معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاران چینی‌ در زمینه انرژی 2.7 میلیار یورو در صربستان سرمایه گذاری می‌کنند

دولت صربستان اعلام کرد که دو قرارداد با شرکت های چینی امضا کرده است که سرمایه گذاری‌های جدید به ارزش کل حدود 2.7 میلیارد یورو را در بخش انرژی صربستان تسهیل می‌کند.

یک قرارداد در حدود 2.4 میلیارد یورویی با گروه بین المللی انرژی چین برای ساخت کارخانه فرآوری نفت و مشتقات نفتی در شهر شمالی اسمدروو امضا شده است. این کارخانه جدید مشتقات نفتی را مطابق با بالاترین استانداردهای فنی، زیست محیطی و کیفیت محصول اتحادیه اروپا تولید خواهد کرد و 700 نفر مشغول به کار خواهند شد.

صربستان همچنین یک یادداشت تفاهم با شرکت علم و فناوری فتوولتائیک هونان در مورد سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدید پذیر امضا کرد.

این تفاهم نامه سرمایه گذاری در یک کارخانه پانل های خورشیدی 1 گیگاواتی در مرکز شهر پاراچین و ساخت نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی (PV) با ظرفیت 200 مگاوات را در نظر گرفته است. برنامه ریزی شده است که شرکت علم و فناوری فتوولتائیک هونان 30 میلیون یورو در طی سه سال در کارخانه پانل های PV سرمایه گذاری کند و 180 کارگر را استخدام خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت چینی 280 میلیون یورو در ساخت نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری خواهد کرد.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/kineska-firma-gradice-postrojenje-za-preradu-nafte-u-smederevu

 افتتاح مرکز  جدید خرید چین پس از پایان ماه ژوئن

اگرچه تا همین اواخر اعلام شده بود که مرکز خرید جدید چینی در نووی بلگراد تا پایان ماه می افتتاح شود، اما اکنون افتتاح آن برای پایان ماه ژوئن اعلام شده است. گوران وسیچ وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل صربستان، از کار ساخت این مرکز خرید بازدید کرد و اعلام کرد که در حال اتمام است و این مرکز باید در پایان ماه ژوئن درهای خود را باز کند.

مرکز خرید "Evroazija" در نووی‌بلگراد مساحتی 35000 متر مربع را پوشش می دهد، از 474 فروشگاه در فاز اول، 98 درصد قبلا به شرکت های چینی و داخلی فروخته یا اجاره داده شده است. این بیانیه می افزاید که علاوه بر برندهای داخلی، برندهای جدید و باکیفیت، چینی نیز در فروشگاه‌های جدید به فروش خواهند رسید. بیش از 350 شرکت چینی در این مرکز خرید کار خواهند کرد.

https://www.ekapija.com/news/4693316/otvaranje-novog-kineskog-trznog-centra-ipak-ne-pre-kraja-juna

 وزیر دارایی صربستان اعلام کرد مجددا تا پایان سال حقوق بازنشستگی افزایش می یابد

سینیشا مالی، وزیر دارایی صربستان، اعلام کرد که در پاییز حقوق بازنشستگی می‌تواند بالاتر برود و افزود که روند معکوس شده است. لحظه ای که ارزیابی شود که پول مازاد در صندوق هست و عملکرد بهتر از برنامه ریزی شده دارد به سمت رشد بیشتر حقوق ها و حقوق بازنشستگان می رود.

مالی در مورد نتایج اقتصادی صربستان خاطرنشان کرد که بدهی عمومی در حال حاضر در سطح 47.6 درصد تولید ناخالص داخلی است، در حالی که میانگین بدهی منطقه یورو 89 درصد است و مدیر صندوق بین المللی پول (IMF) کریستالینا جورجیوا، اشاره کرده است که صربستان "نقطه درخشانی در اقتصاد" است. وی افزود که رشد در سال 2027 به دلیل برنامه "جهش به سوی آینده - صربستان 2027" و پروژه اکسپو 2027، صربستان به تولید ناخالص داخلی برنامه ریزی شده 100 میلیارد یورو خواهد رسید.

https://www.blic.rs/biznis/moj-novcanik/sinisa-mali-o-jos-jednom-povecanju-do-kraja-godine-evo-od-kada-bi-tacno-penzije-mogle/099ppg2

 قیمت ذرت در بورس کالا صربستان افزایش یافت

قیمت ذرت در دو هفته گذشته در بورس کالا صربستان در حال افزایش است. در ایام تعطیلات ماه می، در مجموع 6,050.00 تن انواع کالا به ارزش مالی 136,706,500.00 دینار از طریق بورس کالا معامله شد و بار دیگر ذرت جایگاه اول را در معاملات به خود اختصاص داد. رشد قیمت تمام محصولات کشاورزی ادامه یافت. ذرت 65 درصد از کل گردش مالی بورس کالا صربستان را به خود اختصاص داد.

ذرت در بورس کالا در بازه قیمتی 18.30 تا 19.20 دینار/کیلوگرم بدون مالیات بر ارزش افزوده، بسته به آنالیز و برابری آفلاتوکسین معامله شد. قیمت میانگین ذرت 18.88 دینار در کیلوگرم بدون مالیات بر ارزش افزوده (20.77 دین در کیلوگرم با مالیات بر ارزش افزوده) است و نسبت به آخرین قیمت میانگین، رشد 2.69 درصدی داشت.

وقتی صحبت از بازار گندم می‌شود، افزایش عرضه و تقاضای ضعیف محسوس بود. گندم بسته به پارامترهای کیفیت در بازه قیمتی 20.80 تا 22.20 دینار بر کیلوگرم بدون مالیات بر ارزش افزوده فروخته شد. قیمت میانگین برای دوره مشاهده شده 20.97 دین بر کیلوگرم بدون مالیات بر ارزش افزوده (23.06 دین بر کیلوگرم با مالیات بر ارزش افزوده) بوده و نسبت به آخرین قیمت میانگین 3.22 درصد بالاتر بوده است.

در بازار سویا که عرضه تا حدودی ضعیف تر از تقاضا بود، قراردادهای مبادله ای به قیمت 57.00 تا 58.20 دینار/کیلوگرم بدون مالیات بر ارزش افزوده با محاسبه کیفیت منعقد شد. قیمت میانگین بدون مالیات بر ارزش افزوده 57.90 دینار بر کیلوگرم (63.69 دین بر کیلوگرم با مالیات بر ارزش افزوده) بوده است، بنابراین نسبت به آخرین قیمت میانگین مقایسه ای، 4.32 درصد افزایش محسوسی داشته است.

در میان سایر کالاها، کنجاله آفتابگردان با 33 درصد پروتئین نیز با قیمت 27.80 تا 28.00 دینار/کیلوگرم بدون مالیات بر ارزش افزوده معامله شد.

https://www.blic.rs/biznis/privreda/evo-kako-se-trgovalo-na-produktnoj-berzi-od-29-04-30-04-do-07-05-10-05-2024/ke6b48e

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما