معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰

جایگاه صنعت گردشگری بلژیک در اقتصاد این کشور

یش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی بلژیک بین سال‌های 2024 تا 2029 به طور مداوم افزایش یافته و در سال 2029 به مرز 11 میلیون نفر برسد. سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی بلژیک نیز تا سال 2033 به 6.4 درصد (40 میلیارد یورو) افزایش خواهد یافت.

دسترسی آسان به کشور بلژیک، آن را به مقصدی محبوب برای سفر به اروپا تبدیل کرده است. این کشور اروپایی با خط ساحلی، شهرهای هنری و غذاهای متنوع، جاذبه‌های گوناگونی را برای گردشگران فراهم می‌سازد. کشور بلژیک از نظر ساختار جغرافیایی و اداری به 3 منطقه، 10 استان و 581 شهرداری زیر نظر دولت مرکزی تقسیم شده است. دولت مرکزی این کشور به غیر از فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی ملی، مسئولیتی در سیاست‌گذاری و اجرای عملیات گردشگری ندارد و این موضوع در صلاحیت انحصاری مناطق 3 گانه محلی می‌باشد. این مناطق شامل بروکسل، فلاندر و والون می‌باشند. نهاد مسئول در منطقه فلاندر را «گردشگری فلاندری» و در والون «کمیسیون عمومی‌گردشگری» می‌نامند.

هر یک از مناطق سه گانه فوق‌الذکر به ویژگی خاصی مشهور هستند. بروکسل نه تنها به خاطر رستوران‌های متعدد شناخته شده است، بلکه به عنوان قلب اروپا مشهور است. حدود 11.4 درصد از شهر بروکسل، سرسبز و پوشیده از پارک‌ها، جنگل‌ها و باغ‌هاست. در فلاندر نیز استعدادهای بزرگ مد و هنر متولد و بزرگ شده‌اند. موزه مد و آکادمی آنتورپ، موزه سلطنتی هنرهای زیبا در آنتورپ و موزه شهر گنت از محل‌های قابل توجه گردشگران جهانی است. فلاندر به‌ خاطر مکان‌های طبیعی و مسیرهای دوچرخه‌سواری، شهرت خاصی دارد. در جنوب بلژیک و منطقه والون، دره‌های سرسبز، رودخانه‌ها، تپه‌ها و صخره‌ها، مکان‌های جذاب و در کل مکان‌های خیره‌کننده‌ای در مسیر گردشگران قرار دارد. بلژیک به خاطر شکلات‌هایش نیز معروف می‌باشد. صادرات سالانه این محصول 3 میلیارد یورو می‌باشد.

فرودگاه بروکسل، با بسیاری از نقاط جهان پرواز برقرار کرده است و اکثر بازدید کنندگان از بلژیک را اتباع فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، گردشگرانی از خاورمیانه و شمال آفریقا، چین و هند نیز به بلژیک سفر می‌کنند. هتل‌ها و مکان‌های اقامتی نقش مهمی در تشکیل بازار بلژیک دارند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، هتل‌ها 3.8 میلیارد دلار درآمد کسب نماید. تا ژانویه 2024، تعداد اقامتگاه‌های توریستی بلژیک به بیش از 1 میلیون و 993 هزار واحد رسیده است. اقامتگاه‌های شبانه عمدتا شامل هتل‌ها (59 درصد)، پارک‌های اقامتی (15 درصد) و همچنین خانه‌ها و آپارتمان‌های گردشگری (13 درصد) می‌باشد. استقرار اقامتگاه‌ها در بلژیک به ترتیب شامل منطقه فلاندر با بیش از 1 میلیون و 143 هزار واحد، بروکسل با بیش از 441 هزار واحد و منطقه والون با حدود 409 هزار واحد می‌باشد.

در حالی که تعداد اقامت شبانه توریستی (داخلی و خارجی) در بلژیک در سال 2019 به 42.5 میلیون نفر (شامل 9.3 میلیون نفر گردشگر خارجی) رسیده است، یک سال بعد، به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، تعداد اقامت شبانه به 20 میلیون نفر کاهش یافت که رقم گردشگران خارجی در این سال حدود 2.5 میلیون نفر گزارش شده است. صنعت گردشگری یکی از صنایع پردرآمد بلژیک بود که در طول همه‌گیری کرونا آسیب دید و سهم کل سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی بلژیک را تقریبا به نصف کاهش داد. کرونا موجب شد سهم اشتغال در بخش گردشگری در2020 کاهش یابد و تقریبا 17 هزار شغل از بین برود، اما با خروج تدریجی اقتصاد بلژیک از بحران کووید، تعداد کل اقامت‌های شبانه در سال 2022 نسبت به سال‌های 2020 و 2021 به طور قابل توجهی افزایش یافته و به حدود 43 میلیون نفر (شامل 8.2 میلیون نفر گردشگر خارجی) برسد. همزمان با بهبود اوضاع، رقم ورود گردشگران خارجی در سال 2023 نیز به 9.3 میلیون نفر افزایش یافت.

اگر چه در سال 2022، سهم مستقیم و غیرمستقیم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی بلژیک ت در مقایسه با سال 2019 (سال قبل از شروع همه‌گیری کرونا) کاهش داشت، اما در همین سال، سهم کل این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور به 4.7 درصد (25.9 میلیارد یورو) رسید. در سال 2022، گردشگری به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 313 هزار شغل در بلژیک ایجاد کرد. پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی بلژیک بین سال‌های 2024 تا 2029 به طور مداوم افزایش یافته و در سال 2029 به مرز 11 میلیون نفر برسد. سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی بلژیک نیز تا سال 2033 به 6.4 درصد (40 میلیارد یورو) افزایش خواهد یافت.

گردشگری خارجی بلژیکی‌ها نیز به این گونه است که آنها عمدتا به فرانسه به عنوان محبوب‌ترین مقصد تعطیلات نگاه می‌کنند و تقریبا یک سوم از سفرهای خارجی بلژیکی‌ها به همسایه جنوبی است. طبق گزارش اداره آمار رسمی‌بلژیک (Statbel)، بلژیکی‌ها در سال 2022، در مجموع نزدیک به 5 میلیون سفر (31.1 درصد کل سفرهای خارجی) به فرانسه داشته‌اند. اسپانیا دومین مقصد گردشگری آنها (با 12.1 درصد) بوده و پس از آن هلند (با 10.7 درصد) قرار داشته است. مراکش نیز محبوب‌ترین مقصد تعطیلات خارج از اتحادیه اروپا (با سهم 2.3 درصدی) برای بلژیکی‌ها بوده است و پس از آن ترکیه و انگلیس قرار دارد. در مجموع، 21.7 میلیون سفر توسط بلژیکی‌ها در این سال در داخل و خارج کشور صورت گرفته است. به طور متوسط، بلژیکی‌ها در سال 2022، هر کدام 1115 یورو در تعطیلات هزینه کردند.

منابع:

https://portal.cor.europa.eu/divisionpowers/Pages/Belgium-Tourism-policy.aspx

https://www.hellobelgium.com/contact

https://www.hellobelgium.com/usps/outdoor-activities-nature

https://www.hellobelgium.com/usps/heritage

https://visitwallonia.com

https://www.visitflanders.com/en

https://www.visit.brussels/en/visitors.html

https://www.statista.com/statistics/613638/number-of-hotels-and-similar-accommodations-belgium

https://www.statista.com/statistics/445562/number-of-inbound-overnight-visitors-in-belgium

https://www.statista.com/statistics/533519/quarterly-revenue-restaurant-industry-in-belgium

https://www.statista.com/statistics/445562/number-of-inbound-overnight-visitors-in-belgium

https://www.statista.com/topics/4982/travel-and-tourism-industry-in-belgium/#topicOverview

https://statbel.fgov.be/en/themes/enterprises/tourist-accommodations

https://www.statista.com/outlook/mmo/travel-tourism/belgium

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها