معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۴:۲۸

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تمایل اکثریت کارگران بلژیکی به بازنشستگی پیش از موعد

شرکت خدمات منابع انسانی بلژیک (Acerta) اعلام کرد از هر ده کارگر بلژیکی، هشت نفر به بازنشستگی قبل از 65 سالگی ابراز تمایل کرده‌اند. با این وجود، تقریبا نیمی از آنها قبل از رسیدن به این سن، خود را بازنشسته می‌کنند. به منظور جلوگیری از این روند، دولت بلژیک قانون جدیدی را به تصویب رسانده است که از اول جولای 2024، در صورتی که کارگری بازنشستگی خود را به تعویق انداخته و تا تاریخ نزدیک به سن بازنشستگی بر سر کار حاضر باشد، تا سه سال می‌تواند به صورت ماهانه پاداش دریافت کند. بیشترین کارگرانی که زودتر از موعد کار را ترک می‌کنند، به ترتیب در بخش‌های ساخت‌وساز (59.5 درصد)، حمل‌ونقل (58.7 درصد) و خدمات پذیرایی (56.1 درصد) می‌باشد. در مقابل، بخش‌های بیمارستانی و خانه‌های نگهداری سالمندان (با 31.4 درصد)، کمترین میزان بازنشستگی پیش از موعد را دارند.

https://www.lalibre.be/belgique/societe/2024/06/04/huit-travailleurs-sur-dix-souhaitent-acceder-a-la-pension-avant-65-ans-QMRFN52V6NBVFJK5LU3JNHSJEM

استقبال خریداران بلژیکی از انتشار اوراق قرضه دولتی

آژانس بدهی فدرال بلژیک اعلام کرد که از 24 می تا 3 ژوئن سال جاری، 11587 نفر اوارق قرضه دولتی به مبلغ 240 میلیون یورو خریداری کرده‌اند. بر اساس اعلام این آژانس، کل میزان اوراق پذیره‌نویسی در سال جاری، حدود 482 میلیون یورو بوده است که 472 میلیون یوروی آن شامل اوراق یک‌ساله با سود خالص 2.24 درصدی و 10 میلیون اوراق قرضه دولتی هشت ساله با بازده سود خالص 1.96 درصد بوده است. در ابتدای سپتامبر 2023 نیز، دولت با انتشار یک اوراق قرضه دولتی یک‌ساله، مبلغ 21.9 میلیارد یورو را با سود بسیار جذاب 4.2 درصدی از سطح جامعه جمع‌آوری کرده است.

https://www.hln.be/geld/voor-482-5-miljoen-euro-ingeschreven-op-nieuwe-staatsbons~ab3996f3/

سرمایه‌گذاری در بندر گنت بلژیک

شرکت آمریکایی Freepoint Eco-Systems، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های بازیافت در جهان، در نظر دارد یک کارخانه بزرگ در بندر گنت بلژیک احداث نماید. ظرفیت بازیافت سالانه این کارخانه، 80 هزار تن زباله پلاستیک خواهد بود که آن را به یکی از بزرگترین مراکز بازیافت جهان تبدیل خواهد کرد. این قرارداد بلندمدت در 10 هکتار از زمین‌های توسعه نیافته کنونی اطراف بندر گنت به اجرا درآمده و با یک طرح تکمیلی در آینده با ظرفیت حدود 160 هزار تن زباله پلاستیکی، توسعه خواهد یافت. این شرکت آمریکایی قصد دارد به محض دریافت مجوز، از سال 2025، ساخت‌وساز آن را آغاز کند. از میزان سرمایه‌گذاری و تعداد اشتغال در این طرح، اطلاعی در دست نیست. نخست‌وزیر منطقه فلاندر اعلام کرد این منطقه به سوی آینده‌ای سبزتر در هماهنگی با صنعت و تغییرات آب و هوایی به پیش می‌رود و همکاری شرکت آمریکایی با بندر دریای شمال، جهشی بزرگ جهت دستیابی به این هدف است.

https://www.belganewsagency.eu/global-recycling-leader-plans-major-facility-in-ghents-port-area

سرمایه‌گذاری بلژیک در فناوری هیدروژن

دولت فدرال بلژیک قصد دارد با شرکت جان کوکریل که در زمینه توسعه هیدروژن فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهد. شرکت کوکریل از سازنده‌های پیشرو در زمینه الکترولیزهاست که برای تولید هیدروژن به کار می‌رود. علاوه بر هولدینگ دولت فدرال، شرکت دولتی منطقه والونی و شرکت آمریکایی SLB نیز در طرح سرمایه‌گذاری افزایش تولید الکترولیزها مشارکت خواهند داشت. ارزش این سرمایه‌گذاری 230 میلیون یورو اعلام شده است. شرکت جان کوکریل، تاکنون 1300 دستگاه الکترولیز را به سراسر جهان عرضه کرده است. مدیرعامل هولدینگ دولتی فدرال بلژیک، این سرمایه‌گذاری را با اشاره به موقعیت بلژیک در صنعت جهانی هیدروژن توجیه‌پذیر دانست. هیدروژن کمتر از 10 درصد گردش مالی شرکت جان کوکریل در سال گذشته را شامل شده است، اما این میزان تا سال 2025 به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240604_94670882

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما