معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم در صربستان

طبق اعلام اداره آمار صربستان (RZS)، نرخ تورم در این کشور در ماه مه با کاهش 0.5 درصدی نسبت به ماه آوریل، به 4.5 درصد رسید. این پایین‌ترین نرخ تورم سالانه در صربستان طی سه سال گذشته است. بانک مرکزی صربستان پیش‌بینی کرده بود که تورم سالانه زودتر از موعد مقرر، یعنی از ماه مه به محدوده هدف‌گذاری شدۀ 1.5 تا 4.5 درصدی بازگردد. این بانک همچنین اعلام کرده است که انتظار می‌رود تورم تا پایان سال به میانه محدوده هدف نزدیک شود و در میان‌مدت در همین سطح باقی بماند. اداره آمار ملی صربستان همچنین اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) این کشور در مقایسه ماهانه نیز 0.4 درصد در ماه مه افزایش یافته است، در حالی که این رقم در ماه آوریل، 0.7 درصد بود. بر اساس داده‌های ارائه شده، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی که بیشترین سهم را در سبد مصرفی خانوارها دارند، با افزایش 1.3 درصدی در ماه مه، نسبت به افزایش 2.9 درصدی ماه آوریل، روند کاهشی را تجربه کرده است. در عین حال، طبق داده‌های اداره آمار ملی، رشد سالانه قیمت مسکن، آب، انرژی و سایر سوخت‌ها در ماه مه نسبت به آوریل با کاهش از 7.7 درصد به 5.6 درصد رسید، اما از سوی دیگر، افزایش قیمت حمل‌و‌نقل در ماه مه به 7.1 درصد شتاب گرفته است، در حالی که این رقم در ماه آوریل 4.5 درصد بود.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/inflacija-u-maju-pala-na-45-odsto-vracena-u-ciljani-koridor-narodne-bankeod-1-jula-za-osam-do-20-odsto/

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) در تصمیمی مهم، نرخ بهره پایه را 0.25 واحد درصد کاهش داد و به 6.25 درصد رساند. این بانک همچنین نرخ سپرده و تسهیلات بانکی را به ترتیب به 5 درصد و 7.5 درصد کاهش داد. بانک مرکزی صربستان اعلام کرد که تصمیم هیأت اجرایی عمدتاً ناشی از کاهش تورم داخلی در چند ماه گذشته و بازگشت آن به محدوده هدف در ماه مه، مطابق با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی صربستان و همچنین با توجه به پیش‌بینی تحولات تورم و سایر شاخص‌های کلان اقتصادی داخلی و خارجی در دوره آتی اتخاذ شده است. با توجه به فروکش بیشتر فشارهای تورمی جهانی و تأثیر ضدتورمی سیاست‌های انقباضی پولی تاکنون، هیات اجرایی ارزیابی کرد که شرایط برای آغاز سیاست انبساطی پولی با کاهش نرخ بهره کلیدی مهیا شده است. بانک مرکزی صربستان در خاتمه این بیانیه خاطرنشان کرد که هیات اجرایی این بانک، انتظار افزایش قابل توجهی در قیمت محصولات و خدماتی که به صربستان وارد می‌شود را ندارد، اما همچنان بر همه عوامل طرف عرضه و تقاضا که می‌توانند بر تحولات تورمی آینده تأثیر بگذارند، نظارت دقیق دارد و این امر مبنای تصمیمات آتی سیاست پولی خواهد بود.

https://www.kamatica.com/vest/nbs-smanjila-referentnu-kamatu/72129

ثبات و رشد ملایم قیمت در بازار مسکن صربستان

طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی صربستان (RGZ) قیمت آپارتمان در صربستان در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال 2023 در حدود 4.74 درصد افزایش یافته است. این افزایش در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2023 معادل 0.78 درصد بوده است که افزایش قیمت در مقیاس سالانه و رشد ملایم در مقیاس فصلی را نشان می‌دهد که نشانه‌ای مثبت برای اقتصاد و سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. قیمت آپارتمان در ساختمان‌های قدیمی‌تر، 4.52 درصد افزایش یافته است، در حالی که ساخت‌وساز جدید، یعنی خرید از سازندگان، با رشد سالانه 5.09 درصدی، افزایش قیمتی بالاتری را تجربه کرده است. فروش آپارتمان در سه ماهه اول سال جاری تقریبا در همان سطح سال گذشته باقی ماند. تقاضا برای آپارتمان در صربستان در سه ماهه اول 2024 باثبات بود. در این دوره بیش از 10 هزار قرارداد فروش آپارتمان ثبت شد  که 0.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود و ارزش کل آن به 834 میلیون یورو (2.5 درصد کمتر از سال گذشته) رسید.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/rgz-cene-stanova-u-srbiji-u-prvom-tromesecju-vece-za-474-odsto-u-odnosu-na-isti-period-2023/

رونق بی‌وقفه بخش ساخت‌وساز صربستان

بخش ساخت‌وساز در صربستان همچنان با قوت به پیش می‌رود و به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی این کشور در سال جاری ایفای نقش می‌کند. آمار حاکی از افزایش مجوزهای ساخت‌وساز در ماه آوریل است که نشان‌دهنده تداوم رونق فعالیت‌های ساختمانی و نقش کلیدی این بخش در پویایی اقتصاد صربستان است. در ماه مارس 2024، شاهد حضور 129 هزار نیروی کار در این بخش بودیم که رشدی معادل 7 درصد را نسبت به مارس 2021، یعنی اوج فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور نشان می‌دهد. این آمار مثبت، گویای پویایی و رونق بی‌وقفه این بخش حیاتی است. علاوه بر این، افزایش چشمگیر مجوزهای صادرشده در هر دو بخش ساخت‌وسازهای بلندمرتبه و کم‌ارتفاع اتفاق افتاده است.طبق گزارش‌ها،  در ماه آوریل، تعداد مجوزهای صادرشده برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد و برای ساخت‌وسازهای کم‌ارتفاع 34 درصد افزایش یافته است. شتاب ساخت خانه‌های جدید و اقامتگاه‌های تفریحی نیز که در دوران پس از پاندمی رونق گرفته بود، همچنان ادامه دارد و تعداد مجوزهای صادرشده برای این بخش با رشد 21 درصدی همراه بوده است. با وجود رونق چشمگیر بخش مسکن، انتظار می‌رود در دوره آتی، سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی نقش محرک اصلی این بخش را ایفا کنند.

https://forbes.n1info.rs/vesti/privredni-rast-u-prvom-kvartalu-4-7-odsto

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما