معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته چهارم خردادماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تمجید دولت تانزانیا از خدمات صندوق بین المللی توسعه کشاورزی IFAD- دیلی نیوز

دولت تانزانیا از صندوق بین المللی توسعه کشاورزی ملل متحدIFAD به دلیل همکاری با این کشور در اجرای پروژه‌های مختلف در بخش کشاورزی و شیلات تمجید نمود. دکتر ناتو المعمری موامبا دبیر دائمی وزارت دارایی  پس از دیدار با دونال براون معاون رئیس بخش مدیریت برنامه IFAD در حاشیه پنجاه و نهمین نشست سالانه هیئت مدیره روسای بانک توسعه آفریقا AfDB  و پنجاهمین نشست شورای حکام صندوق توسعه آفریقا اعلام کرد که این صندوق به حمایت از پروژه‌های مختلف کشاورزی و ماهیگیری در اتحادیه ادامه می دهد.

وی افزود: «ما از ادامه تأمین مالی پروژه‌هایی که منجر به دستیابی به اهداف تعیین شده توسط دولت تانزانیا از طریق برنامه پنج ساله اکتشاف ملی، برنامه توسعه بخش زراعت و برنامه ساختن فردای بهتر کمک کرده اند، تشکر می‌کنیم.»

دکتر موامبا افزود که دولت در حال آماده شدن برای ارائه پروژه‌ها از طریق برنامه جدید صندوق است که پیش بینی می‌شود از ژانویه سال آینده آغاز شود. وی از بخش های مربوطه خواست تا پروژه‌های مختلف کشاورزی و ماهیگیری را به منظور وارد شدن در IFAD اولویت بندی نمایند. وی گفت با توجه به چالش های مالی پیش روی کشاورزان خرد در کشور، دولت و IFAD توافق کرده اند که برنامه جدیدی برای رفع این چالش ها ارائه کنند.

هدف گذاری یک ترلیون شلینگی کمیسیون معدن تانزانیا- دیلی نیوز

کمیسیون معدن به منظور دستیابی به اهداف خود از جمله درآمد 1 ترلیون شلینگی در سال مالی 2025-2024 به دنبال افزایش سهم خود از بودجه و خزانه کشور می‌باشد. به همین منظور دبیر اجرایی کمیسیون، مهندس سامبا، مدیران و کارکنان این کمیسیون را موظف کرد تا برای تحقق این هدف، با یکدیگر همکاری و همبستگی حرفه ای داشته باشند.

سامبا در جلسه مدیریت کمیسیون که در منطقه تانگا برگزار شد، بیان کرد: این نشست به منظور ارزیابی اجرای فعالیت های کمیسیون در طول سال مالی 2023/24 و ارائه استراتژی جدید اجرایی برای سال آینده برگزار گردید.

به گفته وی، این کمیسیون از اول جولای 2023 تا 12 ژوئن 2024، موفق به جمع آوری 703.9 میلیارد شد که معادل 79.8 درصد از هدف درآمدی 882.12 میلیارد در سال مالی 2023/24 می‌باشد. وی افزود: برای سال پایانی و رسیدن به اهداف درآمدی، ما در مسیر استراتژی تعیین شده هستیم. ما در تحقق درآمد، عالی عمل کرده ایم. با این حال، باید تلاش بیشتری برای دستیابی به هدف یک ترلیون شلینگی در طول سال آینده انجام دهیم.

تانزانیا توانست نرخ فقر را طی 25 سال از 38.6، به 26 درصد کاهش دهد- دیلی نیوز

در طول اجرای سند چشم انداز توسعه ملی فعلی تانزانیا (2025-2000) این کشور توانست طی 25 سال، نرخ فقر را به طور متوسط به 26 درصد کاهش دهد. طبق آمار اداره ملی آمارNBS، این کشور در سال 2000، نرخ فقر عدد 35.7 درصدی را ثبت کرده بود. قبل از آن هم، آمار رقم نشان می داد که این نرخ در 10 سال قبل تر و در سال 1991، 38.6 درصد بوده است.

پروفسور کیتیلا مکومبو، وزیر دفتر رئیس جمهور (برنامه ریزی و سرمایه گذاری) در این خصوص گفت این روند ادامه داشته و تلاش های دولت برای کاهش تعداد افراد فقیر در کشور تشدید خواهد شد. به همین دلیل است که در چشم انداز توسعه بعدی (چشم انداز 2050)، می خواهیم فقر را به طور کامل ریشه کن کنیم.

وی افزود: همه کشورهای جهان هدف خود را ریشه کنی فقر تعیین کرده اند. ما به مبارزه با این دشمن (فقر) ادامه خواهیم داد، در واقع هیچ کشوری از مبارزه با آن دست برنداشته است، بنابراین این یک مبارزه مداوم است. ما می خواهیم همه مردم تانزانیا را از خط فقر خارج کنیم.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما