معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۵:۳۲

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

طرح دولت بلژیک برای جابجایی ساختمان‌های اتحادیه اروپا در بروکسل

دولت بلژیک در حال خرید 23 ساختمان اداری از کمیسیون اروپا است. بیشتر این اماکن به ادارات، مغازه‌ها، اماکن عمومی و مسکن تبدیل خواهند شد. توافق بین دولت بلژیک و اتحادیه اروپا به یک تحول بزرگ در محله اروپایی در بروکسل منجر خواهد شد. بر اساس این توافق، کمیسیون اروپا مجموعه‌ای از 23 ساختمان را به یک هلدینگ سرمایه‌گذاری دولت بلژیک (SFPIM) به قیمت 880 میلیون یورو واگذار می‌کند. در مقابل، این هولدینگ دولتی، روند ساخت و تعمیر 21 ساختمان را به صورت اجاره طولانی مدت از طریق صندوق بلژیکی Cityforward و شرکت بیمه Ethias، اجرا و به کمیسیون واگذار خواهد کرد. مساحت کل این 21 ساختمان، 300 هزار متر مربع بوده و اولین کارکنان اداری، از سال 2028 در منطقه جدید در بروکسل مستقر خواهند شد. هزینه ساخت و تغییرات ساختمان‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری تقریبا 2 میلیارد یورویی می‌باشد.

https://www.belganewsagency.eu/belgium-buys-23-office-buildings-european-commission-for-transformation-european-quarter

هشدار نسبت به حملات سایبری از سوی اتاق بازرگانی منطقه فلاندر

اتاق بازرگانی منطقه فلاندر بلژیک (Voka)، از شرکت‌های این منطقه درخواست کرد نسبت به حملات سایبری هوشیارتر از قبل عمل کرده و از خود در برابر آنها محافظت نمایند. شرکت‌های فلاندری فرصت‌های بزرگی را در مسیر دیجیتالی شدن بیشتر اقتصاد، در پیش گرفته‌اند، اما در برابر حملات سایبری به اندازه کافی مصونیت ندارند. طبق بررسی‌های اتاق وکا، تنها حدود یک سوم از 2 هزار شرکت بررسی شده، راهبرد امنیت دیجیتال خود را توسعه داده است. هانس مرتنس، مدیر عامل وکا اعلام کرد: شرکت‌ها امروز به اندازه کافی با تغییرات دیجیتال آشنا نبوده و حدود نیمی از آنها در صورت حمله سایبری شکست می‌خورند. وکا می‌خواهد به شرکت‌ها کمک کند و راه‌حل‌های مختلفی را به آنها ارائه دهد. وی تاکید کرد که شرکت‌ها از طریق اتاق بازرگانی فلاندر می‌توانند برای شرکت در دوره آموزشی فیشینگ ثبت نام کرده و با تکنیک‌های هوش مصنوعی آشنا شوند.

https://www.voka.be/nieuws/voka-roept-bedrijven-op-zich-te-beveiligen-tegen-cyberaanvallen

افتتاح مرکز استعدادهای درخشان در مناطق فلاندر بلژیک

اتاق بازرگانی فلاندر (Voka) اعلام کرد که مراکز استعدادهای درخشان را در تمامی مناطق فلاندر افتتاح خواهد کرد. در مجموع 7 مرکز استعدادهای درخشان تا پایان سال 2024 در سراسر فلاندر به فعالیت مشغول خواهند شد. در مرکز استعدادهای درخشان Voka، دانش‌آموزان بین سنین 12 تا 14 سال، راهنمایی لازم را جهت انتخاب رشته تحصیلی مطابق با استعدادها و علایق خود دریافت خواهند کرد. بیش از 2700 دانش آموز در حال حاضر در آزمون‌های مرکز استعدادهای درخشان شرکت کرده‌اند. اولین نتایج نشان می‌دهد که اگرچه، دختران نیز به اندازه پسران، استعداد علم و فناوری دارند، اما پسران بیشتر از دختران به رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) علاقه‌مند می‌باشند. بر اساس طرح استعدادیابی، طی دو سال آینده، وکا 10 هزار کودک را در مراکز استعدادیابی تحت رصد قرار خواهد داد.

https://www.voka.be/nieuws/voka-talentcenters-elke-vlaamse-provincie

انتشار گزارش املاک و مستغلات بلژیک در سال 2023

طبق گزارش آژانس آمار بلژیک (Statbel) در خصوص املاک و مستغلات این کشور در سال 2023، میانگین قیمت یک باب منزل مستقل در بلژیک، 369 هزار یورو بوده است و بروکسل (پایتخت)، گران‌ترین منطقه از نظر خرید خانه بوده است. قیمت یک خانه مستقل در بروکسل، بیش از 932 هزار یورو اعلام شد. منطقه والون با قیمت متوسط 290 هزار یورو برای خانه‌های مستقل، به عنوان ارزان‌ترین منطقه در بلژیک معرفی شده است. در خصوص بالاترین قیمت آپارتمان در بلژیک، منطقه بروکسل با شهرداری Woluwé-Saint-Pierre در بالاترین جایگاه قیمتی قرار گرفت. در این منطقه، میانگین قیمت آپارتمان، 345 هزار یورو بوده است. کمترین میانگین قیمت مربوط به شهرداری منطقه اندرلشت (200 هزار یورو) بوده است.

https://statbel.fgov.be/en/themes/housing/real-estate

زنگ خطر بخش مسکن و ساختمان‌سازی در بلژیک

نمایندگان بنگاه‌های املاک، بخش ساخت‌وساز، توسعه‌دهندگان مسکن و حتی اساتید دانشگاه‌ها طی نامه‌ای سرگشاده، زنگ خطر مسکن را به صدا در آوردند. در این نامه آمده است: «ما به سمت بحران بی‌سابقه‌ای پیش می‌رویم. اگر کاری انجام ندهیم، حق داشتن مسکن در باتلاق فرو خواهد رفت. امروز بحث مسکن در فلاندر، والونیا و بروکسل به بن‌بست رسیده است و ما نمی‌توانیم از آن خارج شویم. کشور ما امروز 75 درصد مالک، 20 درصد مستأجر خصوصی و 5 درصد مستأجر اجتماعی دارد. اما تعداد صاحبخانه به آرامی در حال کاهش می‌باشد. دغدغۀ داشتن یک سقف مناسب، در ذهن همه بلژیکی‌ها نگرانی ایجاد کرده است.

https://www.lalibre.be/economie/decideurs-chroniqueurs/2024/05/03

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما