معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۰۲

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

استعفای وزیر انرژی سیرالئون در میانه بحران برق این کشور

روز جمعه الحاجی ابراهیم کانجا سیسه وزیر انرژی سیرالئون در واکنش به بحران برق این کشور از سمت خود استعفا داد و مسئولیت کامل بحران برق کشور را بر عهده گرفت.

در همین روز، دولت مادا بیو اعلام کرده بود که 17 میلیون دلار از 48 میلیون دلار بدهی کشور به شرکت ترکیه ای کارپاورشیپ، پیمان کار و تامین کننده برق سیرالئون را پرداخت کرده است.

شایان ذکر است که بعد از استعفای کانجا سیسه، وزیر انرژی سیرالئون، دفتر مادا بیو اعلام کرد که رئیس جمهور خود مسئولیت وزارت انرژی کشور را برعهده خواهد گرفت.

https://www.citizen.digital/news/sierra-leone-energy-minister-resigns-over-electricity-crisis-as-power-returns-to-capital-n341156

 

شرکت مادا بیو در اجلاس بانک جهانی در کنیا

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون، به همراه سایر سران کشورهای آفریقایی در اجلاس «انجمن توسعه بین المللی» (IDA) وابسته به بانک جهانی در کنیا شرکت کرد.

تامین منابع قوی برای توانمندسازیِ «انجمن توسعه بین المللی» جهت پیشبرد توسعه منطقه ای و «رفع نیازهای مالی در سراسر آفریقا»، به عنوان دستور کار اصلی این اجلاس بیان شده است. در این اجلاس، سران آفریقایی همچنین مسائلی که به طور عمده مانع از توسعه این قاره می‌شود را مورد بررسی قرار می دهند.

شایان ذکر است که در اجلاس «انجمن توسعه بین المللی» (IDA) وابسته به بانک جهانی در کنیا، روسای جمهور کشورهای ماداگاسکار، مالاوی، تانزانیا، سومالی، بروندی، موریتانی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، اوگاندا و غنا و نیز نخست وزیران کشورهای ساحل عاج، اتیوپی، گینه، الجزایر به همراه مقامات بانک جهانی شرکت کردند.

https://sierraloaded.sl/news/bio-joins-african-leaders-kenya-ida-world-bank-summit/

 

دیدار هیئتی از صندوق بین المللی پول با مقامات سیرالئون

هیئتی از صندوق بین المللی پول به سرپرستی کریستین سابوروفسکی از سیرالئون بازدید کرد. در دیدارهای انجام شده بین هیئت صندوق بین المللی پول و مقامات سیرالئونی، طرفین در مورد ایجاد ساز و کار جدید در چارچوب «تسهیلات اعتباری تمدید یافته» (ECF) به بحث و گفتگو پرداختند.

طبق گزارشها، طرفین در دیدارهای انجام شده به پیشرفت قابل توجهی در مورد اهداف توسعه ای مقامات سیرالئون و اصلاحات مورد نیاز برای دستیابی به «ثبات اقتصاد کلان» (macroeconomic stability) و حفظ «پایداری بدهی» (debt sustainability) دست یافتند.

این دیدارها پس از آن انجام می‌شود که در 20 نوامبر 2023 مقامات سیرالئون از صندوق بین المللی پول خواستار حمایت مالی در چارچوب «تسهیلات اعتباری تمدید یافته» شده بودند. این گفتگوها در جریان نشست های بهاری صندوق بین المللی پول و «گروه بانک جهانی» در واشنگتن دی سی ادامه یافت.

پس از این مذاکرات، سابوروفسکی در بیانیه ای در مورد اقتصاد سیرالئون اعلام کرد: در سال 2023 تا سه ماهه اول سال 2024 مقامات سیرالئون سیاست های کلان اقتصادی را تا حد زیادی انقباضی نمودند و حالا ثمره این سیاست های تعدیلی را در نرخ ارز با ثبات و کاهش تورم می‌بینند.

https://sierraloaded.sl/news/imf-sierra-leone-authorities-extended-credit-facility/

 

روسیه به دنبال افزایش حضور دیپلماتیک خود در سیرالئون

فدراسیون روسیه به دنبال گسترش شایان توجه حضور دیپلماتیک خود در قاره آفریقا است و در این رابطه در حال اجرای برنامه‌هایی برای افتتاح نمایندگی‌های دیپلماتیک در چندین کشور آفریقایی از جمله سیرالئون می‌باشد.

در این رابطه خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد که روسیه قصد دارد در چند کشور آفریقایی نمایندگی‌های دیپلماتیک ایجاد کند.

الکسی کلیموف، رئیس دپارتمان کنسولی وزارت خارجه روسیه، با اعلام خبر فوق به رسانه‌های روسی، بر تلاش های مداوم دولت روسیه برای تقویت دیپلماسی در کشورهای دوست تاکید کرد.

طبق اعلام کلیموف، کشورهایی که برای افتتاح نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در نظر گرفته شده اند عبارتند از سودان جنوبی، نیجر و سیرالئون که این تصمیم نشان از منافع استراتژیک روسیه در نفوذ هرچه بیشتر و تقویت روابط با کشورهای آفریقایی است.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-russia-plans-expand-diplomatic-presence-africa/

برگزاری اجلاس سران جی 7 پلاس در سیرالئون

جلسه سران کشورهای گروه جی 7 پلاس (G7+) تحت عنوان «تقویت ظرفیت حکومت در حکمرانی خوب و توسعه» با حضور مقامات ارشد کشورهای عضو در فری تاون، پایتخت سیرالئون، آغاز شد.

در این جلسات که از 30 آوریل تا 1 مه 2024 برگزار شد، محمد جولده جالو، معاون رئیس جمهور سیرالئون سخنرانی کرد.

دستور کار اجلاس حاضر، مقابله با عوامل بنیادین شکنندگی، تدوین استراتژیهایی برای بازیابی و تقویت یکپارچگی منطقه ای و تثبیت افق های ژئوپلیتیک اعلام شده است.

 گروه 7 پلاس که هم اکنون تحت ریاست سیرالئون است، شامل 20 کشور عضو بوده و وضعیت ناظر در سازمان ملل دارد.

https://thecalabashnewspaper.com/vice-president-calls-for-expanded-g7-role-amidst-sahel-geopolitical-challenges/

کمک های ژاپن برای تقویت بخش بهداشت سیرالئون

واتارو کوداما، نماینده سفارت ژاپن در جمهوری غنا و سیرالئون، با اعلام حمایت خود از طرح های بهداشتی سیرالئون، اعلام کرد که کشور وی دو پروژه مهم یعنی ارتقای دسترسی به آب آشامیدنی و نیز تامین غذا برای کودکان زیر 5 سال سیرالئون را آغاز کرده است.

وی با اشاره به تاریخچه کشور خود در مبارزه با سوء تغذیه، بر تعهد ژاپن به حمایت از سیرالئون و آفریقا تاکید کرد.

کوداما با اشاره به این که دوستی ژاپن و سیرالئون در چارچوب همکاری با یونیسف و دفتر مشاوره سازمان ملل متحد (UNOPS) تقویت می‌شود، تاکید کرد که این پروژه‌ها با حمایت دولت برای بهبود چشمگیر سلامت و کیفیت زندگی در فری تاون پتانسیل بالایی دارد.

ژاپن تصمیم دارد از طریق ابتکاراتی نظیر اجلاس «تغذیه برای رشد توکیو» و همکاری با سازمان‌هایی نظیر یونیسف و دفتر مشاوره سازمان ملل متحد (UNOPS)، وضعیت تغذیه و دسترسی به آب آشامیدنی سالم را که برای مبارزه با بیماری‌هایی نظیر سوء تغذیه حیاتی است را ارتقا دهد.

پروژه «حمایت فوری برای کاهش بیماری‌های منتقله از آب در فری تاون»، با مدیریت دفتر مشاوره سازمان ملل متحد (UNOPS) و با همکاری شرکت آب دره گوما، به دنبال افزایش دسترسی به آب سالم و کاهش بیماری‌های منتقله از طریق آب در منطقه فری تاون است.

https://awokonewspaper.sl/japan-bolsters-sierra-leones-health-efforts-with-water-and-nutrition-initiatives/

 

انتخاب سنگپه سولومان توماس به عنوان رئیس پارلمان سیرالئون

پس از مرحله چهارم رای گیری برای انتخاب رئیس پارلمان سیرالئون، سنگپه سولومان توماس با کسب 128 رای، بالاترین آرا را برای تصدی این پست به دست آورد.

رقابت برای ریاست پارلمان سیرالئون بین دو نامزد یعنی سنگپه سولومان توماس از حزب حاکم خلق سیرالئون (SLPP) در برابر دانیل بریما کروما بود که توسط حزب اپوزیسیون کنگره همه خلق (APC) معرفی شده بود.

طبق قانون اساسی سیرالئون، برای ریاست پارلمان، به اکثریت دو سوم آرا با 98 رای نیاز است. با این حال، پس از سه دور رای گیری، هیچ یک از نامزدها حائز چنین شرایطی نشدند. در دور چهارم، دانیل بریما کوروما از شرکت در رای گیری انصراف داد و لذا سنگه سولومان توماس به عنوان رئیس پارلمان سیرالئون برگزیده شد.

https://sierraloaded.sl/news/sengepoh-soloman-thomas-elected-speaker-parliament/

 

احتمال بحران سوخت در سیرالئون/ کمبود عرضه در برخی پمپ بنزین‌ها

با انتشار گزارشهایی مبنی بر این که فقط یک شرکت، توانایی عرضه بنزین را دارد، این احتمال مطرح شده که سیرالئون ممکن است در آستانه یک بحران سوخت دیگر باشد.

طبق گزارش وبسایت سیرالودد، روز جمعه 3 می 2024، تعداد زیادی از پمپ بنزین‌ها در سراسر فری تاون و برخی مناطق دیگر کشور بسته شده اند که منجر به ایجاد صف های طولانی در چند جایگاه عرضه بنزین شده است.

کمبود سوخت همچنین منجر به افزایش کرایه‌های حمل و نقل در برخی مناطق شده است چرا که رانندگانی که به سوخت دسترسی داشتند از این وضعیت سوء استفاده کردند.

در حال حاضر به نظر می رسد که شرکت «ان پی سیرالئون» (NP-SL) تنها شرکتی باشد که قادر به ارائه سوخت بوده و تمام ایستگاه‌های آن در سراسر کشور فعال است.

گمانه زنی‌ها در مورد بحران سوخت در حالی مطرح می‌شود که سیرالئون با بحران کمبود برق دست و پنجه نرم می‌کند.

https://sierraloaded.sl/news/fuel-crisis-looms-sierra-leone-stations-run-out-supply/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما