معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش قابل ملاحظه انتشار کربن از بخش صنعت و هوانوردی بلژیک

سال گذشته انتشار کربن ناشی از صنایع پایه و هوانوردی در بلژیک بیش از 10 درصد کاهش یافته است، به طوری که شرکت‌های بزرگ و مصرف کننده انرژی در سال گذشته، 4.26 میلیون تن کمتر از سال قبل از آن، گازهای گلخانه‌ای منتشر کرده‌اند. این رقم مربوط به شرکت‌هایی است که در طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا قرار داشته و تولیدکنندگان عمده سیمان، فولاد، مواد شیمیایی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و خطوط هوایی را شامل می‌شود. بیش از 280 نیروگاه و واحد صنعتی در بلژیک تحت پوشش این طرح قرار دارند و در کنار پروازهای درون اروپایی، 40 درصد از انتشار دی‌اکسیدکربن را موجب می‌شوند. قیمت‌های بالای انرژی، تقاضای پائین بخش صنعت و بهبود در بهره‌وری انرژی، از جمله دلایل کاهش آلاینده‌ها در بلژیک بوده است.

https://www.belganewsagency.eu/carbon-emissions-from-industry-fall-10-per-cent-in-a-year

حمایت بلژیک از طرح اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات از سرزمین‌های اشغالی

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک گفت که بلژیک برای ممنوعیت واردات محصولاتی مانند مانند خرما و روغن زیتون از رژیم صهیونیستی به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد. دو کرو گفت: خشونت نه تنها در نوار غزه بلکه در کرانه باختری نیز در حال افزایش است. به گفته دی کرو، اگر بلژیک به تنهایی چنین ممنوعیت تجاری را اعمال کند، اثر چندانی نخواهد داشت، به همین دلیل بلژیک چند هفته است تلاش می‌کند تا در مشورت با دیگر کشورهای اروپایی، گروه بزرگتری از کشورها را با خود همراه سازد.

https://www.belganewsagency.eu/belgium-pushes-for-eu-ban-on-israeli-imports-from-occupied-territories

ارزیابی دفتر برنامه‌ریزی فدرال بلژیک از برنامه‌های احزاب در خصوص کسری بودجه

دفتر برنامه‌ریزی فدرال بلژیک (BFP) اعلام کرد 301 طرح اولویت‌دار ارائه شده از سوی دوازده حزب در مجلس نمایندگان را به دقت مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که حتی در صورت اجرای این پیشنهادات اولویت‌دار، کسری بودجه بلژیک تا سال 2029 به زیر 3 درصد نخواهد رسید. با فرض حفظ ثبات در برنامه مالی، بلژیک در سال 2029 حداقل با کسری بودجۀ 5.6 درصدی مواجه خواهد بود. این رقم در سال 2023، برابر با 4.6 درصد و در سال 2022، برابر با 9.6 درصد بوده است. دفتر برنامه‌ریزی فدرال پیش‌بینی کرده است که شاخص‌های قیمت در بلژیک، در فوریه 2025 مجددا افزایشی خواهد شد.

https://www.7sur7.be/belgique/deficit-emplois-impots-le-bureau-du-plan-a-passe-au-crible-les-programmes-des-partis~a9a9e0ae/

مخالفت شورای عالی سلامت با راه‌اندازی پرواز‌های شبانه در فرودگاه بروکسل

در حالی که نظر نهایی در خصوص راه‌اندازی پروازهای شبانه از فرودگاه Zaventem بروکسل هنوز ارائه نشده است، شورای عالی سلامت در گزارشی جدید، خواستار ممنوعیت پروازهای شبانه در فرودگاه بروکسل شد. این نهاد مشورتی ضمن بررسی تأثیر ترافیک هوایی بر سلامت ساکنان محلی، به این نتیجه رسیده است که آلودگی صوتی و آلودگی هوا می‌تواند خطرات و عواقب شدیدی برای حدود 160 هزار نفر ساکنان مناطق اطراف فرودگاه بروکسل به همراه داشته باشد. این خطرات می‌تواند منجر به اختلالات خواب، تاخیر در یادگیری، فشار خون بالا و افسردگی شود. علاوه بر این، انتشار گازهای گلخانه‌ای پروازها نیز تأثیر منفی بر سلامتی خواهد گذاشت. در کوتاه مدت، ذرات معلق می‌توانند عملکرد ریه را کاهش دهند و باعث تغییر در ریتم قلب شوند و در دراز مدت نیز، انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط هواپیماها با بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط خواهد بود. به همین دلیل است که شورا اکنون خواستار ممنوعیت پروازهای شبانه بین ساعت 11 شب تا 7 صبح می‌باشد.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240507_97167832

جابجایی جمعیت در بلژیک با انگیزه پس‌انداز بیشتر

طبق گزارش فدراسیون املاک و مستغلات منطقه فلاندر (CIB)، سال گذشته بیشترین افرادی که در سطح کشور بین مناطق بلژیک نقل مکان کرده‌اند، از بروکسل بوده‌اند. در مجموع 73,870 نفر در سطح کشور جابجا شده‌اند که بیش از نیمی از آنها (37,613) ساکن بروکسل بوده و پایتخت را به مقصد فلاندر یا والونی با هدف پس‌انداز بیشتر ترک کرده‌اند. مسکن در بروکسل بسیار گران‌تر از نقاط دیگر است و بعضا تا یک سوم هزینه خانوار را شامل می‌شود. در مقابل 10856 نفر از فلاندر و 8532 نفر از والونی به پایتخت نقل مکان کرده‌اند که انگیزه اصلی آنان، نزدیکتر نمودن محل زندگی به محل کار بوده است.

https://www.belganewsagency.eu/housing-costs-drive-record-moves-between-regions

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما