معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۰- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قطع وابستگی راکتورهای هسته ای بلژیک به اورانیوم روسیه

شرکت تولید برق هسته ای بلژیک (Engie Electrabel) از سال 2025، از اورانیوم روسیه برای بهره برداری در راکتورهای هسته‌ای Doel 4 و Tihange 3، استفاده نخواهد کرد. طبق گزارش سالانه شرکت Synatom که تامین کننده سوخت نیروگاههای مذکور می‌باشد، از سال 2025، تنها از منابع سوخت غربی، نیازهای شرکت تامین خواهد شد و اورانیوم با منشاء روسیه حذف می‌گردد. شرکت اینجی اعلام کرد سوخت 10 سال آینده این دو نیروگاه را از طریق منابع غربی، از جمله شرکت های کانادایی و استرالیایی تامین می‌کند.  

روسیه 40 درصد از سهم بازار جهانی غنی سازی سوخت هسته ای را در اختیار دارد. پس از یک سری گفتگوها از زمان تهاجم به اوکراین در سال 2022، اکنون شرکت برق اینجی تصمیم گرفته است که دیگر با شرکت های روسی برای تامین، فرآوری و غنی سازی اورانیوم قرارداد جدید منعقد نکند.

هلن اسمیت، سخنگوی شرکت اینجی گفت که آخرین دریافت سوخت از روسیه در پایان سال 2021 انجام شد. علاوه بر قطع همکای در زمینه سوخت، شرکت بلژیکی دیگر برای تبدیل اورانیوم (غنی‌سازی) با روسیه کار نخواهد کرد.

اسمیت اضافه کرد که بازار تحت فشار شدیدی قرار دارد و بسیاری از بازیگران به دنبال جایگزین‌هایی برای اورانیوم روسیه می‌باشند. قیمت ها در یک سال تقریباً دو برابر شده و هزینه غنی سازی بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

بلگا، 7 ژوئن

https://www.belganewsagency.eu/belgiums-nuclear-reactors-will-no-longer-use-russian-uranium

بانک ملی بلژیک به احزاب درباره افزایش کسری بودجه هشدار داد

برآوردهای جدید بانک ملی بلژیک (NBB) نشان می دهد که دولت بعدی با کسری شدید بودجه مواجه خواهد شد. این بانک از احزاب سیاسی درخواست نمود تا کسری بودجه را جدی گرفته و به سرعت اقدام کنند.

بر اساس اعلام بانک ملی بلژیک، این کشور در سال جاری با 4.8 درصد و در سال های 2025 و 2026 به ترتیب با 5.3درصد و 5.5 درصد کسری بودجه مواجه خواهد شد. علت اصلی افزایش کسری بودجه ناشی از رشد هزینه‌های بازنشستگی، مراقبت های بهداشتی و نرخ های بالای بهره می‌باشد. بانک ملی همچنین برآورد کرده است که بدهی دولت به تدریج افزایش می‌یابد و از 105 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری به 110.7 درصد در سال 2026 خواهد رسید.

بلگا، 7 ژوئن

https://www.belganewsagency.eu/national-bank-of-belgium-warns-parties-of-widening-budget-deficits

هشدار بانک های بزرگ بلژیک در خصوص کلاهبردی مالی

برخی بانک های بلژیکی نظیر دویچه بانک، آی. ان. جی، آکسا و بانک اف. اس. ام. آ، در مورد کلاهبرداری بانکی هشدار داده اند. این نوع کلاهبرداری از سال 2021 در سیستم بانکی بلژیک وجود داشته و کلاهبرداران به نام بانک‌های معتبر از مردم اخاذی می‌کنند. به گفته رئیس بانک FSMA،  این روند همچنان در حال افزایش بوده و نیازمند هشیاری مشتریان خدمات مالی می‌باشد. در این نوع کلاهبرداری، با قربانیان از طریق تلفن یا ایمیل، بدون درخواستی از سوی مشتری و حتی گذاشتن اطلاعات تماس خود در فرم آنلاین، تماس گرفته می‌شود. این اطلاعات اغلب در شبکه‌های اجتماعی، از طریق تبلیغات یا نشریات معروف در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

کلاهبرداران پیشنهاد پس‌اندازی را به مشتریان داده که بر اساس آن، وعده سودی بالاتر از بازار داده می‌شود و حتی سرمایه آنها را تضمین می‌کنند. این در حالی است که قربانیان هرگز به وجوهی که پرداخت کرده اند، دست نمی یابند.

لوسوار، 13 ژوئن

https://www.lesoir.be/594827/article/2024-06-13/ing-axa-banque-deutsche-bank-la-fsma-met-en-garde-face-une-arnaque

حمایت اکثر احزاب پیروز انتخابات بلژیک از انرژی هسته ای

احزاب پیروز در انتخابات اخیر بلژیک (N-VA، Engagés و MR) در برنامه خود ساخت یک نیروگاه هسته ای جدید در این کشور را پیشنهاد داده‌اند. حزب CD&V و حزب Vooruit نیز به نحو مشروط حمایت خود را از توسعه هسته‌ای کشور اعلام کرده اند. این در حالی است که ایجاد یک نیروگاه هسته ای به دلیل عدم وجود شرکت سهامی عام برای سرمایه گذاری در این بخش و بی علاقگی شرکت Engie، (مجری بازسازی نیروگاههای هسته ای بلژیک) دور از ذهن به نظر می رسد.  

به گفته مدیر انجمن هسته ای بلژیک، یک شرکت کانادایی تمایل خود را به ایجاد یک نیروگاه جدید در بلژیک مشروط به لغو قانون 2003 (قانون حذف تدریجی انرژی هسته‌ای)، اعلام کرد. حتی با لغو این قانون، راه‌اندازی راکتور مورد نظر شرکت کانادایی (راکتورهای کوچک مدولار یا SMR) تا سال 2035 غیر واقعی به نظر می رسد.  

لالیبر، 13 ژوئن

https://www.lalibre.be/economie/conjoncture/2024/06/13/la-belgique-va-t-elle-construire-une-nouvelle-centrale-nucleaire-FD52NWR6MFGRPIMCWPGY67IQJQ/

کاهش نرخ اشتغال در سه ماهه اول سال 2024 در بلژیک

مرکز آمار بلژیک (Statbel) اعلام کرد که نرخ اشتغال در سه ماهه اول سال جاری، 71.9 درصد گزارش شده است. این نرخ، شاغلین بین سنین 20 تا 64 ساله بلژیکی را شامل می‌گردد. نرخ اشتغال در مدت مشابه سال قبل با اندکی تفاوت، 72.1 درصد بوده است. این اولین بار از زمان بحران کرونا است که در سه ماهه اول سال، نرخ اشتغال کاهشی شده است. مطابق این خبر، در سه ماهه آخر سال 2023، نرخ اشتغال 72.6 درصد بوده است.

استاتبل به کاهش نرخ اشتغال در سه منطقه کشور اشاره کرده و آورده است؛ در سه ماه اول سال جاری، بروکسل و فلاندر با افزایش بیکاری و منطقه والونی با کاهش اندک نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند.

استاتبل در پایان اشاره کرده که طی سه ماهه گذشته، 4 میلیون و 868 هزار نفر (20 تا 64 ساله) در بلژیک مشغول به کار بودند. در صورت محاسبه کارگران از 15 سال به بالا در این فهرست، تعداد شاغلین به رقم 5.017 میلیون نفر می رسد.

دو استاندارد، 14 ژوئن

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240613_96269895

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما