معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۶:۵۵ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

لایحه دولت تانزانیا برای افزایش چشمگیر بودجه آموزش، علم و فناوری- دیلی نیوز

 وزارت آموزش، علم و فناوری تانزانیا با اعلام بودجه 1.97 تریلون شیلینگی خود برای سال مالی 2024/2025 اعلام کرد که پنج حوزه اولویت اصلی خود را با هدف بهبود کیفیت آموزش برای جوانان تانزانیا مشخص کرده است. این بودجه نسبت به سال مالی گذشته 300 میلیارد شلینگ افزایش داشته است.

همچنین، دولت با افزایش این اعتبار برای بخش آموزش اعلام کرد که قصد دارد بر افزایش فرصت‌ها و بهبود کیفیت آموزش حرفه‌ای، ارتقای فرصت‌ها و کیفیت در آموزش‌های ابتدایی، متوسطه و دبیرستان، گسترش فرصت‌ها و کیفیت در مؤسسات آموزش عالی و حمایت از تحقیقات، علم آموزی، ابتکارات و نوآوری و فناوری، تمرکز نماید.

پروفسور مکندا از نمایندگان پارلمان درخواست کرد که بودجه 1.97 تریلیون شلینگی ارائه شده توسط دولت برای هزینه‌های جاری و توسعه ای وزارت آموزش را تایید کنند.

طی چند سال گذشته به لطف اجرای مرحله ششم چشم انداز دولت تحت ریاست رئیس جمهور سامیه سولوهو حسن؛ که بارها بر نیاز به بهبود بخش آموزش تاکید کرده است؛ هر ساله بودجه این وزارتخانه افزایش پیدا کرده و امسال نیز بودجه با افزایش 300 میلیارد شلینگی به مجلس ارائه شد.

در سال 2023/24، مجلس بودجه 1.7 تریلیونی را برای این وزارتخانه تصویب کرد، در حالی که در سال 2022/23 پارلمان بودجه 1.5 تریلیون را تصویب کرده بود. به گفته وزیر کشور، دولت در سال مالی آینده چشم انداز ملی فناوری را در جهت تسریع اقتصاد صنعتی در کشور تدوین خواهد کرد.

این چشم انداز شامل 12 حوزه کلیدی از جمله: آموزش، زبان، ارتباطات، منابع طبیعی، تجارت، بهداشت، کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، حقوق بشر، توسعه مردم، افزایش مجلات علمی می‌باشد. پروفسور مکندا در خصوص تقویت ارائه وام های دانشجویی در مؤسسات آموزش عالی اظهار داشت که دولت در نظر دارد تعداد وام های پرداختی را از 223201 به 252245 افزایش دهد.

به همین منظور دولت قصد دارد به 84500 دانشجوی سال اول وام اعطا کند که 80000 نفر برای دوره‌های کارشناسی، 2000 برای دوره‌های کارشناسی ارشد، 500 عدد برای دانشجویان خارجی و 2000 برای بورسیه‌های سامیا (ریاست جمهوری) می‌باشد.

تمجید سرمایه گذاران اروپایی از فضای سرمایه گذاری در تانزانیا- دیلی نیوز

سرمایه گذاران اروپایی، از مرکز سرمایه گذاری تانزانیا (TIC) به دلیل تسهیل واقعی تجارت و سرمایه گذاری در این کشور قدردانی کردند. این سرمایه گذاران دیروز در مصاحبه‌هایی که در حاشیه ی گفتگوی تجاری ویژه در دارالسلام، که شامل TIC و گروه‌های تجاری اروپایی تانزانیا (EUBG) بود، قدردانی کردند.

خانم ایلسه بوشوف، مدیر منطقه ای «کانوف» در آفریقای شرقی، گفت کانوف که یک تولید کننده خصوصی آلمان در تانزانیا است، از همکاری تزلزل ناپذیر TIC در همه امور مربوط به سرمایه گذاری قدردانی می‌کند. خانم بوشوف گفت: "ما در حال توسعه کارخانه به میزان سه برابر ظرفیت فعلی هستیم."

وی با بیان جزئیات سهم TIC در رشد سرمایه گذاری کانوف در تانزانیا گفت: مرکز سرمایه گذاری تانزانیا به نوعی عمل کرده است که شرکت آنها به موقع به مشوق ها و مسائل حقوقی مربوط به سرمایه گذاری دسترسی داشته باشند. او خاطرنشان کرد: «اگر بخواهم توصیه‌ای به سرمایه گذاران اروپایی داشته باشم، آن مشارکت با  TIC است».

آقای جاب رونشاار، معاون سفیر هلند در تانزانیا، گفت که TIC از طریق پلتفرم‌های گفتگو از جمله گفتگوهای تجاری و دولتی که همه ذینفعان را گرد هم می‌آورد، برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در کشور دید ایجاد کرده است. گفتگوی بین جامعه تجاری و دولت به عنوان کانالی برای سرمایه گذاران عمل می‌کند تا نگرانی‌های خود را برای سرمایه گذاری موفق در کشور بیان کنند. این مهم است که دولت TIC را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: «مرکز تسهیلات یک مرحله ای کشور» که همه نهادهای ضروری برای راه اندازی کسب و کار از جمله آژانس مهاجرت، ثبت کسب و کار و صدور مجوز (BRELA) را ادغام می‌کند، فضای سرمایه گذاری آرامی را اعطا می‌کند که برای همه سرمایه گذاران جذاب است.

هلند که هماهنگ کننده این گردهمایی گفتگو با TIC می‌باشد، نمایندگی اعضای گروه‌های تجاری اروپایی در تانزانیا EUBG را بر عهده دارد. جاب رونشاار در ادامه گفت: تا کنون اغلب سرمایه گذاران هلندی در تانزانیا سرمایه خود را در بخش کشاورزی به ویژه آووکادو و طیور متمرکز نموده اند.

جان منالی، مدیر ترویج سرمایه گذاری TIC، گفت که جلسه مشترک TIC با EUBG با هدف اطلاع دادن به سرمایه گذاران در مورد اصلاحات تجاری کلیدی است که بر اساس قانون سرمایه گذاری جدید 2022 اجرا می‌شود. منالی گفت: قانون سرمایه‌گذاری جدید، TIC را ملزم می‌کند تا ظرف هفت روز مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را صادر نماید.

وی افزود: تعداد پرسنل شاغل در این مرکز که مرکب از کارمندان وزارت کشاورزی و معادن می‌باشد افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

موینی: زنگبار به سرمایه گذاری‌های بیشتری در زمینه آب و تامین برق نیاز دارد- دیلی نیوز

رئیس جمهور زنگبار، دکتر حسین موینی اظهار داشت دولت برای قرار گفتن در موقعیت بهتر و دستیابی به اهداف توسعه ای خود همچنان نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در بخش های آب و برق دارد. وی گفت که در دسترس بودن آب و برق با ثبات به طور قابل توجهی بهره وری و نگهداری در ارائه خدمات را تسهیل می‌کند.

موینی اضافه کرد: 110 مگاوات برق زنگبار از شبکه ملی تانزانیا دریافت می‌شود. این برای برآوردن نیازهای رشد خدمات اقتصادی و اجتماعی کافی نیست. به همین دلیل ما از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این دو بخش مهم استقبال می‌کنیم.

دکتر موینی خاطرنشان کرد که دولت زنگبار مصمم است راه‌هایی را برای داشتن منبع برق خود بیابد، از جمله شراکت با هر شرکتی که آمادگی شروع مطالعه امکان‌سنجی در این زمینه را داشته باشد. بر اساس بیانیه ای که توسط خانه ایالتی زنگبار منتشر شد، دکتر موینی گفت که این مطالعه نیاز به مشاهده دقیق در مورد تولید و توزیع برق دارد.

 

رونمایی از استراتژی دولت برای استفاده از سوخت پاک در آشپزی توسط رئیس جمهور- دیلی نیوز

رئیس جمهور سامیه سولوهو حسن، از استراتژی ملی انرژی پاک برای پخت و پز رونمایی کرد. او از بخش خصوصی خواست تا با کمک سرمایه گذاری‌های گسترده و فناوری در این بخش اقدام کنند تا همه شهروندان بتوانند به راحتی به انرژی پاک برای آشپزی دسترسی داشته باشند.

رئیس جمهور در این برنامه گفت، استراتژی تازه راه‌اندازی شده یک نقشه راه ارائه می‌کند. جمعیت هدف این برنامه 80 درصد از جمعیت کشور می‌باشند که باید تا سال 2034 از انرژی آشپزی پاک استفاده کنند. رئیس جمهور گفت که این استراتژی علاوه بر کاهش هزینه‌ها، تلاش های کشور را در مبارزه با اثرات تغییرات اقلیمی افزایش می دهد.

تخمین زده می‌شود که سالانه 469000 هکتار از جنگل ها به خاطر هیزم و زغال برای آشپزی از بین می رود. دستور کار تدوین این سند استراتژی به دنبال اجرای برنامه حمایت از آشپزی پاک زنان آفریقایی در نوامبر 2023، در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در دبی صادر گردید.

این ابتکار که توسط رئیس جمهور سامیه سولوهو حسن حمایت می‌شود، در حاشیه این کنفرانس راه اندازی شد و هدف آن ارائه فناوری‌های آشپزی پاک به زنان و دختران آفریقایی برای کاهش استفاده از چوب، زغال سنگ و سایر اشکال سنتی در آشپزی می‌باشد.

در آفریقا، تقریباً 80 درصد از جمعیت از چوب و زغال چوب برای پخت و پز استفاده می‌کنند که علت اصلی آلودگی محیط زیست محسوب می‌شود که اثرات مخربی بر سلامت زنان و کودکان دارد. رئیس جمهور تانزانیا به دنبال آن است که رهبران و نمایندگان آفریقایی را برای تسریع در پیدا کردن راه حل برای جایگزین کردن سوخت پاک در آشپزی که با محیط زیست نیز سازگار است گرد هم آورد.

 

تآکید دولت بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای نظارت بر رفتار کارمندان دولتی- دیلی نیوز

رضوانی کیکوته، معاون وزیر کشور و مدیر دفتر خدمات عمومی و حکمرانی خوب در نهاد ریاست جمهوری، بر استفاده از سیستم های فناوری اطلاعاتIT  برای افزایش ظرفیت دولت برای نظارت بر رفتار کارمندان عمومی تاکید نمود.

او این بیانیه را روز سه‌شنبه در یازدهمین نشست اعضای انجمن آفریقایی مدیران کل و میانی که در مرکز کنفرانس بین‌المللی آروشا گرد هم آمده بودند، بیان کرد. در این نشست دو روزه، حدود 800 عضو از کارمندان دولتی محلی و سایر شرکت کنندگان از کشورهای آفریقایی شرکت نمودند.

آقای رضوانی اظهار داشت که با استفاده از سیستم های مدیریت عملکرد برای کارکنان دولت (PEPMIS)، ظرفیت دولت برای نظارت بر عملکرد کارکنان دولت افزایش می یابد. وی گفت: «این سامانه به کارکنان در امور مختلف از جمله درخواست وام، نقل و انتقالات و نظارت بر رفتار کارکنان کمک خواهد کرد».

وی همچنین کارکنان را به دریافت وام از موسسات مالی معتبر تشویق کرد و خاطرنشان کرد: دولت همواره فرصت های وام را از طریق بانک ها فراهم می‌کند. وی گفت: «از مؤسسات مالی به رسمیت شناخته شده توسط دولت درخواست وام کنید و از دریافت وام های غارتگرانه خودداری کنید. بسیاری از کارمندان دولتی از وام های غارتگرانه افراد و مؤسسات غیرقابل اعتماد رنج برده اند.»

آقای کیکوته همچنین به مدیران منابع انسانی دستور داد که با پرهیز از روابط خویشاوندی و پارتی بازی، با همه کارکنان منصفانه رفتار کنند. وی تاکید کرد که هر کارمندی برای تضمین کارایی و بهره وری مستحق حقوق برابر از جمله آموزش است.

 

افزایش دو برابری سرمایه گذاری‌ها در سه ماهه ژانویه تا مارس- دیلی نیوز

مرکز سرمایه گذاری تانزانیا (TIC) اعلام کرد که سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی در سه ماهه سوم 2023/24 به لطف ابتکار دولت برای بهبود فضای کسب و کار، 111 درصد افزایش یافته است. این مرکز در گزارش فصلنامه خود؛ ژانویه تا مارس؛ اعلام کرد که از ژانویه تا مارس امسال، 211 پروژه در مقایسه با 100 پروژه ثبت شده در دوره مشابه در سال گذشته ثبت شده است.

ارزش پروژه‌ها در سه ماهه سوم 2023/24 برابر با 1475 میلیون دلار آمریکا (3.83 تریلیون شلینگ) در مقابل 1257 میلیون دلار آمریکا (3.26 تریلیون شلینگ) در مدت مشابه سال گذشته بوده است. آقای گیلاد تری، مدیر اجرایی TIC در بولتن سه ماهه گفت که در آغاز سال، آنها اهداف بلندپروازانه ای را با هدف استفاده از فرصت های اعطا شده به کشور برای افزایش سرمایه گذاری‌های مولد برای کشور تعیین کردند.

آقای تری گفت: «تعهد دولت به تضمین رشد اقتصادی و توانمندسازی شهروندان با ایجاد محیط‌های تجاری مطلوب، چیزی است که ما را به سمت این باور سوق می‌دهد که می‌توانیم به هدف دست یابیم.»

به گفته این نشریه، تعداد پروژه‌های ثبت شده در سال 2023/24 در سه ماهه سوم، 24931 فرصت شغلی جدید در مقایسه با 17016 شغل در دوره مشابه سال گذشته ایجاد خواهد کرد. بخش حمل و نقل با سرمایه پیش بینی شده 479.55 میلیون دلار آمریکا بهترین عملکرد را به خود اختصاص داد و پس از آن بخش های ساخت 454.23 میلیون دلار آمریکا، ساختمان تجاری 250.19 میلیون دلار آمریکا و بخش گردشگری با 162.88 میلیون دلار آمریکا قرار گرفتند.

علاوه بر این، مالکیت پروژه‌ها برای شرکت های خارجی، سرمایه گذاری مشترک (داخلی و خارجی) و نهادهای داخلی افزایش یافته است که تعداد پروژه‌های تحت مالکیت نهادهای خارجی از 41 پروژه ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته به 96 پروژه افزایش یافته است. از نظر مالکیت سرمایه گذاری مشترک (JV)، تعداد پروژه‌ها مانند سه ماهه قبل باقی مانده است و 24 پروژه در سه ماهه سوم سال قبل ثبت شده است.

این نشریه همچنین نشان می دهد که نهادهای محلی مالکیت خود را از 35 پروژه در سه ماهه مشابه سال گذشته به 91 افزایش داده اند. از نظر توزیع منطقه ای پروژه‌ها در سه ماهه، اکثر پروژه‌های ثبت شده در دارالسلام با 85 پروژه و پس از آن منطقه ساحل با 52 پروژه و آروشا با 10 پروژه قرار دارند.

این گزارش نشان می دهد، مرکز سرمایه گذاری تانزانیا در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجیFDI در طول سه ماهه با تمرکز بر ابتکارات تشویقی و تسهیل سرمایه‌گذاری فعال با هدف جذب و تسهیل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مشارکت داشته است.

داده‌های سرمایه گذاری TIC در طول سه ماهه نشان می دهد که FDI سهم عمده ای از کل پروژه‌های تایید شده به ارزش 770.20 میلیون دلار آمریکا، معادل 52 درصد را تشکیل می دهد. شایان ذکر است که در گذشته نه چندان دور، دولت از طریق قانون سرمایه گذاری و راهبردهای دیگر، اقداماتی را با هدف توانمندسازی تانزانیاها برای سرمایه گذاری در کشور انجام داده است که به تدریج نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد.

دستور دولت به بازگشایی دو کارخانه فراوری چای- دیلی نیوز

دولت به دو شرکت خصوصی صاحب کارخانه‌های فرآوری چای دستور داده است تا فعالیت‌های خود را در مناطق کوروگو و رونگو از سر بگیرد. شرکت های محمد اینترپرایز و گروه دی سی اخیراً فعالیت خود را در این دو منطقه به حالت تعلیق درآوردند و این امر باعث ایجاد نگرانی کشاورزانی شد که محصولات را به این کارخانه‌ها می فروختند.

روز گذشته تیموتئو منزاوا از نمایندگان بخش روستایی کوروگو از مجلس خواست تا این موضوع را در دستور کار فوق العاده تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان قرار دهند. او با اضطراری خواندن این موضوع عنوان کرد: اکنون دو ماه است که ساکنان 9 بخش منطقه کوروگو نمی‌توانند چای خود را فرآوری کنند، همچنین جایی برای فروش محصولات خود پس از تعلیق کار کارخانه و بیکار شدن کارگران آن ندارند.

حسین باشه، وزیر کشاورزی، پس از درخواست رئیس مجلس شورای ملی برای ارائه توضیحات در مورد این موضوع، عنوان کرد: دولت از این دو شرکت خواسته بود تا فعالیت خود را از سر بگیرند، حتی در حالی که گفتگو بین آنها و دولت همچنان در جریان است. وی افزود: ما یک تیم فنی از وزارتخانه فرستادیم و پس از گزارش ارزیابی، به شرکت‌ها دستور دادیم که فعالیت خود را از سر بگیرند وگرنه دولت کارخانه‌های خصوصی‌شده را پس می‌گیرد.

وزیر به ساکنان لوپمبه، منطقه رونگوه و کوروگوه اطمینان داد که اگر سرمایه گذاران نتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند، دولت فوراً شرکت های خصوصی شده را مجددا تصاحب خواهد کرد. وزیر خاطرنشان کرد که به زودی، دولت گزارشی از پیشرفت دو شرکت خصوصی‌سازی شده را در مجلس ارائه خواهد کرد.

راه اندازی کارخانه مونتاژ کامیون و ایجاد بیش از 2000 شغل- دیلی نیوز

رئیس جمهور سامیه سولوهو حسن کارخانه مونتاژ کامیون شرکت Saturn Corporation Limited را در دارالسلام راه اندازی نمود. انتظار می رود این پروژه حدود 2050 فرصت شغلی جدید ایجاد کند. از این تعداد 250 شغل مستقیم و 1800 شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور طی سخنانی در مراسم راه اندازی این کارخانه در دارالسلام گفت که صنایع بسیار بیشتری برای تقویت مبارزه با فقر در کشور مورد نیاز است. وی خاطرنشان کرد: صنایع، باعث افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای شهروندان می‌شود که عامل بسیار مهمی در ارتقای اقتصاد یکپارچه محسوب می‌شود.

همچنین رئیس دولت تانزانیا با اظهار آمادگی استقبال و همکاری با تمامی سرمایه گذارانی که مایل به ورود به این کشور هستند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تصمیم دولت برای کاهش مالیات شرکت ها از 30 درصد به 10 درصد، جلب آنها برای سرمایه گذاری می‌باشد.

وی گفت: تانزانیا آماده سرمایه گذاری است و اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است. بگذارید شرکت ها بیایند، ما با آنها همکاری خواهیم کرد. رئیس جمهور سامیه گفت: ما فضای سرمایه گذاری را تقویت کرده ایم و هدف ما تحریک سرمایه گذاری بیشتر، افزایش اشتغال و تسهیل در دسترس بودن لوازمی است که به فعالیت های اقتصادی به ویژه کشاورزی و تجارت کمک می‌کند.

در این برنامه رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از آنجایی که خود کفایی تولید در کشور هدف اصلی دولت است،  به وزیر صنعت و تجارت، دکتر اشانتو کیجاجی، و وزیر سرمایه گذاری دستور داده شده است تا نسبت به اتمام پروژه‌های Mchuchuma و پروژه‌های لیگانگا در اسرع وقت اقدام نمایند.

این سرمایه گذاری‌ها شامل ساخت معدن زغال سنگ Mchuchuma، یک خط انتقال 220kv بین Mchuchuma و Liganga برای تامین مجتمع متالورژی لیگانگا و یک نیروگاه حرارتی 600 مگاواتی (MW) است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما