معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

آخرین وضعیت عملکرد تجارت خارجی صربستان

اقتصاد صربستان وابسته به اقتصاد اتحادیه اروپاست و بیشترین حجم تجارت دوجانبه را با این اتحادیه دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات موسسه آمار صربستان، سهم تجارت صربستان با کشورهای اتحادیه اروپا از کل تجارت خارجی این کشور در نه ماه نخست سال 2023 تقریبا 60 درصد بوده است. این بدان معناست که هر گونه اختلال در بازارهای اروپایی بر اقتصاد صربستان تأثیر می‌گذارد و صادرات شرکت‌های صرب را در دوران رکود اقتصادهای اروپایی کاهش می‌دهد و البته در شرایط مناسب، سود شرکت‌های صرب نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که افزایش نرخ بهره در منطقه یورو و تورمی‌که کل قاره اروپا را فراگرفته است، همراه با رشد نسبتا کم‌ چین که یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی شرکت‌های اروپایی است، نگرانی سیاست‌گذاران اقتصادی صربستان را برانگیخته است.

از اکتبر، اقتصاد صربستان، علیرغم شرایط پیچیده، موفق شد صادرات کالایی خود را 7.2 درصد افزایش دهد، اما این رقم همچنان کمتر از نرخ تورم در صربستان است. در عین حال واردات نیز 4.3 درصد کاهش یافت. بزرگترین بازار صادرات کالاهای صربستان، کشور آلمان می‌باشد که در ده ماهه اول، 3.6 میلیارد یورو کالا به آن صادرات داشته است و پس از آن بوسنی و هرزگوین با 1.67 میلیارد یورو، ایتالیا با 1.5 میلیارد یورو، مجارستان با 1.4 میلیارد یورو و رومانی با 1.27 میلیارد یورو قرار دارند. از سوی دیگر، بیشترین واردات صربستان نیز از آلمان است که چهار میلیارد یورو از آن واردات داشته است و پس از آن کشورهای چین با 3.7 میلیارد یورو، ایتالیا با 2.2 میلیارد یورو، ترکیه با 1.4 میلیارد یورو و روسیه با 1.39 میلیارد یورو قرار دارند.

صربستان همچنین با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مازاد تجاری داشته است، به این معنی که بیش از واردات از این کشورها به آنها صادرات داشته است. صربستان، بیشترین مازاد تجاری را در تجارت متقابل با مونته نگرو داشته است که عمدتا برق و دارو به آن صادر کرده و از آن نیز برق و گوشت خشک وارد کرده است. همچنین این کشور تجارت مثبت با رومانی، اسلواکی، کرواسی، سوئد، جمهوری چک، بلغارستان، مجارستان، بریتانیا، مولداوی و مقدونیه شمالی داشته است. در مقابل تجارت صربستان با برخی از کشورها هم کسری داشته است که عمدتا در مبادلات با چین می‌باشد که بیشتر به دلیل واردات تلفن همراه و لپ‌تاپ است. در این لیست، علاوه بر چین، کشورهای ترکیه، ایتالیا، عراق، روسیه، آلمان، بلژیک، نروژ، اتریش، هلند، اسلوونی و یونان نیز قرار دارند.

داده‌های موسسه آمار صربستان در 9 ماه اول سال جاری (به استثنای ماه اکتبر) نشان می‌دهد که 20 شریک بزرگ تجارت خارجی صربستان 79.4 درصد از کل تجارت خارجی صربستان را تشکیل می‌دهند. صربستان از این میزان به 9 کشور اروپایی بیشتر از واردات به این کشورها صادرات داشته است که کل مازاد تجاری با آنها 2.8 میلیارد یورو بود و همچنین مازاد تجاری با مونته نگرو، 825.2 میلیون یورو بوده است. البته صربستان با 11 کشور در مجموع 5.8 میلیارد یورو کسری تجاری داشته است که از این میان چین به تنهایی تقریبا نیمی از کل کسری را به خود اختصاص داده است که مبلغ 2.5 میلیارد یورو می‌باشد. کسری تجارت با ترکیه نیز که صربستان از آن عمدتا فلزات و تجهیزات الکتریکی وارد می‌کند، در حدود 866 میلیون یورو می‌باشد.

تغییرات صادرات و واردات در سال جاری تا حد زیادی تحت تأثیر بهبود وضعیت شرکت توزیع برق صربستان EPS است که از ضررهایی که در زمستان دو سال قبل رخ داد، رهایی پیدا کرد و همچنین قیمت برق در بازارهای جهانی نیز عادی شد، به همین دلیل صادرات برق در 9 ماهه امسال 89.3 درصد افزایش داشته و واردات آن نیز 51 درصد کاهش داشته است.  با این حال بخش کشاورزی در جهتی دیگر عمل کرد و صادرات محصولات کشاورزی صربستان 33.1 درصد کاهش و واردات 12.9 درصد افزایش داشت.

منبع:

https://demostat.rs/sr/vesti/ekskluziva/eu-kljuc-srpskog-izvoza-najveca-pomeranja-kod-struje-i-poljoprivrede/1951

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما