معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 3.6 درصدی اقتصاد صربستان در کنار افزایش بدهی عمومی

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که بدهی عمومی این کشور در پایان ماه مارس به 36.34 میلیارد یورو افزایش یافته است. این رقم 47.7 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) صربستان را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که بدهی عمومی صربستان در پایان سال 2023، در حدود 36.15 میلیارد یورو یا 52 درصد از تولید ناخالص داخلی آن بوده است. در همین حال، بانک مرکزی صربستان اعلام کرد که رشد حقیقی تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال 2024 در حدود 4.7 درصد نسبت به سال قبل بوده است. این رقم کمی‌بیشتر از برآورد اولیه 4.6 درصد سالانه است.

البته بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران مالی برجسته، سهم بدهی عمومی صربستان در تولید ناخالص داخلی تا پایان سال به 51.5 درصد خواهد رسید که فراتر از سطح فعلی 47.7 درصدی است، زیرا با وجود ضرورت حفظ سطح نسبتا بالای سرمایه‌گذاری توسط دولت برای تداوم پتانسیل رشد آتی، پیش‌بینی می‌شود که بدهی تا پایان سال افزایش یابد. با این حال، رشد اقتصادی قوی، عاملی کلیدی در کاهش سهم بدهی در تولید ناخالص داخلی خواهد بود. به طور متوسط، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری 3.6 درصد باشد. وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که سهم بدهی عمومی این کشور در ماه آوریل نیز کاهش یافته است. بر اساس آمار رسمی، در ماه آوریل، بدهی عمومی 36.3 میلیارد یورو یا 47.6 درصد از تولید ناخالص داخلی برای سال 2024 را تشکیل ‌داده است. این رقم در مقایسه با مارس 2024 که 36.4 میلیارد یورو بود، اندکی کاهش یافته است. علاوه بر این داده‌ها، وزارت دارایی آمار مربوط به وضعیت بودجه را نیز منتشر کرد که نشان‌دهنده کسری 29.5 میلیارد دیناری در چهار ماه اول سال است. در ماه آوریل، اس‌اندپی گلوبال ریتینگز چشم‌انداز خود را برای بدهی بلندمدت صربستان به یورو به BB+ ارتقا داد که یک سطح پایین‌تر از رتبه سرمایه‌گذاری است. اس‌اندپی همچنین به نتایج قوی اقتصاد کلان در سال 2023 و احتمال بهبود بیشتر در عملکرد خارجی و مالی اقتصاد صربستان اشاره کرد.

https://rs.bloombergadria.com/komentar/vesti/59911/analiticar-bdp-srbije-ce-rasti-36-odsto-javni-dug-na-515-odsto/news/

https://www.blic.rs/biznis/vesti/javni-dug-srbije-na-kraju-aprila-iznosio-3630-milijardi-evra/ms69ykw

رشد 2.9 درصدی تولید صنعتی صربستان در ماه آوریل

آمار رسمی نشان می‌دهد که تولید صنعتی صربستان در ماه آوریل با رشدی 2.9 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بود. این رقم در مقایسه با رشد 8.5 درصدیِ ماه مارس، نشان‌دهنده‌ی روندی کاهشی است. بررسی آمار فصلیِ تعدیل‌شده حاکی از آن است که سطح تولید صنعتی در ماه آوریل نسبت به ماه مارس بدون تغییر باقی مانده است. با این حال، شاهد رشدی 4.0 درصدی در بخش تولید بوده‌است. در این میان، تولید کالاهای سرمایه‌ای با رشدی چشمگیر 20.8 درصدی و کالاهای واسطه‌ای به جز انرژی با افزایشی 16.1 درصدی همراه بوده است. همچنین، تولید کالاهای مصرفی بادوام، 11.2 درصد و کالاهای غیربادوام مصرفی 6.5 درصد رشد را تجربه کرده‌اند. با این حال، به دلیل عادی شدن قیمت‌ها پس از افزایش شدید دو سال گذشته، تولید در بخش انرژی با کاهشی قابل توجه 28.4 درصد روبرو بوده است.

https://bif.rs/2024/06/u-aprilu-industrijska-proizvodnja-veca-za-29-odsto

رشد 1.4 درصدی صادرات صربستان در چهار ماهه نخست سال 2024

اقتصاد صربستان در چهار ماهه نخست سال 2024، شاهد گشایشی در دروازه‌های تجارت خارجی خود بود. آمار رسمی نشان می‌دهد که صادرات کالا و خدمات این کشور در این دوره، به طور سالانه 1.4 درصد افزایش یافته است. این رشد در کنار رشدی 1.3 درصدی در واردات، کل تجارت خارجی صربستان را به 22.249 میلیارد یورو رسانده که 1.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. در این بازه زمانی، صادرکنندگان صربستانی 9.779 میلیارد یورو کالا و خدمات به بازارهای جهانی روانه کردند، در حالی که ارزش واردات به12.470 میلیارد یورو رسید. کسری تجاری 2.691 میلیارد یورویی ثبت شده در این دوره، نشان‌دهنده افزایشی 0.7 درصدی نسبت به سال گذشته است. نسبت صادرات به واردات نیز 78.4 درصد بود که 0.1 درصد بیشتر از رقم 78.3 درصدی سال گذشته است. تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، 61.1 درصد از کل تجارت خارجی صربستان را تشکیل می‌دهد. از نظر کشوری، صربستان در تجارت با همسایگان خود، مونته‌نگرو و بوسنی و هرزگوین، بیشترین مازاد را به دست آورده است. صادرات برق و دارو به مونته‌نگرو و نفت گاز و روغن موتور به بوسنی و هرزگوین، در مقابل واردات برق و گوشت خشک از مونته‌نگرو و برق و زغال قهوه‌ای از بوسنی و هرزگوین، این مازاد را رقم زده‌اند. در مقابل، کسری تجاری صربستان با چین به دلیل واردات گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ از این کشور، به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

https://www.ekapija.com/news/4722956/srbija-povecala-izvoz-14-za-prva-cetiri-meseca-2024-a-uvoz-13

رشد درآمد گردشگری صربستان

صربستان با ثبت رشدی خیره‌کننده در عرصه درآمد گردشگری، عنوان پیشرو جهانی را در سه ماهه نخست سال 2024 از آن خود کرد. بر اساس اعلام وزارت گردشگری این کشور، درآمد ارزی حاصل از گردشگری در این بازه زمانی، با رشدی چشمگیر 127 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2019 همراه بوده است. گزارش اخیر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می‌دهد در حالی که چندین مقصد گردشگری امسال عملکرد قابل توجهی را به نمایش گذاشته‌اند، صربستان تنها کشوری است که به رشدی سه رقمی در این زمینه دست یافته است. درآمد ارزی حاصل از گردشگری در سه ماهه نخست سال جاری به 575 میلیون یورو رسید که با افزایش 10 درصدی در تعداد ورود گردشگران و 5 درصدی در اقامت شبانه گردشگران خارجی همراه بوده است. با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر نرخ بالای اشغال اقامتگاه‌ها در ماه‌های باقیمانده سال، صربستان برای تجربه یک سال رکوردشکن در صنعت گردشگری آماده می‌شود.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/prihodi-od-turizma-u-srbiji-u-prvom-kvartalu-127-odsto-veci-nego-2019-godine

انتشار 1.5 میلیارد دلار اوراق قرضه سبز

صربستان در یک اقدام جدید، 1.5 میلیارد دلار اوراق قرضه 10 ساله را تحت عنوان اوراق قرضه سبز در بازار مالی بین‌المللی به فروش رساند. بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که وجوه حاصل از این انتشار صرف پروژه‌های پایدار در حوزه محیط‌زیست و فعالیت‌های مسئولانه اجتماعی خواهد شد. استقبال چشمگیری از این اوراق قرضه در بازار صورت گرفت و در مجموع 1.5 میلیارد دلار اوراق به فروش رسید، در حالی که تقاضای سرمایه‌گذاران در طول روز به بیش از 6.5 میلیارد دلار، یعنی چندین برابر حجم اوراق عرضه شده، رسید. بانک مرکزی صربستان این استقبال گسترده را نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شاخص‌های اقتصادی قوی و پایدار صربستان در بلندمدت دانست. این دومین انتشار اوراق قرضه مرتبط با معیارهای محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) در صربستان پس از انتشار اوراق قرضه سبز در سال 2021 است. سینیشا مالی، وزیر دارایی صربستان اعلام کرد که از این وجوه برای تأمین مالی پروژه‌هایی مانند برگزاری اکسپو 2027، ساخت متروی بلگراد، راه‌آهن سریع‌السیر بلگراد-بوداپست و همچنین پروژه‌های بازیافت، افزایش بهره‌وری انرژی و سایر موارد استفاده خواهد شد.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/srbija-se-zaduzila-15-milijardu-dolara-za-obrazovanje-socijalne-projekte-metro

افزایش ارزش دو اکوسیستم استارت‌آپی پیشرو صربستان

وزارت علوم، توسعه فناوری و نوآوری جمهوری صربستان در گزارشی اعلام کرد که اکوسیستم‌های استارت‌آپی بلگراد و نووی ساد در سال 2023 شاهد رشدی چشمگیر 66 درصدی نسبت به سال قبل بودند و به بالاترین ارزش خود تا به امروز دست یافتند. ارزش این دو اکوسیستم به رقم قابل توجه 1.116 میلیارد دلار رسید. طبق داده‌های جدید، سیستم استارت‌آپی بلگراد و نووی ساد جایگاه خود را به عنوان اولین اکوسیستم در منطقه بالکان غربی و دهمین اکوسیستم در اروپای مرکزی تثبیت کرده است. علاوه بر این، اکوسیستم استارت‌آپی این دو شهر در مقایسه با بسیاری از همتایان اروپایی خود، از جمله لیتوانی، پراگ، ورشو و لیوبلیانا، در مراحل اولیه توسعه نوآوری‌ها هستند که امنیت مالی بیشتری را به ارمغان آورده‌اند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که میانگین سن بنیانگذاران استارت‌آپ در این منطقه 35 سال است که سه سال کمتر از میانگین اروپایی می‌باشد. نکته قابل توجه دیگر، حضور پررنگ زنان در تیم‌های بنیانگذار استارت‌آپ‌ها در این منطقه است که فراتر از میانگین‌های اروپایی و جهانی بوده و نشان‌دهنده توانمندسازی زنان در اکوسیستم استارت‌آپی صربستان است.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/vrednost-dva-najveca-srpksa-startap-ekosistema-premasila-milijardu-dolara

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما