معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دیدار رئیس جمهور سیرالئون با همتای کره ای خود در سئول

در جریان کنفرانس همکاری کره جنوبی و آفریقا، مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون با یون سوک یول همتای کره ای خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، زمینه‌های بالقوه همکاری بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها، مشارکت احتمالی سیرالئون در پروژه «کمربند کی» (K-Belt) بود.*

همچنین، روسای جمهور سیرالئون و کره جنوبی در گفتگوهای خود به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، بر اهمیت حفظ امنیت جهانی و ارزش های مشترک تاکید کردند.

یکی دیگر از محورهای مورد بررسی در این گفتگو، ایجاد سیستمی‌برای تامین زنجیره‌های تامین با هدف تضمین دسترسی پایدار به مواد معدنی حیاتی برای هر دو کشور بود. در این دیدار رئیس جمهور کره جنوبی بر تعهد کره جنوبی به افزایش روابط عمیق تر با آفریقا تأکید کرد.

کنفرانس همکاری کره و آفریقا، بستری برای تحکیم روابط بین این کشور و سیرالئون فراهم آورد و یکی از نتایج اصلی آن امضای یادداشت تفاهم برای افزایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری کره جنوبی در سیرالئون بود.

* «کمربند کی» (K-Belt) یا «کمربند برنج کره جنوبی» (K-Rice Belt)، طرحی از سوی کشور کره جنوبی برای کاشت برنج در 8 کشور آفریقایی سنگال، گامبیا، گینه، غنا، کامرون، اوگاندا، کنیا و گینه بیسائو برای مبارزه با گرسنگی در این کشورها است.

https://sierraloaded.sl/news/seok-yeol-abio-forge-ties-korea-africa-summit/

 

تفاهم نامه همکاری بین وزارت بهداشت سیرالئون با یکی از دانشگاه‌های کره جنوبی

هفته گذشته در حاشیه اجلاس همکاری کره جنوبی و کشورهای آفریقایی، یک یادداشت تفاهم سه ساله بین وزارت بهداشت سیرالئون و دانشگاه بهداشت سامیوک کره جنوبی به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم که با حضور مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون به تصویب رسید، حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شد که از آن جمله می‌توان به برنامه تبادل دانشجویان، کارکنان دانشگاهی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و غیره اشاره کرد.

https://ayvnews.com/sierra-leone-health-university-sign-partnership-in-korea/

 

افزایش تورم در منطقه شمال و کاهش تورم در چهار منطقه دیگر سیرالئون

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار سیرالئون در مورد تورم منطقه ای در آوریل 2024، نرخ تورم در مناطق مختلف این کشور، تفاوت چشمگیری داشته است.

در این میان، منطقه شمالی سیرالئون افزایش قابل توجهی در نرخ تورم را شاهد بود به طوری که با افزایش 4.29 واحد درصدی، از 28.71 درصد در مارس به 33 درصد در آوریل 2024 رسید.

در مقابل، طبق همین گزارش، چهار منطقه دیگر سیرالئون، شاهد کاهش نرخ تورم بود:

نرخ تورم در منطقه شرق از 42.04 درصد در مارس به 37.84 درصد در آوریل 2024 کاهش یافت؛ نرخ تورم در منطقه شمال غرب از 40.72 درصد در مارس به 37.93 درصد در آوریل 2024 کاهش یافت؛ نرخ تورم در منطقه جنوبی از 43.85 درصد در مارس 2024 به 38.36 درصد در آوریل 2024 کاهش یافت؛ نرخ تورم در منطقه غرب از 42.75 درصد در مارس 2024 به 39.53 درصد در آوریل 2024 کاهش یافت.

طبق تحلیل مرکز آمار سیرالئون، در آوریل 2024، نرخ تورم سالانه در مناطق غربی و جنوبی بالاتر از میانگین ملی برای آوریل 2024 باقی مانده است. در حالی که مناطق شمالی، شمال غربی و شرقی، نرخ تورمی‌پایین تر از تورم ملی دارند.

https://awokonewspaper.sl/northern-region-sees-inflation-rise-by-4-29-in-april-2024/

 

غذا و نوشیدنی‌های غیر الکلی، عامل افزایش تورم در سیرالئون

طبق آخرین گزارش در مورد «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) که توسط مرکز آمار سیرالئون منتشر شده است، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی همچنان عوامل اصلی تورم در این کشور هستند.

نرخ تورم این اقلام که 40.30 درصد از شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهند، از 2.53 درصد در مارس 2024 به 3.26 درصد در آوریل 2024 رسیده که این مساله نشان دهنده افزایش 0.73 درصدی به صورت ماه به ماه بوده است.

با وجود کاهش جزئی تورم، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی همچنان بیشترین تاثیر را بر تورم دارند و بعد از این اقلام، بخش حمل و نقل مهمترین عامل در افزایش تورم در این کشور است.

https://awokonewspaper.sl/food-and-non-alcoholic-beverages-drive-inflation-in-sierra-leone/

 

کمک مالی 74 میلیون دلاری بانک جهانی به سیرالئون

روز چهارشنبه، 29 می 2024، بانک جهانی کمک مالی 74 میلیون دلاری انجمن توسعه بین المللی* را برای تقویت حمل و نقل مقاوم در برابر آب و هوا و نیز دسترسی به بازار کشاورزی در سیرالئون را به تصویب رساند.

هدف از پروژه «زیرساخت های اتصال و بازار کشاورزی سیرالئون»، فراهم آوردن ارتباطات جاده ای در تمام فصول سال و دسترسی به مشاغل، بازارها و خدمات، به ویژه در مناطق روستایی بوده که زیرساخت های ناکافی مانع از توسعه اقتصادی آنها شده است.

بخش حمل و نقل سیرالئون به طور قابل توجهی توسعه نیافته است و تنها حدود 40 درصد از جاده‌های اصلی آسفالت شده و بیشتر جاده‌های فرعی برای دسترسی‌های محلی آسفالت نیستند.

همچنین مناطق شهری، به ویژه فری تاون، از ازدحام شدید رنج می‌برند و فاقد یک سیستم حمل و نقل عمومی‌کارآمد هستند. مناطق روستایی نیز توسط رودخانه‌ها از هم جدا شده‌اند و برای حمل و نقل به قایق‌های کابلی یا دستی وابسته هستند و در این مناطق فقط یک سوم از جمعیت در تمام فصول سال به شبکه جاده‌ای دسترسی دارند.

کشاورزی 59 درصد از تولید ناخالص داخلی و 43 درصد از اشتغال در سیرالئون را تشکیل می دهد. با این حال، بهره وری در کشاورزی این کشور به شدت تحت تاثیر ارتباطات ضعیف و چالش های زیرساختی است که با تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شود.

پروژه زیرساخت اتصال و بازار کشاورزی سیرالئون، در چارچوب «همکاری کشوری بانک جهانی» (CPF، 2021-2026) برای سیرالئون و برنامه «واکنش به بحران جهانی» انجام می‌شود.

* انجمن توسعه بین‌الملل یا مؤسسه توسعه بین‌الملل (International Development Association) کشورهایی را در بر می‌گیرد که دارای تراز پرداخت‌های ضعیف هستند و به آنها وام‌های بلند مدت می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که باز پرداخت بعضی از وام‌های این مؤسسه به ۵۰ سال هم می‌رسد.

https://thecalabashnewspaper.com/sierra-leone-secures-74-million-world-bank-grant/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما