معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۳:۲۷

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصمیمات جدید بلژیک جهت مواجهه با مازاد تولید برق در فصل تابستان

اپراتور فشار قوی بلژیک (شرکت الیا) هشدار داد که با افزایش تولید برق در فصل تابستان جاری، به ناچار نیروگاه‌های خورشیدی و بادی کشور خاموش خواهند شد. شرکت الیا اعلام کرد بلژیک طی روزهای آفتابی تابستان جاری با رعایت الگوی مصرف، در پایان هر هفته، حداکثر 7.5 گیگاوات مازاد تولید خواهد داشت که معادل 7.5 برابر رآکتور هسته‌ای دوئل 4 می‌باشد. این اپراتور تاکید نمود که بایستی تولید مازاد را به کشورهای همسایه صادر نمود. هنوز نحوه خاموشی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی کاملا مشخص نیست. در حال حاضر با نیروگاه‌های بادی فراساحلی توافق گردیده تا در صورت تولید بیش از نیاز برق، خاموش شوند. شرکت الیا تاکید کرد که پنج رآکتور هسته‌ای در بلژیک با قدرت کامل فعالیت می‌کنند و به دلایل فنی نمی‌توان آنها را خاموش نمود، زیرا رآکتورهای هسته‌ای باید تا سال آینده سوخت خود را مصرف کنند. گفتنی است که چرخه سوخت هسته‌ای طی یک دوره 12 تا 18 ماه به مصرف نیروگاه می‌رسد که زمان تقریبی آن زمستان سال 2025 خواهد بود.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240623_95420465

متوسط قیمت املاک و مستغلات بلژیک در سه ماه اول 2024

مرکز آمار بلژیک (Statbel) قیمت املاک و مستغلات این کشور طی سه ماهه اول سال 2024 را منتشر کرد. بر این اساس، قیمت متوسط یک باب خانه در 88 شهرداری و دستگاه آپارتمان در 56 شهرداری بلژیک، 250 هزار یورو بوده است. در مقایسه با سه ماهه اول سال 2023، متوسط قیمت خانه با 0.2 درصد کاهش، ویلا با 0.8 درصد افزایش و قیمت آپارتمان با 2.2 درصد افزایش روبه‌رو بوده است. بروکسل همچنان به عنوان گران‌ترین منطقه از نظر قیمت خانه، ویلا و آپارتمان می‌باشد. در پایتخت، قیمت میانگین خانه، 499 هزار یورو می‌باشد که 0.2 درصد نسبت به سال 2023 کاهش یافته است. میانگین قیمت خانه‌های ویلایی، 1.1 میلیون یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش داشته است. قیمت میانگین آپارتمان‌ها نیز با 2.4 درصد افزایش به 260 هزار یورو رسیده است.

https://www.lesoir.be/597022/article/2024-06-24/immobilier-que-peut-acheter-en-belgique-pour-moins-de-250000-euros-carte

عقب‌نشینی بزرگترین بانک بلژیک از اجرای اهداف برنامه آب‌وهوایی پاریس

بانک بلفیوس که سهام‌دار عمده آن، دولت فدرال بلژیک می‌باشد، از ابتدای سال جاری تصمیم گرفت از فرآیند صدور گواهینامه زیست‌محیطی برای طرح‌های تولیدی کشور (SBTi) خارج شود. فرآیند مذکور که تحت حمایت سازمان ملل نیز قرار دارد، مرجع رسیدگی به درخواست‌های بنگاه‌ها و شرکت‌هایی است که در پی مطابقت خود با توافقنامه پاریس می‌باشند. بانک بلفیوس، در گزارش سال‌های 2021 و 2022 خود، بر تعهد نسبت به اجرای برنامه SBTi در چارچوب اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق با توافقنامه آب‌و‌هوایی پاریس تاکید نمود، اما اکنون قصد دارد صرفا روش خود در زمینه کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن را توسعه دهد.

https://www.7sur7.be/ecologie/belfius-detenue-a-100-par-letat-fait-marche-arriere-sur-ses-objectifs-climatiques~a62e4d0d/

نگرانی فدراسیون بنگاه‌های بلژیک از کاهش رشد صنعت  

فدراسیون بنگاه‌های تولیدی بلژیک (VBO) به عنوان بزرگترین اتحادیه کارفرمایان اعلام کرد که صنعت بلژیک در حال حاضر تنها با سه چهارم ظرفیت خود فعالیت می‌کند و بیش از یک چهارم ظرفیت تولید صنعتی بدون استفاده باقی مانده است. عامل این بی‌ثباتی، قطع یارانه‌ها و افزایش دستمزدها بوده است. به منظور رفع این مشکل، انجام اصلاحات سخت توسط دولت جدید اجتناب ناپذیر می‌باشد. بنا به اعلام فدراسیون فوق، شرکت‌ها در سال‌های اخیر، موفقیتی در افزایش سودآوری نداشته‌اند. سود شرکت‌ها پس از سال 2022، کاهش یافته و به سطح پس از بحران بدهی سال 2012 رسیده‌اند. فدراسیون بنگاه‌های بلژیک با اشاره به وضعیت تجارت خارجی خاطرنشان کرد که رشد تجاری در حال کاهش بوده و رقابت بین‌المللی به دلیل تجارت الکترونیک و خریدهای مرزی، افزایش یافته است. از این رو، از هر ده فدراسیون بلژیک، سه فدراسیون، به ویژه در صنعت با کاهش رشد مواجه خواهند شد.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240625_94918835

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما