معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۸:۰۰

وضعیت توسعه تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)

مطابق آمارهای جهانی،اقتصاد دیجیتال سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی کشورها ایفا می‌کند. بخش ICT در تانزانیا معادل 2 درصد تولید ناخالص ملی را که معادل حدودا یک میلیارد دلار می‌باشد به خود اختصاص داده است.

تانزانیا به طور کلی توانسته در طول 5 سال گذشته با نرخ رشد متوسط 8%، رشد قابل توجهی را به خود اختصاص دهد که در میان بخش های مختلف، بخش ICT بیشترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده است. 

آخرین آمارها در حوزه ارتباطات

آمار ارائه شده توسط آقای ناپ نناویه، وزیر اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس ملی به خوبی نشان دهنده نقش حیاتی بخش ارتباطات در توسعه اجتماعی- اقتصادی تانزانیا به عنوان عنصر توانمندساز در صنایع مختلف می‌باشد.

 سال گذشته، بخش ارتباطات بیشترین نرخ رشد را در میان دیگر بخش های اقتصادی به خود اختصاص داد. بر همین اساس، سیم کارت های ثبت شده با 16.4 درصد افزایش، از 62.3 میلیون در آوریل 2023 به 72.5 میلیون در آوریل 2024 افزایش یافته است. مشترکان اینترنت موبایل نیز با افزایش 11.2 درصدی از 33.1 میلیون به 36.8 میلیون در مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. کاربران خدمات کیف پول موبایلی با 19.6 درصد رشد از 44.3 میلیون به 53.0 میلیون نفر رسید.

دولت تانزانیا بر اساس سند استراتژی ملی اقتصاد دیجیتال 2034-2024، چندین ابتکار را برای ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال برای رسیدن به این پیشرفت و ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال اجرا نمود. همچنین این دولت سیاست ملی ICT خود را در سال 2016 اصلاح نمود و 14 دستورالعمل جدید در بخش های مدیریت بخش ICT، ارتقای استانداردهای بین المللی، سواد دیجیتال و فراگیری آن را تحت حمایت دولت قرار داد.

تأثیرات اصلاح استراتژی ملی ICT

به اعتقاد دولت، این ابتکارات تأثیر عمیقی بر اکوسیستم استارتاپی، ایجاد تنوع اقتصادی و موقعیت تانزانیا به عنوان قطب نوآوری فناوری در منطقه داشته است. در همین راستا تلاش های دولت برای کاهش هزینه‌های ارتباطی مثمر ثمر بوده و میانگین قیمت هر دقیقه تماس‌های درون شبکه‌ای بدون بسته از 29 شلینگ در ژوئن 2023 به 26 شلینگ در آوریل 2024 کاهش یافت. همچنین نرخ تماس‌های خارج از شبکه نیز از 31 شلینگ به  28 شلینگ در همان بازه زمانی کاهش یافت.

هزینه‌های داده اینترنت همراه نیز به طور مشابه کاهش یافته است. قیمت بسته‌های داده اینترنتی به طور میانگین از 2.25 شلینگ به ازای هر مگابایت در ژوئن 2023، به 2.17 شلینگ در آوریل 2024 رسیده است. این کاهش هزینه‌های ارتباطی باعث افزایش دوام و پایداری استارت آپ ها در تانزانیا  شده و موجب توسعه و رونق چشم انداز کارآفرینی در این بستر خواهد شد.

از دیگر دستاوردهای قابل توجه این وزارتخانه در سال گذشته می‌توان به بررسی و اصلاح سیاست ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات مصوب سال 2016 و نیز اصلاح سیاست ملی مخابرات مصوب سال 1997 و تهیه پیش نویس سیاست ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات 2024 و تهیه پیش نویس سیاست گذاری در حوزه استارتاپ ها اشاره نمود.

علاوه بر این، اجرای 3008 کیلومتر از شبکه ملی فیبر نوری و ایجاد و تکمیل 66 مرکز جدید ارتباطاتی که به عنوان ستون فقرات ارتباطات در تانزانیا از آن یاد می‌شود، موجب گردید تا سرعت انتقال داده از ظرفیت 200 گیگابایت بر ثانیه به 800 گیگابایت افزایش پیدا کند و این ظرفیت وجود دارد که در آینده این سرعت به 2000 گیگابایت بر ثانیه نیز دست پیدا نماید. همچنین، نصب 758 دکل ارتباطی در 731 منطقه و تکمیل و بهره برداری از 142 دکل دیگر، موجب ارتقای ارتباط در سراسر کشور گردید.

تهیه و اجرای استراتژی اقتصاد دیجیتال 2034-2024 و شش دستورالعمل مدیریتی در بخش ICT، نشان دهنده تعهد دولت تانزانیا به پیشرفت در حوزه دیجیتال می‌باشد. این ابتکارات در مجموع پایه ای قوی برای تقویت نوآوری، کارآفرینی و توسعه اجتماعی-اقتصادی در تانزانیا ایجاد می‌کند.

تصویب و اجرای استراتژی اقتصاد دیجیتال 2034-2024 و شش دستورالعمل مدیریت بخش ICT، موجب کاهش هزینه‌های نصب زیر ساخت های ارتباطی گردید. بر اساس این استراتژی قرار شد زیر ساخت های ارتباطی در امتداد جاده‌ها انجام شود که این امر موجب کاهش هزینه‌های نصب زیرساخت‌های ارتباطی از 1000 دلار به 200 دلار در هر کیلومتر و هزینه نگهداری سالانه از 1000 دلار به 100 دلار آمریکا در هر کیلومتر گردید. در کنار این امر، انجام مطالعات امکان سنجی به منظور ساخت شهرهای هوشمند در شهرهای دودوما، آروشا و امبیا نیز در دستور کار قرار گرفت.

وزارت ارتباطات تانزانیا در نظر دارد تا با اجرای برنامه‌های استراتژیک خود و با کمک دیگر بخش های مرتبط، بتواند راه را برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال به منظور فراهم کردن فرصت‌های جدید، رسیدگی به چالش‌های اقتصادی-اجتماعی، و سوق دادن تانزانیا به سمت توسعه پایدار و رفاه عمومی هموار نماید.

بودجه سال مالی 2024/25 این وزارتخانه اهداف بلندپروازانه ای را برای رسیدن به این مقصود ترسیم می‌کند؛ برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه استراتژی شامل نهایی کردن سیاست ملی ICT و بازنگری قانون امنیت سایبری در سال 2015 می‌باشد. علاوه بر این در حوزه اجرا، پروژه‌های زیرساختی قابل توجهی برای سال آینده در نظر گرفته شده است، از جمله ساخت 616 برج ارتباطی جدید برای رسیدن به مجموع 758 برج در 713 بخش، و راه اندازی 636 برج جدید برای اطمینان از پوشش جامع ارتباطی در کشور.

توسعه شبکه ملی فیبر نوری به 40 منطقه و اتصال آن به جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق دریاچه تانگانیکا، ایجاد مراکز داده در دودوما و زنگبار و یک مرکز امنیت ارتباطات ملی که موجب تقویت زیرساخت دیجیتالی کشور خواهد شد نیز در دستور کار قرار دارد.

این وزارتخانه همچنین بر توسعه یک پلتفرم تجارت الکترونیک برای تسهیل معاملات تجاری آنلاین نظارت خواهد کرد. این پلتفرم به منظور ایجاد دسترسی وسیعتر استارتاپ ها به بازارها و مشتریان، فراتر از محدودیت های جغرافیایی می‌باشد.

ایجاد آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی

علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که این وزارتخانه برنامه ساخت آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی (AI) و رباتیک، ایجاد شش مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات، تقویت نوآوری و کارآفرینی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

برنامه‌های آموزشی بلند مدت برای 30 کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، و برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای 450 نفر می‌تواند سرمایه انسانی لازم را برای حمایت از این طرح ها تأمین نماید. این امر موجب خواهد شد ابتکار نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT افزایش پیدا کرده و استارت آپ های تانزانیا را برای رشد پایدار و موفقیت در عصر دیجیتال قرار می دهد.

برنامه‌های وزارت ارتباطات برای سال مالی 25- 2024

    وزارت ارتباطات تانزانیا برای سال مالی آینده سرفصل های زیر را به مجلس ارائه نموده است:

  • ایجاد مراکز داده در شهرهای دودوما و زنگبار.
  • احداث یک مرکز امنیت اطلاعات.
  • اتصال نهادهای امنیتی از جمله نیروهای دفاع مدنی تانزانیا، قوه قضائیه، اداره پیشگیری و مبارزه با فساد، سرویس اطلاعات و امنیت تانزانیا و سازمان زندان‌ها به شبکه فیبر ارتباط ملی.
  • تکمیل نصب 616 دکل فرستنده.
  • ارتقای 135 فرستنده از G2 به 3G در 70 منطقه استراتژیک مانند مرزها.

منابع:

https://thechanzo.com/2024/05/22/see-how-tanzanias-journey-towards-digital-economy-is-gaining-momentum/

https://www.tcra.go.tz/uploads/text-editor/files/Communication%20Statistics%20for%20Q4%202023_1689602781.pdf

https://www.mawasiliano.go.tz/uploads/documents/sw-1693455522-DOCUMENT%20TO%20UPLOAD%20DRAFT%20AUGUST%20NICTP.pdf

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما