معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای 30 تفاهم‌نامه بین صربستان و چین

سینیشا مالی، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر دارایی صربستان اعلام کرد که صربستان اولین کشور اروپایی است که چین با آن بیانیه‌ای درباره آینده مشترک امضا کرد. شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی به صربستان سفر کرد و در این سفر قریب به 30 تفاهم‌نامه امضا کرد. صربستان به دنبال آن است که هلو، سیب، روغن سویا، آب گازدار، محصولات دارویی و ... را بدون تعرفه به چین صادر کند. همچنین تا پایان سال 2026 نیز 9 قطار برقی جدید از طرف چین تحویل صربستان خواهد شد.

https://www.b92.net/biz/srbija/vesti/20503/mali-srbija-je-prva-zemlja-u-evropi-sa-kojom-je-kina-potpisala-izjavu-o-zajednickoj-buducnosti/vest

ساخت مدرن‌ترین گذرگاه مرزی در اروپا

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که مجارستان و صربستان در حال ساخت مدرن‌ترین، بزرگترین، امن‌ترین و سریع‌ترین گذرگاه مرزی در اروپا هستند. او افزود جاده گذرگاه رسکا (هورگوش 2) بسیار شلوغ است و با صف‌های طولانی کامیون‌ها و ماشین‌ها شناخته می‌شود، اما در آینده چنین نخواهد بود. وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد که شرکای صربستان و چین، ساخت خط لوله نفت بین مجارستان و صربستان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هدف افزایش امنیت تامین انرژی دو کشور و کل منطقه بررسی خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد که سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به بوداپست از اهمیت تاریخی برخوردار است، زیرا گفتگو بین ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و رهبر چین بسیار موفق بوده است. سیارتو تاکید کرد که مجارستان و چین به همکاری در توسعه روابط شرق و غرب ادامه خواهند داد و همچنین همکاری بین دو کشور به انرژی هسته‌ای نیز گسترش خواهد یافت.

https://www.b92.net/biz/srbija/vesti/20820/nice-novi-granicni-prelaz-sa-srbijom-bice-najmoderniji-i-najveci-u-evropi/vest

سرمایه‌گذاری در کارخانه شیشه‌سازی صربستان

تولید آزمایشی شیشه‌سازی در کوره جدید در کارخانه شیشه صربستان آغاز شد و ظرفیت آن تا پایان سال میلادی کامل می‌شود. پس از اتمام سرمایه‌گذاری گسترده در کوره جدید، در 7 می 2024، اولین تولید آزمایشی شیشه از کوره جدید در کارخانه شیشه‌سازی پاراچین (SFS Paraćin) آغاز شد. این کارخانه محصولات باکیفیت موردنیاز برای بازار داخلی صربستان و بازارهای جنوب شرقی اروپا را تامین می‌کند. گروه بین‌المللی وایدر (Vaider) یک سال و نیم پیش هنگام خرید کارخانه شیشه‌سازی پاراچین، طرحی از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک گسترده برای نوسازی تولید و ایجاد یک کوره جدید ارائه کرد که برای آن سرمایه‌گذاری بالغ بر 50 میلیون یورو در نظر گرفته شده است و این تنها مرحله اول یک چرخه سرمایه‌گذاری بلندمدت است که ارزش آن بیش از 150 میلیون یورو در کل خواهد بود.

https://www.ekapija.com/news/4691380/u-srpskoj-fabrici-stakla-pustena-probna-proizvodnja-ambalaznog-stakla-u-novoj-peci

آلمان به دنبال نیروی کار بالکان غربی

از اول ژوئن 2024، آلمان تعداد ویزای کار برای اتباع کشورهای بالکان غربی را افزایش می‌دهد. همان طور که مقامات آلمانی اعلام کردند، سهمیه سالانه برای بالکان غربی از ژوئن به 50 هزار نفر افزایش می‌یابد. این بدان معناست که شهروندان آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان به زودی می‌توانند از دسترسی ممتاز به بازار کار آلمان برخوردار شوند. علاوه بر افزایش سهمیه، مقامات آلمانی توضیح داده‌اند که از ماه آینده، روند اخذ ویزا بر اساس مقررات غرب نیز تغییر می‌کند.

https://www.blic.rs/biznis/moj-novcanik/od-1-juna-lakse-do-posla-u-nemackoj-udvostrucuje-se-broj-radnih-viza-za-zapadni/y745ys8

افزایش مسافران ایرصربیا در ماه آوریل

گوران وسیچ، وزیر ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و زیرساخت صربستان اعلام کرد که ایرصربیا در ماه آوریل امسال بیش از 303 هزار مسافر را جابجا کرده است و خاطرنشان کرد که این شرکت تا پایان سال میلادی، دو پرواز جدید به چین اضافه خواهد کرد. این دو پرواز مجوزهای لازم را از مقامات هوانوردی چین دریافت کرده است و ایرصربیا حق پرواز بین بلگراد-شانگهای را دو بار در هفته و بین بلگراد-گوانگجو سه بار در هفته با اعتبار سه ساله دریافت کرده است. ایرصربیا پس از معرفی هواپیماهای پهن‌پیکر جدید به ناوگان خود می‌تواند پروازهای مستقیم به شانگهای و گوانگژو را آغاز کند. ایرصربیا در حال افزودن دو فروند هواپیما از نوع A330 است و پیش‌بینی می‌کند که اولین هواپیما در پایان جولای یا اوایل آگوست سال جاری و پس از تکمیل تمامی مراحل لازم برای معرفی به ناوگان هوایی صربستان وارد شود. وزیر ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و زیرساخت صربستان افزود که از اکتبر سال جاری، این هواپیماها قادر خواهند بود در مسیرهای مستقیم جدید به چین پرواز کنند. ایرصربیا در مقایسه با ماه آپریل در سال 2023، هفت درصد بیشتر مسافر جابه جا کرده‌است و 3271 پرواز از فرودگاه‌های صربستان انجام شده‌است و تاکنون بیش از یک میلیون مسافر در سال 2024 با ایرصربیا پرواز کرده‌اند، همچنین محبوب‌ترین مقاصد ایرصربیا در اروپای غربی پاریس، زوریخ، میلان، لندن، رم و آمستردام است، در حالی که در منطقه بالکان مقاصد پودگوریتسا و تیوات هستند. در منطقه اروپایی مدیترانه‌ای، محبوب‌ترین پروازها به استانبول، آتن، بارسلونا و لارناکا می‌باشد.

https://biznis.telegraf.rs/info-biz/3886289-vesic-do-kraja-godine-dva-nova-leta-er-srbije-za-kinu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما