به مردم این کشور در مورد تعهد دولت به اصول دموکراتیک و انتقال مسالمت آمیز قدرت ارزیابی می‌شود.

https://sierraloaded.sl/news/information-minister-reaffirms-bio-constitutional-term/

 

بلژیک صادرات «سوخت های کثیف» خطرناک و سرطان زا به غرب آفریقا را ممنوع کرد

دولت بلژیک صادرات سوخت های سمی‌که برای سلامت عمومی و محیط زیست مضر است را ممنوع اعلام کرد.

در این رابطه زکیه خطابی وزیر محیط زیست بلژیک اعلام کرد: صادرات سوخت های سمی‌که استفاده از آن‌ها در داخل بلژیک ممنوع بود اما همچنان به کشورهای غرب آفریقا از جمله نیجریه، غنا و کامرون صادر می‌شد، از این پس ممنوع است.

این امر پس از آن انجام می‌شود که دولت بلژیک قانونی را برای ارتقای کیفیت سوخت های صادراتی به تصویب رساند.

این ممنوعیت، آن دست از شرکت های نفتی را هدف قرار می دهد که سوخت های موتور با سولفور یا بنزن بیش از اندازه را عمدتا از بندر آنتورپ بلژیک به خارج صادر می‌کنند. فروش و استفاده از چنین سوخت هایی به دلیل اثرات مضر آنها مدت ها است که در اروپا ممنوع اعلام شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که شرکت های نفتی، سوخت های کثیف با گوگرد حدود 1500 ppm را صادر می‌کنند که این میزان بسیار فراتر از استانداردهای اروپایی با سقف 10 ppm است.

پیش از این هلند نیز در آوریل 2023 صادرات بنزین و گازوئیل بی کیفیت به غرب آفریقا از طریق بنادر آمستردام و روتردام را ممنوع اعلام کرده بود. این اقدام هلند موجب شد که بندر آنتورپ، یعنی پایانه دریایی اصلی بلژیک برای تجارت نفت (اعم از نفت خام و فرآورده‌های نفتی)، به قطب اصلی اروپا برای صادرات سوخت های سمی تبدیل شود.

بندر آنتورپ بلژیک قطب فرآورده‌های نفتی و شیمیایی اروپا است. به طوری که حدود 30 شرکت فعال در بخش نفت و مواد شیمیایی در این بندر مستقر هستند که از این میان، 10 شرکت بازیگران اصلی این عرصه در سطح جهان محسوب می‌شوند. در بندر آنتورپ، دو پالایشگاه مطرح نیز وجود دارد.

داده‌های شرکت اس اند پی (S&P Global Commodities at Sea) در این رابطه نشان می دهد که منطقه غرب آفریقا در ماه آوریل سال جاری، حدود 137 هزار بشکه در روز بنزین از بلژیک وارد کرده است که این میزان، 18 درصد بیشتر از میزان واردات در دوره مشابه سال گذشته است.

زمان زیادی است که سوخت های سمی از بلژیک به مقصدهایی از جمله آفریقا صادر می‌شوند. این سوخت ها باعث پایین آمدن بسیار زیاد کیفیت هوا در کشورهایی مانند غنا، نیجریه و کامرون شده اند و بسیار سرطان زا هستند.

https://www.thesierraleonetelegraph.com/belgium-bans-exports-of-dangerous-cancer-causing-dirty-fuels-to-west-africa/

 

شرکت سیرالئون در کنفرانس قطر با موضوع نیروی کار 

روز 21 می 2024 «اولین گفتگو برای افزایش جابجایی نیروی کار» در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. در این نشست کشورهای عضو اتحادیه آفریقا، کشورهای حوزه خلیج فارس، اردن و لبنان شرکت کردند.

در این کنفرانس هیئتی از سیرالئون شامل نمایندگانی از وزارت امور استخدامی، نیروی کار و تامین اجتماعی و وزارت امور داخلی این کشور نیز شرکت کردند.

هدف از این کنفرانس که توسط شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه آفریقا برگزار شد، تسهیل تبادل تجربیات و ایده‌ها برای افزایش جابجایی منطقه ای نیروی کار اعلام شده است. این کنفرانس همچنین به عنوان سکویی مهم برای گفتگو بین کشورهای آفریقایی یعنی خاستگاه بسیاری از کارگران مهاجر؛ و مقاصد اصلی نیروی کار در خاورمیانه مانند کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اردن و لبنان عمل می‌کند.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-other-countries-first-doha-dialogue-enhance-labor-mobility/

 

اظهارات مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون در مورد عملکرد دولت خود

در نشست هیئت دولت سیرالئون که در شهر «بو» برگزار شد، جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که عملکرد دولت وی طی سال گذشته انتظارات را برآورده نکرده است.

مادا بیو در جمع کابینه خود گفت: «ما می‌توانیم گرد هم جمع شده و به درک مشترکی از چیستی و معنای آنچه باید ارائه دهیم برسیم. با در نظر گرفتن این مطلب، می خواهم متواضعانه نگرانی خود در مورد عملکرد یک سال گذشته دولت را بیان کنم. ما واقعا آن طور که باید الهام بخش نبوده ایم. ما باید در حداکثر توانایی خود باشیم.»

اظهارات رئیس جمهور سیرالئون در برهه حساسی بیان می‌شود که این کشور با چالش های مختلف اجتماعی-اقتصادی از جمله بیکاری، کمبود در زیرساخت ها و مسائل بهداشت و درمان دست و پنجه نرم می‌کند.

مادا بیو در ادامه سخنان خود بر نیاز به اتخاذ یک رویکرد واحد و فعال در حکمرانی تاکید کرد و از کابینه خود خواست که برای دستیابی به نتایج ملموس برای شهروندان، تلاش های خود را هماهنگ نمایند.

طی این نشست که با حضور مقامات ارشد دولتی و وزیران سیرالئون در شهر بو برگزار شد، چندین موضوع کلیدی مورد بحث قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به راهبردهای تقویت رشد اقتصادی و افزایش پاسخگویی بخش عمومی اشاره کرد.

مادا بیو در ادامه با اشاره به اهمیت نوآوری و کارایی در مقابله با چالش های پیش روی سیرالئون تاکید کرد: وزرا باید بدانند مسئولیتی که در قبال سیرالئون دارند سنگین است. وزرا، معاونان و سایر کارمندان ارشد دولتی برای انجام مسئولیتی فراخوانده شده‌اند که باید به هر قیمتی انجام شود.

وی افزود: مردم سیرالئون استحقاق دریافت بهترین چیزها را از ما دارند. ما باید برای بهبود ارائه خدمات خود تلاش کنیم و اطمینان حاصل کنیم که سیاست های ما منجر به منافع واقعی برای مردم تبدیل می‌شود. ما در دوران سختی از نظر اقتصادی و اجتماعی به سر می‌بریم و مردم توقع زیادی از ما دارند. اما متأسفانه گویا برخی از اعضای تیم، برای حل مشکلات بسیار پیچیده ای که ما با آن مواجه هستیم پویایی کمی دارند.

وی در پایان گفت: ما باید برای ایجاد تغییرات، تعهد خود را نشان دهیم و این مهم باید از امروز و همین حالا آغاز گردد. ما باید راهبردهای‌های جدیدی اتخاذ کرده و خارج از چارچوب فکر کنیم. عملکرد ما تاکنون در حد انتظارات نبوده است و لذا ضروری است که این روند را تغییر دهیم.

https://sierraloaded.sl/news/government-not-truly-inspiring-president-bio/

 

کنفرانس بین المللی دیوان قضایی اکوواس در سیرالئون به کار خود پایان داد

کنفرانس بین المللی دیوان قضایی جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی، اکوواس، با موضوع «تقویت نقش، ارتباط و اثربخشی دیوان قضایی اکوواس از طریق تقویت هم افزایی بین این دیوان و دیوانهای ملی»، با ارائه راهکارهایی در قالب یک گزارش کلی به کار خود پایان داد.

طی این کنفرانس چهار روزه که روز دوشنبه 13 می 2024 در مرکز اجتماعات بین‌المللی فری تاون پایتخت سیرالئون آغاز شد، نشست ها و جلساتی با حضور افراد برجسته از کشورهای مختلف از جمله روسای دادگستری، وزیران، قضات، کارشناسان حقوقی و نمایندگان کشورهای عضو اکوواس برگزار گردید.

در این کنفرانس، قاضی آموآکو، رئیس دیوان قضایی اکوواس گفت: توصیه‌های ارائه شده در این کنفرانس به رفع شکاف های موجود و بهبود روابط بین دیوان عالی اکوواس و دادگاه‌های ملی کشورهای عضو کمک می‌کند.

https://ayvnews.com/ecowas-court-international-conference-ends-in-freetown/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما