معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۲:۲۸

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم سالانه صربستان در آوریل

دفتر آمار صربستان تورم سالانه در ماه آوریل را مشابه نرخ تورم ماه مارس، 5 درصد اعلام کرد. بر اساس مقایسه ماهانه، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) صربستان در ماه آوریل، 0.7 درصد افزایش یافت، در حالی که این رقم در ماه مارس، 0.3 درصد بود. در ماه آوریل، بالاترین افزایش قیمت مربوط به خدمات رستوران و هتل بود که نسبت به سال گذشته 9.9 درصد افزایش یافت. قیمت مسکن، آب و انرژی نیز 7.7 درصد افزایش یافت. خدمات بهداشتی و درمانی هم در آوریل نسبت به سال گذشته 7.2 درصد افزایش قیمت داشته است، در حالی که قیمت دخانیات، 7.1 درصد افزایش یافته است. قیمت فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی، 6.5 درصد و قیمت پوشاک و کفش نیز 5.9 درصد افزایش یافته است. در مقایسه ماهانه، قیمت پوشاک و کفش در آوریل، 2.1 درصد افزایش یافت، حمل‌و‌نقل 1.7 درصد و خدمات رستوران و هتل 1.1 درصد گرانتر شد.

https://bif.rs/2024/05/medjugodisnja-inflacija-u-srbiji-u-aprilu-je-iznosila-pet-odsto

افزایش ذخایر ارزی صربستان

بنا به گزارش بانک مرکزی صربستان (NBS)، ذخایر ارزی (FX) این بانک در پایان ماه آوریل به 25 میلیارد یورو رسید. این رقم، بالاترین سطح ذخایر ارزی بانک مرکزی صربستان در پایان ماه از زمان شروع ثبت این داده‌ها (از سال 2000) است. ذخایر ارزی در ماه مارس سال جاری 1.187 میلیارد یورو افزایش یافت که 8.17 درصد از نقدینگی M1 و 7.6 درصد از  واردات کالا و خدمات صربستان در ماه را پوشش می‌دهد و بیش از دو برابر سطح استاندارد کفایت است. ذخایر خالص ارز خارجی (ذخایر ناخالص ارز خارجی به استثنای مانده ارزی بانک‌ها به دلیل ذخایر مورد نیاز، بدهی‌ها به صندوق بین‌المللی پول تحت توافق و سایر موارد) نیز با 6.242 میلیارد یورو افزایش نسبت به پایان ماه مارس به 7.921 میلیارد یورو رسید. بزرگترین ورودی به ذخایر ارزی در ماه آوریل ناشی از مداخلات بانک مرکزی صربستان در بازار ارز بین بانکی (IFEM) به ارزش 5.301 میلیارد یورو بود. همچنین ورودی‌ها ناشی از مدیریت ذخایر ارزی، کمک‌های بلاعوض و سایر منابع به مبلغ کل 5.104 میلیارد یورو بود.

https://biznis.rs/novac/bruto-devizne-rezerve-narodne-banke-srbije-vise-od-25-milijardi-evra

بهبود پیش‌بینی بانک بازسازی و توسعه اروپا از رشد اقتصادی صربستان

بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) اعلام کرد که پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی صربستان برای سال جاری را از 2.5 درصد به 3.5 درصد اصلاح کرده است که ناشی از رشد قوی تولید صنعتی، خرده‌فروشی و گردشگری در این کشور است. همچنین انتظار می‌رود که رشد تولید ناخالص داخلی صربستان در سال 2025 به چهار درصد برسد. در ادامه این بانک اعلام می‌کند که رشد اقتصادی در غرب بالکان در سال 2022 در حدود 3.4 درصد بود و در سال 2023 به حدود 2.5 درصدکاهش یافت که به دلیل تورم بالا و کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا بود.

https://n1info.rs/biznis/ebrd-azuirirala-prognozu-rasta-bdp-a-srbije-za-2024-sa-25-odsto-na-35

رتبۀ اول صربستان در اروپا از نظر رشد تعداد گردشگران

دبیر وزارت گردشگری و جوانان صربستان اعلام کرد که این کشور در سه ماهه اول سال 2024، شاهد افزایش 42 درصدی تعداد گردشگران خارجی و افزایش 70 درصدی اقامت شبانه آن‌ها نسبت به دوره قبل از شیوع ویروس کرونا بوده است. وی با اشاره به آخرین گزارش کمیسیون گردشگری اروپا اعلام کرد که صربستان از نظر میزان رشد ورود و اقامت شبانه گردشگران خارجی، در رتبه اول اروپا قرار دارد. انتظار می‌رود که سال 2024 یک سال رکورد برای گردشگری صربستان باشد و رشد تردد گردشگران در سال جاری با استقبال خوب گردشگران داخلی که پس از شیوع ویروس کرونا، تقویت شود.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/srbija-prva-u-evropi-po-rastu-broja-stranih-gostiju

افزایش سرمایه‌گذاری در صربستان توسط شرکت‌های آلمانی

بر اساس نتایج تحقیقی که توسط اتاق بازرگانی آلمان و صربستان (AHK) ارائه شده است، 40 درصد از شرکت‌های آلمانی در صربستان قصد افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود را دارند که این رقم نسبت به سال 2023 در حدود 6 درصد افزایش یافته است. البته شش درصد از شرکت‌ها از روند فعلی ناراضی هستند که مشابه سال 2023 است و به طور کلی انتظارات برای دوره بعد کاهش یافته است، اما منفی نیست. کاهش سرمایه‌گذاری نیز توسط 22 درصد از اعضای اتاق بازرگانی اعلام شد که نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است. در میان شرکت‌های مورد بررسی، 39 درصد بر این باورند که شرایط عملیاتی خوبی در صربستان دارند که در مقایسه با سال 2022 که 52 درصد بوده است، کاهش یافته است.

با اعلام اتاق بازرگانی آلمان و صربستان، تجارت بین صربستان و آلمان در سال 2023 در حدود 13 درصد افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه 9 میلیارد یورو رسیده است. تاکنون بیش از 900 شرکت با سرمایه‌گذاری آلمانی در صربستان فعالیت می‌کنند و حدود 90 هزار شغل جدید ایجاد کرده‌اند. امسال حدود 37 درصد از شرکت‌ها قصد استخدام کارکنان جدید را دارند که این رقم نسبت به سال 2023 تقریبا 7 درصد کاهش یافته است، این در حالی است که 52 درصد از این شرکت‌ها تعداد کارکنان خود را تغییر نخواهند داد. همچنین، حدود 10 درصد از آنها انتظار کاهش تعداد کارکنان در شرکت‌های خود را دارند که این رقم نسبت به سال 2023 در حدود 7 درصد افزایش یافته است.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/nemacko-srpska-privredna-komora-oko-40-odsto-kompanija-planira-uvecanje-investicija-u-srbiji

خوش‌بینی بازار املاک صربستان به آینده

در سه ماهه اول سال 2024، تقاضا برای وام‌های خرد، از جمله وام‌های مسکن، دوباره افزایش یافت، در حالی که داده‌های بانک مرکزی صربستان نشان می‌دهد که از ابتدای سال، ارزش وام‌های مسکن تایید شده به میزان چهار میلیارد دینار افزایش یافته است. کارشناسان املاک و مستغلات اعلام می‌کنند که این افزایش نمادین است، اما روند دریافت وام برای خرید املاک و مستغلات معکوس شده است و این خبر خوبی برای بازار داخلی املاک صربستان است. از سوی دیگر نیز قیمت املاک در صربستان در حال افزایش است. بانک مرکزی صربستان نرخ بهره وام‌های مسکن با میانگین نرخ بهره سالانه، در ماه مارس را 5.1 درصد اعلام کرد، در حالی که بالاترین نرخ آن (6.73 درصد) در آگوست سال گذشته ثبت شده بود. در ماه مارس، نرخ بهره وام‌های مسکن اعطا شده به دینار 16.58 درصد بود. این اقدام بانک مرکزی صربستان برای محدود کردن نرخ بهره وام‌های مسکن تا پایان سال 2024 معتبر است و به این معنی است که نرخ بهره اسمی وام مسکن نمی‌تواند از 4.08 درصد در سال تجاوز کند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/optimizam-na-trzistu-nekretnina-raste-traznja-za-stambenim-kreditima/

افتتاح یک مزرعه بادی عظیم در شرق صربستان

شرکت MK Group و صندوق سرمایه‌گذاری اسلونیایی Alfi Renewables مزرعه بادی کریواسا را در شرق صربستان افتتاح کردند. این پروژه که ارزشی معادل 165 میلیون یورو دارد، اولین پروژه این‌چنینی در شرق صربستان است. شرکت Alfi Renewables اعلام کرد که این نیروگاه بادی با ظرفیت 105.6 مگاوات، سالانه 310 گیگاوات ساعت برق تولید خواهد کرد که برای تأمین انرژی 75 هزار خانوار کافی است.

این نیروگاه شامل 22 توربین بادی ساخت کارخانه آلمانی نوردکس است که در مساحتی به وسعت 56 کیلومتر مربع در شهرداری گولوباس پراکنده شده‌اند. سرمایه‌گذاران همچنین به عنوان بخشی از این پروژه 30 کیلومتر جاده جدید، 40 کیلومتر خطوط برق و یک ایستگاه ترانسفورماتور توزیع جدید ساخته‌اند. چهار گروه بانکی از جمله دو بانک وام‌دهنده‌ اتریشی ارسته بانک و رایفایزن بانک بین‌المللی، بانک توسعه‌ای اتریشی اوئی‌بی و بانک اسلوونیایی ان‌ال‌بی پروژه مزرعه بادی کریواسا را تأمین مالی کرده‌اند. شرکت MK Group در ماه مارس اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا سال 2026 به طور کلی 900 میلیون یورو در پروژه‌های انرژی سبز به ارزش 1 گیگاوات سرمایه‌گذاری کند.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/pusten-u-rad-vetropark

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما