معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۵:۳۲

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرارداد احداث زیرساخت جزیره مصنوعی پرنسس الیزابت بین شرکت‌های بلژیکی

اپراتور شبکه برق فشار قوی بلژیکی Elia سه قرارداد به ارزش تقریبی 1.5 میلیارد یورو جهت احداث زیرساخت جزیره مصنوعی پرنسس الیزابت با شرکت بلژیکی DEME و Jan De Nul منعقد کرده است تا 3.5 گیگاوات برق تجدیدپذیر در این جزیره (که در 45 کیلومتری ساحل بلژیک قرار دارد)، تولید و به داخل کشور انتقال دهد. بر اساس قرارداد اول، زیرساخت جریان برق فشار قوی جهت انتقال 2.1 گیگاوات انرژی بادی به ساحل بلژیک ایجاد خواهد شد. شرکت برق فشار قوی الیا همچنین، یک قرارداد برای نصب 330 کیلومتر کابل و قراردادی دیگر برای ساخت پست‌های فشار قوی در این جزیره را با شرکت های بلژیکی منعقد کرده است. این پروژه قرار است تا پایان سال 2026 تکمیل شود.

https://www.belganewsagency.eu/deme-and-jan-de-nul-to-build-princess-elisabeth-island-infrastructure

کاهش فروش خودروهای الکتریکی در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا

فروش خودروهای الکتریکی از می 2023 تا پایان می 2024، در بازار از 13.8 درصد به 12.5 درصد کاهش یافت. آلمان به دلیل حذف کامل یارانه‌های خرید، با کاهش 30.6 درصدی فروش همراه بوده است. در هلند نیز با کاهش اندک یارانه‌ها، آمار فروش با روند نزولی همراه گردید. این در صورتی است که بلژیک با افزایش فروش 44.8 درصدی، در بالاترین رتبه مصرف‌کنندگان خودروهای برقی قرار گرفت. سازمان غیردولتی تولیدکنندگان خودروی اروپا از احتمال افزایش فروش خودروهای برقی به سبب تولید مدل‌های جدید و ارزان‌تر خبر داده است. بر اساس این خبر، این خودروها با قیمتی حدود 25 هزار یورو وارد بازار خواهند شد. اتحادیه اروپا در زمینه تامین باطری خودروهای برقی، به دلیل کمیاب بودن مواد اولیه تولید باطری (لیتیوم) که 80 درصد آن در اختیار چین قرار دارد، با مشکل مواجه می‌باشد.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240620_94425662

ممنوعیت صادرات دیزل کثیف از بنادر بلژیک

بر اساس دستور جدید سلطنتی دولت فدرال بلژیک، صادرات سوخت‌های فسیلی بسیار آلاینده که بیشتر به عنوان دیزل کثیف شناخته می‌شوند، از این کشور به خارج از اروپا ممنوع شد. این سوخت‌های سمی عمدتا به غرب آفریقا صادر گردیده و باعث آسیب به سلامت و محیط‌زیست این مناطق می‌شود. آنچه که این سوخت‌ها را بسیار آلوده و خطرناک می‌کند وجود گوگرد، منگنز و بنزن در آنها می‌باشد. از این پس، صادرات بنزین و دیزل، با رعایت کامل استانداردها، امکان‌پذیر بوده و تولیدکنندگان، بازرگانان و پایانه‌های سوخت که عمدتا در بندر آنتورپ مستقر می‌باشند، مشمول قوانین جدید بوده و تحت نظارت و بازرسی وزارت محیط‌زیست و بهداشت عمومی‌بلژیک قرار خواهند گرفت.

https://www.hln.be/binnenland/belgie-verbiedt-export-van-vuile-diesel~a1b8238d/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما