معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

-پیش‌بینی رشد ۳.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی صربستان

کارشناسان اقتصادی، پیش‌بینی می‌کنند که رشد تولید ناخالص داخلی صربستان در سال جاری به ۳.۶ درصد برسد و بدهی عمومی صربستان تا پایان سال به 51.5 درصد از تولید ناخالص داخلی برسد که کمی‌بیشتر از سطح فعلی است. با وجود اینکه دولت صربستان سطح نسبتاً بالایی از سرمایه‌گذاری را حفظ می‌کند که برای پتانسیل رشد آینده مفید است و باعث  کاهش سهم بدهی در تولید ناخالص داخلی می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری 3.6  درصد باشد.

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که سهم بدهی عمومی این کشور در ماه آوریل نیز کاهش یافته است. بر اساس آمار رسمی، بدهی عمومی در ماه آوریل 36.6 میلیارد یورو معادل 47.6 درصد از تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۴ بوده است.

بدهی عمومی در ماه مارس نیز اندکی کاهش یافته بود. داده‌های اولیه ۴ ژوئن نشان می‌دهد که وضعیت بدهی عمومی در آن زمان نیز 36.3 میلیارد یورو بوده است. علاوه بر این آمار، وزارت دارایی اطلاعات مربوط به وضعیت بودجه را نیز منتشر کرد که نشان‌دهنده کسری 29.5 میلیارد دیناری در چهار ماه اول سال است.

https://rs.bloombergadria.com/komentar/vesti/59911/analiticar-bdp-srbije-ce-rasti-36-odsto-javni-dug-na-515-odsto/news/

 پایگاه اینترنتی بلومبرگ -06/06/2024

- سودهای نجومی‌بانک‌ها در بحران وام مسکن

در حالی که سال گذشته وام‌گیرندگان صربستانی با افزایش سرسام‌آور نرخ بهره و اقساط وام دست به گریبان بودند، بانک‌های این کشور روزهای درخشانی را سپری می‌کردند.

تحلیل‌های تازه نشان می‌دهد که مردم در فشار و بانک‌ها در سود هستند، سود خالص پنج بانک بزرگ صربستانOTP، Raiffeisen، Intesa، NLB Komercijalna  و Erste به صدها میلیون یورو رسیده است.

بانک Erste با رشدی خیره‌کننده 137 درصدی، سود خود را از حدود 20 میلیون یورو به47.37 میلیون یورو رسانده است.( از 2.34 میلیارد دینار به 5.55 میلیارد دینار)

 بانکRaiffeisen  با 182.4 میلیون یورو (21.36 میلیارد دینار) در سال 2023 (رشد 120 درصدی نسبت به 2021) بیشترین سود خالص را در میان این بانک‌ها به خود اختصاص داده است. سایر بانک‌های بزرگ نیز از این قافله عقب نمانده‌اند  بانکNLB Komercijalna  در سال 2023 با افزایش 80 درصدی نسبت به سال گذشته سود خالص خود به 128.6 میلیون یورو(15 میلیارد دینار) رساند و بانک Intesa با رشدی 66 درصدی نسبت به سال 2022 به حدود 180 میلیون یورو(21 میلیارد دینار) رسیده است.

البته بانک مرکزی صربستان در پاییز گذشته اقدامی مبنی بر محدود کردن نرخ بهره وام‌های مسکن انجام داد که تخمین زده می‌شد حدود 120 میلیون یورو به بخش بانکی ضربه بزند اما ظاهراً در مدت زمان کوتاه چند ماهه نتوانسته تأثیر قابل توجهی بر سودآوری این موسسات مالی داشته باشد.

https://nova.rs/vesti/biznis/dok-su-gradjani-grcali-zbog-rata-kredita-banke-su-drasticno-uvecale-svoje-profite-nekima-dobit-skocila-i-za-100-miliona-evra/

پایگاه اینترنتی نووا -10/06/2024

- استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای صربستان همچنان در پایین‌ترین سطح اتحادیه اروپا قرار دارد

به رغم هیجان سال گذشته برای استفاده از هوش مصنوعی اما آمار جدید یوروستات نشان می‌دهد که تنها 8 درصد از شرکت‌های اتحادیه اروپا (EU) در سال 2023 از این ابزار در فعالیت‌های تجاری خود استفاده کرده‌اند. این رقم در صربستان با 1.8 درصد بود که پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا و کمی‌بیشتر از رومانی (1.5 درصد) است.

البته صربستان در مقایسه با سال 2021 (0.9 درصد) شاهد رشد 33 درصدی در استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها بوده است و این در حالی است که کشورهای همسایه صربستان مانند اسلوونی و کرواسی با کاهش استفاده از این فناوری در سال گذشته مواجه بوده‌اند.

در میان کشورهای منطقه، بلغارستان (3.9 درصد)، کرواسی (7.9 درصد)، مجارستان (3.7 درصد)، اسلوونی (11.4درصد)، بوسنی و هرزگوین (5.3 درصد) و مونته‌نگرو (5.6 درصد) از سطوح بالاتری از به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارها برخوردارند. اطلاعات مربوط به مقدونیه شمالی و آلبانی در دسترس نیست.

بالاترین نرخ استفاده از هوش مصنوعی در بین شرکت‌هایی که 10کارمند یا بیشتر دارند در دانمارک (15.2 درصد)، فنلاند (15.1 درصد) و لوکزامبورگ (14.4 درصد) مشاهده می‌شود.

هوش مصنوعی به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که از فناوری‌هایی مانند تحلیل متن، بینایی رایانه‌ای، تشخیص گفتار، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای جمع‌آوری و یا استفاده از داده‌ها به منظور پیش‌بینی، ارائه توصیه یا اتخاذ تصمیم استفاده می‌کنند.

در سال 2023، متداول‌ترین نوع فناوری هوش مصنوعی در کسب‌وکارها، اتوماسیون جریان‌های کاری مختلف یا پشتیبانی تصمیم‌گیری بود که به اتوماسیون فرآیند روباتیک معروف بود که توسط سه درصد از مشاغل استفاده می‌شد. فناوری بعدی که بیشترین استفاده را داشت، تحلیل زبان نوشتاری (تحلیل متن) بود که 2.9 درصد شرکت ها از آن استفاده کردند.

https://rs.bloombergadria.com/ostalo/opste/59474/kompanije-u-srbiji-najmanje-od-svih-iz-regiona-koriste-ai/news/

پایگاه اینترنتی بلومبرگ -10/06/2024

- روسیه دیگر از شرکای تجاری برتر صربستان نیست

بر اساس آخرین اطلاعات اداره آمار صربستان (RZS)، روسیه دیگر در میان پنج شریک تجاری برتر صربستان قرار ندارد. پیش از این، روسیه به لطف صادرات گاز، جایگاه قابل توجهی در بازار صربستان داشت. داده‌های اخیر نشان‌دهنده تغییر در روابط تجاری صربستان و ایجاد پرسش‌هایی در مورد جهت‌گیری بین‌المللی این کشور است.

آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری خارجی صربستان در صادرات و واردات تثبیت کرد. سایر بازارهای صادراتی کلیدی صربستان عبارتند از بوسنی و هرزگوین، ایتالیا، چین و مجارستان. در بخش واردات، مهمترین شرکا آلمان، چین، ایتالیا، مجارستان و ترکیه هستند.

تجارت خارجی با کشورهایی که صربستان با آن‌ها موافقتنامه تجارت آزاد امضا کرده، بیشترین حجم را داشته است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴در حدود 61.1 درصد از کل تجارت صربستان را به خود اختصاص داده‌اند.

آخرین داده‌های اداره آمار صربستان نشان می‌دهد که روسیه نفوذ خود را در صربستان نه از طریق روابط اقتصادی یا تجاری، بلکه از طریق کانال‌های دیپلماتیک و سیاسی حفظ کرده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صربستان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ به ارزش 23.1 میلیارد یورو رسیده است. و صادرات خدمات به ۴۱ میلیارد یورو یا ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی صربستان رسیده است که منجر به پایین بودن سطح کسری تراز پرداخت به میزان 2.6درصد شده است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/rusija-vise-nije-medju-pet-najvecih-trgovinskih-partnera-srbije/

پایگاه اینترنتی بزینس -10/06/2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما