معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۵:۰۹

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته اول تیرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تقویت فوق العاده بخش گردشگری در تانزانیا- دیلی نیوز

صنعت گردشگری در تانزانیا با جذب سرمایه‌گذاری‌های متعدد در حوزه هتل‌های خارجی، به رشد مداوم خود ادامه می دهد. در آخرین تحول در این زمینه، مجموعه هتل‌های بین المللی گروه رادیسون، برای سرمایه گذاری در این صنعت اعلام آمادگی کرده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی تانزانیا که در ماه می سال جاری منتشر شده و شاخص‌های کلیدی اقتصاد کلان را پوشش می‌دهد، ورود گردشگران به تانزانیا در سال منتهی به آوریل امسال از 1.9 میلیون نفر فراتر رفته و به اوج تاریخی خود رسیده است. درآمدهای حاصل از توریست در کشور تانزانیا در آوریل امسال از 5267 میلیون دلار ثبت شده در سال منتهی به آوریل 2023 به 6617.8 میلیون دلار افزایش یافت.

قرارداد زنگبار و سئول برای ساخت بندر ماهیگیری- دیلی نیوز

وزارت اقتصاد آبی و شیلات زنگبار توافقنامه همکاری را با وزارت اقیانوس ها و شیلات جمهوری کره برای مطالعه امکان سنجی ساخت بندر ماهیگیری و توسعه زیرساخت های شیلات در زنگبار امضا نمود. شعبانعلی عثمان، وزیر اقتصاد آبی و شیلات زنگبار، طی مراسم امضای قرارداد در سازمان تنظیم مقررات برق زنگبار در این باره گفت که این یک پروژه در زمان مناسب و با هدف رونق اقتصاد کشور از طریق ماهیگیری و همچنین افزایش درآمد شهروندان می‌باشد.

«ما خوشحالیم که اجرای این پروژه بزرگ را با انجام یک مطالعه امکان سنجی آغاز می‌کنیم. امیدواریم که یک بندر ماهیگیری مدرن بتواند کشتی‌های بین المللی را به سمت زنگبار جذب کند. انتظار می رود این بندر برای جوانان جزایر اشتغال ایجاد کند.» ما از دولت جمهوری کره به دلیل روابط خوب و تامین مالی این پروژه تحقیقاتی تشکر می‌کنیم. ساخت بنادر ماهیگیری از صیادان کوچک و متوسط نیز حمایت می‌کند تا از کار آنها بهره مند شوند.

دولت بودجه خودروها را به نصف کاهش می دهد- دیلی نیوز

بودجه 49.35 تریلیون شلینگی دولت برای سال مالی 2024/2025 روز چهارشنبه با تصویب قاطعانه قانونگذاران در مجلس ملی به تصویب رسید. رئیس مجلس ملی، دکتر تولیا آکسون اعلام کرد از مجموع 381 نماینده پارلمان که روز چهارشنبه حضور داشتند، 362 نماینده به بودجه رای مثبت دادند که معادل 92.2 درصد می‌باشد.

دولت هزینه‌های کلی دولت را به 49.35 تریلیون شلینگ در سال مالی آینده پیشنهاد کرده است که با توجه به بودجه 44.39 تریلیون شلینگی در سال جاری، نشان از افزایش  11.2 درصدی دارد. حدود 70.1 درصد از بودجه توسط درآمدهای داخلی تامین می‌شود که پیش بینی می‌شود به 34.6 تریلیون برسد که 29.4 تریلیون درآمد مالیاتی و 5.2 تریلیون درآمد غیر مالیاتی خواهد بود.

رشد درآمدهای داخلی ناشی از تقویت جمع آوری درآمد توسط دولت، عمدتاً از طریق تشویق رسمی‌کردن مشاغل غیررسمی خواهد بود. دولت در نظر دارد بودجه را براساس برنامه توسعه پنج ساله خود (2022/2026-2021/2025) تخصیص دهد که اکثریت بودجه به انتخابات محلی که امسال و انتخابات عمومی ‌که در سال آینده برگزار می‌شود اختصاص می یابد.

با توجه به اینکه تانزانیا برای میزبانی مشترک جام ملت های آفریقا در سال 2027 آماده می‌شود، بخش بزرگی از بودجه نیز برای پرداخت بدهی‌های دولت و بازسازی و ساخت استادیوم جدید استفاده خواهد شد. پیش از این، دکتر مویگولو نچمبا، وزیر دارایی، تعدادی از اقدامات کاهش هزینه‌ها را به دنبال نگرانی‌هایی که توسط نمایندگان مجلس در جریان بحث بودجه مطرح شد، اعلام کرده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما