معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۴:۲۹ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشور های میانمار و لائوس در هفته دوم بهمن 1402در رسانه‌های این کشور.

حمایت آ سه آن از ساخت مرکزی برای کمک به میانمار در مرز تایلند

وزرای خارجه آ سه آن توافق کردند که برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم میانمار، مرکزی در مرز این کشور با تایلند ساخته شود.

این تصمیم در نشست دو روزه وزرای خارجه آ سه آن در لوانگ پرابانگ لائوس، رئیس دوره ای اتحادیه، گرفته شد.

پارنپری باهیدا-نوکارا، وزیر امور خارجه تایلند، گفت این ابتکار توسط تایلند پیشنهاد شد و وزرای آ سه آن با آن موافقت کردند. ساخت این مرکز احتمالا در اواخر فوریه آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه تایلند در گفتگو با خبرنگاران گفت در روزهای 8 و 9 فوریه به منطقه ما سوت سفر خواهد کرد تا مکان مناسبی برای این مرکز پیدا کند. پارنپری افزود صلیب سرخ تایلند و میانمار نیز به ساخت این مرکز کمک خواهند کرد.

در نشست وزرا بر اجرای طرح صلح اجماع پنج ماده ای آ سه آن برای میانمار تاکید شد. این طرح که در آوریل 2021 مطرح شد شامل مواردی مانند پایان دادن به خشونت، ارائه کمک های بشردوستانه، گفتگو میان همه طرف های ذینفع و تعیین یک فرستاده ویژه از سوی آ سه آن برای میانمار است. منتقدان دولت نظامی میانمار استدلال می‌کنند که این توافق بی‌اثر بوده و میانمار، پیشرفت کمی در اجرای آن داشته است.

درآمد 1.4 میلیارد دلاری لائوس از صادرات کشاورزی در 2023

لائوس از طریق صادرات محصولات کشاورزی بیش از یک و چهار دهم میلیارد دلار درآمد در سال 2023 کسب کرد.

سود حاصل از صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته، بیست درصد از میزان هدفگذاری بیشتر بود.

معاون وزیر کشاورزی و جنگلداری لائوس گفت ارزش تولید در کشاورزی و جنگلداری بیش از 3 درصد در سال 2023 رشد داشته است که 21 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

به گفته او، حدود 10 میلیون تن محصول کشاورزی در سال گذشته برداشت شد. مهم ترین محصولات کشاورزی و دامی لائوس، موز، کائوچو، کاساوا، نیشکر، گاو و گاومیش بود که بیشتر به چین صادر شد.

در حال حاضر 2261 واحد دامداری با بیش از 6.5 میلیون راس دام در لائوس وجود دارد که 123 واحد بیشتر از سال 2022 است.

لائوس اکنون 64 نوع محصول کشاورزی و دامی را صادر می‌کند که 16 نوع بیشتر از سال 2022 است. از این تعداد 33 نوع محصول به چین صادر می‌شود.اتحادیه اروپا همه محصولات کشاورزی لائوس را که با مقررات آن سازگار است می‌پذیرد.

با این حال، کشاورزان و تولیدکنندگان لائوسی به دلیل افزایش شدید هزینه‌های تولید و افزایش قیمت سوخت با مشکل مواجه هستند.

علاوه بر این، هزینه ماشین آلات، کود و خوراک دام به شدت افزایش یافته است، زیرا این اقلام وارداتی است و باید به صورت ارزی پرداخت شود که به دلیل ادامه کاهش ارزش کیپ، واحد پول لائوس، هزینه آن‌ها رو به افزایش است.

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما