معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۰:۳۰

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در دیدار وزرای خارجه دو کشور مطرح شد: بررسی پروژه برق هسته ای در سیرالئون توسط روسیه

تیموتی کابا وزیر امور خارجه که به روسیه سفر کرده است، در نشستی مطبوعاتی با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: سیرالئون با بحران انرژی مواجه است و از سرمایه گذاری روسیه در بخش انرژی استقبال می‌کند.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست گفت: مسکو و سیرالئون در حال بررسی همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز، از جمله امکان ساخت نیروگاه هسته ای در این کشور آفریقایی هستند.

تیموتی کابا، وزیر امور خارجه سیرالئون در ادامه گفت: ما با آقای وزیر توافق کردیم که امکانات بیشتری را برای سرمایه گذاران روسی در بخش‌های مختلف، از جمله در زمینه همکاری احتمالی در انرژی هسته ای و نیز سایر بخش های صلح آمیز هسته ای فراهم آوریم.

وی افزود: ما یک مطالعه بین سازمانی را انجام خواهیم داد که زمان زیادی نخواهد برد و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

بازگشایی سفارت

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه صحبت های خود از بازگشایی سفارت این کشور در سیرالئون تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و گفت: ما در نظر داریم نمایندگی‌های دیپلماتیک جدیدی در قاره آفریقا، از جمله در فری تاون افتتاح کنیم. انتظار می رود که این اقدام پیش از پایان سال جاری عملی شود.

لاوروف خاطرنشان کرد: همه تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شده و زمان اجرای آنها فرا رسیده است و دو طرف در حال کار بر روی آن هستند.

تیموتی کابا نیز در این رابطه گفت که بازگشایی سفارت روسیه در فری تاون پس از 32 سال به ایجاد اعتماد بین تجار روسی و سیرالئونی کمک خواهد کرد.

کابا افزود: هر توافقنامه مرتبط با تجارت خصوصی در سیرالئون، به تصویب پارلمان این کشور می رسد تا امنیت بیشتری برای سرمایه گذاران خارجی تضمین شود.

وزیر امور خارجه سیرالئون با اشاره به این که کشورش در حال تجربه بحران انرژی است گفت: ما امروز در سیرالئون بحران انرژی داریم. انرژی مایه حیات اقتصاد است و به توسعه سرعت می‌بخشد. از هر منبع انرژی که بتواند به ما کمک کند، استقبال می‌کنیم مشروط بر این که با محیط زیست سازگار باشد. ما از سرمایه گذاری روسیه در بخش انرژی خود استقبال می‌کنیم.

https://www.trtafrika.com/africa/russia-mulls-nuclear-project-in-sierra-leone-18077217

 

ابراز نگرانی رئیس جمهور سیرالئون در مورد فلسطین در اجلاس سازمان همکاری اسلامی

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون در پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی در گامبیا شرکت کرد.

وی در بیانیه خود پس از قدردانی از سران گامبیا به دلیل میزبانی این اجلاس گفت: این کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کشورهایی را گرد هم می آورد که ارزش‌ها، آرمانها و عزم مشترکی برای صلح، پیشرفت و رفاه دارند.

رئیس جمهور سیرالئون با اشاره به وضعیت فلسطین افزود: ما شاهد وضعیت اسفناک انسانی در نوار محاصره شده غزه و تلفات بسیار بالا هستیم. متأسفانه با ادامه جنگ و تخریب مدارس، بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی، هیچ پناهگاهی برای افراد بی گناه و بی دفاع وجود ندارد.

مادا بیو افزود: من از این فرصت استفاده می‌کنم تا با نمایندگان دیگر کشورها همدردی عمیق خود را با همه کسانی که خانواده و عزیزان خود را در این جنگ ویرانگر و غیرانسانی از دست داده‌اند، ابراز کنم.

در اجلاس دو روزه سازمان همکاری اسلامی، با موضوع «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» در گامبیا، سران کشورهای عضو در مورد مسائل مربوط به صلح و ارزش های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

https://ayvnews.com/president-bio-joins-heads-of-state-in-gambia-for-15th-oic-summit/

 

نرخ تورم متفاوت در مناطق مختلف سیرالئون

طبق آخرین گزارش از «مرکز آمار سیرالئون»، در همه مناطق این کشور تورم کاهش داشته است به جز در غرب که تورم با افزایشی قابل توجه از 43.82 درصد در فوریه 2024 به 44.93 درصد در مارس 2024 رسیده است.

این در حالی است که تورم در شرق سیرالئون در مارس 2024 با کاهشی جزئی از 42.05 درصد به 41.99 درصد رسید. در همین حال، منطقه شمال کاهش قابل توجهی از تورم یعنی از 32.59 درصد به 28.67 درصد در مدت مشابه را تجربه کرد. به همین ترتیب، نرخ تورم منطقه شمال غرب از 44.79 درصد به 40.65 درصد کاهش یافت و منطقه جنوب نیز در مارس 2024 تورمی‌کاهشی یعنی از 46.53 درصد به 43.79 درصد را تجربه کرد.

آخرین «شاخص قیمت مصرف کننده» (Consumer Price Index) به خوبی این نوسانات را آشکار می سازد و نشان می دهد که نرخ تورم سالانه برای مناطق غربی، جنوبی و شرقی، از برآورد ملی برای مارس 2024 فراتر رفته است. این در حالی است که تورم در مناطق شمال غرب و شمال، کمتر از میانگین ملی است.

https://awokonewspaper.sl/regional-inflation-trends-a-mixed-bag-across-sierra-leone-reveals-statistics-sierra-leone/

 

دیدار رئیس دادگستری سیرالئون با رئیس دادگستری اکوواس

نیکلاس سی. براو مارک، قاضی دیوان دادگستری سیرالئون، با ادوارد آموکائو آسانته رئیس دیوان دادگستری اکوواس و هیئت همراه در فری تاون پایتخت این کشور دیدار کرد.

گروهی متشکل از چهارده نماینده از اکوواس از جمله محمد سنگو کوروما قاضی سیرالئونی دیوان قضایی اکوواس، یائوزا اورا ساما رئیس اداره ثبت و تعدادی دیگر از اعضای اکوواس، به سرپرستی ادوارد آموکائو آسانته رئیس دیوان قضائی این سازمان، برای فراهم آوردن مقدمات کنفرانس «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» به سیرالئون سفر کردند.

کنفرانس «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» از سیزدهم تا شانزدهم ماه می 2024 به میزبانی سیرالئون در فری تاون پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

https://sierraloaded.sl/news/chief-justice-receives-president-ecowas-court-justice/

 

وام 292 میلیون دلاری شرکت آمریکایی برای تولید برق در سیرالئون

سفارت آمریکا در سیرالئون اعلام کرد در دیداری که بین نیشا بیسوال معاون مدیر اجرایی «شرکت مالی توسعه بین المللی آمریکا» و دیوید موینینا سنگه، سروزیر سیرالئون برگزار شد، مقرر گردید که شرکت آمریکایی تا سقف 412 میلیون دلار تامین مالی و بیمه ریسک سیاسی گسترش شبکه برق سیرالئون از طریق منابع تجدیدپذیر انرژی را بر عهده گیرد.

طبق این توافق، قرار است شرکت مالی توسعه بین‌المللی آمریکا وام جدیدی تا سقف ۲۹۲ میلیون دلار به پروژه تولید برق در منطقه غربی فری تاون، کمک به توسعه و ارتقای زیرساخت‌های نیروگاهی و ارتقای دسترسی مطمئن به برق در سراسر سیرالئون اختصاص دهد.

این شرکت همچنین تا سقف 120 میلیون دلار بیمه ریسک سیاسی برای سرمایه گذاری‌های خصوصی را تضمین خواهد کرد. همچنین قرار است بسته مالی یاد شده با وام 40 میلیون دلاری دریافتی از «بانک سرمایه گذاری و توسعه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکوواس) تقویت گردد.

طبق این پروژه، دو شرکت اسپانسر یعنی میلل انرژی (Milele Energy) و تی سی کیو پاور (TCQ Power)، در حال توسعه اولین پروژه برق مستقل در سیرالئون هستند که توسط شرکت شاپورجی پالونجی (Shapoorji Pallonji) ساخته خواهد شد و تجهیزات توربین گاز و بخار به همراه خدمات بلند مدت و بهره برداری و نگهداری از آن  توسط شرکت زیمنیس انرژی (Siemens Energy) تامین خواهد گردید. این پروژه پس از تکمیل، منبع اصلی تولید برق در سیرالئون خواهد بود.

https://www.thesierraleonetelegraph.com/dfc-approves-292-million-loan-for-development-of-freetown-based-western-area-power-generation/

 

افتتاح کنسولگری سوئد در سیرالئون

در راستای ارتقای روابط دوجانبه بین سوئد و سیرالئون، روز سه شنبه 7 می 2024، کنسولگری این کشور منطقه اسکاندیناوی در فری تاون افتتاح شد.

در این مراسم، ویکتوریا مانگای، نماینده وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین المللی سیرالئون، به‌هاریش آگنانی به مناسبت انتخاب وی به عنوان کنسول سوئد در سیرالئون تبریک گفت.

در ادامه اوربان شوستروم، سفیر آکردیته سوئد در سیرالئون با قدردانی از ویکتوریا مانگای، بر اهمیت تاسیس کنسولگری سوئد در این کشور تاکید کرد.

شایان ذکر است که انتخاب هاریش آگنانی به عنوان کنسول سوئد در سیرالئون، گامی در ارتقای روابط این کشور آفریقایی با کشورهای اسکاندیناوی ارزیابی می‌شود. آگنانی به طور همزمان نقش کنسول افتخاری سوئد و نروژ را در سیرالئون بر عهده خواهد گرفت.

https://awokonewspaper.sl/swedish-consulate-opened-in-sierra-leone/

 

نشست فائو در مورد سیستم «اهداف توسعه پایدار و تغذیه مبتنی بر کشاورزی» در سیرالئون

نخستین نشست سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در مورد سیستم «اهداف توسعه پایدار و تغذیه مبتنی بر کشاورزی» در سیرالئون برگزار شد.

در این نشست راهکارهای تامین غذایی سیرالئون با استفاده از تحول سیستم کشاورزی مبتنی بر اهداف توسعه پایدار و توانمندسازی نسل بعدی مدیران بخش کشاورزی در آفریقا مطرح گردید.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین در مورد تغییرات مثبت و رشد پایدار برای سیرالئون در مسیر رسیدن به خودکفایی غذایی ابراز امیدواری کردند.

ابتکار یاد شده در ادامه تلاش های وزارت کشاورزی و امنیت غذایی سیرالئون در راستای پروژه ارائه شده توسط رئیس جمهور مادا بیو با عنوان «تامین غذای سیرالئون» ارزیابی می‌شود.

https://sierraloaded.sl/news/inception-meeting-harnessing-sdg-agrifood-system-sierra-leone/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما