معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت بزرگترین کارخانه تولید ماهواره اروپا در بلژیک  

شرکت بلژیکی Aerospacelab، ساخت بزرگترین کارخانه تولید ماهواره در اروپا را در شهر شارلوا آغاز کرده است. این کارخانه حدود 500 نفر را استخدام خواهد نمود. تولید سالانه این کارخانه، 500 دستگاه ماهواره به وزن 150 کیلوگرم تا یک تن می‌باشد. انتظار می‌رود که اولین تولیدات آن از سال 2026 به بازار عرضه شود. کارخانه آیرو اسپیس که در سال 2018 تاسیس شده، قصد دارد به یکی از سه سازنده برتر ماهواره در جهان تبدیل شود. کارخانه جدید این شرکت قرار است در مساحت 11 هزار متر مربع بنا شود که 7 هزار متر آن به فضای تولیدی و 4 هزار متر مربع به فضای اداری اختصاص خواهد یافت.   

مدیرعامل این شرکت انتظار دارد که کارخانه جدید گردش مالی شرکت را به صدها میلیون یا حتی یک میلیارد یورو افزایش دهد. مشتریان فعلی آن عمدتا از حوزه اروپا و آمریکای شمالی می‌باشند.

خبرگزاری بلگا، 16 می

https://www.belganewsagency.eu/aerospacelab-starts-construction-of-europes-largest-satellite-factory-in-charleroi

 

افزایش قدرت خرید مردم بلژیک در دوره دولت کنونی  

بر اساس گزارش اقتصاددانان دانشگاه گنت، علیرغم تورم بالا در سال های اخیر، قدرت خرید مردم بلژیک به طور متوسط درکل دوره دولت فدرال فعلی 1.4 درصد افزایش یافته است. این مطالعه براساس تراکنش‌های بانکی 900000 خانوار بلژیکی به دست آمده است. بر اساس این تحقیق، افزایش قدرت خرید در خانوارهای با درآمد متوسط و بالا محسوس بوده است. این در حالی است که افراد با درآمد کمتر، شاهد کاهش قدرت خرید خود بوده‌اند، به نحوی که 20 درصد از مردم با کاهش قدرت خرید 2.7 درصدی مواجه شدند. به گفته تحلیلگران اقتصادی، این یافته‌ها می‌تواند به عامل مهمی جهت رشد احساسات ضد حاکمیتی و موفقیت احزاب رادیکال منجر شود. اقتصاد دانان دانشگاه گنت اعلام کردند ثروت خالص متوسط خانوارهای بلژیکی 249 یورو بوده است که بسیار بالاتر از میانگین اروپایی 123یورو است.

به طور میانگین، بیش از 80 درصد از ثروت خانواده‌های بلژیکی مربوط به املاک است. تقریباً 10 درصد از کل ثروت آنها نیز در حساب‌های پس‌انداز نگهداری می‌شود.

خبرگزاری بلگا، 16 می

https://www.belganewsagency.eu/purchasing-power-up-14-under-current-government-but-not-for-low-income-earners

 

تصمیم شرکت برق الیا جهت سرمایه گذاری 1.4 میلیارد یورویی در بلژیک

شرکت انتقال برق بلژیک (الیا) قصد دارد امسال نزدیک به 1.4 میلیارد یورو در این کشور سرمایه‌گذاری کند. الیا پیشتر از طرح 9.4 میلیارد یورویی سرمایه گذاری در بلژیک برای دوره 2024 الی 2028 خبر داده بود. الیا نقش قابل توجهی در بلژیک و آلمان جهت کربن زدایی و برق رسانی داشته و پیشرفت های زیادی در ایجاد پروژه‌های زیرساختی کلیدی داشته است.

لوسوار،22 می

https://www.lesoir.be/589519/article/2024-05-22/elia-envisage-dinvestir-pres-de-14-milliard-deuros-en-belgique-cette-annee

 

ارزیابی دفتر برنامه ریزی فدرال بلژیک در خصوص تحمیل هزینه انرژی بر خانوارها

دفتر برنامه ریزی فدرال بلژیک اعلام کرد تا سال 2030، انتقال انرژی در این کشور برای خانواده‌های بلژیکی هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت، اما پس از به نتیجه رسیدن سرمایه گذاری‌ها تا سال 2035، هزینه‌های انرژی دوباره کاهشی خواهد شد. سهم هزینه انرژی در مصرف خانوارها تا سال 2030 به 7/7 درصد افزایش می یابد که عمدتاً به دلیل ورود خودروهای الکتریکی و پمپ های حرارتی است. این نرخ در سال 2050 به 4.7 درصد کاهش می یابد.

این دفتر با اشاره به درخواست اتحادیه اروپا از بلژیک مبنی بر کاهش 47 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2030، اعلام کرد که تا این سال، تنها 42.6 درصد آن محقق خواهد شد. اگرچه این دفتر در محاسبات محافظه کارانه خود، رقم کاهش را تا 32 درصد نیز اعلام کرده است. در بخش دیگری از گزارش دفتر برنامه‌ریزی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در بلژیک تا سال 2030، باید حداقل 34 درصد افزایش یابد، اما براساس پیش بینی‌ها، تا این سال، سهم تجدید پذیرها در تولید انرژی در سطح 24 درصد باقی خواهد ماند.

دو استاندارد،22 می

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240521_97386531

 

ممنوعیت صادرات سوخت های بی‌کیفیت از بنادر بلژیک به آفریقا

وزیر محیط زیست بلژیک با همکاری وزرای انرژی و بهداشت این کشور پیش نویس فرمان سلطنتی را در خصوص ممنوعیت صادرات سوخت های بی‌کیفیت به آفریقا تدوین نمودند که به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد. دفتر وزیر انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد محصولات صادراتی به آفریقا باید استانداردهای کیفی مشابه بازار اروپا را رعایت کنند. دولت موظف است تا کنترل‌هایی را روی سوخت‌های صادراتی اعمال کند. گروه‌های بزرگ تجارت فرآورده‌های نفتی که عمدتاً در سوئیس مستقر هستند، بنزین و گازوئیل بی کیفیت را به کشورهای غرب آفریقا صادر می‌کنند. این سوخت‌های کم‌هزینه حاوی مقادیر بالایی از گوگرد، بنزن یا منگنز هستند که از بنادر آمستردام، روتردام و بندر آنتورپ بلژیک به کشورهای آفریقایی صادر می‌شود و خطرات قابل توجهی را برای سلامتی و محیط زیست به همراه دارد. با توجه به استانداردهای سختگیرانه در کشورهای اروپایی، این سوخت‌ها قابل عرضه در بازار اروپا نمی‌باشند.

لوسوار،23 می

https://www.lesoir.be/589917/article/2024-05-23/environnement-la-belgique-interdit-lexportation-de-diesel-sale-vers-lafrique

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما