معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نشست سران بانکهای مرکزی آفریقا در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا

همایش «فناوری‌های نوظهور برای ارائه خدمات مالی فراگیر»، با حضور شخصیت های برجسته حوزه مالی و تجارت آفریقا و آمریکا در دانشکده بازرگانی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا برگزار شد.

در این کنفرانس که دکتر والتون اکوندایو گیلپین، مدیرعامل بانک تجاری روکل سیرالئون (Rokel Commercial Bank) نیز حضور داشت، روسای بانک های مرکزی کشورهای نیجریه، کنیا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی، رواندا، تنی چند از نمایندگان کنگره آمریکا و نیز کارشناسان موسسات بروکینگز، کارنگی و بانک جهانی شرکت داشتند.

محور اصلی این کنفرانس رسیدگی به موانع پیش روی قاره آفریقا و بررسی سیاست ها و ابتکارات در راه ایجاد تحول در سیستم های مالی آفریقا بود.

شرکت کنندگان در این کنفرانس، با شرکت در جلسات مرتبط با حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های نوظهور، هوش مصنوعی، امنیت سایبری و حمایت مالی از امور مرتبط با اقلیم و آب و هوا، در مورد راه حل های نوآورانه‌ برای تقویت رشد اقتصادی پایدار و فراگیر از طریق بانک های آفریقایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کارشناسان در این کنفرانس همچنین راهبردها و استراتژی‌هایی را برای تطبیق فناوری‌های جدید با بسترهای بومی، تقویت زیرساخت‌های مالی و تقویت همکاری میان نهادهای دولتی، شرکت‌های داخلی و سرمایه گذاران خارجی ارائه کردند.

https://thecalabashnewspaper.com/rcb-md-delves-into-inclusive-finance-technologies-at-george-washington-university-symposium/

 

درخواست وزیر دارایی سیرالئون از بانک جهانی برای گسترش پروژه‌های ارتباطی

در نشستی که در حاشیه همایش سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن برگزار شد، شکو بنگورا، وزیر دارایی سیرالئون، در دیداری با عثمان دیاگانا، معاون منطقه غرب و مرکز آفریقای بانک جهانی، خواستار تمدید دو پروژه بنیادین این بانک در سیرالئون شد.

هدف از این دو پروژه یعنی «پروژه تجاری سازی و توسعه تجارت کشاورزی مالکان کوچک» (SCADEP) و «پروژه یکپارچه و تاب آور حمل و نقل شهری» (IRUMP)، ایجاد تغییرات بنیادین در چشم انداز شهری و روستایی سیرالئون اعلام شده است.

بنگورا با ارائه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در چارچوب «پروژه تجاری سازی و توسعه تجارت کشاورزی مالکان کوچک» به مقامات بانک جهانی، بر پیشرفت در ساخت چهار پل مهم روستایی در سیرالئون اشاره کرد.

با اشاره به پیشرفت چشمگیر 25 تا 48 درصدی پروژه‌ها، بنگورا بر تاثیر محسوس افزایش زیرساخت ها بر بهبود تجارت منطقه ای با کشور گینه و فراهم آوردن دسترسی مناطق روستایی به خدمات حیاتی اجتماعی، تاکید کرد.

وزیر دارایی سیرالئون همچنین با اشاره به «پروژه یکپارچه و تاب آور حمل و نقل شهری»، نقش محوری آن در تسریع پیشرفت فری تاون، پایتخت این کشور، از جمله در حمل و نقل شهری، زیرساخت های جاده ای و امکانات عمومی را تبیین کرد.

https://awokonewspaper.sl/finance-minister-calls-on-world-bank-to-extend-connectivity-projects/

 

تصویب قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سیرالئون

پارلمان سیرالئون «قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و تامین مالی تکثیر سلاح های کشتار جمعی» را به تصویب رساند. هدف از این قانون تغییر رویکرد این کشور در مبارزه با جرایم مالی و تقویت چارچوب امنیت ملی اعلام شده است.

این قانون پس از آن تصویب می‌شود که آژانس اطلاعات مالی سیرالئون جایگزین واحد اطلاعات مالی موجود شد. آژانس اطلاعات مالی سیرالئون، به عنوان یک نهاد مستقل به عنوان مرجع اصلی دریافت، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات مالی محسوب می‌شود.

با جرم انگاری پولشویی، تامین مالی تروریسم و تکثیر سلاح های کشتار جمعی، سیرالئون در نظر دارد از سیستم مالی و امنیت ملی خود محافظت کند.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-anti-money-laundering-terrorism-financing-act/

 

گفتگوی وزیر برنامه ریزی سیرالئون با کمیساریای عالی کانادا پیرامون توسعه همکاری‌ها

کنیه بارلی وزیر برنامه ریزی و توسعه اقتصادی سیرالئون در دیداری با مارتین مورو کمیساریای عالی کانادا در سیرالئون در مورد توسعه سیرالئون به بحث و گفتگو پرداخت.

در این جلسه طرفین در مورد موضوعات زیر به بحث و گفتگو پرداختند:

نشست منطقه ای اخیر سازمان «گفتگوی بین المللی در مورد بنای صلح و دولت سازی» در منطقه سواحل غرب آفریقا که در آکرا پایتخت غنا برگزار شد؛

نقش ریاست سیرالئون در گروه +7 و جایگاه نظارتی شورای امنیت؛

حمایت از برنامه توسعه کشاورزی؛

امکان دسترسی به منابع مالی موسسه مالی توسعه کانادا (FinDev) برای پروژه‌های بخش خصوصی که از طریق بانک قابل انجام است؛

تامین مالی مطالعات توسعه پروژه‌های قابل انجام از طریق بانک؛

تأمین مالی برنامه میان مدت توسعه ملی سیرالئون از 2024 تا2030، چارچوب اهداف و نتایج این برنامه.

https://sierraloaded.sl/news/minister-planning-canadian-high-commissioner-developmental-issues/

 

نشست مشترک سیرالئون و مراکش با هدف تحکیم روابط

ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه مراکش با تیموتی کابا، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی سیرالئون در رباط دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که با هدف تعمیق همکاری در بخش‌های مختلف، از تجارت و سرمایه‌گذاری گرفته تا مبادلات فرهنگی و مشارکت در توسعه انجام گرفت، طرفین بر تمایل خود برای همکاری مشترک جهت به حداکثر رساندن ظرفیت همکاری‌ها تاکید کردند.

وزیران امور خارجه دو کشور مراکش و سیرالئون همچنین در مورد موضوعاتی مانند صلح و امنیت، توسعه پایدار و همکاری‌های بین المللی به گفتگو پرداختند.

در انتهای این نشست یک بیانیه مشترک برای تقویت روابط اقتصادی و راهبردی دو کشور به امضای طرفین رسید.

https://ayvnews.com/strengthening-diplomatic-ties-sierra-leone-morocco-hold-bilateral-meeting/

  

وزیر اطلاع رسانی و آموزش مدنی سیرالئون با مدیر بنیاد کنراد آدوناور آلمان دیدار کرد

چرنور باه، وزیر اطلاع رسانی و آموزش مدنی سیرالئون، با استفن فردریش، رئیس بخش «آفریقای جنوب صحرای بنیاد کنراد آدناور آلمان» دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در حاشیه کنفرانس برلین موت (The Berlin Moot 17-18 April 2024) در برلین برگزار شد، تقویت همکاری‌ها برای توسعه آموزش مدنی در سیرالئون مورد بحث قرار گرفت.

در کنفرانس دو روزه برلین موت با موضوع «بنیان مجدد صلح» (Reshaping the Peace)، کارشناسان در مورد موضوعات مرتبط با صلح، سیاستگذارای جهانی و ارائه راهبردهای نوآورانه برای برقراری صلح در میانه تشدید درگیری‌ها در سراسر جهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

چرنور باه، وزیر اطلاع رسانی و آموزش مدنی سیرالئون، به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این کنفرانس، دیدگاه‌های به دست آمده از تجربیات سیرالئون در این موضوع را به اشتراک گذاشت و بر تأسیس کمیسیون حقیقت و آشتی تأکید کرد.

شایان ذکر است که بنیاد کنراد آدناور یک بنیاد سیاسی آلمانی است که با حزب راست میانه «اتحادیه دموکرات مسیحی» (CDU) مرتبط، اما مستقل از آن است.

https://sierraloaded.sl/news/information-minister-civic-education-discussions-konrad-adenauer-foundation-leader-germany/

 

درخواست شرکت ترکیه ای از دولت سیرالئون برای احترام به قرارداد تامین برق

شرکت ترکیه ای کارپاورشیپ (Karpowership) در نامه ای از دولت سیرالئون خواست تا به قرارداد تامین برق این کشور احترام بگذارد.

در این نامه، کارپاورشیپ ضمن اشاره به راه حل های نوآورانه خود برای تامین انرژی سیرالئون از سال 2018، برای مشارکت قوی با تمایل این کشور اظهار تمایل کرد.

این شرکت ترکیه ای از دولت سیرالئون خواست که مبلغ 27,102,555 دلار آمریکا بابت معوقات بدهی خود از سال 2022 تا 2023 به این شرکت پرداخت کند.

پیش از این، کارپاورشیپ بیشتر فعالیت های خود در سیرالئون را به دلیل عدم پرداخت طولانی توسط دولت به حالت تعلیق درآورده بود.

https://sierraloaded.sl/news/karpowership-government-honour-agreement/

 

شرکت ترکیه ای تامین برق فریتاون را از سر می‌گیرد

به دنبال توافقات اخیر بین دولت سیرالئون و شرکت ترکیه ای کارپاورشیپ، این شرکت آماده است تا تامین برق فری تاون، پایتخت سیرالئون، را از سر گیرد.

کارپاورشیپ که پیش از این به دلیل بدهی‌های دولت سیرالئون تامین برق فری تاون، پایتخت را متوقف کرده بود، در نامه ای از دولت خواسته بود که معوقات 27 میلیون دلاری خود به این شرکت را پرداخت کند.

https://sierraloaded.sl/news/karpowership-resume-electricity-supply-freetown/

سرمایه گذاری 2.5 میلیون دلاری اتحادیه اروپا در منطقه کامبیا در شمال سیرالئون

در مراسمی‌که با حضور تامبا لامینا وزیر «دولت محلی و توسعه کشاورزی سیرالئون»، مانوئل مولار سفیر اتحادیه اروپا در سیرالئون، ریستا لارنجینیا مدیر کل آفریقای اتحادیه اروپا و مقامات محلی، رئیس شورا و سایر ساکنان منطقه کامبیا برگزار شد، لامک سیاژ مدیر پروژه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در این منطقه، به توضیح و تشریح جزئیات آن پرداخت.

وی تاکید کرد که این پروژه 2.5 میلیون دلاری از آغاز خود در سال 2018، دستاورد های بزرگی برای گروه وی و مردم منطقه کامبیا داشته است.

سپس در این مراسم، ریستا لارنجینیا، مدیر کل اتحادیه اروپا آفریقا تاکید کرد که اتحادیه اروپا در بسیاری از حوزه‌های زیرساختی از سیرالئون حمایت کرده است.

لارنجینیا، با اشاره به اینکه زیرساخت ها در خدمت مردم محلی و سایر مردم سیرالئون است، تاکید کرد که اتحادیه اروپا به حمایت از مردم این کشور آفریقایی ادامه خواهد داد.

https://ayvnews.com/eu-funds-kambia-district-with-2-5m-investment-activities/

 

حمایت سیرالئون از پذیرش فلسطین به عنوان عضو سازمان ملل

تیموتی موسی کابا، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی سیرالئون، حمایت خود از پذیرش کشور فلسطین در سازمان ملل متحد را اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام می‌تواند به طور بالقوه منجر به گشودن افق های سیاسی مبتنی بر راه‌حل دو دولتی فراهم کند.

کابا در جلسات قبلی سازمان ملل در مورد جنگ در غزه نیز خواستار آتش بس فوری و دائمی‌شده و پایبندی کامل طرفین به قطعنامه‌های 2712 (2023)، 2720 (2023) و 2728 (2024) خواستار شده بود.

در این جلسات کابا اعلام کرده بود که «قتل‌ها، رنج‌ها و مجازات‌های دسته جمعی باید پایان یابد» و هر گونه نقض قوانین بین المللی باید منجر به پاسخگویی و مسئولیت گردد.

وزیر امور خارجه سیرالئون همچنین در مورد ادامه تنش ها در کرانه باختری اشغالی، لبنان و تبادل راکت، که ممکن است منجر به یک درگیری منطقه‌ای شود، ابراز نگرانی کرد.

https://sierraloaded.sl/news/minister-foreign-affairs-admission-palestine-united-nations/

 

افتتاحیه اولین کنفرانس منطقه ای اکوواس در مورد سلاح های خودمختار در سیرالئون

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون، در سخنرانی خود در افتتاحیه اولین کنفرانس منطقه ای اکوواس در مورد سلاح های خودمختار که در فری تاون برگزار شد، بر ایجاد مسوولیت در زمینه استفاده از این سیستم ها تاکید کرد.

وی در ادامه از رهبران منطقه اکوواس خواست تا برای مقابله با چالش های ناشی از سیستم های تسلیحات خودمختار، فهم مشترکی ایجاد کرده و استراتژی‌هایی برای کنترل آن معرفی نمایند.

مادا بیو افزود: کنفرانس حاضر اهمیت بسیار بالایی دارد. با گرد هم آوردن کارشناسان، سیاست گذاران و مرتبطان این حوزه از سراسر منطقه، ما می‌توانیم فهم مشترکی ایجاد کنیم و استراتژی‌هایی را برای مقابله با چالش های ناشی از سیستم های تسلیحاتی خودمختار توسعه دهیم.

وی با اشاره به این که استفاده از این تسلیحات ماهیت جنگ ها را به طور بنیادین تغییر خواهد داد، تاکید کرد که این مساله پرسش هایی جدی در مورد مسئولیت پذیری، نظارت و حفاظت از غیرنظامیان ایجاد خواهد کرد.

https://sierraloaded.sl/news/bio-inaugurates-regional-ecowas-conference-weapons/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما